וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקה: ימאהה X-MAX 400 החדש

ימאהה מרחיבה את משפחת ה-X-MAX עם דגם 400 חדש שמשלב שימושיות עם ספורטיביות. האם הוא נוח? כמה יעלה? התשובות בפנים

אתר יצרן

צילום וידאו: יצרן
עריכה: רן צימט

"זה הרבה יותר קשה לתכנן קטנוע חדש מאשר אופנוע חדש" ניסה כריסטיאנו טסקה, המעצב האחראי על משפחת קטנועי ימאהה להסביר ולענות על שטף השאלות שלנו. "אופנוע בנוי סביב מקשה אחת שמאפשרת לך לכוון אותו כרצונך בקצוות ואילו קטנוע, במידה כזו או אחרת, שבור במרכזו וכשהמנוע נמצא כמעט לגמרי מאחור וכשהשלד מתפתל כך במרכז, הרבה יותר קשה לקבל התנהגות כביש ראויה. זו הסיבה מדוע יצרניות אופנועים רבות מתעכבות בבניית קטנועים, או אפילו נכשלות בכך למרות כל הניסיון שלהן" ציין טסקה ואף עקץ את ב.מ.וו והקטנוע החדש שלה.

זה אכן קשה ויקר יותר לתכנן קטנוע מאשר אופנוע ולמרות הקושי הזה, ימאהה לא יכלה להרשות לעצמה לפספס עם הקטנוע החדש. שוק הדו-גלגלי בעולם סובל מירידות כמעט בלתי ניתנות לעצירה ברמת אחוזים דו-ספרתיים מדי שנה וגם ימאהה די חיפשה את עצמה בשלוש השנים האחרונות, בניסיון למצוא את המוצר, הקטנוע (ולא אופנוע, יש לציין) שיעצור את הסחף וייתן לה יתרון כלשהו על פני המתחרות.

התשובה הייתה ה-X-MAX 400 החדש - זה יהווה פריצה לשוק מדולל במתחרים ובתקווה שאם זה יביא עמו היגיון חדש בשימושיות, ביצועים ראויים וגם מחיר תחרותי, וכמובן, ימלא את החלל שבין ה-X-MAX 250 לבין ה-T-MAX 530 החדש והיקר. אז כדי לטעום ממנו לראשונה מאז שנחשף רק לפני שבועות אחדים, טסנו למילאנו שבאיטליה וממש התקשינו לחזור.

השקה קטנוע ימאהה X-MAX 400 החדש. אתר יצרן
השקה קטנוע ימאהה X-MAX 400 החדש/אתר יצרן

הכלאה בין T-MAX ל-X-MAX

בניגוד למקובל אצל כמה מיצרניות הקטנועים המתחרות, אנשי ימאהה לא הסתפקו בדחיסת מנוע גדול יותר בגופו של קטנוע קיים, אלא תכננו את זה כמעט מלוח חלק. הקטנוע החדש קיבל שלדה חדשה וגדולה במעט משל ה-X-MAX המוכר וכן גם עיצוב חדש שמנסה וגם די מצליח לאחד בין זה של הקטנוע המוכר, לבין האח הגדול, ה-T-MAX.

בשאלה האם משני קטנועים שנראים "נכונים", אפשר ליצור שלישי נכון יותר, אפשר להתווכח ארוכות, אבל לטעמנו, במפגש פנים אל פנסים, התוצאה בהחלט נאה. החזית נעשתה חדה יותר ותוקפנית, הקווים הכלליים נעשו חדים וישרים וכשמתקרבים, מגלים שגם בכל הקשור לירידה לפרטים (לוחית המתכת במושב, תפירת המושב, הגימור הכללי והמתגים), ה-X-MAX 400 החדש לא מפספס, אלא רק מעשיר את האווירה.

לשמחתנו, הדמיון לאח הגדול, ה-T-MAX לא מגיע לתחום השימושיות, שכן ה-X-MAX 400 החדש שומר על תכונות גרסאות ה-250 וה-125 סמ"ק המוכרות, שכוללות תא מטען גדול מאוד מתחת למושב שיכול להכיל שתי קסדות מלאות או קסדה אחת וציוד רכיבה מלא. תכונות שאפילו גרמו לי באופן אישי לרכוש קטנוע שכזה לפני שש שנים.

השקה קטנוע ימאהה X-MAX 400 החדש. אתר יצרן
השקה קטנוע ימאהה X-MAX 400 החדש/אתר יצרן

רחובות מילאנו הסוערים

רכיבה ברחובות ערים איטלקיות היא פעולה שמצריכה תכנון מוקדם ובליעה של חופן כדורי הרגעה. הסערה העירונית הזו אמנם מרגישה כמו כאוס מאורגן שבו יש דו-שיח מתמיד בין נהגים לרוכבים (גם קללות לפעמים, כי צריך) שגורם לאלה להיות מודעים לקיומם של אלה - מה שאנחנו יכולים רק להתקנא בו. אולם לא כדאי שנתקנא בהתייחסות של המקומיים לרמזורים, תמרורי עצור וזכות קדימה - ממש כאל שלטי פרסומת שניתן במחי עפעף להתעלם מהם. הם אפילו לא בגדר המלצה. כל זה ועוד לא הזכרנו את העובדה שחלק גדול מהרחובות העיר העתיקה בנויים מסלעים לבנים וחלקלקים ומלבנים שהונחו ברישול וממש רוקדות תחת הגלגלים.

לתוך המים העמוקים האלה הושלכנו מיד ביום הראשון לרכיבה על הקטנוע החדש. פחד אלוהים. זהו אתגר משותף לאדם ולמכונה ואנו שמחים לבשר לכם ששרדנו ולכולנו שלום. למרות כל ההיסטריה, ה-X-MAX 400 החדש משתלב בכלל לא רע בקקופוניה הזו. אמנם הוא עצמו סבל וגם גרם לנו קצת לסבול מהטופוגרפיה כל הכבישים המקומיים (סלילה לא ניתן לקרוא לזה), אבל מדובר בתנאי קיצון שהיו מכשילים כל כלי רכב באשר הוא.

אחרי ששמנו את זה בצד והגענו לצד המודרני יותר של מילאנו, ה-X-MAX 400 החדש פשוט פרח. הקטנוע הזה מציע תמהיל מצוין של חדות מרשימה בהיגוי שגורמת לו לזגזג בקלות בין סמטאות וטורי מכוניות, של מושב נוח ותנוחת רכיבה זקופה וספורטיבית, של בלמים חזקים ומדויקים שלא מבהילים רוכבים לחוצים (גרסת ABS תגיע בהמשך השנה) וכמובן, של מנוע חזק וזריז.

השקה קטנוע ימאהה X-MAX 400 החדש. אתר יצרן
השקה קטנוע ימאהה X-MAX 400 החדש/אתר יצרן

מנוע שמגיע מהמג'סטי

ימאהה היו חייבים ללכת על בטוח גם בבחירת המנוע - פה ממש אסור לטעות וגם אסור להפריז בתקציב. אז בהתאם לכלל האחרון, ייצור מנוע חדש הוסר מהפרק ולכן נבחר המנוע הקיים של המג'סטי הוותיק לשמש גם כספק הסוסים של ה-X-MAX 400 החדש.

המנוע הוותיק הזה עבר שורה ארוכה של עדכונים ושינויים שעיקרם עמידה בתקני יורו 4 החדשים. אחריהם משחרר המנוע 31.5 כ"ס ב-7,500 סל"ד וכן 3.5 קג"מ ב-6,000 סל"ד. לא נתונים מדהימים, אבל עדיין מאפשרים לו להתברג בקטגוריית A1 שעדיין סובלת מתקרת 33 כ"ס. גם הווריאטור עבר עדכונים שכוללים שימוש במשקולות קלות יותר והתוצאה היא חדות מרשימה בזינוק מעמידה; ה-X-MAX 400 החדש פשוט פורץ מהמקום בנחישות עם כל נגיעה במצערת עד כ-50-60 קמ"ש, אז למרות שהמהירות ממשיכה לנסוק, מתמתנת תחושת ההאצה ומעט מאכזבת. בכביש המהיר והישר כשהמצערת מוברגת עד לעצר הצלחנו לדגדג מלמטה את סמן ה-170 קמ"ש, אך מכשיר ה-GPS סיכם את העניין ב-151 קמ"ש.

למרות זאת, במבחני האצות שהצלחנו לערוך אם המוביל שהיה רכוב על גבי ה-T-MAX 530 החדש, זה האחרון אמנם האיץ חזק יותר קדימה, אך בכל הקשור למהירות סופית, הם נותרו אף לאף. יותר מכך, בזמן שאנחנו והמוביל על ה-T-MAX (סטנדרטי) מכופפים מאחורי מיגון הרוח ומנסים למקסם כל סוס, הגיח מאחורינו X-MAX 400 בגרסת ספורט (משקף נמוך, מערכת פליטה של אקרפוביץ') ועקף אותנו בהפרש ניכר.

למרות היעילות של המנוע ב-X-MAX 400 החדש, לחובתו אפשר לציין שהוא ירש גם את הוויברציה שאפיינה את פעולתו במג'סטי. וויברציה מרוככת, אבל עדיין קיימת.

השקה קטנוע ימאהה X-MAX 400 החדש. אתר יצרן
אם יש לכם עודף כסף, זה יוסיף לכם כמה קמ"שים/אתר יצרן

נוף או קוף?

לא היה לנו צל של ספק שאנשי ימאהה, בזכות הגדלת המנוע, ינסו להדביק לקטנוע החדש גם יכולות תיור קלאסיות או ספורטיביות לשימוש בסופי שבוע. אז את יום הרכיבה השני הם הקדישו לתקיפת הכבישים המסולסלים בצפון איטליה שבשיאם, אגם קומו המרהיב לפחות כמו הכבישים שמסביבו.

זו אינה הפעם הראשונה שמזדמן לנו לרכב בכבישים אלה, אך זו כן הפעם הראשונה שאנו עושים זאת עם קטנוע. אולם ה-X-MAX 400 החדש הצליח לגלות גם שם תכונות חיוביות מאוד. ההיגוי שלו גורם לשיירת הרוכבים בקבוצה לתת את מבטחם באספלט האוחז ופשוט לפתוח גז לנוכח הפיתולים. לא עבר זמן רב עד שכמעט בכל עקלתון חד שפשפנו את רגלית האמצע באספלט - מה שנותן את האות על גבול היכולת. אין לנו ספק שבלעדיה, ה-X-MAX 400 החדש ימשיך להגדיל את מהירות וזווית הפניה שלו.

לא מדובר כאן בכלי ספורטיבי מחודד ומושחז, גם לא ברמה של ה-T-MAX הבכיר, אבל הוא גם לא אמור להיות כזה ולמרות זאת, הוא עדיין מהנה מאוד. כל כך מהנה שהיה לנו קשה להחליט מתי לתת לקוף להשתחרר מהקסדה ולדרוש ממנו מקסימום מהיכולת, או פשוט להוריד אוקטבה באגזוז וליהנות מהנוף.

השקה קטנוע ימאהה X-MAX 400 החדש. אתר יצרן
השקה קטנוע ימאהה X-MAX 400 החדש/אתר יצרן

39,985 שקל

ייצורו של ה-X-MAX 400 החדש יחל בחודש מאי והוא יגיע לישראל באמצע חודש יוני הקרוב - זמן שיא בין החשיפה הרשמית של הכלי, להשקתו העולמית וההגעה לשווקי היעד. מישהו שם בימאהה כנראה לחוץ או להשיג מזומנים לארנק המצטמק או להשיג יצרניות מתחרות שגם להן קיים בקנה דגם 400 סמ"ק חדש.

עם זאת, בין דגם ה-250 ל-400 סמ"ק החדש קיים פער מדויק של 10,000 שקל - 29,985 שקל לדגם ה-250 ו-39,985 שקל לדגם ה-400 וזה בכלל לא מעט וקרוב לוודאי יגרום לרבים מכם לצקצק בלשון. אבל ה-X-MAX 400 החדש מביא עמו המון נקודות זכות חשובות - הוא יתאים כעת גם לשימוש בינעירוני אינטנסיבי מבלי להקריב את השימושיות בעיר, התכונות הדינאמיות שלו גבוהות יותר ובהן גם יכולות בלימה משודרגות.

נכון לרגע זה, רשימת המתחרים לא צנועה וכוללת כלים של חלק גדול מהמותגים (הונדה, סוזוקי וגם סאן יאנג המשווק על ידי מטרו מוטור היבואנית), אך המכירות שם מצומצמות באופן יחסי, גם משיקולי מחיר וגם בשל התוספת הדרושה לביטוח החובה. לכן, יהיה מעניין לראות כיצד יגיב השוק המקומי לאופנת הגדלת המנועים בקטנועים הבינוניים.

השקה קטנוע ימאהה X-MAX 400 החדש. אתר יצרן
המחיר ישים לו ברקס?/אתר יצרן

על הצד הטכני:

מנוע: צילינדר יחד, 395 סמ"ק
קירור: נוזל
תיבה: ווריאטור
הספק: 31.5 כ"ס ב-7,500 סמ"ק
מומנט: 3.5 קג"מ ב-6,000 סל"ד
מתלה קדמי: מזלג רגיל, 110 מ"מ מהלך
מתלה אחורי: צמד בולמים, 110 מ"מ מהלך, כיוון עומס קפיץ
בלם קדמי: צמד דיסקים 267 מ"מ
בלם אחורי: דיסק יחיד, 267 מ"מ
צמיג קדמי: 120/70 R15
צמיג אחורי: 150/70 R13
אורך, רוחב, גובה: 219, 78, 138.5 ס"מ
גובה מושב: 78.5 ס"מ
מרווח גחון: 10.3 ס"מ
משקל: 211 ק"ג
מכל דלק: 14 ליטר

עוד על ימאהה בוואלה! רכב

קונים אופנוע או קטנוע חדש? קבלו מבחן דרכים

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • ימאהה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully