וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לך ברגל: מהירות נסיעת אוטובוס בת"א - 16 קמ"ש

תל אביב עומדת בפקק. סקר תחבורה ציבורית של עמותת אור ירוק חושף כי ישראל במקום הלפני האחרון בעולם במהירות נסיעת תחבורה ציבורית - 16 קמ"ש באוטובוס עירוני

אם שאלתם את עצמכם מדוע האוטובוסים בגוש דן עומדים במקום ומזיעים, יש לכך הסבר מעשי: מהירות הנסיעה הממוצעת של אוטבוס עירוני בתל-אביב יפו היא 16 קמ"ש בלבד, כך עולה על פי נתונים שליקטה עמותת 'אור ירוק' לקראת יום התחבורה הציבורית שיחול ב-20 בספטמבר. נתונים אלה, מורים כי תל אביב מדורגת במקום אחד לפני האחרון במהירות נסיעה של התחבורה הציבורית מבין הערים הגדולות בעולם, כשבמקום הראשון קופנהגן (36 קמ"ש), מינכן (34 קמ"ש) וציריך (32 קמ"ש) - כפול ויותר מקצב הנסיעה בארץ.

כמות האוטובוסים בישראל צנועה ביחס לאירופה. על פי נתוני העמותה, בארץ כ-30 אלף אוטובוסים ומיניבוסים שגילם הממוצע הוא 7 שנים, וכן עולה כי הנסועה בישראל נמוכה בהרבה בהשוואה לערים באירופה, שם השימוש בתחבורה ציבורית גדול פי 4.

מכורח הנסיבות, מעדיפים הישראלים באופן מובהק נוחות של רכב פרטי ולוח זמנים מסודר (עד כמה שניתן לחזות אותו), מאשר לנסוע בתחבורה הציבורית העצלה. על פי נתונים של פרופ' ויגודה מאוניברסיטת חיפה, חלה ב-2011 ירידה דרמטית בשביעות רצון הנוסעים משירותי התחבורה הציבורית - 24% בקרב משתמשים ברכבת, ו-11% מאלו המשתייכים לנוסעי האוטובוסים.

עוד עולה מהסקר, כי רוב הישראלים (60%) מעוניינים לנסוע בתחבורה ציבורית, אך רק 35% עושים זאת. מחצית מהמשתתפים דיווחו כי בוחרים ברכב פרטי מטעמי נוחות, 20% בשל המהירות הגבוהה יותר, ו-7% אינם רוצים להיות כפופים למגבלות לו"ז של התחבורה הציבורית. בנוסף לכך, רק ל-50% תחבורה ציבורית זמינה ליד מקום המגורים - ירידה של 10% לעומת אשתקד.

הנזק הכלכלי שצפוי למשק בעקבות הפקקים יגדל עד 2030 באופן קיצוני; כל נוסע יבזבז שעה נוספת בפקק בשל העלייה בגודש העירוני ובסך הכול, ילכו לאיבוד 850 מיליון שעות. מנתוני משרד האוצר, עולה כי התוצר בגין הפסד שעות אדם בגודש יעמוד על 25 מיליארד שקלים בשנה.

הממשלה מקדמת נמרצות את השימוש בתחבורה ציבורית, אך עבור הישראלים זוהי חלופה אומללה. במשרד התחבורה והאוצר מעריכים כי מעבר של 1% נהגים לאוטובוסים בערים נאמד ב-650 מיליון שקלים, וכן כי אוטובוס אחד חוסך, לכאורה, כ-50 כלי רכב על הכבישים - משמע חסכון בזיהום אוויר. עוד לדברם, הנזק הכלכלי שנגרם למדינה מעמידה מפקקים מוערך ב-15 מיליארד שקלים בשנה. קרי, מעבר של 10% מקרב נוסעי הרכב לתחבורה ציבורית יסתכם בחסכון של 5.5 מיליארד שקלים למשק.

שמואל אבואב, מנכ"ל "אור ירוק": "מדובר בהחמצה לאומית של ממשלת ישראל. התחבורה הציבורית בישראל מפגרת אחרי התחבורה הציבורית בעולם ולכן, רבים מהתושבים מדירים רגליהם משימוש בה. רק הממשלה יכול לשנות את סדרי העדיפויות של הנוסעים".

עוד חדשות בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully