וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישראלים לא נוטשים את הרכב הפרטי

מירב מורן

23.9.2013 / 8:35

כמה מתושבי ישראל בחרו בחודש אוגוסט ברכבת, כמה עלו לאוטובוס, כמה נהגו במכוניתם בכביש 6, וכמה העדיפו להשאיר אותה בחניון ולקחת שאטל ללב ת"א

התבוננות במדד התחבורה של "גלובס", המציג את כמות השימושים בסוגי תחבורה שונים בישראל בכל חודש, מלמדת על שחקן אחד גדול באופן משמעותי בהשוואה לסוגי התחבורה האחרים שנמדדים. הכוונה לחברת האוטובוסים אגד, שלפי דיווחיה, מבצעת 30 מיליון נסיעות בחודש, שהן מיליון בכל יום.

עם כל הכבוד לנתון המרשים, גם אגד יודעת שאוטובוסים נתפסים כאיטיים ובלתי אמינים, ככה זה כשהממתין בתחנה לא יכול לדעת מתי יגיע האוטובוס, ולעולם לא יכול להיות בטוח מתי הוא בעצמו יגיע לתחנת היעד. לכן, סובלים האוטובוסים מדימוי נמוך בהשוואה לאמצעים אחרים: רכבת (במסלולים שבהם יש לה קו מתחרה) והמכונית הפרטית.

משרד התחבורה מכיר את המספרים‏, שכן מפעילות האוטובוסים (אגד עצמה וגם המפעילות הקטנות: דן, קווים וכיוצא בהן) מעבירות אליו את נתוני הנסיעות, על מנת לקבל את כספי הסבסוד הממשלתי, הניתן לפי כמות הנוסעים. החודש הייתה לשר התחבורה, ישראל כ"ץ, הזדמנות לפרגן לחברות האוטובוסים, שהן כיום המוביל הציבורי המשמעותי ביותר במדינה, אך השר החמיץ אותה בגדול.

אחד הגורמים המאטים את האוטובוסים הוא שברוב המסלולים הם מתחרים על הכביש עם מכוניות פרטיות. כך, חשופים אוטובוסים לפקקים ולצווארי בקבוק כתוצאה מעומס, תאונות ועוד. הפתרון הוא הקצאת נתיב ייעודי לתחבורה ציבורית, המסלק כל אמצעי תחבורה אחר ומאפשר לאוטובוס לנסוע חלק, מבלי שתנועה כבדה או מפגעי דרך משפיעים על מסלולו.

הנהגים התמרמרו

ישראל כ"ץ נקט החודש במהלך גדול בכיוון הזה: הוא פתח נתיב נסיעה נוסף באיילון, והכריז עליו כעל נתיב תחבורה ציבורית בשעות הלחץ. לא חלפו ימים רבים, ועם רוח גבית מאמצעי התקשורת, הגיעה הביקורת: בנתיב הייעודי נוסעים מעט אוטובוסים וקצת מוניות. אלה, אמנם נוסעים כעת במהירות ובבטחה רבה יותר ממה שנסעו קודם, אבל הנהגים במכוניות הפרטיות, המזדחלים בפקק בנתיבים האחרים, התקוממו: גם הם רוצים. הנתיב החדש שנפתח כלל לא קיצר להם את הדרך, ואם הוא פנוי, למה לא לתת גם להם לנסוע בו?

ואיך השיב השר לביקורת? במקום לעמוד מלוא כובד מעמדו ולהכריז: "רוצים להגיע מהר יותר - סעו באוטובוס!", התגובה הייתה: "נבדוק". והלא הייתה זו הזדמנות פז עבורו לומר: "כן, הנתיב פנוי כדי שייסעו בו כמה שיותר כלי רכב ציבורי; כן, כדי שהתחבורה הציבורית תהנה מיתרון על פני התחבורה הפרטית; כן, כי אוטובוס אחד שווה ל-50 מכוניות פרטיות, ומונית משרתת הרבה יותר אנשים ממכונית שמסיעה נהג אחד וחונה כל היום, עד שהיא מחזירה אותו לביתו".

נכון, התבטאויות כאלה לא מוסיפות אוהדים, להיפך, הם מקוממות את ציבור הנהגים, שהוא האלקטורט הכי גדול במדינה, חוצה מפלגות, אמונות ומגזרים.

כ"ץ יכול היה להפגין מנהיגות, ללכת נגד מה שהציבור רוצה, כדי לתת לו מה שהוא צריך. אך הוא בחר שלא תרגיז, וכך החמיץ פעמיים: את ההזדמנות לפרגן למסיעים הגדולים ביותר שלו, ואת ההזדמנות להוכיח שהוא שר תחבורה עם אג'נדה, ולא ח"כ שדואג לפופולאריות אישית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully