וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיה פורטה קופה: נהיגה ראשונה

אנחנו אוהבים מכוניות קופה. בוודאי כשיש להן מנוע חזק בחזית. האם קיה פורטה קופה החדשה שעשויה להגיע לישראל עונה על הציפיות?

מבין כל תצורות המרכב של הרכב הפרטי, קופה היא החביבה ביותר עלינו באופן אישי. כן, אפילו יותר מתצורת קונברטיבל או רודסטר. מעבר ליתרון הוויזואלי (מכונית קופה פשוט יפות יותר מכל האחרות ויש לכך עשרות דוגמאות), הוויתור על זוג הדלתות האחוריות והמבנה החדש לקורות הגג, מוסיף חוזק למרכב וגורם לרכב, לפחות בפוטנציאל, להיות חד יותר תחת עומס ולכן גם מהנה יותר לנהיגה. בחלק גדול מהמקרים, יצרניות הרכב גם מכיילות בהתאם את המתלים, כדי להחמיא לרכב זה אף יותר.

אבל אהבות בצד, ההיגיון הישראלי שאומר שלקנות מכונית קופה שקולה לזריקה של כסף לחור שחור - כי אף אחד לא ירצה לקנות אותן אחריך וגם כי סתם קשה להגיע למושב האחורי ואיך בכלל אפשר להסיע בה נוסעים, גרם לכך שהיצע מכוניות אלה בישראל מצומצם מאוד. היצע שנמצא כמעט אך ורק בפלח היוקרה - מתוך אמונה שרק בעלי ממון רב יכולים להרשות לעצמם מכונית לא שימושית, בשם הפוזה וההנאה.

אז האם כל שאר עמישראל חייב להמשיך להיות תקוע בליסינגומטיות משפחתיות עם 4 דלתות? לא בהכרח. טסנו לקוריאה כדי לפגוש את קיה פורטה קופ (Koup, בשאר העולם מלבד ארה"ב וישראל נקראת סראטו) החדשה, על הכביש הציבורי ועל מסלול מירוצים.

השקה קיה פורטה קופה. אתר יצרן
השקה קיה פורטה קופה/אתר יצרן

יפה באדום

גרסת הקופה הנה הגרסה השלישית שבנויה על בסיס הפורטה. גרסת הסדאן (4 דלתות) הושקה בינואר השנה, גרסת ההאצ'בק (5 דלתות) וכעת גרסת הקופה (3 דלתות) משלימה את ההיצע. למעשה, גרסה שלישית זו מיועדת לחזק את השתיים הראשונות שכן גרסת הסדאן היא הפופולארית ביותר בזכות השימושיות וגרסת ה-5 דלתות חביבה מאוד על האירופים.

קיה פורטה מנסה די בהצלחה להראות מחד שמרנית בהופעתה, אך גם מודרנית ומעניינת בזכות הקימורים הרבים שעל גופה ויחידות התאורה המעודכנות. גרסת הקופה לוקחת את התפישה הזו רחוק יותר ומכניסה קורטוב של ספורטיביות להופעה. מלבד קורת הגג האחורית העבה והחדה, תצורה של כתף רחבה מעל הגלגלים האחוריים, דלת תא מטען שזורמת עם החלון האחורי השטוח, חישוקים גדולים וצמד אגזוזים השוכנים בתוך דיפיוזר בולט, משדרגים את האווירה מאוד.

בתא הנוסעים לעומת זאת לא מצאנו את אותו סגנון אישי כמו זה החיצוני. הדשבורד, המושבים, הסביבה כולה נראית דומה עד כדי זהות לזו של גרסת ה-4 דלתות. זאת כמובן אם לא מחשיבים את המושב האחורי שנראה ומרגיש דחוק יותר ברוחבו ובמרחב הראש בשל מבנה הגג והקורות. גרסת הקופה, כך נראה, גם משלמת מחיר בנפחו של תא המטען עם ממד גובה מצומצם יותר.

השקה קיה פורטה קופה. אתר יצרן
השקה קיה פורטה קופה/אתר יצרן

עם או בלי טורבו?

הדור החדש של קיה פורטה קופה הועמד לרשותנו באירוע ההשקה העולמית בקוריאה עם שני מנועים חדשים - 2.0 ליטר MPI שמפיק 161 כ"ס ב-6,500 סל"ד וכן 19.8 קג"מ ב-4,800 סל"ד. מעליו נמצא מנוע טורבו משכנע יותר בהספקו עם 204 כ"ס ב-6,000 סל"ד וכן 27 קג"מ בכל התחום שבין 1,750 ל-4,500 סל"ד והפעם מנפח של 1.6 ליטר. שני מנועים אלה משודכים אל תיבת הילוכים אוטומטית עם 6 הילוכים.

161 סוסים נשמעים כמו מתכון שבהחלט יש מה לעשות עמו בנהיגה. אולם בפורטה קופה, הם התקשו להרשים. זו אינה הפעם הראשונה בה אנו נתקלים ב'סוסים קוריאניים' שבמציאות מתפקדים חלש יותר מזה המצופה בדף הנתונים או לחילופין, שתיבת ההילוכים האיטית בתפקודה ובעלת יחסי ההעברה הארוכים, הופכת אותם לסוסי פוני. המנוע האטמוספרי עובד חלק ושקט, אך כאשר זקוקים לכוח, יש להמריץ אותו לתחום הגבוה של הסל"ד. במבחני ההאצות שלנו, הפורטה קופה שצוידה בו הייתה זקוקה ל-10 שניות כדי להגיע מעמידה ל-100 קמ"ש (8.9 בדף הנתונים) וכן ל-8.9 שניות כדי להאיץ מ-80 ל-120 קמ"ש.

מנוע הטורבו כאמור, מרשים יותר. 205 כ"ס כבר מעלים אותה לליגה הספורטיביות יותר מבחינת הביצועים וגם מבטיחים רבות. בשל תנאי המבחן, לא יכולנו לבדוק את זמני ההאצות של גרסה זו, כך שנצטרך להאמין לדף הנתונים שמדבר על 7.7 שניות בהאצה מעמידה ל-100 קמ"ש ועל מהירות מרבית של 224 קמ"ש. מעבר למספרים, מנוע זה מעביר תחושה חלקה מקודמו האטמוספרי וכוחו זמין ברצועה רחבה בהרבה. אולם, גם אותו, כדי להפיק דחיפה משמעותית, יש לדחוק מעל ל-4,000 סל"ד ולמסמר את דוושת הדלק לרצפה.

השקה קיה פורטה קופה. קובי ליאני
השקה קיה פורטה קופה/קובי ליאני

ספורטיבית למחצה

כדי לא לבזבז את העיצוב השובב, קיה פורטה קופה אמורה הייתה להרגיש גם ספורטיבית. אולם למרות הצהרות היצרנית על שינוי במערכת הפליטה שמעלה את הצליל המופק ב-10 ועד 15 דציבלים בתחום הכוח, לא הצלחנו לחוש בצלילים חריגים מהאגזוז. מרבית רעשי המנוע הגיעו... מהמנוע ולא דרך תיבת הנגינה שמתחת לתא המטען. אבל אם כבר נגענו בצלילים, תא הנוסעים של הפורטה קופה התגלה כשקט ונעים לנסיעה רגועה וככזה המבודד היטב את רעשי הכביש והרוח.

אופי הנהיגה הרגוע והכלוא בשיירה מעיקה לא אפשר לנו למתוח את יכולותיה מעבר לשיוט מרדים סביב ה-80 קמ"ש ושם, כפי שכבר סיפרנו לכם במבחן לאופטימה הגדולה, כל מכונית תרגיש טוב. אולם בניגוד לאופטימה, כשכבר הצלחנו לקחת את הפורטה לקטעי נהיגה מהירים ותובעניים יותר, גם על מסלול מירוצים שהועמד לרשותנו, היא גילתה יכולות כביש חביבות למדי.

אמנם ההגה חשמלי ומשקלו קל, אבל הוא מדויק יחסית ובזכות המבנה הקשיח יחד עם המתלים שכוילו מעט ספורטיבי יותר מאשר גרסת הסדאן והבלמים היעילים, הפורטה הייתה רחוקה מלבאס על המסלול. להיפך, אם היו מקצים לנו גם יותר משתי הקפות, גם היינו יכולים לספר לכם שנהנינו. אבל לא הקצו, אז כמובן שנשארנו עם חצי תאוותנו בידנו.

השקה קיה פורטה קופה. אתר יצרן
השקה קיה פורטה קופה/אתר יצרן

הייתם קונים מכונית קופה?

הדילמה העיקרית של יבואנית קיה לישראל בהבאת הפורטה קופה היא השאלה אם היא תמצא לקוחות במדינתנו. אפשר לראות אותה מצליחה בארה"ב ובמזרח, אבל בישראל מעריצת הסדאנים? קשה לומר. מחד, היא עלולה למצוא את עצמה גלמודה ללא מי שיהיה מוכן לשלם עבורה ומנגד, מאחר ובישראל אין כלל היצע של מכוניות קופה עממיות אמיתיות, יכולה לשחק לטובתה. בכל מקרה, היא לא צפויה להציג מספרי מכירות קרובים אפילו לאלו של גרסת הסדאן או הסיד מחומשת הדלתות - אפילו לא כינור שני לאלה.

למרות כל זאת, הפורטה קופה היא מכונית לגיטימית שמסוגלת לתת מענה גם ויזואלי, גם התנהגותי וגם ביצועיסטי למי שיבחר לשבת מאחורי ההגה שלה. כמובן שאין עדיין מחירים רשמיים, אבל להערכתנו, במידה ויוחלט להביאה, ניתן לצפות למחירים שינועו סביב 135,000 שקלים לגרסת ה-161 כ"ס וכ-150,000 שקל לגרסת הטורבו החזקה.

עוד על קיה בוואלה! רכב

קונים רכב חדש? כדאי שתבקרו כאן

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • קיה
  • טלקאר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully