וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קו 5 בתל אביב יקבל אוטובוס חשמלי

5.8.2013 / 11:40

חברת דן תפעיל את האוטובוס החשמלי הראשון בישראל בניסוי מוקדם בקו 5 בתל אביב. האם זה הסוף לזיהום האוויר בגוש דן?

חודשים ספורים בלבד לאחר קריסת בטר פלייס ופרויקט המכונית החשמלית, חברת דן תחל בניסוי הפעלת באוטובוס חשמלי הראשון בישראל. האוטובוס החשמלי יחל לפעול כבר היום (שני) בתל אביב, בקו 5 - אחד מהקווים הפעילים ביותר בעיר.

האוטובוס יפעל במסגרת ניסוי לבחינת התאמתו לארץ כאשר לזכותו עומדת כמובן העובדה כי אינו פולט כלל מזהמים לסביבה ופעולתו שקטה מאוד - שתיים מהבעיות העיקריות בגוש דן הנובעות מהפעלת אוטובוסים מונעי דיזל.

האוטובוס החשמלי מיוצר על ידי חברת BYD הסינית, מידותיו זהות לאלו של אוטובוס קונבנציונלי - אורכו 12 מטרים, רוחבו 2.55 מטר והוא מציע 31 מקומות ישיבה. משקלו העצמי עומד על 13.8 טון, שמתוכו שוקלות הסוללות כמעט 4 טונות. אלה מספקות טווח נסיעה יעיל של 250 ק"מ בין טעינות. הטעינה של האוטובוס תתבצע בלילה ובהפסקות בחניוני דן לטובת שימוש בחשמל זול יותר. בשיחה שערכנו עם עוזי יצחקי, מנכ"ל משרד התחבורה, נמסר כי האוטובוס החשמלי עבר את התקינה האירופית וכן בדיקות מקיפות בישראל, כולל בחינה לפליטת קרינה אלקטרומגנטית.

לדברי דורון וודאי, מנכ"ל כלל מוטורס יבואנית כלי הרכב של BYD לישראל, מחיר הרכישה של האוטובוס אמנם כפול מזה של אוטובוס מונע דיזל (כ-2 מיליון שקל), אך בבחינה לאורך שנות חיי האוטובוסים, זה החשמלי מפגין חיסכון ממשי בעלויות התפעול - אין הוצאות דלק ועלויות התחזוקה נמוכות מאוד ואלה מחזירות את ההשקעה תוך שנים אחדות. לדבריו, החברה שוקדת כבר 5 שנים על פרויקט זה ובעיר שנזן שבדרום סין פועלים כבר שנתיים 200 אוטובוסים חשמליים ואלה גמאו כ-200 קילומטרים של שימוש. אלה פועלים לצד 800 מוניות חשמליות של BYD אשר גמאו 800 מיליון קילומטרים.

מיכאל נגר, יו"ר דן מציין כי האוטובוס החשמלי ישתלב בהדרגה בצי האוטובוסים ובדן מקווים כי בטווח זמן של עד 5 שנים, רבע מצי האוטובוסים של דן יהיה חשמלי.

שר התחבורה ישראל כץ מציין כי האוטובוסים החשמליים שייכים לאותו חזון חשמלי לתחבורה בישראל אשר יכלול גם את חשמול הרכבות בישראל, מהלך שיתרום מאוד לאיכות הסביבה. "אנחנו נעודד כל פיתרון שיוביל להפחתת השימוש ברכב הפרטי, לרבות אוטובוסים, רכבות, אופניים חשמליים ועוד ורק לאחרונה אישרנו יבוא לארץ של 1,000 כלי רכב חשמליים קטנים. המפתח להצלחה של האוטובוסים החשמליים תהיה השוואת מחיר הרכישה של האוטובוס החשמלי לאוטובוס הדיזל, שכן אז התועלת הכלכלית למפעיל תהיה גדולה מספיק כדי לזרז החלפה גדולה של צי האוטובוסים."

שר התחבורה ישראל כץ, חניכת אוטבוס דן חשמלי בת"א. קובי ליאני
שר התחבורה ישראל כץ, חניכת אוטבוס דן חשמלי בת"א/קובי ליאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully