וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכום מבחן ארוך טווח TM-300, חלק א'

7.10.2013 / 8:50

שבעה חודשים ויותר מ-2,600 קילומטרים של רכיבה בשטח קשה על אופנוע האינדורו של TM מביאים אותנו לסיכום התקופה

במשך שבעה חודשים ה-TM 300 שהה אצלנו ובמהלכם צבר יותר מ-2,600 ק''מ של רכיבת שטח בתנאים קשים. לפי מיטב ידיעתי מעולם לא נערך לאופנוע שטח מקצועי מבחן ארוך טווח שכזה והסיבה לכך היא שאופנועים אלו לא תוכננו לשימוש ארוך טווח.

כפי שכבר ציינתי בסקירה הקודמת, תדירות הטיפולים הנדרשת על ידי היצרן, לגבי מרבית המכלולים, גבוהה פי כמה מזו שאנו הענקנו ל-TM 300 שלנו. ההצדקה לקיום מבחן שכזה נובעת מהעובדה, שמרבית בעלי אופנועים אלו דורשים אופנועים מקצועיים, אבל לא מוכנים לטפל בהם כפי שהיצרן דורש. בדיוק בנקודה זו רצינו להעמיד למבחן את ה-TM 300, שנחשב לאחד מהאופנועים הכי ספורטיביים ומכוונים לביצועים בקטגוריה שלו. בנוסף רצינו לבדוק, מה מידת ההתאמה של אופנוע ספורטיבי זה לשימוש חובבני ולא רק כדי לקבוע זמנים במסלול.

סיכום המבחן יתחלק לשני חלקים. החלק הראשון יעסוק בעיקר בחוויות מהרכיבה, בשרידות האופנוע ובאופיו המיוחד של ה-TM לעומת אופנועים אחרים מקבילים אליו. החלק השני של הסיכום, שיפורסם בקרוב, יעסוק בעיקר בצד הטכני ובאמינות של ה-TM ויכלול תצלומים של חלקי מנוע שונים, לאחר פרוק הצילינדר וחלקים נוספים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמינות ושרידות

ראשית אני רוצה להבהיר את כוונתי במושגים: אמינות ושרידות. אופנוע אמין, הוא אופנוע שהסיכוי לתקלה בו הוא קטן ביותר, התקלות בו מתרחשות בתדירות נמוכה מאוד והן לא תקלות משביתות. כמובן כל זה נכון, אם האופנוע טופל בהתאם להוראות היצרן, הורכב וכוון כהלכה על ידי היבואן ולא נעשה בו שימוש שלא בהתאם לייעודו, כגון רכיבת כביש ארוכה עם מנוע שתי פעימות מקצועי. זוהי הסיבה, שאמינות נבחנת לאורך זמן ובמגוון השימושים האפשריים של האופנוע.

אופנוע עם שרידות גבוהה זהו אופנוע, שגם כאשר הרוכב מבצע טעויות ברכיבה, מרתיח את נוזל הקירור באופנוע, מאמץ את המצמד יתר על המידה, נופל וחובט את האופנוע באדמה, בסלעים או בכל דבר אחר, עדיין אפשר להמשיך לרכב וליהנות מאותה רמת ביצועים כמו לפני אותם התרחשויות. ובנוסף, הנזקים לרוב הם קטנים ולא מחייבים החלפת מכלולים גדולים ויקרים.

עבור אופנועי השטח המקצועיים השרידות חשובה ביותר, מכיוון שלרוב במרוצי האנדורו הרוכבים נופלים, או שוגים בשלב זה או אחר במהלך המרוץ ולכן זקוקים לאופנוע שיכול לעמוד בכך מבלי לרדת בביצועים ולאפשר להם לסיים את המרוץ. לעומתם, אופנועי כביש ספורטיביים יכולים להסתפק בשרידות נמוכה בהרבה, כי לרוב הם פורשים לאחר התרסקות או מאבדים זמן שבמילא לא יאפשר להם להשיג מקום ראוי במרוץ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהתחלה חששנו מעט

לפני שבעה חודשים, שקיבלתי את ה-TM, היו לי חששות לגבי ההתאמה של ה-TM לסוג כזה של מבחן ובמיוחד ההתאמה שלו לסגנון הרכיבה שלי בשטח. אני מרבה לרכב במהירויות נמוכות יחסית, במקומות עם מכשולי עבירות רציניים ולאורך פרקי זמן ממושכים. מסלולים בעלי תוואי דומה למה שרואים במרוצי האקסטרים אנדורו כגון: HELLS GATE, ERZBERG ועוד חביבים עלי במיוחד ולשמחתי קיימים באזור המרכז לא מעט מקומות שכאלו. בנוסף לכך, מידי פעם אני משתעשע בסינגלים זורמים, כדי ליהנות קצת מהמהירות ולנקות את המנוע מעודפי השמן. דעתי הייתה, שה-TM מתוכנן בעיקר עבור מרוצי אנדורו, המוכרעים לרוב במסלולי ספישל מהירים כולל מוטוקרוס ובעקבות כך יהיה קשיח מידי ומעייף במסלולי הארד אנדורו ארוכים. שלדת האלומיניום הקשיחה שלו בשילוב עם המנוע החזק, חיזקה עוד יותר חששות אלו אצלי.

בתחילה רכבתי איתו כמו שנהגתי לעשות על שאר האופנועים שהיו ברשותי, אך מהר מאוד הוא גרם לי להבין שאפשר אחרת. במקומות רבים הוא פשוט מעדיף שאני "אתעלם" מהמכשולים אחזיק אותו "חזק", אפתח גז ואניח לו לבצע את מה שהוא תוכנן ויודע לעשות, לשמור על הכיוון. היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות והיכולת של המתלים והשלדה לספוג מכות חזקות ולאפשר לרוכב לשמור על הכיוון הרצוי, היא ללא ספק ברמה אחרת מאופנועי שתי פעימות סדרתיים אחרים.

פעמים רבות במהלך הסקירות השוטפות הזכרתי את היתרון במזלג עם תא אוויר סגור נוסף ואין לי ספק שמזלג זה, הוא אחד מהגורמים להתנהגות מפתיעה זו של האופנוע. כתוצאה מכך הבנתי שהחששות היו לשווא ושאני עומד לפני פרק חדש ברכיבת השטח שלי. אכן מהר מאוד התחלתי "לקרוא את השטח" אחרת ומצאתי את עצמי מדלג מעל מכשולים רבים, במקום להתגלגל עליהם. נתיבים חדשים נפתחו כמעט בכל הסינגלים, שאני נוהג לרכב בהם והם כללו יותר ויותר דרופים וקפיצות, שהוסיפו הנאה מרובה לרכיבה. בעקבות היציבות והביטחון שהאופנוע מעניק גדלה המהירות ובזכות ההנאה גם שעות הרכיבה התארכו והכושר עלה בהתאם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הניע תמיד בקיק ראשון או שני

ה"חיים" עם ה-TM 300 היו בסך הכול מאוד נוחים, הוא תמיד התניע בקיק ראשון או שני - אין מתנע חשמלי! ומעולם לא השתנק, או גמגם בשום מצב, כולל ברכיבה ממושת בתוך נחלים זורמים ובביצות עמוקות. המנוע מעולם לא הגיע למצב של רתיחת נוזל הקירור, למרות שהפקק של הרדיאטור מיועד לפרוק כבר בלחץ של 1.4 BAR בניגוד למנועי שתי פעימות רבים אחרים שבהם הפריקה היא רק ב-1.8 BAR וזו הוכחה ליעילות הגבוהה של מערכת הקירור.

רגליות ההילוכים והבלם האחורי וכך גם מנופי הבלם הקדמי והמצמד, ניתנות לכיוון במגוון מצבים שונים ובזכות כך מתאפשרת שליטה מאוד מדויקת בבלמים ובמצמד. מערכת החשמל פעלה ללא דופי, כולל כל הנורות ולוח השעונים ומתג בורר מפות ההצתה שהינו חלק סטנדרטי על האופנוע. גם לאחר נפילות לא קטנות חלקי האופנוע נשארו מחוברים היטב למקומם ונראים ומתפקדים היטב, פרט להחלפת הראש של רגלית הבלם בעקבות מפגש אכזרי עם סלע במהירות גבוהה.

התקלה היחידה לאורך המבחן הייתה נזילה של הבולם האחורי, שנשלח ליצרן והוחלף במסגרת האחריות. פרט לכך, כפי שציינתי בסקירה הראשונה חובה לבצע כיוון מדויק של המאייד לפי התנאים שבהם אנו רוכבים.

מבחן השוואתי אופנועי שטח TM EN 300 מול KTM סיקס דייז 300 מול גאס גאס R300. קובי ליאני
מבחן השוואתי אופנועי שטח TM EN 300 מול KTM סיקס דייז 300 מול גאס גאס R300/קובי ליאני

גורם לרוכב להתקדם ברכיבה

על האופנוע הרכבתי מגן גחון, מגניי רדיאטורים ומגניי ידיים סגורים, כל החלקים הללו מצויים אצל היבואן והם הגנו על האופנוע מפני סלעים רבים וקשים ולא דרשו שום תחזוקה, למרות חבטות לא קטנות שהם ספגו. ביצוע טיפולים שגרתיים כגון החלפת פילטר אוויר, צמיגים, כיוון קפיץ בבולם האחורי, מתבצעים בקלות רבה, בזכות תכנון נכון של חלקי האופנוע השונים ואיכות הברגים וההברגות השונות.

כמעט כל מי שזכה לקבל סיבוב על האופנוע במהלך הרכיבות, וכאלו היו רבים, ציין את תחושת העוצמה של מהמנוע בכל הילוך ואת תחושת הדיוק המתקבלת מהמתלים והשלדה. כפי שכבר ציינתי, גם לי לקח כמה רכיבות עד שהבנתי את אופיו האמיתי של ה-TM 300 ואיך נכון לרכב עליו. זו בדיוק גדולתו של ה-TM 300 הוא מצליח לשנות משהו אצל הרוכב ולגרום לו להתקדם ברכיבה עוד שלב. בזכות זה, הוא אופנוע מדהים כל כך. אני מודה על ההזדמנות שניתנה לי ללמוד משהו חדש ומעכשיו ואילך הסטנדרטים שלפיהם אני בודק אופנועים כבר לא יהיו כפי שהיו לפני התקופה על ה-TM 300.

עוד על TM בוואלה! רכב

מבחנים ארוכי טווח לאופנועים וקטנועים, רק בוואלה! רכב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • TM רייסינג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully