וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה ראשונה: סיאט אלהמברה

המיניוואן הגדול של סיאט מבטיח לקחת את המשפחה למקומות אחרים, עם 7 מושבים, מנוע טורבו והמון, המון אבזור. שווה 198 אלף שקל?

כשזה מגיע למיניוואנים, והכוונה לאלה הגדולים באמת, הדרישות מצד הצרכנים מאוד מוגדרות: הם חייבים להציע את היכולת להסיע שבעה נוסעים או חמישה עם תא מטען גדול, לעשות זאת בנוחות ראויה, להיות מאובזרים במספיק תאי אחסון ושקעי 12 וולט וגם, אם אפשר, לא להיות איטיים מדי בנסיעה.

מבט רחב על קבוצת מובילי הנוסעים הגדולים מעלה מספר לא גדול של אפשרויות שכוללות את הגלקסי של פורד, את הטאון אנד קאונטרי של קרייזלר ומעט קטנים מהם את רנו גראנד סניק, פיג'ו 5008 (ו-C4 פיקאסו התאום), אופל זפירה ובמידה מסוימת גם האאוטלנדר של מיצובישי.

כדי לנהוג במתחרה החדש והמפתיע בקבוצה, שמגיע דווקא מסיאט, המותג שפנה עד כה לצעירים בישראל, טסנו לספרד וחזרנו עם המון מקום בראש למחשבות על הרחבת המשפחה.

השקה סיאט אלהמברה. קובי ליאני
השקה סיאט אלהמברה/קובי ליאני

רק מכוניות לצעירים?

עד לפני זמן לא רב, באולם התצוגה של סיאט עמדו שתי מכוניות בלבד - לאון ואיביזה. זה כל מה שהיה ליצרנית הספרדית שלא מוצאת את מקומה בקונצרן פולקסווגן להציע לשוק הישראלי, בשל אי התאמה של דגמים (אלתיאה) וחסרונן של תיבות הילוכים אוטומטיות. אולם בחודשים האחרונים, ההיצע התרחב מטה עם גרסה זולה (75 אלף שקל) לאיביזה וכן ה-Mii הקטנה, גם התרחב באמצע עם הגעת הטולדו החדשה (4 דלתות, משפחתית בסיסית) ועם גרסת הפלו לאיביזה, וכעת גם התרחב מעלה עם האלהמברה החדש.

האלהמרה החדש אשר יסגור כאמור את היצע מכוניות סיאט, לא הגיע כך סתם פתאום לישראל. במשך שנים ארוכות נוהל משא ומתן עם היצרנית, שעיקרו מחירו הגבוה של מוביל הנוסעים הספרדי שמנע ממנו להגיע עוד הרבה קודם. כעת, כשנה וחצי לאחר הצגת הדור החדש, הצליחה צ'מפיון מוטורס להשיג עסקה שכוללת כמה עשרות כלי רכב (בלבד), ברמת האבזור הגבוהה ביותר בתג מחיר של 198 אלף שקלים.

השקה סיאט אלהמברה. קובי ליאני
השקה סיאט אלהמברה/קובי ליאני

הרוחב קובע

סיאט אלהמברה הוא למעשה האח התיאום של ה'שראן', המיניוואן היקר והיוקרתי של פולקסווגן, שגם הוא לא משווק כאן בשל בעיות תמחור. וזה אומר שמדובר ברכב גדול מאוד בכל קנה מידה, כדי להתאים לצרכי המשפחה הגדולה ואף קצת מעבר לכך. אורכו 485.5 ס"מ, רוחבו 190.4 ס"מ, גובהו 172 ס"מ ובסיס הגלגלים שלו נמתח על פני 291.9 ס"מ - רכב ענק.

העיצוב החיצוני של האלהמברה לא מנסה להסתיר את הממדים האלה. הוא בנוי ברובו מקווים ישרים, ממשטחי פח גדולים ללא קמטים, משטח חלונות גדול ופרופורציות שגורמות לחישוקים שבו להראות קטנים מדי. כשמתיישבים מאחורי ההגה, מבינים שלממדים האלה יש השפעה מוחשית גם על ההתנהלות שלו בתנאים דחוקים. המון שטחים מתים וחלקים נסתרים מלפנים ומאחור וודאי יגרמו לך שצלקות גוש דן יכסו חלקים נרחבים מהפגושים שלו. כדי לשפר את המצב, סיאט לא רק שהתקינו בו חישני נסיעה קדמיים ואחוריים, אלא גם מצלמת נסיעה לאחור ופה אלה מקבלים גם משמעות בטיחותית חשובה מאוד.

אחרי ההתמקמות במושב הנהג, מגלים סביבת מחיה מאוד נעימה. מושבי העור מחבקים את הגוף, הדשבורד עשוי ברומו מחומרים רכים ואיכותיים ויש גם שפע של צעצועים מסביב, גם בגרסה הישראלית. מעבר אל המושבים האחוריים נעשה דרך שתי דלתות צד חשמליות - כבר לא צריך למשוך או לדחוף כדי לצאת מהרכב, רק ללחוץ על מתג. כמובן שישנה גם נעילת ביטחון למניעת פתיחת הדלתות על ידי ילדים בזמן נסיעה.

בשורת המושבים האמצעית, מוצאים שלושה כאלה שנעים באופן עצמאי על מסילה להתאמת המרחב לנוסעים. אך אלה לא מסתפקים בתנועה, ומסוגלים גם להתקפל באופן חכם כדי להגדיל את נפח ההטענה ואף ליצור, על ידי הרמת בסיס המושב, מושב ילדים יעודי - מעין בוסטר שיכול בקלות ובאופן חוקי להחליף את מושבי הילדים (שלב 3). רעיון זה ממשיך גם מדורו הראשון של האלהמברה שהציע מושבי ילדים אינטגרליים במות המושבים הקיימים (שלב 2). בשורת המושבים השלישית שכוללת שני מושבים המתקפלים אל ומהרצפה, יש מרחב מספק להסעת ילדים לא גבוהים במיוחד, אך גם כשאלה בשימוש, יש מספיק מקום למטען (267 ליטר או 2,297 כשכל המושבים מקופלים).

הגרסה הישראלית תגיע כאמור מאובזרת מאוד ותכלול מערכת שמע מתקדמת עם מסך מגע גדול (6.5 אינץ'), מושבים חשמליים מחוממים, דלתות צד ואחורית חשמליות, גג פנורמי, חישוקים קלים, בקרת אקלים עם 3 אזורים (עם פיצול ליושבים מאחור, גם בשורה השלישית וזה חשוב מאוד), שלושה שקעי 12 וולט, בקרת שיוט, מערכת לחניה עצמאית אוטומטית (עובדת נפלא), מצלמה אחורית, חיישני גשם ואורות, מראות צד מתקפלות חשמלית ומחוממות, תא כפפות מקורר וצמיגים מונעי תקרים. אבזור עשיר בהחלט.

השקה סיאט אלהמברה. קובי ליאני
השקה סיאט אלהמברה/קובי ליאני

מיניוואן GTI?

רמיסת דוושת הדלק באלהמברה שניתן לנו לנהיגת התרשמות, גורמת להאצה נחושה מאוד קדימה. 211 כ"ס יש למנוע ה-2.0 ליטר המוגדש שנמצא גם בחזיתה של הגולף GTI, אך למרות שבמהלך שעות הנהיגה עמו התענגנו על הביצועים שהוא מנפק כאילו היה מיניוואן GTI, זהו לא המנוע הרלוונטי לשוק הישראלי. במקום מנוע זה, אנחנו נקבל את מנוע ה-1.4 TSI שמפיק הרבה פחות סוסים - רק 150 כאלה ב-5,800 סל"ד וכן 24 קג"מ בכל התחום שבין 1,500 ל-4,000 סל"ד.

זה אולי לא נשמע חלש כלל וכלל, אך המעבר בין הגרסה החזקה לזו הרלוונטית מוחשי מאוד. הסיבה לכך, היא כמובן המשקל. המנוע הקטן והגמיש צריך להתמודד עם 1.8 טון של משקל עוד לפני שהכנסנו פנימה נוסעים ומטען, ועוד לפניהם האלהמברה לא מרגיש זריז או מוחץ בתגובותיו. נתוני היצרן מדברים על 9.9 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ועל מהירות מרבית של 197 קמ"ש, אבל זה לא תמיד מרגיש כך. בטח לא בכבישים בעלי שיפוע חיובי.

אך במקום ביצועים ספורטיביים, מקבלים מנוע חרישי וגמיש שמאפשר לו לגלוש בעיר ובאוטוסטרדה ללא יומרות מיוחדות ועם פוטנציאל לצריכת דלק טובה. לפי נתוני היצרן, האלהמברה מסוגל להגיע לכדי 10 קילומטרים לליטר בנסיעה עירונית, ל-13 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת ואף ל-15 בנסיעה בינעירונית. במבחן שלנו שכלל זמן ממושך בו דוושת הדלק הייתה מוצמדת לשטיח, עמדה הצריכה הממוצעת על 8 קילומטרים לליטר לערך.

השקה סיאט אלהמברה. קובי ליאני
השקה סיאט אלהמברה/קובי ליאני

מתלים קשיחים, התנהגות טובה

אם בנסיעה עירונית האלהמברה הרגיש כמו פיל בחנות חרסינה, הרי שמחוץ לעיר ובמיוחד בכבישים מפותלים, הספרדי הצליח לכווץ את ממדיו ולהתנועע בחינניות מפתיעה. בעוד שגרסת ה-2.0 ליטר החזקה הציעה התנהגות כביש טובה שאפילו מצליחה להתעלות מעל פני כמה מכוניות משפחתיות עממיות שאנו מכירים, גרסת ה-1.4 ליטר הזדקקה כמובן לנעיצה ממושכת יותר של הדורבנות בצלעות כדי להתקדם, אך עשתה זאת באותה רמת נחישות.

המתלים קשיחים יחסית, כמו שהטעם האירופי דורש ואלה מחזירים תמורה בתמיכה טובה בגוף הכבד תחת עומס פניות. אבל הקשיחות הזו לא פוגמת בנוחות הנסיעה. להיפך, אמנם כבישי פרברי ברצלונה טובים ברובם ממקביליהם הישראליים, במפגש עם השיבושים שהצלנו למצוא הם התמודדו מצוין ושיככו את מרבית הזעזועים.

גם ההגה של האלהמברה משאיר אותנו מרוצים. למרות שהוא מתוגבר חשמלית, הוא מציע משקל טוב ותחושה טובה בידיים, הרבה יותר מהמצופה ממיניוואן חסר יומרות דינמיות. לא פעם הדבר גרם לנו להשליך אותו לתוך הכבישים המפותלים שניקרו בדרכנו והוא מצדו לא התרגש, אלא העביר תחושה מדויקת ובטוחה.

אם כבר הזכרנו את הבטיחות, הרי שגם רשימת אבזור הבטיחות ארוכה מאוד, מה שאפשר לו לזכות בציון המרבי של 5 כוכבים בהגנה על נוסעיו במקרה של תאונה. זו כוללת 7 כריות אוויר, ניתוק כרית אויר קדמית ימנית (להסעת ילד מלפנים), תזכורת לחגירת בטיחות לכל 7 המושבים, עוגני ISOFIX והכנה לרצועות עיגון עליונות במושבים האחוריים. בנוסף לכך ה- Alhambra מציעה את כל מערכות הבטיחות האלקטרוניות הכוללות בקרת יציבות, מניעת נעילת גלגלים, בקרת אחיזה, מערכת לסיוע בבלימה, מערכת ניטור לחץ אויר בצמיגים, מערכת לסיוע בזינוק בעלייה, נעילת ילדים אלקטרונית לדלתות צד אחוריות ועוד.

השקה סיאט אלהמברה. קובי ליאני
השקה סיאט אלהמברה/קובי ליאני

משפחתי היקרה, שלום

עד רגעים ספורים לפני המפגש עם האלהמברה החדש, תמחורו ושיטת שיווקו בישראל נראו בעינינו תמוהות. מדוע יש לשלם כמעט 200 אלף שקלים עבור מיניוואן של סיאט כשכבר ב-170 אלף שקלים ישנם מיניוואנים זמינים? וכן, מדוע בחר היבואן לשווק את הגרסה המאובזרת ביותר במחיר זה - האם לא עדיף היה להסיר כמה רכיבים מרשימת האבזור ולמוכרו במחיר נמוך יותר?

תשובה לשאלה הראשונה קיבלנו מיד - מדובר ברכב גדול בהרבה ממאזדה5 ודומיו. הוא באמת יכול להסיע 7 נוסעים מבלי להקריב דבר מנוחות הנסיעה של איש מהם. למעשה, האלהמברה קטן רק בסנטימטרים בודדים מהקרייזלר טאון אנד קאונטרי הגדול. תשובה לשאלה השניה קיבלנו רק בשיחה עם נציג היבואנית - זה מה שסיאט יכלו להציע בנקודת הזמן הזו ולא ניתן היה לבנות גרסה עירומה יותר עבור השוק המקומי. חשוב לזכור שאם השראן של פולקסווגן היה מגיע לישראל, מחירו היה מתקרב כבר ל-300 אלף שקלים.

ובכל זאת, 198 אלף שקלים יקנו לכם רכב משפחתי שימושי ביותר שיצליח באופן מוחץ לענות על כל הדרישות של משפחה מרובת ילדים. היות האלהמברה מאובזר עד לשיניים מוסיפה מאוד לתחושת התמורה לכסף, כך שאם החבילה הכללית מתאימה לכם גם מבחינה תקציבית וגם מבחינה טכנית, כדאי להזדרז, רק עשרות בודדות יגיעו לישראל.

עוד על סיאט בוואלה! רכב

קונים רכב חדש? קבלו מבחני דרכים

"לייק" אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully