וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה ראשונה: קיה אופטימה המחודשת

קיה אופטימה רק בת שנה וחצי בישראל, אבל בעולם כבר בת שלוש וזה זמן מצוין לעדכונים. מה התחדש ומה השתנה? קבלו נהיגה ראשונה

לפני כשנה וחצי, יבואנית קיה לישראל השיקה את אחת מהמכוניות המשפחתיות הגדולות הנאות ביותר בקבוצה - האופטימה. העיצוב הדינמי והמכובד שלה הווה קפיצת מדרגה של ממש ביחס למה שהורגלנו לקבל מהיצרנית בקוריאנית עד כה.

העיצוב המשכנע הזה, שנדמה לעיתים כהכלאה בין אודי A6 ליגואר XF השתמש גם בממדיה הגדולים כדי ליצור חזות שקשה היה להתעלם ממנה בכביש. הממדים האלה גם מצאו ביטוי בתא נוסעים מרווח ביותר, כזה ששם על הכוונת אפילו את הסופרב של סקודה.

האופטימה כאמור הגיעה אלינו לפני פחות משנתיים, אך בעולם היא מסתובבת על הכבישים כבר מאז 2010. מה שאומר שהגיע הזמן לריענון נחוץ. אז רגע לפני שהיא תתחדש גם אצלנו, טסנו לסיאול שבקוריאה הדרומית כדי לפגוש באופטימה לאחר מתיחת הפנים והרמת העפעפיים. יש חדש מתחת לשמש במזרח?

השקה קיה אופטימה המחודשת. קובי ליאני
השקה קיה אופטימה המחודשת/קובי ליאני

שיפור באיכות ובאבזור

האופטימה היא מכונית חשובה מאוד עבור קיה. היא למעשה הנציגה הקוריאנית בליגת הביניים ובמדינות מסוימות, היא מהווה גם גרסת כניסה לליגה היוקרתית יותר שבהיצע. שם מוצאים את ה-K7 וה-K9 הגדולות והמפוארות שמקבילות ליונדאי ג'נסיס ואקוס בהן נהגנו בעבר.

זו הסיבה מדוע כדאי לקחת סיור מודרך במפגש הראשון עם הדור החדש - קשה מאוד להבחין בשינויים. הגוף, רובו ככולו נותר ללא שינוי. זה כמובן לא רע כי למרות הזמן שחלף והעובדה שהתרגלנו לראות אותה, האופטימה עודנה מכונית נאה מאוד, במיוחד בצבע לבן פנינה עם הניגודיות שבגג השחור. אט אט מבחינים בפרטים החדשים - בחישוקים המעוצבים, ביחידות התאורה מלפנים ומאחור שמכילים כעת נוריות 'לד' חדשים (גם בפנסי ערפל חדשים, אך פחות נאים מבעבר) ובפגושים המובלטים. אלו שינויים קלים, אבל מספיקים כדי להוסיף טאץ' עדכני להופעה.

תא הנוסעים שלה, כך נראה ומרגיש, קיבל מעט יותר תשומת לב. הארכיטקטורה שמבחינה במודגש בין הנהג לנוסע שלצדו נשמרה, אבל החומרים שמהם מורכבת הקבינה שודרגו. כעת מרבית הדשבורד נעשה רך יותר למגע, ורכבי המבחן גם הציעו צבעי פנים מגוונים ורכים יותר במקום האפור המשעמם. המושבים עובו לשיפור הנוחות (תנוחת הנהיגה מעט גבוהה לטעמנו גם במצבה הנמוך ביותר, ישנה אפשרות למיזוג וחימום של המושבים). מערכת השמע קיבלה רכיבים איכותיים יותר כולל מסך מגע בגודל 8 אינץ' (7 בעבר) ולוח המחוונים שעוצב מחדש קיבל צג TFT בגודל 4.3 אינץ' במקום 3.5 בדור היוצא וגם רשימת בטיחות התארכה עם מערכת התראה בפני הימצאות כלי רכב בשטחים המתים בצדדים ועוד.

השינויים האלה באיכות הכללית משפרים את התחושה שמתקבלת מתא הנוסעים ויחד עם בידוד משופר לרעשים (כיסוי חדש ומשופר לבידוד בגלגלים האחוריים הותקן) כך שנעים מאוד לבלות בה זמן ממושך. נעים וכצפוי, גם מרווח מאוד בכל אחד ממושביה. כשבסיס הגלגלים נפרש על פני 279.5 ס"מ, ישנו שפע של מקום ליושבים מאחור וגם מלפנים. גם תא המטען נהנה ממדי ענק - 505 ליטרים שבולעים בקלות מזוודות גדולות.

השקה קיה אופטימה המחודשת. קובי ליאני
לוח המחוונים קיבל מסך TFT מוגדל/קובי ליאני

שני מנועים חדשים

קיה אופטימה הגיעה לישראל כשבחזיתה מנוע יחיד בנפח 2.0 ליטר שנתוניו הם 165 כ"ס ב-6,200 סל"ד וכן 20.2 קג"מ ב-4,000 סל"ד. אירוע ההשקה של האופטימה המחודשת בקוריאה העמיד בפנינו את ההזדמנות להתרשם משני מנועים חדשים. הראשון בנפח 2.4 ליטר שמפיק 180 כ"ס וכן 23.6 קג"מ, והשני כבר מעניין בהרבה עם 2.0 ליטר טורבו ונתוני תפוקה שמדברים אלינו הרבה יותר ברור - 274 כ"ס ב-6,000 סל"ד ו-40 קג"מ שמושגים כבר ב-1,650 סל"ד.

יבואנית קיה לישראל טרם החליטה אם המנועים האלה ימצאו את דרכם לישראל - אחד מהם או שניהם יחד. אולם כל אחד מהם מצליח להתעלות בקלות על פני המנוע הצנוע שמוצע בישראל.

מנוע ה-2.4 ליטר שמציע אופי פעולה חלק ושקט ויחד עם תיבה אוטומטית עם 6 הילוכים ביחס העברה ארוך, מעודד שיוט נינוח ושקט בכל סוג כביש. אולם הוא לא מאכזב בהאצות. כשמועכים את דוושת הדלק וקוראים לכל הסוסים לדגל, האופטימה שמצוידת במנוע זה תגיע ל-100 קמ"ש תוך 9.5, תגיע למהירות מרבית של ובמבחן ההאצה שלנו שמדמה עקיפה מ-80 ל-120 קמ"ש נעצר הסטופר על 7.8 שניות (9 שניות בדגם ה-2.0 ליטר). תחושה של כוח יעיל מוצאים בו מעל 3,500 סל"ד ומעל ל-4,500 סל"ד המנוע כבר נעשה נמרץ משמעותית.

מנוע הטורבו כבר מדבר בשפה אחרת לגמרי. כשמזנקים מהמקום האגזוזים פולטים נהמה גרונית מוחרשת מצד אחד וזמן ההאצה ל-100 קמ"ש עומד על 7.1 שניות בלבד, אך מנגד, בשל הבידוד הרב לרעשים, החלקות של המנוע והעבודה האיטית משהו של תיבת ההילוכים, תחושת ההאצה בבטן של היושבים ברכב אינה הולמת את הקצב בו נצברים הקמ"שים על לוח המחוונים. עם זאת, בזכות המומנט הרב, המנוע הזה מרגיש הרבה יותר נכון ומתאים לשיוט נינוח ומהיר מאשר למחשבות ספורטיביות פליליות.

אולם משהו בתחושות שלנו גרם לפקפק בנתוני הכוח שלו. 274 כ"ס זהו מספר לגמרי לא מבוטל ובטח כשהמנוע משיג כל כך הרבה מומנט בסל"ד נמוך כל כך, אבל בפועל, ברמיסה של הדוושה כשהמנוע נמצא בתחום הכוח לפי דף הנתונים, לא קורה דבר משמעותי. להיפך, צריך להמריץ את המנוע הזה לקצה הסקאלה כדי לחוש בדחיפה של ממש ממנו. רק חבל שתיבת ההילוכים לא תמיד משתפת עם זאת פעולה, גם במצבה הידני בעזרת המנופים שמאחורי ההגה.

השקה קיה אופטימה המחודשת. קובי ליאני
השקה קיה אופטימה המחודשת/קובי ליאני

אופטימה גם לכביש וגם למסלול המירוצים?

באופן מסורתי ודי מעצבן למען האמת, אנשי קיה בחרו גם הפעם לנהל ביד קשה את שלב הנהיגה במכוניותיה - לפקח ולהגביל את היכולת לנהוג ולהתרשם מהרכב עם הצבת רכב מוביל לשיירה שמגביל את המהירות ל-80 קמ"ש עלובים ורק בכבישים בינעירוניים ישרים ועמוסים בכמות של מצלמות מהירות מאיימות שגורמת לפרויקט א'3 שלנו להראות כמו הלצה. בתנאים האלה, כמובן שהאופטימה תרגיש טוב. היא תהיה שקטה, נוחה וחסכונית, אבל גם משעממת להחריד.

לרעתם של הקוריאנים, הקפדנות הלחוצה עד היסטריה שלהם הפסידה לחוצפה הישראלית ולרצון שלנו לנהוג, כמו שאנחנו רוצים וצריכים לנהוג כדי להשלים את התובנות שלנו מהרכב. אז נמלטנו מהשירה ובכביש מסולסל שמצאנו בדרך גם מתחנו את יכולותיה של הקוריאנית החדשה לקצה. הבעיה היא שהקצה הזה כלל לא רחוק. כמעט מיד עם העלאת הקצב בכביש מפותל, האופטימה החלה לשדר קולות של אי נוחות - ההיגוי משנה את משקלו ובחניה מרגיש מעט כבד ובנסיעה קל מדי וחסר כל תחושה, המתלה הקדמי שלה רך להחריד וגורם לנדנוד המרכב תחת עומס, הצמיגים מייצור מקומי התקשו לעקוב אחר פקודות ההיגוי והבלמים נעשו ספוגיים למדי אחרי בלימות אחדות (אך לא אבדו מכושר הבלימה). רכב המבחן שלנו גם גילה משיכה מוחשית שמאלה, ולכן נסייג את הביקורת בכך שיתכן ורכב המבחן שניתן לנו לא היה תקין לגמרי.

את גרסת הטורבו בחרו המארחים לתת לנו דווקא על גבי מסלול מירוצים מקומי. המנוע כאמור הרגיש חזק משמעותית, אך מעט פחות מהמצופה, בעיקר בסל"ד הנמוך היכן שהמומנט אמור להימצא בשפע. אבל על המסלול, האופטימה טורבו הרגישה מדויקת, יציבה ונענית יותר מהגרסה האטמוספרית על הכביש הציבורי, מה שמחזק את התחושה שהרכב הראשון נמסר לנו לא היה מוקפד מספיק. גם בה רמת בידוד הרעשים מצוינת והמתלים הרכים שלה העבירו תחושה מרוסנת יותר מאלו של הגרסה האטמוספרית. ספורטיבית היא ממש לא. מהירה, היא יכולה להיות אם מתעקשים.

השקה קיה אופטימה המחודשת. אתר יצרן
השקה קיה אופטימה המחודשת/אתר יצרן

אי וודאות

קיה אופטימה המחודשת מביאה עמה שורה של עדכונים מבורכים - היא עדיין יפה, מאובזרת ואיכותית יותר, אבל לא בהכרח כיפית יותר לנהיגה. עבור הצרכן הישראלי מדובר בהפתעה מזורזת בגלל הגעתו המאוחרת של הדגם, אבל עדיין אין סיבה להתלונן. הדיגום החדש יסייע לה לשמור על מעמדה או אפילו לשפרו בתחרות המקומית, אך מסקרן אותנו יותר לדעת מה יוחלט עם המנועים החדשים - מי מהם יגיע, או שמה שניהם כדי ליצור שלוש רמות של אופטימה בישראל, אם מתעלמים מגרסת הדיזל שמיועדת לשוק המוניות ומצליחה שם (גרסת הדיזל תקבל את מתיחת הפנים רק בעוד מספר חודשים).

אז נאלץ להמתין בסבלנות לרבעון הראשון של 2014, מועד ההגעה המתוכנן כדי לקבל תשובה וודאית. לטעמנו, לשני מנועים אלה ישנו מקום בשוק הישראלי, בהתאם למחיר שיקבע להם כמובן. אולם אילו נדרשנו לבחור, היינו נפרדים לשלום ממנוע ה-2.0 ליטר החלשלוש שנמכר כאן עד כה, מחליפים אותו במנוע ה-2.4 החדש ומעליו מציבים את גרסת הטורבו המוכשרת בפער מחיר לא גדול.

עוד על קיה בוואלה! רכב

קונים רכב חדש? כדאי שתבקרו כאן

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • קיה
  • טלקאר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully