וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האקרים יכולים להשתלט לך על המכונית

האם ניתן לחדור למחשב המכונית ולגרום לנהג לאבד שליטה באופן בלתי הפיך? חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון הצליחו לבצע כמה פעולות פשוטות ולדמות מצב תאונה קטלנית

הרבה השערות עלו לאחרונה לכלי התקשורת בארה"ב, בעקבות נסיבות מותו המסתורי של העתונאי עטור השבחים מייקל הייסטינגס, שנהרג בתאונת דרכים לאחר שרכבו התנגש בעץ ועלה בלהבות. הייסטינגס פרסם כתבת תחקיר נוקבת שבעקבותיה התפטר גנרל, אחד מבכירי אגף המודיעין בצבא האמריקני, לאחריה צצו כל מיני תאוריות קונספירציה לפיהן מישהו לקח פיקוד על רכבו מרחוק וגרם לו לאבד שליטה. אבל, האם זה בכלל אפשרי, והאם מדובר כאן ברצח?

בעידן בו הכול מווסת דרך הנידיים, מכוניות הופכות לסוג של מחשב על גלגלים, אבל עדיין, לא כל מערכת נהיגה ניתנת לחדירה. על פי מחקר שביצעו חוקרים מאוניברסיטת וואשינגטון ואוניברסיטת סן דייגו, "Car hacking", כלומר פריצה למכונית, היא אפשרית ברמה מסוימת, אבל היא מוגבלת למספר פעולות בסיסיות שלא בטוח שתאפשרנה "גזילת" השליטה מידיו של הנהג באופן מוחלט, עד איבוד בקרה על הרכב.

בשלב א', החוקרים הדגימו באמצעות פריצה ממוחשבת, שניתן למשל להפעיל את צופר הרכב, להפעיל את מתזי השמשה הקדמית, לנתק את התאורה הקדמית ולהוציא אותה מכלל שימוש, לזייף את קריאת הספידומטר, להגביר את עוצמת השמע ולנתק את תאורת הפנים.

במבחנים שבוצעו, נחשף כי לא ניתן לבצע השתלטות ידנית על כל אחת מן מהתקלות בזמן אמת, מה שגורס כי בשילוב כל הגורמים תחת תנאי חשכה, נניח, בהחלט אפשר לגרום לתאונה קטלנית. "אם אתה מכבה את האורות, יורה מים על השמשה ומעלה את עוצמת השמע והכול בדרך חשוכה, יש סיכוי גבוה שתאבד שליטה", כך חוקרי האוניברסיטאות.

כשהגיעו לשלב ב', אז עלו החששות הכבדים שאולי בכל זאת לא הכול נופל "בידי הגורל" או הנסיבות והתנאים. למרות שלא הצליחו לעקוף את מערכת ההיגוי, ניטרלו את מערכת הבלימה לגמריי, והראו שניתן לתפעל את דוושת הבלם באופן חופשי - לבלום בעוצמה, או להפוך אותה לסתם פדל חסר תועלת.

בסיכום שלבי המחקר, הסיקו כי על אף כל הממצאים, "פריצה לרכב" והתנקשות ממוקדת היא שיטה מסורבלת מידי לכל ארגון שלכאורה מנסה לפעול בדרכים אלה. גם בלימה, הם אומרים, עד כמה שהיא מסוכנת ללא בקרה ידנית, דורשת תנאי סביבה, כלומר קודם כל תזמון ונדרשת הכנה ארוכה וממושכת, מעקב, צוותים, ואז גם צריך לבחור את הרגע הנכון.

במילים אחרות הם טוענים, החיים זה לא סרט. יותר פשוט כנראה להרעיל (כמו במקרה של סוכן ה-ק.ג.ב לשעבר בלונדון שמת מפולניום 210) או להשתמש בנשק מזוין. עתיד הביון.

עוד הרבה מחקרים וטכנולוגיה בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully