וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחליף תחנה: המוסיקה שגורמת לתאונות דרכים

מה הקשר בין העדפות מוסיקה בקרב צעירים לתאונות דרכים? מחקר שנערך על ידי המחלקה למוסיקה ואמנות באוניברסיטת באר שבע מדווח על ממצאים לא בהכרח מפתיעים

החלונות פתוחים, אולי גם הסאנרוף, היידים מידי פעם באוויר והבאסים מרעידים את השמשה האחורית. נהגים צעירים נורא אוהבים להאזין למוסיקה קצבית בזמן הנהיגה כחלק מחווית הנסיעה, אבל מסתבר שלז'אנר עצמו השפעה ישירה על מעורבות הצעירים בהיקף תאונות הדרכים. כך על פי מחקר בטיחות שפורסם לאחרונה על ידי המחלקה למוסיקה ואמנויות באוניברסיטת באר שבע בשיתוף ומימון הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

המחקר, שבוצע על ידי דר' וורן ברודסקי וצח סלור מהמעבדה למדעי המוסיקה של המחלקה לאמנויות, יצא לבדוק את הסחות הדעת שנגרמות לנהגים חדשים בליווי מוסיקה רועשת בזמן נהיגה. במחקר השתתפו 85 נהגים חדשים כאשר כל נהג ביצע שש נסיעות במשך 40 דקות - שתי נסיעות בליווי מוסיקה מועדפת שהביאו מביתם, שתיים בליווי מוסיקת רקע שנועדה להעלות את בטיחות הנהיגה ועוד שתיים בשקט מופתי.

מתוך הממצאים, עולה כי כמעט כל הנהגים הצעירים - 98%, שהאזינו למוסיקה מהבית גרמו לשלושה אירועים בטיחותיים על הכביש באחת מהנסיעות. בקרב שליש מהם נדרש סיוע של מלווה (מורי נהיגה) שהנחו אותם ממושב הנוסע\ בעוד שב-20% נדרשה התערבות פיזית של ממש במעשה הנהיגה. בין התרחישים המסוכנים נרשמו עבירות של מהירות מופרזת, ירידה לשוליים, אי שמירת מרחק ונהיגה ביד אחת.

מנגד, נהיגה ללא מוסיקה כלל, שיקפה ירידה חדה בשיעור מעורבותם באירועים מסוכנים, שעה שנהיגה עם מוסיקה מיוחדת ורגועה שהולחנה על ידי מיכה קייזנר, הצביעה על הפחתה של 20% בהתנהגות פרועה ומסוכנת.

"מרבית הנהגים בעולם אוהבים להאזין למוסיקה ברכב במהלך נסיעה ואלה בגילאים 16-30 מעדיפים מוסיקת פופ, רוק, דאנס, היפ-הופ וראפ" מסביר ברודסקי. "נהגים צעירים גם נוטים להאזין למוסיקה אנרגטית, קצבית ורעשנית למדי, בעוצמות גבוהות. נהגים ככלל אינם מודעים לכך שכאשר הם מושפעים על ידי שיר, הם עוברים ממרחב הדורש תשומת לב וכושר נהיגה, אל מרחב אישי ורגשי של האזנה אקטיבית למוסיקה".

עוד חדשות בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully