וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: פורד קוגה החדש

11.4.2013 / 7:00

עם מנוע שמפיק 180 כ"ס, התנהגות כביש טובה, תא נוסעים איכותי ועיצוב קרבי, האם יש לנו כאן עסק עם נשק שובר שוויון בקבוצת הקרוסאוברים?

עד לפני שנים אחדות, הבטנו איך קטגוריית הקרוסאוברים צומחת באופן כמעט בלתי מבוקר ולא הבנו מדוע. הרי הצרכנים, אתם, מקבלים בעצם רכב כבד ובעל ממדים גדולים יחסית ובתמורה לתנוחת נהיגה גבוהה וגם לא מעט פוזה, מקריבים בקלות יתרה את התנהגות הכביש וצריכת הדלק. ועדיין, למרות כל החולשות, הקרוסרוברים הורגים ברכות את פלח מכוניות המנהלים-משפחתיות גדולות.

אולם ככל שהזמן עובר, עם התגברות התחרות בין יצרניות הרכב בשוק זה, גם הרמה הכללית של כלי רכב אלו עלתה ובאחת הורידה את רמת החסרונות. פתאום גם כלי רכב אלה למדו לקמץ בצריכת דלק וגם לגרום לחובב הנהיגה לפחות לא להתאכזב בכבישים מפותלים.

אבל כעת, כשסערת התחרות בעיצומה והציבור יכול להתלבט בין כל כך הרבה דגמים וגרסאות, מגיע הפורד קוגה החדש. הקוגה היה במשך שנים מסורב עליה וכעת עם דורו המעודכן, הוא קופץ ישר למערכה, אבל מבטיח לעשות כאן מהפכה. עם מנוע חזק, תא נוסעים איכותי ועיצוב מרגש, יתכן ויש לנו כאן עסק עם המלך הבא בקבוצה? בואו נבדוק.

מבחן פורד קוגה. קובי ליאני
מבחן פורד קוגה/קובי ליאני

נראה גדול, מרשים למבט ונעים למגע

ישנה התנגשות של ממש בין ההופעה של הקוגה שגורמת לו להראות בעני המתבונן כרכב גדול מאוד, לבין הממדים שלו בפועל על פי דף הנתונים ומאוחר יותר, גם הרושם מתא הנוסעים שלו. קרוסאוברים הם כבר מזמן לא עוד מוצר אופנתי, אבל הדבר לא מונע מאנשי פורד להעניק לו את המראה המובחן ביותר בקבוצה, אולי אף יותר מהספוטראז' הנאה של קיה.

לא תמצאו בו פגושים חלקים סטייל מיצובישי אאוטלנדר, או קימורים מצועצעים בדומה ליונדאי ix35, אלא פיסול אירופאי אגרסיבי שמגיע דווקא מעולם הספורט של החברה - דגמי ה-RS. זה כולל פגוש עמוק ואגרסיבי, מכסה מנוע מקומר, חישוקי סגסוגת גדולים (19 אינץ' שנראים מעולה) וכמובן, צמד אגזוזים מאחור. כן, הוא פשוט נראה טוב, בטח שבצבע הלבן.

גם משום שמדובר ברכב חדש בכבישי ישראל וגם משום שמדובר כאמור ברכב נאה מאוד, בכל מקום אליו הגענו עמו, הסובבים עצרו כדי להתבונן בו, האמיצים גם פתחו חלון לשאוב כמה פרטים אודותיו.

מבחן פורד קוגה. קובי ליאני
מבחן פורד קוגה/קובי ליאני

תא נוסעים איכותי ועשיר

העיצוב החיצוני כאמור גורם לו להראות גדול יותר ממה שהוא באמת, שכן פתיחת הדלתות כולן, כולל את דלת תא המטען, חושפת קבינה שמקבלת ציון סביר בלבד בכל הקשור למרחב. מלפנים ברך הנהג משתפשפת באופן קבוע בביס הדשבורד ומאחור, ברכי מבוגרים לא ייהנו משפע של סנטימטרים ממשענת המושב שמלפנים, למרות אורך כללי של 4.5 מטר ובסיס גלגלים של 269 ס"מ. גם תא המטען שומר על פרופורציות עם "רק" 456 ליטרים בנפח.

אבל, וזה אבל גדול, הקוגה, כמו הפוקוס החדשה, מצויד בתא הנוסעים הנאה ואולי גם האיכותי ביותר בקבוצתו. לא רק שהחומרים שמהם הוא בנוי מעבירים תחושה יוקרתית ששייכת לקבוצות מחיר וגודל גבוהות יותר, אלא גם ההרכבה שם טובה מאוד והעיצוב מרשים. אין סתם משטחי פלסטיק ישרים ומשמימים, יש המון קימורים ונגיעות אלומיניום שמשדרגים יחד במאוד את האווירה.

רכב המבחן הגיע אלינו ברמת האבזור הגבוהה (טיטניום) שכוללת לא רק את אותם חישוקי 19 אינטש (17 אינץ' ברמת טרנד), אלא גם מערכת שמע מתקדמת של סוני, דלת תא מטען חשמלית שנפתחת עם הרגל (פטנט חביב ויעיל), תאורה ומגבים אוטומטיים, מושבים חשמליים עם ריפוד המשלב עור, גג פנורמי גדול ועוד.

מבחן פורד קוגה. קובי ליאני
מבחן פורד קוגה/קובי ליאני

מנוע חזק, תיבה יעילה

סעיף הביצועים לא תמיד זוכה למענה ראוי בקטגוריית הקרוסאוברים, כאשר רובם מצוידים במנועי 2.0 ליטר בנזין אטמוספריים עם הספקים שנעים סביב ה-150 כ"ס. פורד קוגה משנה את התפישה הזו ומגיע למערכה עם מנוע 1.6 ליטר טורבו שמפיק כבר 180 כ"ס. מנוע האקובוסט של פורד משודך כאן לתיבת הילוכים אוטומטית עם 6 הילוכים שדרכה הכוח עובר באופן קבוע אל כל ארבעת הגלגלים.

זה אומר שבנסיעה רגועה, הפורד הזה נהנה מתנועה חלקה ושקטה על גלי המומנט שהמנוע הזה מייצר. 24.4 קג"מ מגיעים אל הגלגלים כבר ב-1,600 סל"ד וברצועת כוח שטוחה לגמרי עד 5,000 סל"ד (שיא ההספק מושג ב-5,700), כך שהוא משאיר רושם של תנועה ללא מאמץ מיותר בין אם בעיר או בשיוט. תיבת ההילוכים מצדה פועלת באופן חלק ונעים ורק תחת עומס כבד מורגשת איטיות מה בפועלתה.

מנגד, כשרומסים את הדוושה הימנית, הוא מסוגל להאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש תוך מעט פחות מ-10 שניות ולהעפיל למהירות מרבית של 200 קמ"ש. בבדיקות שלנו נמצא שהקוגה זקוק רק ל-6.5 שניות כדי להאיץ מ-80 ל-120 קמ"ש ובכך לייצר עקיפות מהירות ובטוחות. למרות זאת, העובדה שהקוגה מפעיל את כל גלגליו (הנעה כפולה קבועה) ואינו מכבה את המנוע בעמידה ברמזורים באופן אוטומטי, גרמה לכך שצריכת הדלק במבחן שלנו עמדה בממוצע על 9 קילומטרים לליטר ועל 12 קילומטרים לליטר בנסיעה בינעירונית.

מבחן פורד קוגה. קובי ליאני
מבחן פורד קוגה/קובי ליאני

מוסיפים שליש על התנהגות טובה

בדיוק כשם שפורד פוקוס הזכירה לנו עד כמה חשוב שיהיה הגה טוב במכונית, גם הקוגה עושה זאת. אמנם בו מדובר בהגה מתוגבר חשמלית (בדיוק כמו אצל כל מתחריו), אך במקרה הזה ההגה מעביר תחושה טובה לידיים, הוא מדויק בפעולתו וגם המשקל שלו מרגיש טבעי.

גם המתלים של הקוגה מצליחים במידה רבה לרקוד על שתי החתונות באותו זמן. מחד, בנסיעה שפויה בעיר או מחוצה לה, הם סופגים היטב מהמורות ומספקים שיכוך טוב כנגד איכות הסלילה הישראלית. ומאידך, כשמגיעים לכבישים מפותלים ומעלים את רף הנהיגה, גם הם מעלים את רף היכולות של עצמם, כך שהריסון שהם מסבים לגוף מצוין והתנהגות הכביש טובה מאוד. רק הבלמים הרגישו לנו מעט ספוגיים ובעלי נשיכה לא חזקה מספיק, אך יתכן שרכב המבחן כבר הספיק לעבור התעללות שפגעה בכושרם של הבלמים.

עם כמעט 20 ס"מ של מרחב גחון, הנעה כפולה קבועה ואלקטרוניקה מסייעת כמו בקרת ירידה במדרון, אפשר להתפתות לקחת את הקוגה גם אל העולם שמעבר לאספלט הכבוש. נקדים ונאמר שתנאים מורכבים וטכניים מדי, עלולים להיות מורכבים וטכניים מדי עבורו. לעומת זאת, נהיגת שבילים מהירה היא בהחלט אפשרית, הודות לאותן תכונות בדיוק שעושות אותו כל כך טוב על הכביש - העברת כוח יעילה, מתלים שבולעים את הקרקע תחתם ומנוע שרק רוצה לתת עוד ועוד.

מבחן פורד קוגה. קובי ליאני
מבחן פורד קוגה/קובי ליאני

יש לנו פה פנתר

פורד קוגה החדש מצליח לרשום המון נקודות זכות במבחן שלנו. הוא אורז תא נוסעים איכותי ונאה, עיצוב חיצוני מעורר, מנוע חזק ואיכות נהיגה גבוהה בחבילה אחת קוסמת מאוד. למעשה, מלבד עניין המרחב בתא הנוסעים, אם אתם זקוקים לרכב שיכול ממש להסיע 5 מבוגרים, או שני מבוגרים ו-3 ילדים, הוא ממעיט לדרוש פשרות היכן שחשוב שלא לעשות כן.

מחירו ההתחלתי של הפורד קוגה עומד על 178 אלף שקלים ומגיע עד כדי 198 אלף שקלים לגרסתו המאובזרת. מה שאומר שהוא אולי לא זול כמו מתחריו הקוריאניים בעלי ההנעה הקדמית, אבל הוא מציע תמורה שלאחרים יהיה קשה לעמוד כנגדה וכאן הוא מסוגל אפילו להתמודד מול הפולקסווגן טיגואן. האם שווה לבדוק את הקוגה לפני קניית קרוסאובר? כן, בוודאי שכן.

עוד על פורד בוואלה! רכב

קונים רכב חדש? קבלו מבחן דרכים

"לייק" אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully