וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה ראשונה: יונדאי i10 החדשה

אסף בר -שי, איטליה

20.10.2013 / 12:03

היא מיוצרת באסיה, אבל במרחק של שעת נסיעה בלבד מאירופה, ואת התכנון והפיתוח שלה ערכו מהנדסים קשוחים דוברי גרמנית. איפה סביבת המחייה הטבעית של יונדאי i10 החדשה ולמה העדפנו דווקא את הגרסה החלשה

קוראים יקרים. נא להיכנס למוד איטלקי ולגלגל על הלשון את המלים הבאות: פראארי; למבורגיייני; מזראאטי; פגאאני. תראו איזה מכוניות יש לאיטלקים. אבל רגע, אם למכוניות כאלה האיטלקים רגילים, איך זה שספגנו כל כך הרבה מבטים כשעברנו ברחובות ארץ המגף עם יונדאי i10?

ובכן, קחו לכם מכונית משפחתית טובה וצאו עמה לאיטליה. בסמטה הראשונה אתם מסתכלים על הקירות ונזהרים שלא להתחכך בהם. בשנייה אתם חשים צורך להצטופף גם במושבכם ובמעבר המדויק לסמטה השלישית אתם מתחילים לחשוב לעצמכם: למה האוטו שלי כל כך רחב? ולמה הוא כל כך ארוך? ולמה אני יושב כל כך נמוך ולא רואה את הקצה של המכונית?

זה לא שמרכז תל אביב או ירושלים מרווח הרבה יותר ממרכזה הישן של עיר איטלקית ממוצעת, אבל כניסה וירטואלית לראש של איטלקי מתחילה להכניס היגיון להבנת האהבה הגדולה של האיטלקים לפיאט 500 ופיאט פנדה, וגם לפיז'ו 107 ופולקסוואגן אפ. לפתע אפשר להבין את המבטים הרבים של בני עם הסמטאות למראה המועמדת הבאה שעשויה לשאת אותם בהצלחה מבעד לסמטאות העיירה.

ואגב, טיפ: אל תנסו אפילו להכניס פרארי לתוך סמטה.

מבחן דרכים: יונדאי i10. אתר יצרן
מבחן דרכים: יונדאי i10/אתר יצרן

אירופה לעם

יונדאי i10 החדשה עברה גלגול נשמות משמעותי מהדור היוצא. מהתפתחות אבולוציונית של יונדאי אטוס סבתא, שמצאה את דרכה אל פס הייצור בהודו ואל שוקי המזרח, עברה המכונית לידיים אירופיות. מרכזי הפיתוח האירופיים, שבהם פועלים מהנדסים אירופיים ומעצבים אירופיים, פיתחו אותה עם קהל אירופי מול העיניים ופועלים אירופיים מייצרים אותה באיזמיט שבטורקיה, שנמצאת באסיה, הממ... אבל במרחק שעה אחת של נסיעה מאירופה.

העניין הוא שביונדאי לא היה צריך להתאמץ כדי להתאים את המכונית כך שתהיה כבת היבשת הקלאסית "הקשר בין יונדאי i10 הישנה והחדשה מסתכם אולי בפרט אחד בלבד - השם שלהן", אמר אחד ממנהלי פרויקט ה-i10, במבטא גרמני כבד.

איך מרגישים את ה"אירופיות" של המכונית? ובכן, מלבד המבטא הגרמני שניכר בפי נערות המפתחות, שניסו בחוסר הצלחה לבטא את שמנו העברי, ובפי נערי המכוניות, שקלטו וסידרו אותם ביעילות, ומלבד תקתוק האירוע ברמת הדקה - המכונית עוצבה ותוכננה, מבפנים ומבחוץ, מלמעלה ומלמטה, כך שתוכל להתמודד מבפנים עם דרך החשיבה שמביאה לעולם מכוניות של קבוצת פולקסוואגן או פיאט.

מבחן הטפיחה על השכם

העיצוב החיצוני כבר מתחיל להכניס אותנו לאווירה: התבנית העגלגלה והחייכנית של ה-i10 היוצאת התחלפה בעיצוב רציני יותר, בטעם דינאמי ואלגנטי. המכונית נראית נאה וגם גדולה יותר. נתוני הממדים החיצוניים תומכים בחזות: הפן הספורטיבי נתמך בהנמכה של ארבעה סנטימטרים (לכדי 150 ס"מ) והחזות הגדולה נתמכת באורך כללי שגדל ב-8 סנטימטרים (367 ס"מ) וברוחב שגדל ב-6.5 סנטימטרים משמעותיים (166 ס"מ). דווקא בסיס הגלגלים צמח בחצי סנטימטר בלבד, לכדי 239 ס"מ.

בתוך תא הנוסעים השינוי ניכר גם כן: ביונדאי למדו את המתחרים ובדור החדש משתמשים אנשי הייצור בחומרים איכותיים ביותר – מוצקים ועבים מחד ורכים ונאים מאידך. במלים אחרות, מבחן הטפיחה על שכם לוח המחוונים עוברת כאן בהצלחה.

איכות החומרים ואיכות ההרכבה ניכרות ברכיבים נוספים של תא הנוסעים. ההגה, מצופה עור במכוניות המבחן, מוצק מאוד ונעים לאחיזה, הכפתורים אינם רוטטים ובמהלך הנסיעה לא נשמעים רעשים שמדווחים על הרכבה לא שלמה.

רמת האבזור בדגמי יונדאי i10 שהגיעו לידינו יוצאת מהמקובל בתחום המכוניות העירוניות: מצאנו כאן מערכת לבקרת שיוט, מערכת קול עם חיבוריות שלמה של בלוטות', USB ונגן חיצוני (AUX), טלפון עם הפעלה קולית ואפילו מחממי מושבים ומערכת התנעה באמצעות לחיצת כפתור.

הנדסת האנוש בדרך כלל טובה מאוד: גולת הכותרת היא מגוון הכפתורים על ההגה, שלמרות ריבויים הם מופרדים זה מזה ומאפשרים שליטה יעילה ופשוטה על מערכות האבזור השונות תוך כדי נהיגה, מבלי להוריד את הידיים מההגה. עם זאת, לא אהבנו את תפעול מערכת הקול מהכפתורים המקוריים שלה. לטעמנו, תוך כדי נהיגה יהיה קשה מעט להפעיל את האפשרויות הטבועות בה.

עוד פגם בהנדסת האנוש – כמקובל ביונדאי, לא מצאנו דרך לבטל את עמעום צגי המידע עם הפעלת אורות הדרך. נסיעה עם אורות בשעות היום לא ממש מאפשרת לציבור הנוסעים לדעת מה מצב מערכת המיזוג ומה בדיוק שר כרגע לוצ'יאנו פבארוטי ברקע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מבחן דרכים: יונדאי i10. אתר יצרן
מבחן דרכים: יונדאי i10/אתר יצרן

המכוניות הכי קטנטנות בסמטה אמורות, בסופו של דבר, לשאת אותנו בזריזות וביעילות מביתנו הדחוק למכולת השכונתית ולמשרד שבמרכז העיר. ובכל זאת, תכנון יעיל של מרכב ה-i10 עושה אותה מרווחת כך שנוסע בגובה של 1.80 מ' יוכל לשבת מאחורי נהג בגובה 1.95 מ' ולשניהם יהיה נוח מאוד. מרווח הראש מלפנים ומאחור הולם את סטנדרט הגובה של שחקני מונטפסקי סיינה – כל עוד לא ינסו שלושה גברברים לשבת מאחור. לפחות לא זה לצד זה.

המושבים, הן הקדמיים והן האחוריים, אינם מושלמים, אבל הם טובים בהחלט – גם לנסיעה ארוכה יחסית. תמיכת הצד במושבים הקדמיים טובה ומבנה המושב מאחור נוח גם למבוגרים בגודל מלא. במושבים הקדמיים מצאנו מגוון של מחזיקי כוסות ובקבוקים. ישנו תא נוח לטעינה ושמירה של טלפון נייד חכם, אבל לא באופן שיאפשר לראות מה קורה בתוכו בהצצה. במושבים האחוריים חסרו לנו כיסי עיתונים בגב המושבים הקדמיים, אבל תאים בדלתות יאפשרו לנוסעים לשאת איתם ציוד לדרך
העירה.

תא המטען טוב הרבה יותר מכפי שאפשר לצפות ברכב עירוני צנום. רף ההעמסה של ה-i10 מעט גבוה, אבל אפשר בהחלט להכניס לבגאז' מזוודה גדולה – אם נסכים לאפשר לכיסוי הבגאז' להתרומם במקומו. לחילופין ייכנסו מאחור כמה וכמה תיקים, כולל תיקים גדולים ומזוודות בגודל ביניים. בליטרים – תא המטען הזה כמעט כפול מגודלו של תא המטען בפיז'ו 107/סיטרואן C1/טויוטה אייגו, הוא גדול משמעותית מזה של שברולט ספארק וגדול בנגיעה מזה של סקודה סיטיגו/סיאט Mii.

מנותקים מהעם

כשמתניעים את יונדאי i10 החדשה ומתחילים לנסוע, מרגישים לפתע באופן מוחשי הרבה יותר את קפיצת המדרגה שערכה המכונית. בבידוד, בנוחות, בהתנהגות ובמנועים – המכונית הזו מספקת תחושה של מכונית גדולה יותר, מוצקה יותר ואיכותית יותר.

ראשית, מנועי המכונית תוכננו והותקנו באופן שמנטרל באופן מרשים ביותר רעידות ורעשים. כשהמכונית עומדת ברמזור, ישנה תחושה שהמנוע כבוי (לא רק בגרסת הסטארט-סטופ...) וגם תוך כדי נסיעה, הבידוד מהרעשים השונים מרשים. מעט רעשי דרך נשמעים בכל זאת, אבל רעשי הרוח היו מרוסנים מאוד, למרות רוחות חזקות מאוד שנשבו עלינו במהלך ההשקה.

הבידוד מהרעשים ומהרעידות מצטרף לבידוד יעיל מפגמי הדרכים האיטלקיות. מצד אחד, מרגישים מה שקורה מתחת לגלגלים – אבל רק עד כדי שלא להיות מנותקים מהסביבה – מבלי לפגוע בנוחות. ריסון המהמורות והזעזועים מרשים, בעיקר יחסית למכונית קטנה כל כך, השייכת באופן טבעי לקבוצת הקטנטנות.

יונדאי i10 תוכננה בשלב זה להימכר עם שני מנועים, האחד בנפח של ליטר אחד והאחר – 1.25 ליטר. לראשון שלושה צילינדרים בטור ולשני ארבעה. האחד מסתפק ב-66 כ"ס והאחר ב-87 סוסים. שתי המכוניות יוצעו הן עם תיבת הילוכים ידנית בת חמישה הילוכים ועם אחת אוטומטית בת ארבעה הילוכים בלבד. על הנייר, גיר אוטומטי שכזה לא נשמע מושך במיוחד, אבל היות שגירים אוטומטיים לא הגיעו להשקה – לא נוכל לאשש או לשלול את ההנחה הזו.

מנוע ה-1.25 ליטר הוא מנוע טוב בהחלט, אם כי הוא אינו מרגיש חזק במיוחד. כדי לסייע בהשגת צריכת דלק נמוכה, תיבת ההילוכים הידנית איננה תומכת היטב בהפקת הכוח המנוע ועל כן ישנה תחושה שהוא מעט חלש. כדי לשמור על המנוע במהירות היעילה, צריך משחק רב בין ההילוכים ושמירה על מהירות מנוע (סל"ד) מדויקת. עם זאת, המנוע הזה מנפק צליל נעים.

המנוע הקטן יותר בן שלושת הצילינדרים הוא הפתעת הערב. לפי הנתונים, המנוע הזה קטן וחלש, בעיקר יחסית לאחיו הגדול, אבל האופי שלו ישכיח גם מהגרמנים הקשוחים ביותר את חמירות הסבר. ראשית, המנוע הזה נשמע מעט מחוספס, מין רטט נמרץ וחוצפני שבוקע מהמנוע בכל עת שהנהג לוחץ על דוושת ההאצה במרץ. שנית, המנוע שש לקפץ במעלה הסל"ד ביעילות ובמהירות ולמרות שאינו חזק במיוחד – שריקה אחת והוא מיד מתמסר ונותן את כל מה שיש לו.
צריכת הדלק של שני המנועים, כשהם מצוידים בתיבת הילוכים ידנית, עומדת על למעלה מ-20 קילומטרים לכל ליטר. הגירים האוטומטיים מכבידים מעט על מיכל הדלק, ואז הצריכה יורדת לכדי כ-16 קילומטרים רשמיים לליטר בנזין, בממוצע.

הנהג חובב חוויות הנהיגה לא ממש יימצא אותן ביונדאי i10, מלבד ההנאה מהאופי הנהדר של מנוע ה-1.0 ליטר, כמובן. הבעיה המרכזית בחדוות הנהיגה נמצאת בהגה. הוא, אמנם, כבד במידה אבל הוא לא מסביר מה קורה על הכביש, עמום ולא חד.

מאידך, מי שסתם ירצה לנסוע עם ה-i10, לנסוע מהר ולהרגיש ביטחון מלא במרכב – ייהנה ממנה מאוד. שלדת המכונית קשוחה ומוצקה. ישנן אמנם זוויות גלגול מורגשות, אבל אחיזת הכביש מצוינת וממש קשה לערער את יציבותה של המכונית. אפשר לנסוע עם המכונית זו מהר מאוד, גם בעיקולים פתלתלים, והיא תיענה לכל הדרישות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מסמטאות איטליה לרחובות ישראל

כשביונדאי אומרים שה-i10 החדשה היא מכונית אירופית, הם מתכוונים לאיכות של המכונית הזו, לרמת העיצוב והחומרים, הגימור והריסון ובמרווח הפנים שהולם גרמנים גבוהים ולא רק את בני אסיה הנמוכים יותר. הם מתכוונים גם ליכולת של השלדה לנסוע מהר מאוד בביטחון רב.

ובכל זאת, כשמדובר בהתנהגות קלילה ומהנה – המכונית עדיין לא שם, בעיקר בשל ההגה שאינו מספק את חוויות הנהיגה. המנועים, ובעיקר מנוע ה-1.0 ליטר בן שלושת הצילינדרים, מפצה לא מעט על המחסור בעזרת אופי ספורטיבי נהדר, שמחפה גם על חסרון הכוח.

בסופו של דבר מצליחה יונדאי i10 החדשה לספק איזון משובח בין ממדים חיצוניים שהולמים את משתמשי פיאט 500 או פנדה, ובין חוויית שימוש של מכונית גדולה יותר. הנהיגה והנסיעה במכונית הזו עומדות לכל הפחות בסדר הגודל של קבוצת מכוניות אחת כלפי מעלה. האם היא תקרוץ גם לתושבי ציון מפונקי הגודל וחובבי האוטומציה בגיר? את זאת נדע כשתניח הקוריאנית האירופית את גלגליה על אספלט ישראלי.

עוד הרבה על יונדאי בוואלה! רכב
לייק אחד ואתם בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

מבחן דרכים: יונדאי i10. אתר יצרן
מבחן דרכים: יונדאי i10/אתר יצרן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully