וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צמיגים? אל תיסעו על הזולים ביותר

בניגוד לדעה הרווחת, צמיגים נמצאים בקצה מדרג המשפיעים על הבטיחות בנסיעה. גודייר הזמינה אותנו להשקת סדרת צמיגים חדשה - אפישנט גריפ

קובי ליאני

צילום ובימוי: בת גולן
עריכה: רן צימט

לפני כמעט שני עשורים, כאשר עולם הרכב התחיל לחשוב במושגים ירוקים, גם יצרניות הצמיגים נקראו אל הדגל ולשפר את מרכולתן. אם עד לאותן שנים השיפור נעשה בעיקר בהעלאת רמת האחיזה של הצמיגים והגדלת אורך חייהם, הרי שכעת הדרישות מהן מחמירות הרבה יותר, גם לטובת חיסכון בדלק. זאת משום שעם כל הכבוד למנועים ההיברידיים, 20 אחוזים מהשפעה על פליטת המזהמים קשורה לצמיגים עצמם.

יצרניות הצמיגים החלו לשווק צמיגים בעלי התנגדות נמוכה לגלגול אשר מקלים על תנועת הרכב ומסייעים בהפחתה בצריכת הדלק. אולם עם הורדת ערך זה (התנגדות לגלגול), נפגעה גם יכולת האחיזה של צמיגים ירוקים אלה וזו באה לידי ביטוי במרחקי בלימה מוגדלים ובאחיזה לוקה בסיבובים, על אחת כמה וכמה בתנאים רטובים.

יצרנית הצמיגים גודייר שהשיקה לאחרונה את הדור השני לסדרת הציגים 'אפישנט גריפ', הזמינה אותנו אל מתקן הניסויים הנחבא שלה בדרום צרפת, כדי לחשוף אותנו אל מאחורי הקלעים של תעשיית הצמיגים. הממצאים הפתיעו אפילו אותנו.

צמיגי גודייר אפישנט גריפ ספורט וקומפקט. קובי ליאני
צמיגי גודייר אפישנט גריפ ספורט וקומפקט/קובי ליאני

מדביקים תוויות

לפני חודשים אחדים, קיבלו יצרניות הצמיגים חובה חדשה, לפרסם במדבקה על גבי הצמיגים דירוג לפי שלושה פרמטרים עיקריים: אחיזה בכביש רטוב, רעש וחיסכון בדלק. באופן כמעט זהה למקובל כיום במוצרי חשמל, מתוך המטרה לאפשר לצרכן לבחור את הצמיג המתאים לו מבחינת תכונותיו ולא רק על פי מחירו - או לחילופין, להבין את המשמעות של בחירה בצמיג זול על פני אחר יקר יותר.

כדי שנוכל להבין את המשמעות של נתונים אלה, גודייר ערכו בפנינו ואף אפשרו לנו לקחת חלק בחמישה מבחנים שונים, שברובם גם יכולנו להשוות את צמיגי האפישנט גריפ החדשים מול אלה של המתחרים, לרבות צמיגי מישלן אנרג'י סייבר פלוס החדשים.

שאני אתנגד לגלגול?

המבחן הראשון נועד להמחיש את ההבדל בין צמיגי הגודייר החדשים לאחרים (אינפיניטי) בעלי התנגדות גדולה יותר לגלגול (נתון המשפיע על צריכת הדלק של הרכב). שתי מכוניות זהות (גולף דור 7) הועמדו בקצה מדרון בשיפוע 3 מעלות ושתיהן שוחררו לגלגול (ללא עזרת מנוע) במורד. הגולף שצוידה בצמיגי הגודייר שמציעים התנגדות נמוכה מאוד לגלגול, הקדימה במטרים רבים ובשניות ארוכות את זו האחרת עם הצמיגים השונים.

המבחן השני העלה קצב. על גבי מסלול מעגלי בקוטר 200 מטרים, התבקשנו לנהוג שוב בשתי פולקסווגן גולף דור 7 זהות אשר נבדלות רק בצמיגיהן (האחת עם גודייר והשניה עם מישלין) ושתיהן מוגבלות ל-80 קמ"ש. בנקודה מוגדרת בסיבוב פוגשות המכוניות בשלולית גדולה שעומקה 8 מילימטרים ובעזרת מכשיר מדידת מרחק לייזר העוקב אחר המכונית, ניתן לגלות בדיוק את מידת הסטייה של המכונית מנתיבה המקורי כתוצאה מהמפגש עם השלולית (תופעה הקרויה בלשון מקצועית, אקווה פלנינג - ציפת צמיגים על מים). גם כאן, ההבדלים בין הצמיגים היו גדולים מאוד לטובת צמיגי האפישנט גריפ של גודייר, אשר מציעים יעילות גבוהה מאוד לניקוז מים.

צמיגי גודייר אפישנט גריפ ספורט וקומפקט. קובי ליאני
צמיגי גודייר אפישנט גריפ ספורט וקומפקט/קובי ליאני

התנהגות ביבש וברטוב

שני המבחנים הבאים נועדו להמחיש את רמת האחיזה של הצמיגים החדשים לעומת הצמיגים המתחרים בשני אופנים - על גבי מסלול יבש ועל גבי מסלול רטוב מאוד. הפעם כשאנחנו ספונים בתוך מכוניות מרצדס A קלאס החדשה (A200 עם 156 כ"ס), יכולנו להתרשם מהתועלת של הצמיגים בחידוד מאפייני ההתנהגות של הרכב ומתגובתם לעבודה תחת עומס. צמיגי הגודייר החדשים שבנויים מ-20 חומרים שונים ומציעים דופן רכה מאוד, העניקו לרכב במבחן אחיזה גבוהה שניכרה מאוד בנהיגת המסלול.

אולם את התועלת של ממש חשנו במעבר אל המסלול הרטוב. נהיגה ראשונה במכונית עם צמיגי המישלן (אנרג'י סייבר פלוס) הבהירה עד כמה מורכבים תנאי המבחן, כשהרכב מאבד אחיזה באופן תכוף בהאצות, בבלימות ובסיבובים, עם קושי מורגש להאיץ ולבלום החוצה ואל תוך פניות. המעבר אל צמיגי הגודייר מפתיעה מאוד. למרות שלפי בדיקות ה-TUV הגרמני, רמת האחיזה גבוהה ב-3 אחוזים בלבד מאלה של המישלן, בפועל התחושות הן של הרבה מעבר לכך. המרצדס שצוידה בצמיגי הגודייר אחזה טוב יותר, האיצה טוב יותר ובלמה טוב יותר בתנאים הרטובים הללו, כשגם התחושה בהגה ובשלדה טובה בהרבה ומבהירה בדיוק היכן נמצאים גבולות האחיזה.

מטרים שמצילים חיים

המבחן האחרון והמשכנע ביותר היה מבחן בלימת החירום על גבי משטח רטוב. בשתי מכוניות זהות כמובן, שנבדלות בצמיגיהן הותקנו רובוטים שבולמים את הרכב באופן עצמאי וזהה, מרגע חציית מחסום הלייזר ממהירות של 80 קמ"ש לעצירה מלאה. ההבדלים כפי שאתם יכולים לראות בסרטון עצומים.

המכונית שצוידה בצמיגי הגודייר הצלחה לבלום במרחק קצר משמעותית מזה של המכונית שנעלה צמיגים סיניים זולים ולמעשה, בזמן שהגולף של גודייר כבר הייתה במצב של עצירה מלאה, הגולף עם הצמיגים הסיניים עדיין נעה במהירות של 40 ועד 50 קמ"ש! כך שמרחק העצירה הגדול משמעותית יכול להוות כל ההבדל בין תאונה קלה (או לא תאונה בכלל) לבין תאונה קשה או אף קטלנית.

הניסויים שחשפו בפנינו גודייר לא נועדו להציג בפנינו ולהתרשמותנו את צמיגיהם החדשים, אלא את הדרך להמחיש בפנינו את החשיבות העצומה שיש לתת לבחירת הצמיגים לרכב. פעמים רבות הזכרנו לכם לא להקל ראש בכך ולא לחסוך, שכן מדובר בהפסד כפול - הצמיגים הזולים לא רק מעלים את צריכת הדלק וחיים לטווח קצר יותר, אלא מסכנים באופן ישיר את בטיחותכם.

צמיגים המדורגים גבוה (A-B) בדרוג האחיזה יעניקו לכם תועלת גבוה יותר בבטיחות עם מרחקי בלימה קצרים יותר ואחיזה טובה יותר בתנאים מורכבים ורטובים. תועלת שתגלו רק אחרי הרגע הקריטי בו נזקקתם לה.

אם הרכב נמצא בבעלותכם הפרטית, אל תחסכו בצמיגים ואם הרכב מגיע אליכם ממקום העבודה, דרשו יחס ראוי לביטחונכם עם צמיגים בעלי אחיזה גבוהה בכביש. והכי חשוב, לא משנה איזה צמיג כבר מותקן ברכבכם, הקפידו לבדוק שלחץ האוויר תקין אחת לשבוע לפחות.

עוד בטיחות בנהיגה בוואלה! רכב

קונים רכב חדש? קבלו מבחן דרכים

"לייק" אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully