וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה ראשונה: פיג'ו 208 GTI

פיג'ו 208 GTI תנסה לעשות את מה שקודמותיה כשלו: לשחזר את ימי התהילה של ההוט האץ' החמה ביותר אי פעם. קפצנו לצרפת לפגוש אותה ולקבל תשובות

ישנה אמרה חבוטה כזו לפיה ההיסטוריה חוזרת. אבל כל מי שהניח ידיו על פיג'ו GTI בשנים האחרונות, יודע שאפשר לקבור אותה עמוק באדמה. עד כדי כך אכזבו הצרפתיות הקטנות, שיש מי שהדחיקו את קיומן לחלוטין - יחד עם כל המתחזות האחרות שרקדו על העוקם בצילה של ה-205 משנות ה-80 שתקועה לכולנו בגרון. מסיבה זו, קשה לדמיין את הנטל הכבד שמונח על כתפיו של האיש שאחראי על ה-208 GTI החדשה, שכן אם ישגה בניסוחה ירדוף אותו הכישלון כל שארית חייו.

דמיינו אתם לרגע, שנשכרתם להפיק מכונית ספורט של פיג'ו שנושאת את הכיתוב GTI. מה יהיה השלב הראשון? משקל? עוצמה? עיצוב? מתלים? איך משחזרים מכונית הוט האץ' בעידן בו האלקטרוניקה שולטת בחיינו? האם לגיטימי לצפות לביצועים מרגשים ומשוחררים, להתייצב מול הסוכנים ולומר להם בתמימות: "אני רוצה 205 GTI, אבל חדשה"?

למודי אכזבות, תחילתן כנראה ב-206 GTI, פיג'ו מבטיחה שהפעם זה יהיה שונה - הפעם הם לא טועים. יש להם תכנית מגובשת לבלום את הנהירה לרנו ופורד ולהושיב את הנהג בפיג'ו "אקסטרה אורדינר" שתעשה לו חשק לצאת לכביש ההררי ולתת בראש. הטכנולוגיה בכל אופן עומדת היום לצד הצרפתים: ב.מ.וו הפקידה במטה החברה מנועי טורבו קומפקטיים וגמישים מסדרת THP, בעוד פיג'ו מכשירה את שאר החבילה, מכניסה הכול לפרופורציות ומבשלת עם המיומנות שרכשה במיזמים כגון RC-Z ובתנופת הרוח שמקיפה את השילוש המיתולוגי - צירוף אותיות שמאחריו כבר 30 שנים של מסורת מפוארת.

השקת פיג'ו 208 GTI. ניר בן טובים
האגדה והחדשה. 30 שנים של פיתוח/ניר בן טובים

הנהג הספורטיבי, זן חדש

השקת פיג'ו 208 GTI החדשה נערכת על רקע תקופה רגישה בפיג'ו-סיטרואן, לפחות בכל מה שנוגע לכיסם של סופרי האפונים. ההכנסות באירופה בירידה, התחרות עזה בסגמנט B וה-208 אמנם חווה הצלחה אבל אין חגיגות. אז מה עושים? ובכן, לשיטתה של פיג'ו ממעיטים בדיאלוגים עבשים, מזכירים את ההתחלות, ובתוך כך פונים גם אל הלקוח החדש: ההיי-טקיסט החמוש בסמארטפון, מי שעבורו שקע USB יכול להפיל או לסגור עסקה.

ועל כן, המילה "רב שימושית" חזרה על עצמה בתדירות גבוהה, סתם ככה שלא תהיינה טעויות שמא נצא מנקודת הנחה שהצרפתייה הזו נועדה רק, חלילה, לנהיגה על הקצה. ואכן, יש ב-208 GTI כמעט כל מה שתרצו בתפריט המכבד מכונית ספורט חמה: בקרת אקלים מפוצלת, מחשב דרך מפורט, בלו-טות', בקרת ניווט, מערכת שמע לא רעה, וכל ההידור הספורטיבי שמסב אווירה אנונימית לאזור מחייה שמכניס את הנהג למצב כוננות זיעה: מושבי ספורט חובקים, ידית הילוכים קצרה, הגה קטנטן מצופה עור עם כיתובי GTI ודוושות מוכספות. על הנדסת האנוש ישנן תלונות, גם על העיצוב הדו קומתי אך אלה משניות בחשיבותן בדגם זה.

מאידך, הקו ההתקפי של ה-GTI פחות בועט בבטן כשמביטים עליה מבחוץ. בפיג'ו, כמו ברנו, ברירת המחדל היא למתן את סעיף המוחצנות - לשמור על גישה מינימליסטית שתרמוז על העוצמה, אבל לא תסגיר אותה באופן טוטאלי ותחשוף את כל הקלפים. ההבדלים אם כן בינה לבין ה-208 הרגילה בגרסת 3 דלתות הם ברכיבים הגדולים: פגושים, חישוקים, מפלט אחורי בעל לוע כפול המזדקר מצידה הימני ומאיים בקטנה וכמובן, כיתוב ה-GTI על דופן הקורה - הומאז' למכונית המיתולוגית. מודים, זה עושה לנו את זה.

השוואה לשם הצגה

מטבע הדברים, דגם חדש אוטומטית מושווה לזה שקדם לו. זו שיטה שבראש ובראשונה משקפת את המסרים הטכנולוגיים שנכנסו לתוקף בין הדורות, אבל היא משאירה פתח לפרשנות רחבה מידי. מעריצי ה-GTI לא קיבלו את מנת האדרנלין ב-207 ומשום שכך, ההסברים הטכניים של אנשי פיג'ו אודות הפערים ביניהן ממלאים פרק במצגות ומעשירים את הרקע, אבל לא באמת פותרים כאן סוגיות גורליות לנהג.

ה-208 גם לא צריכה את מלל התיאורים הפילוסופיים מול ה-207, אלא מסתפקת בכמה ערכים בודדים כדי לסגור עניין: היא קלה ממנה ב-90 קילוגרמים, קצרה ממנה ב-7 ס"מ, מפשק הסרנים רחב ב-10 מילימטרים בחזית ו-20 מילימטרים בישבן, וקשתות גלגלים תפחו להכלת הצמיגים הרחבים. בנוסף לכך, היא קשיחה ממנה, מעט נמוכה יותר (8 מילימטרים) ומחוזקת במערכת בלמים משופרת עם דיסקים בקוטר 302 מילימטרים בפרונט ו-249 מאחור. אם לסכם במשפט אחד: חיה מכוילת היטב.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
השקת פיג'ו 208 GTI. ניר בן טובים
השקת פיג'ו 208 GTI/ניר בן טובים

לב האריה

פיג'ו 208 GTI היא החזקה ביותר בשושלת הסדרה. מה שהתחיל עם 105 כ"ס במנוע 1.6 ל', קפץ אל 127 כ"ס ב-1.9 ל', עבור ל-138 כ"ס וכלה ב-175 כ"ס או 180 כ"ס ב-RC שלא הגיעה לציון, מתייצב היום על 200 כ"ס עגולים. זה לא רק מספר שערב לאוזן או גורם לחיכוך ממזרי של כפות הידיים, אלא גם נתון שעומד בקנה אחד עם רנו קליאו ספורט RS ופורד פיאסטה ST. מה שמבטיח בעתיד עימות טעון ומתוח במיוחד של שתי צרפתיות מול בריטית-אמריקנית קטנה.

את הגמילה ממנועי בנזין אטמוספריים החלה פיג'ו לבצע בהדרגה לפני כמה שנים במסגרת ההסכמים עם ב.מ.וו, ואין מי שרושם זו לחובתה כמובן נוכח העוצמה הדלילה שלעתים נכנעה למכוניות נחותות ממנה בהרבה. בחזיתה של ה-GTI, מושתל כיום מנוע 1.6 ל' טורבו (טווין סקרול) משותף למיני, עם הספק מרבי של 200 כ"ס כאמור ב-5,800 סל"ד ו-25.7 קג"מ המתקבלים החל מ-1,500 סל"ד. החיבור הוא לתיבת הילוכים ידנית עם ששה יחסי העברה שעברה כיול לצמצום המרווחים ושיפור תגובות התקשורת.

למנוע עקומה גמישה מאוד ללא נפילות ("בורות") על רצועת הכוח, והוא דורש סבלנות קצרצרה על המצערת כדי להגיע לפוטנציאל האמיתי, שמתגלה איפשהו בגזרת ה-2,500 סל"ד. משם והלאה, הכוח נצבר באופן מרשים, אפילו בתקיפות אגרסיבית עם לוחמת הגה קלה, שתשאיר אתכם צמאים לטפס במעלה הטורים ולהמשיך בלי לעשות לה הנחות. בזמנים לא רשמיים שנמדדו במבחן, המכונית מאיצה ל-100 קמ"ש בפחות מ-7 שניות (6.8 ש' יצרן) ועד מהירות מרבית של 230 קמ"ש.

תיבת ההילוכים הידנית היא מהקולחות שפגשנו לאחרונה, אם כי אינה מתעלה לליגת העל ומשכנעת. יחסי ההעברה בה קרובים, הבחישה טובה והיא מערבת את הנהג במתרחש וקל לתפעל אותה (כנ"ל המצמד) בעת עקיפות ביניים, אבל היא לא סופר מדויקת, מהודקת או תחרותית כפי שחשבנו שתהיה.

ומה לגבי סעיף ההאזנה? ובכן, אי אפשר לומר של-208 GTI את נהמות הגרגורים המפתים של רנו ספורט או הפיאסטה ST - שתיהן משתמשות במערכות פליטה עם ממברנות שמעצימות את צליל המנוע בתא הנוסעים, אולם ה-GTI בפרוש אינה רגועה בצליליה כשהרגל מוברגת לרצפה, שעה שהיא גובלת ב-5,000 סל"ד וצפונה משם.

השקת פיג'ו 208 GTI. ניר בן טובים
השקת פיג'ו 208 GTI/ניר בן טובים

במגרש המשחקים

בלי להפליג להגדרות מופרזות, תארו לכם את הכבישים האידאליים לנהיגה, ואז תוסיפו על זה מכונית ספורט קטנה של פיג'ו עם 200 כ"ס, גיר ידני ונופים שנושקים למונטה קרלו - היכן שהאריה הצרפתי כבש את סבב הראלי תכופות ועם נהגים שהם אגדות בפני עצמם; תמונה חלומית לא? בדיוק כך, והרבה מעבר מכפי שניתן להסביר בהתנסות של 200 קילומטרים של כבישים מתפתלים. אבל אנחנו כמובן נתמקד ונספר לכם רק על ה-GTI ו-oh boy, בהחלט יש לנו בשורות משמחות.

הנהיגה ב-208 תגרום לכל חובב GTI חבול ומצולק בנפשו, בפשטות, לשכוח את המכוניות המביכות שהעזו ללבוש עליהן את הכותר לחינם. המיזוג השובב בין המנוע לשלדה הנפלאה והקלילה הזו, קלת הזנב והחרטום, מעמיד לרשותכם את אחת המכוניות המהנות ביותר שפיג'ו המציאה בשנים האחרונות, ואולי בכלל בתקופת פעילותה בסגמנט ההוט האץ' בשני העשורים שחלפו.

מצד אחד, היא מרגישה "שתולה" בכביש, עם ארבעה צמיגים שמנים דבוקים לאספלט שנותנים לנהג אפשרות לסחוף אותה אל תוך הפניות בביטחון גבוה - וגם לנהוג קרוב מאוד לגבולות שלה. מנגד, היא אף פעם לא מרגישה מלאכותית בשל האלקטרוניקה בהיגוי, ובעת ניתוק בקרת היציבות היא אף מתגמלת בזנב מכשכש שיעקוב אחר התנועות ושינויי הכוון בצייתנות.

ככל שהכביש מאתגר יותר בעקומותיו, ומבקש יותר עבודה אינטנסיבית על גלגל ההגה וריכוז המדמה משהו כמו סטייג' של ראלי, כך היא חושפת עוד ועוד תכונות שמקרבות אותה לשערי הכניסה למועדון ה-GTI. ההיגוי חד, המנוע והתיבה, למרות הפישולים מידי פעם במעבר משני לשלישי פועלים ביחד בזרימה אחת, ורק הבלמים דורשים תשומת לב בשל נשיכה לא מספיק חזקה תחת עומס, אם כי הם לא מאבדים מכושר ההאטה שלהם.

בנוסף לכך, היא אינה מענישה את הנהג בכל מה שנוגע לנוחות הנסיעה. במקטע החמישי והאחרון, פיג'ו לקחה אותנו גבוה להרים על כביש משובש וקופצני שחידד את דברי המהנדסים אודות שיכוך מבוקר - ריסון בקעים, בורות וחטטים שמאפשר לחיות איתה על בסיס יומי בלי לספוג חבטות לא נעימות בישבן.

בזמן הקצרצר שנותר, ביצענו סיבוב פרסה וחזרנו שוב לכבישים המפותלים כדי לאסוף ולשמור במאגרי הזיכרון עוד כמה רגעים מתוקים עד שנטעם ממנה שוב בארץ. דקה לפני החזרת המפתחות, הצצנו בבקרת המחשב כדי לקבל את המספרים הסופיים של צריכת הדלק: 6.5 ק"מ לליטר. כבר אמרנו שלא הורדנו את הרגל מהגז?

השקת פיג'ו 208 GTI. ניר בן טובים
השקת פיג'ו 208 GTI/ניר בן טובים

ה-GTI שרצינו

פיג'ו 208 GTI היא מכונית מדליקה שתרצו לחזור אליה פעם אחר פעם, וזה מעיד לא מעט על הצעד הנכון שהחברה נקטה בו עם המותג הקדוש בעיני רבים, לאחר שהיא רצחה אותו במו ידיה עם מהדורות (207) שהבריחו את כולם ישירות אל המתחרים, ובעיקר אל רנו קליאו ספורט.

המילה שמתנוססת בסיום המבחן מעל ה-208 GTi, היא "מעורבות". מעורבות בנהיגה, באווירה, בחוויה, וברמת האיכות שהיא מעניקה כמכונית שאינה משחיזת צמיגים בלבד, אלא גם די שימושית כפי שציינו בתחילה. במילים אחרות, ככל שתנהגו בה יותר וככל שתבלו איתה זמן ממושך תלמדו להעריך את גודל ההישג של פיג'ו עם ה-GTI החדשה: מכונית ספורט ממוקדת שבפעם הראשונה מזה שנים לא יורקת בפניו של הנהג, אלא מדברת אליו בשפה שהוא מבין.

אם נותרו לכם משקעים מימיה של ה-205 GTI, זו בעיה נוסטלגית מצערת, נטולת פתרון בתקופתנו. וגם, אין באמת טעם בהשוואות אלה במרחקים של עשרות שנים; ה-208 GTI תבחן בזכות עצמה הן על מכלליה הטכנולוגיים והן על השפעתה כסימן דרך בשושלת ה-GTI.

כשהיא תגיע לארץ ביוני, או תחילת יולי, בתג מחיר של 160 אלף שקלים תהיה בקרבנו מכונית ספורט חיה ובועטת שחולקת הרבה כבוד לאגדה ההיא. וזה בעצם, כל מה שביקשנו. סה טו.

עוד הרבה על פיג'ו בוואלה! רכב

מבחני דרכים חדשים בוואלה! רכב

לייק אחד ואתם בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

השקת פיג'ו 208 GTI. ניר בן טובים
לא יורשת, אבולוציה מודרנית/ניר בן טובים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully