וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסערה לא תפטור אותך מקנסות ודוחות תנועה

רכב

11.12.2013 / 9:12

מזג האוויר מחייב נקיטת משנה זהירות בנהיגה. האם יש שינוי באכיפת המשטרה, מה אומר החוק לגבי פיצוי נזקי הסערה, והאם איחור לעבודה יעלה באיבוד שכר? המומחים משיבים

במהלך השנים התקבעו בתודעת הנהגים והמבוטחים לא מעט הנחות שגויות ביחס להשפעת תנאי מזג האוויר על מדיניות אכיפת חוקי התנועה, כמו גם על זכאותם לקבלת פיצוי מחברת הביטוח. בסיועם של מספר מומחים בתחום, עו"ד אלעד שור, עו"ד וד"ר אסף ורשה, ועו"ד חמי לפידור, ציינו והדגשנו את ההנחות השגויות השכיחות לצד תיאור מדויק של לשון החוק והפסיקה. נהיגה בטוחה.

מזג אוויר סוער משפיע על איכות ודיוק התוצאה שמספק מכשיר למדידת מהירות. עו"ד אלעד שור

מזג האוויר לא משפיע על תוצאת המדידה, אלא על יכולתו של השוטר ללזור ולזהות את הרכב נמדד, כמו גם על יכולתו של השוטר לשמור על קשר עין מהמדידה ועד לעצירת הרכב. ככל שבמקום היה ערפל כבד, ייתכן והדבר היווה מכשול על שמירת קשר עין, דבר אשר עלול לתרום להגנתך.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מזג האוויר קיצוני מהווה סיבה להקלה עם הנאשם ע"י בית המשפט.

מזג אוויר סוער וכביש רטוב אינם סיבה להקלה עם נהג המעורב בתאונה, אלא בגורמים המגבירים את חובת הזהירות של הנהגים. ככל שמזג האוויר קשה יותר, כך הינך נדרש לגלות אחריות ונהיגה זהירה יותר.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
הצפות בת חפר, אוקטובר  2013. מערכת וואלה!
הצפות בת חפר, אוקטובר 2013/מערכת וואלה!

תנאי מזג האוויר משפיעים על תוצאות בדיקת הינשוף.

בפועל, מדובר על הנחה ששגויה בחלקה: גשם לא משפיע על תוצאת בדיקת הנשיפה. לעומת זאת, לחות כן עלולה להשפיע. הדבר מצריך חוו"ד מטאורולוגית ובחינה ע"י מומחים. ראוי לציין כי בדיקתך תחת גשם כבד מעוררת מחלוקת בקשר לעבודת השוטרים, קרי יכולתם להקפיד על שלל הנהלים המחייבים הכוללים פיקוח על הנבדק ביצוע פעולות מסוימות שעלולות להיפגע.

ניידת משטרת התנועה הארצית בפעילות אכיפה נהיגה בשכרות. אגף התנועה משטרת ישראל,
ניידת משטרת התנועה הארצית בפעילות אכיפה נהיגה בשכרות/אגף התנועה משטרת ישראל

מובן כי בית המשפט יתחשב בנהג שגרם לתאונה בשל החרפה קיצונית ומהירה במזג האוויר כגון מטר ברד כבד.

מצד אחד, כמובן שנהג אינו יכול לצפות שפתאום תחול החרפה קיצונית בתנאי מזג האוויר. מצד שני, מוטלת חובת אחריות על הנהג, קל וחומר כאשר מדובר בנהיגה במזג אוויר חורפי. עניין דומה כבר הוכרע ע"י בית המשפט העליון שם נקבע כי על הנהג לצפות את ירידת הברד ולהתאים מבעוד מועד את נהיגתו לתנאי מזג האוויר. עמדת הפסיקה הנה שבמצבי קיצון בהם יש קושי להמשיך נהיגה, יש לחדול מנהיגה עד להתבהרות המצב.

גשם בחיפה. דצמבר 2013. ערן גילווארג
גשם בחיפה. דצמבר 2013/ערן גילווארג

שוטר חייב לחבוש כובע שעה שהוא רושם דו"ח על עבירת תנועה, קל וחומר בעת תנאי מזג אוויר חורפיים.

שוטר לא חייב לחבוש כובע כאשר הוא רושם דוח תנועה או לכל הפחות אי חבישת כובע לא תוביל לביטול הדו"ח. האגדה בדבר חבישת הכובע נולדה ממקרה בו נהג לא ציית להוראות שוטר מאחר והיה זה שוטר בלבוש אזרחי עם רכב סמוי. במקרה זה, נקבע כי על השוטר היה לחבוש כובע או אמצעי זיהוי אחר. כשאין זה המקרה, אין משמעות לאי חבישת הכובע – בחורף או בקיץ.

משטרת ישראל. ניר בן טובים
משטרת ישראל/ניר בן טובים

הצפת כביש מהווה עילה מספקת לאי התייצבות לדיון בבית המשפט.

ביטול פסק דין אשר ניתן בהעדרך, מצריך כתיבת בקשה מסודרת ומפורטת לבית המשפט. באם הייתה לך סיבה מוצדקת לאי התייצבותך והדבר ניתן לאימות באמצעות אסמכתאות אשר יצורפו לבקשה, ייתכן ובית המשפט יסכים לבטל את פסק הדין ולתת לך את יומך מחדש בבית המשפט. מדובר בעניין שבמידתיות, קרי, עד כמה תופעת מזג האויר הייתה חריגה והיוותה גורם אובייקטיבי לאי הופעתך.

פיצוי וביטוח: עו"ד וד"ר אסף ורשה.

בכל מקרה של נפילת עץ על רכב ניתן לייחס אחריות מלאה לרשות המקומית.

פקודת הנזיקין מטילה אחריות על הרשות המקומית שנדרשת לתחזק את העצים שנמצאים בשטחה ולהבטיח תוך ביצוע פעולות סבירות, כי העץ לא יעוף ויגרום לנזק, בין אם לרכוש ובין אם לגופם של התושבים. אם ייקבע כי עוצמת הרוחות לא הייתה חריגה, ובכל זאת העץ נפל וגרם לנזק, ייתכן כי מדובר ברשלנות של הרשות המקומית.

לעומת זאת, אם יוברר כי מדובר בעוצמת רוחות נורמאלית, שגרמה לקריסה של עצים רבים, הרי שעל פניו, ניתן לייחס את האחריות לפגעי הטבע החריגים, אותם לא אמורה הרשות לצפות. אם העץ מצוי בשטח בית פרטי / בנין הרי שחובת הזהירות לתחזקו כנדרש מוטלת על דיירי המתחם או על ועד הבית. במידה ויוכח כי אלו לא טיפלו או גזמו העץ כנדרש, הרי שבהחלט ייתכן כי הם יימצאו אחראים ויאלצו לשאת בחובת הפיצוי.

קריסת עץ על רכב ברחוב יצחק רבין בחדרה, ינואר 2013. שלומי גבאי
קריסת עץ על רכב ברחוב יצחק רבין בחדרה, ינואר 2013/שלומי גבאי

כל מקרה של חדירת מי גשם למנוע מהווה נזק תוצאתי שאינו מכוסה על פי תנאי הפוליסה.

לא אחת, לאחר שנגרם נזק לרכבים בשל חדירת מי הגשם, טוענות חלק מחברות הביטוח כי חדירת מים שגרמה לנזקי הצפה וקורוזיה מהווה בנזק תוצאתי שאינו מכוסה בפוליסה, ולא תאונתי, של אי פעולת המנוע עקב חדירת מים לתוכו, וקורוזיה עקב חדירת המים.

במידה והמבוטח נקלע לכביש עירוני מוצף, הרי שעפ"י הפסיקה, בית המשפט מוצא פעולה זו כסבירה אולם דורש מהמבוטח כי יעריך קודם לכן את הסיכוי שיוכל לצלוח את המעבר בשלום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בכל מקרה בו המפגע בכביש נוצר ע"י קבלן ביצוע של הרשות המקומית – האחריות לגרימת הנזק מוטלת עליו:

במקרים רבים, טוענת העירייה כי המפגע בכביש מקורו בפעולה שביצעה החברה הקבלנית, ומשכך - האחריות חלה על האחרונה.

בחינת פני הפסיקה מלמדת, כי בית המשפט חילק לא פעם את האחריות בין הגורמים השונים על סמך הנתונים שלפניו וקבע כי אין הניזוק צריך להיפגע ממערכת היחסים של בין רשות לקבלן או בין רשות אחת לאחרת.

בית המשפט אף קבע לא פעם כי על העירייה שהזמינה את העבודה מהחברה הקבלנית, חלה החובה לפקח כך שהעבודה תבוצע כהלכה. חשוב לזכור, כי ישנם מקרים בהם כן יש צורך לבדוק את החוזה שנחתם בין העירייה לאותה חברה קבלנית, ונכון יעשה כל ניזוק וניזוק אם יבחן באמצעות גורם שבקיא בכך את הנושא. מקרה שכיח נוסף הוא, כאשר רשות מקומית אחת טוענת כי מקום האירוע שייך לרשות אחרת וזו האחרונה מפנה אצבע מאשימה לגורם אחר או חזרה. במקרה כזה, יש לתעד את מקום האירוע המדויק, לעיתים במדידות של מטרים ספורים, וזאת באמצעות איש מקצוע, על מנת שניתן יהיה לבדוק למי מהרשויות שייך אותו קטע כביש.

דיני עבודה. עו"ד חמי לפידור

כלי הרכב שלי לא מניע בגלל חדירת מים והתברר כי מרבית דרכי הגישה לעבודה נחסמו בגלל הסערה, ועל כן הודעתי כי אני לא מגיע לעבודה. האם המעביד רשאי לקזז את שכרי?

עובד שנעדר ממקום עבודתו בשל פגעי מזג האוויר לא זכאי לשכר בגין הזמן בו נעדר מהעבודה. עובד לצד זאת, הוא יכול לבקש מהמעסיק לזקוף את ההיעדרות על חשבון ימי החופשה העומדים לזכותו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך מלחמת לבנון השנייה נחסמו כבישים רבים ונמנעה ממני היכולת להגיע לעבודתי. המעביד שילם לי בגין ימי היעדרות אלו. מדוע במקרה של סערה הדין שונה?

העדרות ממקום העבודה עקב מצב ביטחוני הוסדרה בחקיקה ובהסכמים קיבוציים, בעוד שהיעדרות עקב פגעי מזג האוויר לא מוסדרת.

אנשי מילואים בגבול עזה במבצע עופרת יצוקה, ינואר 2012. AP
אנשי מילואים בגבול עזה במבצע עופרת יצוקה, ינואר 2012/AP

לקח לי שעתיים להתניע את הרכב ולעבור מכשולים רבים בדרך לעבודה אולם כשהגעתי הודיעה לי המעביד כי יום העבודה קוצר בשל פגעי מזג האוויר? האם אני זכאי לקבל את מלוא השכר?

עובד שהגיע למקום העבודה ,והמעסיק שלח אותו לביתו במהלך יום העבודה בשל פגעי מזג האוויר זכאי לקבל את שכרו המלא, כאילו עבד באותו היום שכן היה נכון לבצע את עבודתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully