וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיצוץ בתחבורה? מיליארדים יקברו באדמה

10.4.2013 / 13:09

שר התחבורה ישראל כץ יוצא למלחמה נגד הקיצוץ במשרד - "זו לא חלמאות, יש כאן מרכיב של זדון. פקידי האוצר לא יקבעו את מדיניות הממשלה"

קובי אליהו

כביש 75, 77, 30, נתיבי איילון, בנוסף לפרויקט רכבת העמק, הרכבת לכרמיאל, הרכבת הפרברית בשרון ועוד כבישים רבים אחרים ונתיבי רכבות יבוטלו ויסבו אבדן עצום של מיליארדי שקלים אם יחליט שר האוצר יאיר לפיד לבטל את תקצוב הפרויקטים, כך התריע הבוקר שר התחבורה ישראל כץ בכינוס מיוחד שערך.

על פי תוכנית האוצר לקיצוץ הרוחבי בתקציב המדינה, משרד התחבורה מתוכנן לשאת בחיתוך של מיליארדים רבים מתקציבו אשר יגיעו רובם ככולם מביטול פרויקטים מתוכננים שרובם כבר יצאו לביצוע ואף קרובים לסיום "שערורייה שאין כדוגמתה אשר כדאי שתחקר עוד לפני קרותה על ידי מבקר המדינה", מציין ישראל כץ.

שר התחבורה ישראל כץ. קובי ליאני
שר התחבורה בכינוס מיוחד/קובי ליאני

מעדיפים שמיליארדים יקברו באדמה מאשר שפרויקט רכבת העמק יצא לדרך

בפגישה שערך שר התחבורה ישראל כץ עם נציגי משרד האוצר, הציגו אלה בפניו את תוכניתם לקצץ בפרויקטים מרכזיים בתוכנית "נתיבי ישראל", למרות שפרויקטים אלה כבר נמצאים בתהליכים מתקדמים של ביצוע. זהו תקדים מסוכן מאוד מסביר שר התחבורה ומציין שפרויקטים אלו עברו את החלטת הממשלה כבר לפני שנים וזה יהיה משגה חמור לבטלם כעת.

בין הפרויקטים שיוקפאו או יבוטלו נמצאים כבישים אדומים רבים (כבישים בהם אירעו תאונות קטלניות רבות) כמו כביש 38 המחבר את בית שמש אל כביש 1, כביש 77, כביש 75 וכן הלאה. גם הקמתם של כבישים חדשים כמו כביש 10 תבוטל. בנוסף, גם הארכת נתיבי איילון צפונה לעבר אל רשפון והקמת המחלף הגדול באזור זה תבוטל.

בצפון הארץ יפגע פרויקט הקמת מחלף גולני החדש, כולל הרחבת כביש 77 והתקנת מפרידני תנועה ובדרום יפגעו העבודות על כביש 31 לערד - הפיכת הכביש לדו נתיבי עם הפרדה מרכזית.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

הפרת חוזה עם הציבור

למרות הרשימה הארוכה של כבישים שיסבלו מהקיצוץ, הנפגעת העיקרית מהקיצוץ המתוכנן היא רכבת ישראל וכמובן ציבור המשתמשים בה. לדברי שר האוצר, הכוונה להביא את רכבת ישראל לפריפריה אפשרה לאלפי בני אדם לקבל החלטות על מקומות מגוריהם, לבעלי עסקים על התרחבות בזכות החיבור אל מרכז הארץ וביטול הפרויקטים הללו דינם כמו ביטול חוזה עם הציבור בישראל.

בשנים האחרונות עמל המשרד על הארכת מסילות הרכבת לדרום ולצפון הארץ שבהם הרכבת לבית שאן ולכרמיאל. שני פרויקטים אלה כבר יצאו לדרך והתשתית להם פרוסה כמעט לכל אורכם. פרויקט הרכבת לבית שאן שנאמד בכ-4 מיליארד שקלים יכלול 60 ק"מ של מסילה עם שתי מנהרות באורך 5.5 ק"מ כל אחת שחפירתן נמצאת כבר בשלבים מתקדמים.

שר התחבורה מסביר כי פקידי משרד האוצר דרשו לחלק את שלבי העבודה לשניים - הראשון, הקמת היסודות (רכיב תחתון) בהם כבר החלה העבודה והשני, הנחת המסילה והקמת התחנות (רכיב עליון). אולם בכך אין כל היגיון משביר שר התחבורה, שכן עלות השלמת הרכיב העליון עומדת על 18 אחוזים בלבד מעלות הפרויקט עצמו (600 מיליון שקל ברכבת לבית שאן ו-700 מיליון ברכבת לכרמיאל), וזאת עוד כאשר סכומים אלה ממילא מתוכננים רק לשנים 2016 ו-2017.

בנוסף לכך, מסבירים במשרד התחבורה, לא ניתן להקים את היסודות למסילת הרכבת (רכיב תחתון) ולא להניח עליהם את הרכיב העליון, שכן אז אלה יהיו חשופים לנזקי הסביבה, לשחיקה, לגניבות וכדומה, אשר יגיעו לעלות של 10 מיליון שקלים לשנה. "המיליארדים שהושקעו יקברו באדמה" מדגיש שר התחבורה.

מה עם גברת ליבוביץ מגדרה?

בתגובה לתוכנית הקיצוץ של משרד האוצר, העלה שר התחבורה תכנית חלופית אשר תחסוך למדינה 3 מיליארד שקלים בשנה הראשונה. זאת על ידי הנפקת אגרות חוב על סך שני מיליארד שקלים ברכבת ישראל – כסף אשר יסייע לה לתפקד למרות הקיצוץ. אולם, במשרד האוצר הגיבו לדבר בכל שבכוונתם לא רק לקצץ ברכבת, אלא גם להעביר לרשותם את ההכנסות מאגרות חוב אלה. מיליארד שקלים נוספים יקוצצו מפרויקט הרכבת הקלה בתל-אביב, אשר נמצא ממילא בעיכוב.

את דבריו סיים שר התחבורה כעקיצה לשר האוצר לפיד "עכשיו אני מבין מדוע שר האוצר לפיד מרבה לדבר על הגברת כהן מחדרה. מוטב אולי שימציא גם איזו גברת ליבוביץ' מגדרה מאז הוא יוכל לקבוע מחדש את גבולות המדינה - בין חדרה לגדרה כשהפריפריה נשארת בחוץ".

"מי שפוגע בפריפריה פוגע אנושות במעמד הביניים ובלב העניין החברתי"

עדי אלדר, ראש העיר כרמיאל תקף בצהריים בחריפות את כוונת משרד האוצר לעצור את תקציב השלמת קו הרכבת. "העבודות לפיתוח קו הרכבת הפיחו תקווה במיליון וחצי אנשים, תושבי הגליל", אומר אלדר. "אנשים גם העתיקו מקום מגורים, מפעלים, חברות ומשפחות, תוך הסתמכות על העבודות שהחלו ומיועדות להסתיים בשנת 2016. גם ראש הממשלה נתניהו התפאר בעובדה שקו הרכבת נמצא בביצוע. אז עכשיו לעצור? רכבת היא אינה בגדר מותרות. זהו חמצן כלכלי וחברתי ממדרגה ראשונה, לא רק של תושבי הגליל אלא של המדינה כולה.

"מי שפוגע בתחבורה לפריפריה פוגע אנושות בלב העניין החברתי, במעמד הביניים ובשכבות החלשות. זו הכרזת מלחמה נגד מיליוני אזרחים בצפון ובדרום. המדיניות הזו תוביל את ישראל לפשיטת רגל חברתית, מוסרית וכלכלית. לא נשב בחיבוק ידיים. די למדיניות שמתייחסת לתושבי הפריפריה כאל החצר האחורית של מדינת ישראל. אני קורא לאנשי האוצר להוריד את הנושא מסדר היום, כי תושבי הפריפריה לא ייתנו שידרכו עליהם עוד שני עשורים".

תגובת משרד האוצר לדברי שר התחבורה:
בקיצוץ המתוכנן בתקציב, כולם צריכים לקחת חלק וגם משרד התחבורה יקח את חלקו, כך מבהירים במשרד האוצר. לדבריהם, משרד התחבורה הוא אחד הנהנים ביותר בשנים האחרונות מגידול עצום בתקציב ולכן ניתן לקצץ גם בתחום זה.

במשרד האוצר מדגישים כי לא יקוצצו פרוייקטים קיימים, אלא רק פרויקטים עתידיים יפגעו אשר מוגדרים כפחות כלכליים - פרויקטים כמו רכבת העמק, רכבת עכו כרמיאל ומספר כבישים. אולם, כל פעולות התחזוקה והבטיחות לא יפגעו. כמו כן, גם תקצובם של אמצעי תחבורה להסעת המונים כמו המטרונית בחיפה והרכבת הקלה בירושלים ימשיכו לפעול. העניין הוא, לדברי משרד האוצר, הוא סדר עדיפויות ואם לא נקצץ בתחבורה, נאלץ לקצץ יותר בפרויקטים חברתיים.

עוד על משרד התחבורה בוואלה! רכב

ספרו לנו בפייסבוק של וואלה! רכב מה דעתכם על הקיצוץ בתקציב משרד התחבורה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully