וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: הוסקווארנה נודה 900 R

6.6.2013 / 8:25

אופנוע הכביש הראשון של הוסקווארנה מגיע לישראל באיחור של כמעט שנתיים וחושף אופי ממכר, אבל הייתם קונים אופנוע שעתידו לא ברור?

אגלי זיעה מחליקים בין דיפון הקסדה למצח וצורבים לי את העיניים - לעזאזל כמה חם היום. מד החום הזעיר בלוח המחוונים מראה 41 מעלות ושוב חליפת הרכיבה עוזרת לי להבין איך מרגיש עוף צלוי. אבל עצירה לא עומדת על הפרק. אי אפשר להפסיק את בהלת התנועה קדימה, אני חייב לקבל מקסימום אוויר לקירור הגוף וגם משום שהנודה 900 של הוסקווארנה הוא חתיכת אופנוע כיפי שפשוט לא רוצה שהכביש יגמר.

זו הייתה חצי שנה מפרכת עבור הוסקווארנה. בזמן שכל העובדים והמהנדסים הביטו לעבר עתיד ורוד תחת שליטת ב.מ.וו, הבווארים הודיעו במפתיע על נטישה מהירה ומכירת החברה לסטפן פיארר, מבעלי KTM. ההלם היה גדול, שכן ב.מ.וו שרכשה את החברה המדשדשת בשנת 2007 הפיחה בה חיים, יצקה לתוכה מיליונים בשינוי שיטות הייצור והצעידה את המותג אל האלף השלישי, וכרעם ביום בהיר, החליטה להעלם זמן קצר אחרי שהוצגו שלושה אופנועים חדשים וחשובים מאוד.

אחד מהם הוא הנודה 900 - אופנוע הכביש הראשון של יצרנית אופנועי השטח האיטלקית. הנודה הוצג כבר לפני שנתיים, אבל רק עתה הגיע לישראל באיחור מאוד לא אופנתי - איחור שמעלה ספק לגבי עתידו תחת מותג הוסאברג של KTM שכן מרבית מכלליו מגיעים מב.מ.וו. עד שיתברר מצבו, לקחנו את הנודה למבחן ראשון בישראל וגילינו אופנוע מהנה במיוחד עם מחיר נמוך מהמתחרים.

מבחן אופנוע הוסקווארנה נודה 900 R. קובי ליאני
מבחן אופנוע הוסקווארנה נודה 900 R/קובי ליאני

המלך הוא עירום

לא צריך לרוץ לגוגל טרנסלייט: השם נודה מגיע כמובן מהמילה עירום (Nude) ובדיוק לכך תוכנן אופנוע זה להיות - ערום, בוטה ומושך. מאחר וזהו אופנוע הכביש הראשון של הוסקווארנה, הכיוון ממנו שאבו את ההשראה די ברור - קשה להתעלם מהדמיון של שלדת הצינורות האלכסונית של הנודה לזו האיקונית של דוקאטי (היפרמוטארד באופן ספציפי) וגם המעט פירינג שיש מזכיר לנו לא מעט את זה של ה-KTM SMT - שני היריבים הישירים של האיטלקי החדש.

הנפת רגל ראשונה מעל הנודה והנחת הישבן על מושבו, מגלה אופנוע קרוב יותר לעולם הסופרמוטו מאשר לעולם האופנועים העירומים. וזה אומר שהרגליים מגיעות עם קצות האצבעות לקרקע (גובה מושב 89.5 ס"מ, בעוד גובהי 181 ס"מ) ושיש לו מושב צר וקשיח שרכיבות ממושכות לא בהכרח נמצאות ברשימת היעדים שלו. המבנה הארוך מאפשר לכל רוכב בכל מידה ואורך למצוא עליו מקום, כאשר הרגליים נמצאות מתחת לגוף בזווית ניטרלית. אולם, רק אל הנחת הידיים על הכידון הרחב יש להתרגל בדקות הראשונות לרכיבה. בעצם, גם לגריפים שמרגישים דקים מאוד בקוטרם.

בהתאם לתפישה העירומה, ממול הרוכב נמצא לוח מחוונים בסיסי; מבנהו קטן ודחוס, משמאל ישנן נוריות התראה, במרכז מד סל"ד קטן ובו גם חיווי קטן להילוך הנבחר ומימין, צג דיגיטלי זעיר שמציג את מהירות הרכיבה בגדול (יחסית), את נתוני חום המנוע ומפת ההצתה הנבחרת בתצוגה זעירה מאוד עד כדי בלתי ניתנת לקריאה. דפדוף בין נתוני מחשב הרכיבה (צריכת דלק, טמפרטורה חיצונית, חום מנוע וכו') נעשה על ידי מתג קטן (כמה מפתיע) על לוח המחוונים, אך קשה מאוד לתפעלו בזמן רכיבה. מעבר לאלה מוצאים מתג לביטול פעולת מערכת ה-ABS וזהו.

מבחן אופנוע הוסקווארנה נודה 900 R. בן קלמר
מבחן אופנוע הוסקווארנה נודה 900 R/בן קלמר

F800R ו-SMR עשו אהבה

גם הנודה הוא בעצם הכלאה בין שני אופנועים ולרומן הזה תרמו הוסקווארנה את ניסיונם בייצור אופנועי סופרמוטו וב.מ.וו תרמו מהידע ביצור אופנועי כביש. זה הצליח? מאוד כי כמו שסיפרנו לכם בתחילת המבחן, הנודה הזה מעורר חשק לרכיבה כבר מרגע ההתנעה שלו והריגוש לא שוכך גם אחרי שעות מפרכות על גבו.

מנוע הרוטקס שלו הוא זה שיוצר את הריגוש הראשוני. למרות שזה מבוסס על מנוע ה-800 המוכר של ב.מ.וו (טווין מקבילי), שורה ארוכה של שינויים במהלך ובקצה הבוכנה, שינוי ראש המנוע ושינוי מחזורי ההצתה ל-310 מעלות הפכו אותו ממכונת תפירה רוטטת לפטיש אוויר חזק וקולני שכיף להאכיל בבנזין. לחיצה על מתג ההתנעה מעירה את המנוע בנביחה מגרגרת, שעם עיניים קשורות, אוזנינו היו יכולות לטעות ולחשוב שמדובר כאן במנוע V טווין גדול נפח.

לפחות עד המשחק הראשון עם המצערת והאגזוז הקולני שגורם לו להישמע כמו שני מנועי סינגל הפועלים במקביל וללא קשר אחד לשני. וזה כיף. מאוד. כי כשמושכים את המצערת, המנוע הזה חושף תגובה מהירה וחדה שמקפיצה אותו קדימה - צריך להיות מוכנים לתגובה הרגיזה של המצערת. אין כאן בקרות אחיזה או מצבי רכיבה, רק כוח והרבה ממנו. 105 כ"ס ו-10.2 קג"מ שמתקבלים ב-8,500 ו-7,000 סל"ד בהתאמה.

הנתונים היבשים מרמזים על מנוע שחי בתחום הגבוה של הסל"ד, אבל המציאות יפה מכך. כן, הוא כמובן חי בשליש העליון של הסקאלה, אבל הוא גם בועט בתחום נמוך בהרבה. כבר ב-3,000 סל"ד יש עם מי לדבר שם למטה, ב-4,000 העסק זורם בצורה מוחשית יותר (מצוין לזחילה עירונית) וכדי לקבל מנה גדושה מהכוח שלו, כדאי להישאר מעל 5,000 סל"ד.

זו כלל לא טרחה להמריץ לשם את המנוע ולעתים מצאנו את עצמנו עושים זאת גם ללא צורך ממשי, רק בשביל הכיף שבדבר - הדחיפה בבטן מהפריצה קדימה וכמובן השאגה של המנוע מהאגזוז הקולני הם שמעוררים את הרוכב לדבר עבירה. זהו לא מנוע חלק כמו מרובעי הצילינדרים היפניים וגם לא הרמוני כמו מנועי ה-L טווין של דוקאטי, אבל יש לו אופי משלו, צליל ייחודי ורטט שקל מאוד להתמכר אליהם, בטח כשהם מגיעים בצמוד לכוח זמין מאוד.

אבל בגיחת הרכיבה עם החבר'ה, סביר להניח שעם צריכת דלק של 15 ק"מ בממוצע (מבחן) ומכל דלק בנפח 13 ליטר בלבד, תהיו הראשונים להזדקק להפסקת תדלוק. טווח הרכיבה הקצר - פחות מ-170 קילומטרים בין תדלוקים בהחלט עומד לו לרועץ.

מבחן אופנוע הוסקווארנה נודה 900 R. בן קלמר
מבחן אופנוע הוסקווארנה נודה 900 R/בן קלמר

האות R - חובה בכל אופנוע?

הוסקווארנה נודה 900 מגיע לישראל רק בגרסת ה-R הקרבית והמאובזרת יותר ועל הסיבה לכך נרחיב בפסקת הסיכום. אבל גרסת ה-R הזו אומרת שורה של תוספות חשובות ויקרות שרוכבים ספורטיביים חיים טוב יותר עמן. הרשימה כוללת מזלג קדמי של זקס בקוטר 48 מ"מ שמתכוונן באופן מלא, בולם אחורי של אוהלינס גם כן עם כוונון מלא ובלמי ברמבו מונובלוק חזקים. הגרסה הבסיסית שאינה מגיעה לארץ תציע במקום אלה, מתלים של זקס, כאשר רק מאחור ניתנים מספר כוונונים בסיסיים והבלמים אמנם של ברמבו, אך רדיאליים בלבד.

לפני שניגע במאפייני ההתנהגות, חייבים לפנות את זה מהשולחן - הנודה אינו אופנוע נוח. פשוט לא. לא במושב (קרש גיהוץ מרופד זו מחמאה) ולא במתלים. רכיבה עירונית לא גורמת אמנם לנודה להסתבך (הוא מעולה בעיר ובתנועה צפופה), אבל כשמגיעים לקטע משובש, המתלים שמכוילים על הצד הקשיח יותר (גם במצב הרך ביותר) של הסקאלה, לא מצליחים לספוג את חבטות המהמורות ומעבירים אותן ישר אל עמוד השדרה של הרוכב. יתרה מזאת, כאשר הנודה פוגש במהמורה ברכיבה מהירה או בפניה, הוא גורם לנענוע והקפצה של הגלגל האחורי שפוגמים בתחושת הביטחון ברכיבה. פגישה במהמורה גם קלה כמו עין חתול הבולט מגובה האספלט בזמן בלימה, גורם לשחרור חד של כוח הבלימה, כתוצאה מהקפצה של הגלגל האחורי לאוויר המתפרש כאבדן אחידה במוח מערכת ה-ABS.

אבל כשהאספלט חלק ונקי מטופוגרפיה מקוללת, הנודה מחזיר את כל הנקודות האבודות בהנאה. צמיגי המצלר ספורטק MS זקוקים רק למעט חום ואהבה כדי להידבק לכביש ולייצר אחיזה גם במקומות בהם אין כזו והמתלים שלו דוחקים את הצמיגים אל הכביש כמו אגרוף ברזל. השילוב הזה מעביר לידי הרוכב מידע רציף מהכביש אודות רמת האחיזה אי שם למטה ועם התחושות, מגיע גם הפיתוי להוסיף ולדחוק את הנודה עוד ועוד בפיתולים. גם הבלמים שלו לא פחות ממעולים. הם חזקים ומדויקים מאוד וכמו שאנחנו אוהבים, לא מתנפלים בנשיכה אגרסיבית כבר בתחילת הלחיצה על המנופים. האחורי כמובן חלש מהקדמי ומצריך לעתים התערבות מהירה של ה-ABS, אבל הקדמיים פשוט מעולים.

קל מאוד לגרום לנודה לרכון. די למעשה בדחיפה קלילה של הכידון כדי להטות אותו בזוויות חדות והמנוע הגמיש מפתה להקדים בפתיחת המצערת ביציאה מהפניות. הכוח שהוא מפיק מדוד ומדויק (גם אם לא לגמרי ליניארי, אך בזה כל הכיף) ולרוכב קל מאוד למנן בדיוק כמה סוסים יתגלגלו אל הכביש ועד כמה החלקה תתאפשר לגלגל האחורי מבלי שום פיקוח אלקטרוני. הנודה תמיד משדר לרוכב שאשפר לסמוך על המכונה. כאילו אומר "תן גז, אל תדאג, הכל בשליטה" ולסרב להזמנה כזו זה פשוט פשע.

מבחן אופנוע הוסקווארנה נודה 900 R. בן קלמר
מבחן אופנוע הוסקווארנה נודה 900 R/בן קלמר

ערום מכאן ומכאן

התהייה שעלתה מיד בסיום רכיבת המבחן היא, אם מחיר גרסת ה-R הקיצונית של הנודה עומד על 99 אלף שקלים (6,000 פחות מההיפר מוטארד הבסיסי של דוקאטי) ובאירופה גרסת הבסיס של הנודה עולה 2,000 אירו פחות, מדוע זו אינה מיובאת לארץ? הרי בחישוב פשוט, מחירה של זו עשוי היה להחזיר עודף מ-80 אלף שקלים! היבואן מסביר שלא כך הדבר, שכן זה קיבל מחיר רכישה אטרקטיבי על גרסת ה-R בלבד, כך שפער המחיר בין הגרסה הבכירה לבסיסית, לא היה מצדיק את שיווקה של זו האחרונה.

עם זאת, הנודה 900 R מצליח להשאיר לנו חיוך על הפנים בסוף הרכיבה, אך למרות המחיר הנמוך יחסית (בהתחשב בהעדר טכנולוגיה הקיימת אצל המתחרים כמו בקרת אחיזה ומצבי רכיבה ראוי שמחירו יהיה נמוך יותר) ושעות הכיף שחווינו על גבו, עתידו של אופנוע זה לוט בערפל וטרם הוחלט אם ייצורו יימשך. האם הוסקווארנה תחת שליטת הוסאברג תוכל בכלל להמשיך ולהשתמש במנועי ב.מ.וו ורוטקס? האם עתידה היצרנית האיטלקית לנטוש את הכביש מיד אחרי הניסיון הראשון? זה יהיה חבל ומעציב, שכן מדובר באופנוע כיפי וייחודי. ובקיצור, נחיה ונראה.

מבחן אופנוע הוסקווארנה נודה 900 R. בן קלמר
מבחן אופנוע הוסקווארנה נודה 900 R/בן קלמר

על הצד הטכני

מנוע: 2 צילינדרים, מקבילי, 898 סמ"ק
קירור: נוזל
הספק: 105 כ"ס ב-8,500 סל"ד
מומנט: 10.2 קג"מ ב-7,000 סל"ד
מתלה קדמי: זקס, 48 מ"מ קוטר, מהלך 210 מ"מ
מתלה אחורי: זרוע אלומיניום, בולם יחיד אוהלינס, מהלך 180 מ"מ
בסיס גלגלים: 149.5 ס"מ
צמיג קדמי: 120/70 R17
צמיג אחורי: 180/55 R17
בלם קדמי: דיסק כפול 320 מ"מ, ברמבו מונובלוק, ABS
בלם אחורי: דיסק יחיד, ברמבו, ABS
משקל יבש: 175 ק"ג
משקל רטוב: 196 ק"ג
מכל דלק: 13 ליטר
גובה מושב: 89.5 ס"מ
מחיר: 99,000 שקל


עוד על הוסקווארנה בוואלה! רכב

קונים אופנוע חדש? קבלו מבחן דרכים

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully