וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יקבע את שווי הרכב לאחר תאונה?

14.10.2013 / 13:56

פגיעה נוספת במעמד שמאי הרכב בישראל. חקיקה חדשה שמקדם משרד התחבורה תסייג את אלה לקביעת עלות הנזק בתאונה. ומי יקבע את שווי הרכב?

אחרי מאבקים קשים כנגד חברות הביטוח, שמאי הרכב בישראל חוטפים גם מצדו של משרד התחבורה. טיוטת חוק 'רישוי שירותים לרכב' חדשה שמעלה השבוע משרד התחבורה להצבעה בוועדת הכלכלה, תוסיף לפגוע במעמדו של שמאי הרכב בישראל, כך טוענים באיגוד השמאים.

על פי טיוטת חוק הרישוי החדש של שר התחבורה, שמאי הרכב יוכל מעתה לתת חוות דעת ושמאות רק לנזקים שנגרמו לרכב לאחר תאונה. זאת בניגוד למתרחש היום, כאשר לשמאים יש הסמכות להעניק חוות דעת ושמאות גם לשווי הרכב עצמו לאחר התאונה ואו תיקונו. במשרד התחבורה מסבירים כי מטרתו של חוק הרישוי החדש היה להסדיר את פעילות נותני השירותים בענף הרכב, אשר פעילותם הוסדרה עד כה על פי צו הפיקוח על מצרכים ושירותים. בנוסף, הצעת החוק באה על מנת להגביר את התחרות בענף.

אולם באיגוד השמאים טוענים כי משרד התחבורה מבקש לעשות שימוש בחוק על מנת לפגוע בהגדרת תחום עיסוקו של שמאי הרכב ולהביא לצמצום משמעותי בייחוד המקצוע, מה שיביא לפגיעה רחבה בצרכנים הנזקקים לחוות דעת שמאי. זאת משום שלמעשה על פי הצעת החוק, כל אדם יהיה מוסמך לתת חוות דעת הנוגעת להערכת שווי הרכב, ללא עמידה בתנאי הסף הנדרשים משמאי הרכב - תעודה על הכשרה מקצועית, עמידה בבחינות עיוניות ומעשיות, התמחות, השתלמויות מקצועיות וכפיפות למערכת על ידי כללים אתיים ומקצועיים. חמור מכך, בחוק החדש אין אפילו הכרח לבדוק את הרכב טרם מתן חוות דעת באשר לשוויו.

לדברי עזרא שוהם, יו"ר איגוד השמאים: "אני מצר על כך שבנושאים מקצועיים, עוסקים אנשים שאין להם כל ידע בתחום. לדעתי, לפני שמנסחים בחוק הגדרה של מקצוע, יש לשבת עם בעלי אותו מקצוע, אשר למדו את התחום ופועלים בו מידי יום בשטח, על מנת להבין שלא כל אחד יכול לערוך חוות דעת שמאית לשווי הרכב"

לדברי יהודה יגן, יו"ר ענף רכב באיגוד השמאים: "רכב הוא הדבר השני בחשיבותו אצל הצרכן הישראלי אחרי דירה. כמו שאנו לא פונים למתווך לקבלת הערכה ברת תוקף של שווי דירתנו, כך ראוי לטובת ציבור הצרכנים לקבל הערכה על רכבם מאותם בעלי מקצוע המתמחים בתחום ולא מבעלי אינטרסים כלכליים שעלולים לפגוע בשווי הרכב ובכך להסב נזק לצרכנים"

עוד חדשות משפט וביטוח בוואלה! רכב

  • עוד באותו נושא:
  • שמאי רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully