וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקה אודי S3 החדשה: נהיגה ראשונה

אודי שינו גישה והפכו את ה-S3 החדשה למכונת נהיגה מהנה ומדויקת שמשלבת בצורה מופלאה 300 כ"ס עם התנהגות. מה יהיה המחיר?

המשאית הכבדה חוסמת את דרכנו כבר דקות ארוכות. למרות כל הצמתים שעברנו, נראה שנהגה כאילו יודע לאן מיועדות פני מערכת הניווט שלנו ובוחר באופן עקבי להקדים אותנו ולחסום את הדרך בנהיגה עצלה. לא רק אנחנו מתחממים. גם הדם של נהגי המרצדס והב.מ.וו שמאחורינו מתחיל לבעבע ואז ברגע אחד, כמו בזינוק למירוץ, הקו הרציף הופך למקווקו, התנועה הנגדית איננה ורגל ימין של כל הטור נצמדת לרצפה וכולם שעטים בעקיפה מהירה של המטרד.

אבל האודי שלנו מתרחקת מכולם וממשיכה להגדיל את הפער. 300 כ"ס יש לנו בחזית וכולם, ללא אף סוס שיוצא מהכלל, כולם מגיעים לכביש ומטיסים אותנו קדימה לקול תזמורת אגזוזים משלהבת. הסוסים האלה שייכים לאודי S3 החדשה ובמסגרת השקתה העולמית היינו בין הראשונים בעולם לנהוג בה על כבישי גרמניה, חודשים ספורים לפני הגעתה לישראל.

אבל למרות ההתעקשות לשמור על המסורת, הדור השלישי לא ממשיך את הקו שהנחו השניים הקודמים, אלא בוחר להפתיע ולפרוץ דרך חדשה עם העלאה משמעותית של היכולות ובעיקר, בכל הקשור לחיבור עם הנהג. רוצים לגלות עליה עוד? המשיכו לקרוא.

השקה אודי S3 החדשה. קובי ליאני
השקה אודי S3 החדשה/קובי ליאני

מהפכת הדור השלישי

בשנת 2002 הרחיבה אודי את משפחת דגמי ה-S גם מטה אל האודי הקטנה שבהיצע דאז - ה-S3. כדי לבדל את זו משאר ה-3 ה"עממיות", הותקן בחזיתה מנוע בנזין מוגדש בנפח 1.8 ליטר טורבו שהפיק 225 כ"ס, העביר את הכוח לכל ארבעת הגלגלים ואפשר לה להאיץ ל-100 קמ"ש תוך 6.6 שניות. בדור השני שהגיע ב-2006 אודי המשיכה להרים את הרף עם מנוע 2.0 ליטר מוגדש שהפיק 265 כ"ס שאפשר לה להגיע ל-100 קמ"ש תוך 5.7 שניות.

הדור השלישי שנולד לא רק לתוך טכנולוגיה מתקדמת יותר, אלא גם לעולם שמחד, מצפה מהמכונית להמשיך להשתפר בתחום הביצועים, אך גם להקטין במידה רבה את הפגיעה בסביבה - דרישות שעשויות להיות מנוגדות לגמרי. אולם אודי החלו בתכנון שלד קל מאוד, כך שהמשקל הכללי הסופי עומד כעת על 1,395 ק"ג - קל משמעותית אפילו מהדור הראשון שהטה את המאזנים על 1,432 ק"ג.

גם המנוע חדש לגמרי ובזכות הפחתה בחיכוך הפנימי, עבודה עם שתי מערכות דלק (8 מזרקים. 4 להזרקה ישירה ו-4 להזרקה עקיפה) ומערכת קירור מתקדמת לאוויר הנדחס, מ-2.0 ליטרים הצליחו המהנדסים מאינגולשטאט לחלץ 300 כ"ס בתחום שבין 5,500 ל-6,200 סל"ד ו-38.7 קג"מ מ-1,800 ועד 5,500 סל"ד, מה שמקנה למנוע רצועת כוח רחבה מאוד. בשילוב עם תיבה כפולת מצמדים (ישנה גם ידנית כאופציה), נתון התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש התקזז לכדי 4.8 שניות בלבד.

כאמור, השיפור בביצועים הושג גם בצמוד לשיפור משמעותי בצריכת הדלק ובפליטת המזהמים. המנוע החדש לא רק יודע להיכבות בזמן עמידה ברמזורים (למשל) באופן עצמאי, אלא גם לכבות שני צילינדרים בנהיגה רגועה (לעבוד על שניים בלבד) ולהשיב אותם לפעולה בעת דרישה לכוח, מבלי שאיש מנוסעי הרכב יחוש בכך.

השקה אודי S3 החדשה. קובי ליאני
השקה אודי S3 החדשה/קובי ליאני

כוח לא חסר

המנוע הזה מרשים (מאוד) על הכביש בתפקודו, הרבה יותר ממה שדף הנתונים יכול לספר. מדובר באחת מיחידות הכוח הליניאריות, המהנות והיעילות שאנו מכירים בכלי רכב ספורטיביים. בזכות גדישה חזקה ומהירה (1.2 באר כבר מתחת ל-2,000 סל"ד) המומנט בו מושג ברצועה שטוחה לגמרי וזה מבטיח עליה מדויקת בכוח. אין בעיטות מיותרות או נפילות כוח, רק התגברות מדויקת לאורך כל רצועת הסל"ד ובכל הילוך בו נמצאים.

תמיד טוב שיש עוד כוח, אבל קשה לומר שעם 300 סוסים באורווה, היה חסר לנו מהם באיזשהו שלב של הנהיגה. התאוצות חדות ומהירות, עקיפות מתבצעות בקצב מסחרר ונראה ששוב יש לנו עסק עם מכונית שכדי לתאר אותה נצטרך להשתמש בכמות נכבדה של סופרלטיבים. אבל הבעיטה בגב והלחץ הקבוע על שרירי הצוואר השכיחו את כל אלה. על האוטובאהן הגרמני ובעיקר בחלק שאינו מוגבל מהירות, הנסיקה מ-130 קמ"ש להגבלה האלקטרונית של 250 קמ"ש קצרה מאוד ובעיקר מפתיעה את הנהגים שמאחור בקצב שהיא נמלטת מהם אל האופק.

תיבת ה-S טרוניק (DSG בפולקסווגנית) של אודי עובדת כאן כמו קסם. בעבר הערנו לזו על תפקוד לא לגמרי חף מנדנודים במהירויות זחילה, אבל ב-S3 החדשה היא עובדת פשוט נפלא. העברות ההילוכים זריזות כברק וכשיש שישה כאלה שמגובים במערכת ההנעה קוואטרו של אודי לכל הגלגלים, אין שום ציוץ מהגלגלים בזמן תאוצה - כל הכוח שמופק משמש למטרה אחת בלבד, להאיץ את הגרמניה הזו קדימה בנחישות כשאף סוס לא הולך לאיבוד. דחפו את ידית ההילוכים למצב ספורט והסערה מקבלת חיזוק נוסף. העברות ההילוכים נעשות מהירות אף יותר, מוקדמות יותר, המנוע מעדיף את הסל"ד הגבוה ופרפרים מיוחדים בצנרת הפליטה מגבירים את הצלילים שחודרים אל תא הנוסעים ויוצרים אווירה שממיסה חובבי נהיגה. התיבה הזו כל כך טובה, עש שהיא מסוגלת לגרום לתיבה הידנית המצוינת בפני עצמה, להרגיש כמעט מיותרת.

המנוע החדש אכן מרגיש חסכוני, לפחות בהשוואה לעומס שהנחנו עליו. למרות הלחץ הכבד על דוושת הדלק, את סבב הנהיגה העצבני הראשון סיימנו עם 8 קילומטרים לליטר ואת הסבב השני הרגוע יותר (אך לא היה באמת רגוע בקנה מידה אנושי) סיימנו עם צריכה ממוצעת של 10.7 קילומטרים לליטר. אין לנו ספק שבנהיגה רגועה, אפשר להתקרב מאוד אל נתון היצרן שעומד על 14.4 ק"מ לליטר.

אודי עם התנהגות כביש טובה? כן

אם תעברו על כל המבחנים שערכנו בשנים האחרונות למכוניות אודי, תגלו הערה אחת ברורה שחזרה על עצמה וזו נגעה לקהות החושים שחשפו המכוניות, גם הספורטיביות ביותר, כשמגיעים לשלב הנהיגה האמיתית. לכן קל לדמיין את גודל ההפתעה שאחזה בנו כשגילינו את האופן שבו שה-S3 החדשה טסה בים הפניות של הכבישים הסובבים את מינכן.

האודי הזו מעבירה שפע של מידע אל הנהג בנהיגה, שמאפשר לו להיות מסונכרן לגמרי עם המכונה הזו. אין הפתעות, אין גישושים אחר מידת האחיזה ובעיקר, אין את התחושה המעורפלת הזו בידיים. ההגה הפרוגרסיבי החדש שלה (משנה את מידת התגבור בהתאם למהירות הנסיעה) מגיע מקצה אחד של מהלכו אל הקצה השני בשני סיבובים בלבד, מה שאומר שמדובר בהיגוי מהיר מאוד. אולם, בניגוד להגאים מהירים שכאלה, הוא אינו מעביר תחושה עצבנית שגורמת לתגובה תזזיתית בכל נגיעה בו. להיפך, הוא הופך להיות המשך טבעי של הידיים והחיבור אליו מצוין. ממש קשה להאמין זאת על הגה בעל תגבור חשמלי, אבל בהחלט מדובר כאן בהגה טוב מאוד.

גם המתלים ממשיכים להשלים את החוויה. חלק גדול מהם עשוי מאלומיניום קל והבולמים והקפיצים עברו כיול מחדש הכולל גם הנמכה של 25 מ"מ ביחס לדגם העממי. המתלים האלה כמובן נמצאים על הצד הקשיח של הסקאלה, אבל לא מדובר בדבר חריג בפלח הספורטיביות. החריגות מגיעה בנוחות שהם מצליחים לספק בעת מפגש עם שיבושים או תנאי כביש לא מושלמים, למרות הקשיחות הזו ולמרות שבקצותיהם חישוקי 18 או 19 אינטש עם מעט מאוד גומי שעוטף אותם.

התכנון המצוין של שלדת ה-S3 גורם לה להיות חדה ביכולותיה - הפניה של ההגה לעומק הפניות לא ממהרת להניב תת היגוי מבאס, אלא ממש מחדירה את הפרונט אל הסיבוב בנחישות מרשימה. אבל עוד יותר מרשים מכך, היא היכולת של ה-S3 לפרוץ בכוח מסיבובים חדים בזכות האחיזה הרבה של הצמיגים בכביש, המתלים המדויקים וכמובן האון הרב שאצור במנוע שלה.

כמעט ללא קשר למיקום בסיבוב, ה-S3 עוזרת לנהג לדחוף אותה אל קצה גבולות המעטפת והיא שועטת מפניה אחת לאחרת בקצב דמיוני ביחס לקודמותיה. אז מה הפלא שאחרי כמה עשרות קילומטרים, זה קרה. התאהבנו במכונית הזו. ממכונית קומפקטית מהירה (בדור השני והראשון) היא הפכה למכונת נהיגה של ממש ולמהירה לא רק בקו הישר בדור השלישי.

השקה אודי S3 החדשה. קובי ליאני
השקה אודי S3 החדשה/קובי ליאני

אה, יש גם תא נוסעים יפה

ההתרגשות שמילאה אותנו מיכולותיה הדינאמיות של ה-S3 כמעט וגרמה לנו לשכוח שמסביבנו נמצא גם תא נוסעים שצריך לבדוק. עומסי תנועה בחזרה אל מרכז אודי במינכן אפשרו לנו להתרשם גם מסביבת המחיה ולגלות שגם פה אין מקום לאכזבות. העיצוב הכללי שומר על המאפיינים המוכרים של משפחת ה-A3, וזה אומר פיסול שנותן תחושה של מרחב גדול, חומרים באיכות גבוהה מאוד וגימור מוקפד הכולל גם ירידה לפרטים הקטנים ביותר.

רכב המבחן שניתן לנו צויד גם במושבי ספורט חובקים ונוחים מאוד שגם נראים מצוין עם תפירת העור ושילוב הצבעים וכדאי שאלה יהיו המושבים כרכב שיגיע לארץ בסופו של דבר. מאחור, למרות שמדובר בגרסת 3 דלתות, יש שפע של מקום לשני מבוגרים וגם נפחו של תא המטען שימושי מאוד.

ה-S3 קיבלה גם מערך שלם של מערכות בטיחות שכוללות מצלמות היקפיות, התראה בפני קרבה לכלי רכב בחזית, חיישנים שונים וכן הלאה כדי להבטיח את שלום הנוסעים וכל זה בנוסף לכל המערכות הייצוב והבקרה המוכרות. אולם אלה האחרונות נשארו מחוסרות תעסוקה לאורך רוב נהיגת המבחן שהוקצתה לנו, גבם בזכות רמת הסלילה המצוינת של הכבישים וגם משום שצריך יכולות של גיבור על או של דביל גמור כדי לגרום לאודי הזו לנתק את לפיתת ציפורניה מהכביש.

השקה אודי S3 החדשה. קובי ליאני
השקה אודי S3 החדשה/קובי ליאני

המחיר החזוי - 300 אלף שקל

יש מעט מאוד מכוניות שבסוף הנהיגה בהן אנחנו ממש צריכים להתאמץ כדי למצוא בהן מגרעות, או נקודות שליליות, אבל הפעם האודי הזו היא זו שעושה לנו את החיים קשים, או קלים, תלוי מאיזו נקודת מבט רואים זאת. ה-S3 פשוט עושה את העבודה בצורה הקרובה ביותר לשלמות ממה שניתן לצפות ממכונית שכזו.

הדור השלישי הצליח להרים את רף הביצועים לרמה חדשה, לשלב דיוק מכאני ואלקטרוני בצורה מרשימה ועדיין לספק כושר נסיעה של מכונית קומפקטית רגועה, כשחושקים בנהיגה רגועה שכזו. כל זאת עוד כשמסביב לנוסעים נמצא תא נוסעים איכותי מאוד, מאובזר ומפנק לעילא ולעילא.

המכירות של ה-S3 החדשה יחלו בחודשי הקיץ וסביר להניח שגם אלינו היא תגיע במועד דומה. אולם כאן נשארת שאלת המחיר. בגרמניה יחל מחירה של מכונית זו ב-38,900 יורו, כ-180 אלף שקל לפני מסים, מכך שבשקלול המסוי הישראלי, ה-S3 עשויה לחצות את רף ה-300 אלף שקלים בקלות יתרה.

עוד על אודי בוואלה! רכב

קונים רכב חדש? כדאי שתבקרו כאן

"לייק" אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

השקה אודי S3 החדשה. קובי ליאני
השקה אודי S3 החדשה/קובי ליאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully