וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: גם את המעט שיש, הממשלה גוזלת מהצרכן

ז''ק מזרחי

16.7.2013 / 19:50

נערי האוצר חייבים למלא את קופת המדינה, ותקנת המיסוי הירוק היא הזדמנות פז בשבילם לרוקן לנו את הכיסים ולחסל במקביל את שוק מנועי הדיזל. אבל לא הכול אבוד, יש פתרונות

לפני ימים אחדים התבשרנו שמחירי המכוניות החדשות עומדים לעלות החל מהאחד באוגוסט, כתוצאה מעדכון ה"מיסוי הירוק". המשמעות היא שמכוניות יתייקרו בכ-1,500 עד 5,000 שקל. רוב המשפחתיות הקומפקטיות החדשות יעלו מאמצע הקיץ 130 אלף שקל ויותר. רבע ממה שעלתה דירת 3 חדרים בחולון לפני כעשור. הנוסחה המנצחת של הכלכלה הישראלית בשנים האחרונות עובדת במרץ – משתכרים פחות ומשלמים יותר! לראשון שיתרגם את הנוסחה הזאת לתזה אקדמית, מובטחת זכייה בפרס נובל.

המס המתעדכן נקרא "ירוק" לא כי משלמים אותו במעטפה מלאה בדולרים, כמו ששניים-עשר אחוז מאזרחי ישראל עושים בבואם לסגור מרפסת, אלא כי הוא נקבע על-פי כמות החומרים המזהמים שנפלטים לאוויר. ככל שרכב מזהם פחות, הוא נהנה מהטבת מס ולכן מחירו לצרכן נמוך יותר. ב-2009, כשהטבת המס הירוקה נכנסה לתוקף, רוב המכוניות שנמכרו בארץ סווגו בדרגת זיהום בינוניות עד גבוהה, והממשלה לא הפסידה יותר מדי הכנסות ממסים, ואפילו הרוויחה במונחים של איכות הסביבה. הבעיה היא שבינתיים יצרניות הרכב פיתחו דגמים חסכוניים וידידותיים לסביבה, והממשלה מצאה את עצמה מחלקת מתנה בלתי נסבלת ומפסידה מאות מיליוני שקלים. כשהממשלה מפסידה, האזרחים יכולים להיות בטוחים שהולכים לשלוח לנו יד לכיסים.

וזה בדיוק מה שקורה עכשיו. די עם ההפקרות, החליטו במשרד האוצר, לא מתקבל על הדעת שבגלל הזכות הבסיסית כביכול של מישהו לנשום אוויר נקי נאבד מיליונים, ואם רוב המכוניות החדשות מזהמות פחות, הגיע הזמן לעשות סדר ולהחזיר את רמת המיסוי למצבה הטבעי. אין סיבה לעודד את הציבור לקנות מכוניות ידידותיות לסביבה, כי יש כבר לא מעט כאלה, וזה בדיוק הזמן לחזור ולמלא את הקופה. אה, ואם אפשר על הדרך להשמיד סופית את שוק מנועי הדיזל, שבאירופה נחשבים מאוד חסכוניים וידידותיים לסביבה, אז עוד יותר טוב. ואכן, החל מתחילת החודש הבא מכוניות עם מנועי דיזל יתייקרו בכ-10,000 שקל. במחירים כאלה, מי שיקנה מנוע דיזל ייצא אידיוט. מי שחשב שבבחירות האחרונות נפטרנו מהקפיטליזם החזירי – גם יצא אידיוט.

משתעבדים למכוניות חדשות

עם זאת, נתונים אחרים מראים ש-2013 תהיה שנה טובה ליבואני הרכב. בקצב המכירות הנוכחי יימכרו השנה יותר ממאתיים אלף מכוניות חדשות. בענף הרכב כבר מזמן לא אומרים עד מאה ועשרים. כמות המכוניות החדשות שעולות על כבישי ארצנו אינה מעידה בהכרח על מצב כלכלי טוב של הרוכשים. פסיכולוג בגרוש היה פוסק שמדובר בתסמונת אכול-ושתה-כי-מחר-נמות. ריקי מחדרה ושכניה מדרום משועבדים עד קצה אוזניהם, אז כמה נזק יכולה לגרום עוד רכישה מופרכת בתנאים פיננסיים מפתים. פושטי רגל נוטים להיות האחרונים שמודעים למצבם – זה מה שדפני ליף מנסה להגיד לאלה בינינו שעדיין גרים בדירה ומצליחים לגלגל את חובותיהם מחודש לחודש.

לא תצא מכאן קריאה להפסיק לקנות מכוניות חדשות. את זה נשאיר לשר התחבורה, שהבטיח הוזלת מחירים בשיעור של עשרים אחוז. אבל כן נסב את תשומת לב הקוראים לצורך הדחוף של רובנו להיות צרכנים נבונים. בתחום הרכב הכללים פשוטים: 1. מעטים הם אלה שבאמת צריכים מכונית חדשה שעולה יותר ממאה אלף שקל; 2. במאה אלף שקל אפשר לקנות כמעט כל מכונית שתעלה על הדעת, אם בוחרים בשנתון הנכון; 3. בהשקעה קטנה, יחסית לעלות החלפת אוטו, תמיד אפשר לשפץ את המכונית האהובה שלכם באופן יסודי, ולחיות איתה באושר ובעושר עוד הרבה שנים טובות (גם אם יספרו לכם שזה לא כלכלי).

לא, אדוני שר האוצר, אנחנו לא רוצים להיות כמו יוון (על אף שהמוזיקה, האוכל והחיבור היבשתי לאירופה די מפתים), אבל אם תמשיך לחלוב את הנהג הישראלי, אנחנו נהיה בסופו של דבר כמו קובה. שם, להזכירך, לא מכרו מכונית חדשה מאז שנות החמישים של המאה הקודמת (מה שמעולם לא הפריע לפידל לעשן סיגרים, אז אתה אישית לא צריך לדאוג).

טסט ראשון בוואלה! רכב

  • עוד באותו נושא:
  • טסט ראשון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully