וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן השוואתי: ב.מ.וו סדרה 1 מול אודי A3

28.3.2013 / 7:06

בפלח היוקרתיות הקטנות מתנהל קרב חם על כל לקוח. הסדרה 1 של ב.מ.וו מספקת הנעה אחורית ואודי חמושה ביוקרתיות. איפה מרצדס?

אחרי המבחן הראשון לאודי A3 החדשה בישראל, החלטנו להעלות את גובה הלהבות בקרב בין מכוניות הפרימיום הקטנות. לכנס עימות ישיר בין שלוש המכוניות הגרמניות (השקת וולוו V40 נערכה לאחר ביצוע המבחן שלנו ולכן היא נעדרת ממנו) - אודי A3 כאמור, ב.מ.וו סדרה 1 החדשה ומרצדס A קלאס הטריה.

המבחן הזה יועד לתת לכל אחת מהמתמודדות להפגין כישורים על הכביש הישראלי ולנסות להתעמת מול שתי היריבות העיקריות. אודי, כפי שאנו כבר יודעים, מצטיינת בתא הנוסעים, הב.מ.וו עשויה להוביל בתחום ההנאה מהנהיגה והמרצדס, לפחות על פי ההיכרות המוקדמת במבחן הבודד שערכנו לה, אמורה לספק את הטוב משני העולמות.

אבל אל יום המבחן התייצבו רק הסדרה 1 של ב.מ.וו בגרסת ה-118 עם 170 כ"ס ואודי עם ה-A3 TSI שלה 180 כ"ס ומרצדס? מרצדס בחרו שלא לשלוח את ה-A קלאס לעימות זה משיקולים לא ברורים ונוכחותה בהחלט חסרה כאן.

מבחן השוואתי ב.מ.וו סדרה 1 מול אודי A3. קובי ליאני
מבחן השוואתי ב.מ.וו סדרה 1 מול אודי A3/קובי ליאני

מחפשים ריגושים בתא הנוסעים

את עניין העיצוב החיצוני של השתיים, החלטנו להשאיר לטעמכם האישי, משום שההופעה של השתיים נבדלת מספיק כדי שהטעם האישי שלכם יבצע את ההכרעה. אולם כשניגשים לבחון את תאי הנוסעים, ההבדלים העמוקים בין השתיים לא רק יוצרים בידול ממשי, אלא מעמידים את אחת מהמכוניות באור לא מחמיא.

אודי A3 החדשה נבדלת כמובן מהב.מ.וו המתחרה קודם כל במבנה ה-3 דלתות לעומת ה-5 דלתות של הבווארית. גרסה מרובת דלתות תגיע בהמשך השנה, אך מלבד הצורך להשתחל אל המושב האחורי של האודי (נוח ומרווח בהרבה עדיין מזה של הסדרה 1), לא נוצר מכך כל הבדל מוחשי.

אם במבחן הראשון שערכנו לאודי, התרשמנו מאוד מאיכות הבניה, ההרכבה ואפילו מהעיצוב, הרי שבמפגש השני ההרגשה הזו מתעצמת, בעיקר לנוכח החולשה של הב.מ.וו בסעיף זה לעומתה. הסדרה 1 ממש מתקשה להרגיש כמו מכונית יוקרתית כשיושבים בקבינה שלה. האיכות אמנם גבוהה וגם העיצוב לא משעמם (מלבד לוח המחוונים הפשוט), אבל תא הנוסעים שלה מעביר תחושה דחוסה ופשוטה במרחב המוצע בו ובעיצוב הכללי שלא מנסה להילחם בכך. חמור מכך מושביה של הב.מ.וו מרגישים פשוטים עד גיחוך. התמיכה שלהם בגוף לקויה, מידותיהם קטנות ובהתמקמות ראויה מול ההגה, ברך ימין של הנהג משתפשפת כדרך קבע בקונסולה המרכזית.

מאחור כאמור, הב.מ.וו גם צפופה מהאודי ומבוגרים שגובהם 180 ס"מ לא ימצאו שם שפע של מקום לברכיים, לראש ואפילו לכפות הרגליים. באודי המצב טוב בהרבה גם מאחור וגם מלפנים כשלזכותה גם שימושיות עדיפה במעט בתא המטען. יש לציין כי בסדרה 1 אין צמיג חלופי ובמקומו מוצאים את המצבר בתא המטען.

מבחן אודי A3 החדשה. קובי ליאני
מבחן אודי A3 החדשה/קובי ליאני

מוצאים ריגושים בביצועים

זו הפעם הראשונה שבה אנחנו מניחים את הישבן בגרסת ה-118 של הב.מ.וו. מכונית זו חמושה במנוע בנפח 1.6 ליטר שיחד עם מגדש טורבו מפיק 170 כ"ס ב-4,800 סל"ד וכן 25.5 קג"מ בכל התחום שבין 1,500 ל-4,500 סל"ד. המנוע הזה משודך לתיבת הילוכים אוטומטית שלה לא פחות מ-8 הילוכים, כאשר המטרה היא קודם כל לשפר את צריכת הדלק של המנוע.

וזה אומר כשמשייטים במהירות חוקית של 100 קמ"ש, המנוע מסתובב בחרישיות ב-1,750 סל"ד וזה תורם כמובן לצריכת דלק נמוכה - 15 ק"מ לליטר בשיוט רגוע במסגרת המבחן שלנו. אולם העובדה שזו תוכננה להיות אחת המכוניות הזולה בהיצע ב.מ.וו מורגשת בנסיעה בה. במקום שיוט נינוח ושקט, רעשי רוח וכביש (בהתאם לאיכות הסלילה) ממלאים את תא הנוסעים וכשרומסים את הדוושה כדי להפיק את המיץ מהמנוע, מקבלים גם רעש מתכתי ולא מגרה.

הרמיסה הזו תאפשר לגרמניה הזו להשלים את המיאוץ מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 7.7 שניות (7.5 לפי נתוני יצרן), להגיע מ-80 ל-120 קמ"ש תוך 5.7 שניות בזכות הזריזות שבהעברות ההילוכים בתיבה, למרות אורכם. כששמים בסמוך אליה את האודי במבחני ההאצות, האחרונה בורחת לפנים בצורה משכנעת יותר. את הזינוק ל-100 קמ"ש ה-A3 משלימה ב-7 שניות וגם בביצועי האצות הביניים היא מובילה עם 5.6 שניות.

הסיבות העיקריות לכך קשורות לעובדה שבחזיתה ישנו מנוע בנפח 1.8 טורבו גמיש יותר בתפוקתו, שמפיק 180 כ"ס (10 יותר מב.מ.וו) ואלה מושגים בתחום שבין 5,100 ל-6,200 סל"ד וכן 25.5 קג"מ הזמינים כבר ב-1,250 סל"ד. התיבה היא מהסוג כפול המצמדים עם "רק" 7 הילוכים, כך שמלבד תגובה מהוססת מאט בהאצה מהמקום, ה-A3 זריזה מהסדרה 1. העובדה שבה ישנו הילוך אחד פחות, גורמת לכך שבשיוט, נע המנוע ב-2,100 סל"ד גבוהים ורועשים יותר מאלה של הב.מ.וו, יחד עם רעשי רוח וכביש ברמה דומה. אך צריכת הדלק בשיוט אינה שונה (כ-15 ק"מ לליטר).

בסופם של ימי המבחן, צריכות הדלק הממוצעות הטו את הכף פעם נוספת לטובת האודי עם 10.4 ק"מ לליטר לעומת 9.8 ק"מ לליטר בב.מ.וו.

מבחן השוואתי ב.מ.וו סדרה 1 מול אודי A3. קובי ליאני
מבחן השוואתי ב.מ.וו סדרה 1 מול אודי A3/קובי ליאני

לא מוצאים ריגושים בהתנהגות

לכאורה, לפנינו הונחו שתי מכוניות גרמניות עתירות מוניטין ושושלת של מכוניות כיפיות לנהיגה. לכן, השתיים נאספו והוסעו לדרום הארץ אל כבישי הנהיגה הנכונים כדי שנוכל לעמוד על ההבדלים הדקים שבניהן. זו לא הולכת להיות משימה קלה, כך שערנו בתחילה, אך התבדינו ומהר מהצפוי.

שתי המכוניות פשוט לא מספקות את הסחורה, כאשר מניחים אותן תחת זכוכית מגדלת שתרה אחר הנאה מהנהיגה. שתיהן מצוידות בהגאים חשמליים שלא מצליחים לגרות את קצות האצבעות ומשאירים את הנהג בתהייה קבועה אודות מה קורה של למטה בחיבור עם הכביש. תנאי זה לבדו גורם לנהג בעצם כל העת לתהות אודות רמת האחיזה בכביש ובחלק מהמקרים גם להיות מופתע עקב אובדנה של זה ללא התראה מוקדמת.

מעבר לכך, שתי המכוניות נבדלות באופי בו הן מתייחסות לכביש. חלוקת המשקל הטובה של הב.מ.וו בין הצירים מורגשת מאוד, אך העובדה שהיא מניעה את הגלגלים האחוריים לא באה לידי ביטוי לטובה. היא מרגישה משוחררת מדי גם מלפנים כשחושפת תת היגוי משבית שמחות כאילו הייתה מכונית הנעה קדמית וגם בנטייה לאבד את החלק האחורי בבלימה לתוך הפניות באופן מוגזם, לא צפוי ולא מהנה.

האודי אפילו לא מנסה להיות מהנה, אך היא ברורה ונשלטת יותר מהב.מ.וו. עם אותו הגה אילם, עם הנעה קדמית ועם מתלים רכים יותר, היא מתאמצת יותר בפניות, אך היא מרגישה מעושה ומלאכותית שם ממש כמו הב.מ.וו. העובדה שהיא צפויה יותר באופיה ומתריעה בקולניות יתרה מהב.מ.וו על אובדני אחיזה קרובים, אומרת שהיא תהיה עדיפה בידיו של הנהג הפחות מיומן שקרוב לוודאי ייהנה בה יותר בשיוטים ממושכים ולא מאתגרים.

מתחילות ב-180 אלף שקל

קשה לומר שהמבחן הפעם השאיר אותנו מרוצים או לפחות עם אותו דופק נמרץ עמו התחלנו. שתי המכוניות חשפו נרפות מרגיזה בכל הקשור להנאה מהנהיגה והדבר זועק במיוחד לאור האופן שבו הן משווקות ומקודמות בישראל. אז ספורטיביות הן לא, אבל מתחרות עיקשות בכל שאר הסעיפים, אך גם שם ההכרעה ברורה.

אודי מצליחה בקלות יחסית לסיים את המבחן כשידה על העליונה, בעוד שהב.מ.וו הזו פחות מפסידה לאודי, אלא בעיקר מפסידה לעצמה לנוכח הציפיות ממנה. ה-A3 מצליחה להוביל על פני הסדרה 1 בכל הקשור לרווחת הנוסעים בתא הנוסעים, בנוחות הנסיעה, באיכות הכללית וגם ברשימות האבזור (שהיו בשני המקרים לא מושלמות למרות המחיר היקר). בה.מ.וו לעומתה, מתקשה לקבל ציון גבוה מספיק בשל תא הנוסעים הצפוף והבסיסי מדי שלה, שאילולי איכות החומרים הגבוהה, עלול שלא להיחשב כ"גרמני" כלל ובשל התנהגות הכביש הלא מספקת שלה ולא רק ביחס למצופה ממכונית עם הנעה אחורית.

המחיר ההתחלתי של שתי המכוניות עומד על 183 אלף שקלים, אך שתי מכוניות המבחן שלנו חוצות את רף ה-200 אלף השקלים בשל תוספת שדרוגים שונים, כמו מושבים משופרים באודי שרק מסייעים לה להגדיל את ההובלה על פני הב.מ.וו.

קונים רכב חדש? קבלו מבחן דרכים

"לייק" אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

מבחן השוואתי ב.מ.וו סדרה 1 מול אודי A3. קובי ליאני
מבחן השוואתי ב.מ.וו סדרה 1 מול אודי A3/קובי ליאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully