וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוהגים לפני גיל 17, בעד או נגד?

30.4.2013 / 10:18

הצערת גיל רישיון הנהיגה והכפלת תקופת המלווה גוררת תגובות קיצוניות לשני הכיוונים. האם זה יועיל לבטיחות או יעיק על הצעירים? הביעו את דעתכם

בעד: נוהגים מוקדם יותר, צוברים יותר ניסיון

מדינת ישראל לאט לאט ממשיכה להדביק את המקובל בקרב מדינות המערב וכעת זה נעשה גם בכל הקשור לרישיון הנהיגה. בארה"ב למשל, את לימוד הנהיגה יכולים ההורים לבצע במכוניתם הפרטית לילדיהם משהגיעו לגיל 15, ולקביל רישיון נהיגה גם בגיל 16, אין סיבה אמיתית להתעכב עם זאת. על פי השקפה זו, ככל שהנהגים החדשים מתחילים לנהוג בשלב מוקדם יותר, הם צוברים יותר ניסיון מאחורי ההגה. כמו כן, כאשר תקופת החפיפה עם ההורים נפרשת על פני 6 חודשים, הם יכולים לרכוש יותר מיומנויות נהיגה תחת פיקוח נהג אחראי וותיק.

לא פעם הועלו טענות על כך ששיעורי הנהיגה לא מלמדים נהיגה, אלא מלמדים את הדרך לעבור את המבחן המעשי (טסט). מורי הנהיגה, בשל הקשיים הרבים שהם חווים בעבודתם, לא מסוגלים לבלות זמן ממושך עם כל תלמיד, וזאת עוד לפני שהוזכרה העלות הגבוהה הכרוכה בכך. תקופת הנהיגה עם ההורים, תאפשר לנהגים החדשים להכיר טוב יותר את המכונית עמה הם צפויים לבלות את הזמן הממושך ביותר ולא את המכונית האקראית של מורה הנהיגה.

הארכת תקופת הליווי יחד עם החלוקה הברורה של מסגרת הלימוד (50 שעות מהן 20 שעות בדרך עירונית, 15 שעות בדרך בינעירונית ו-15 שעות בלילה) תגדיל את האחריות של ההורים על אופן הנהיגה של ילדיהם. אלה יהיו יותר מעורבים ויותר מודעים לכישורי הנהיגה של ילדיהם.

נגד: רעיון שיישאר על הנייר ויעיק

הצערת גיל הנהיגה ל-16 ותשעה חודשים יחד עם הארכת תקופת הלווי הנה לא יותר מאשר אחיזת עיניים. כסת"ח בלשון צהלית. חקיקה זו מעוררת יותר שאלות מאשר מספקת תשובות וכן מגדלה משמעותית את הרצון של כל המעורבים במהלך לקצר תהליכים. הרי כולנו יודעים מה דינם של "מבחני כבוד" במוסדות הלימוד (מבחנים ללא השגחה) ובדיו כך, כשאיש לא יוכל לאכוף את קיום הוראות התקנה על שעות ההדרכה, האם נתפלא שאף אחד לט יטרח לקיים אותה?

שישה חודשי ליווי זהו זמן ארוך מאוד ובמציאות הישראלית הדחוקה, קשה לראות כצד יצליחו ההורים להיות זמינים, או להעמיד את רכבם שיהיה זמין לצורך כך בתקופה ארוכה שכזו לטובת נהיגת חפיפה. זאת ועוד לפני שהזכרנו את עלות הדלק הגבוהה. התוצאה תהיה שהנהגים הצעירים יבלו חצי שנה כמעט ללא נהיגה עם מלווה והדבר כמובן שלא ימנע מהם לקבל את רישיון הפלסטיק בתום התקופה.

משרד התחבורה הגדיר כי כל נהג בעל וותק של 5 שנים ויותר יוכל לשמש שמלווה. אם כך, מי יחתום על טופס ההכשרה אם לנהג הצעיר היה יותר ממלווה אחד? ובכלל, רמת הנהיגה הישראלית נמוכה כל כך, שההורים עצמם עלולים להעביר לנהגים הצעירים כישורי נהיגה לקויים ורק יחמירו את המצב. מדוע גם לא למנוע מנהגים בעלי עבר עשיר של עבירות תנועה לשמש כמלווים? איש לא התייחס לכך.

אם כך, לא ניתן אלא לקבוע כי התקנה החדשה שמאפשרת לצעירים לנהוג בגיל צעיר יותר, בתמורה לפיקוח ארוך יותר של ההורים, הנה ריקה מתוכן, תגרום לעלויות גבוהות יותר להורים וגם יתכן שכלל לא תטיב עם הנהגים החדשים. וכן, כמובן שלא נופתע אם חברות הביטוח יקפצו על המציאה וימציאו פוליסות ביטוח אפילו יקרות יותר לתקופת הליווי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully