וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרכב ניזוק בסערה? בדוק שמגיע לך פיצוי

רכב

17.12.2013 / 8:48

הסערה שפקדה את ישראל גרמה לשיבושי תנועה קשים ולמצבים ייחודיים אליהם נקלעו הנהגים. בסיוע של עו"ד אסף ורשה ועו"ד דרור גל, השבנו על סוגיות משפטיות מהותיות בעניין

שלג, הצפות, עצים קורסים ותשתיות שהפכו למלכודות - מה לא עשתה הסערה המושלגת באזורנו כדי להפוך מכוניות לחתיכת פח קפואה על מקומה, או במקרה הגרוע אף להביא להשבתה מוחלטת במקרה של תאונה או ליקוי חמור. איך מתמודדים עם נזקי הסופה, איזו אחריות מוטלת על חברת הביטוח, מה עושים מול מקרי ביזה (כן, גם מאלו היו לא מעט) וסוגיות נוספות. עו"ד וד"ר אסף ורשה ועו"ד דרור גל משיבים לשאלות חשובות בנושא.

פרצו לרכב בעת שהוא חנה בצד הדרך וגנבו ממנו ציוד שהיה בו. האם הביטוח מכסה? עו"ד וד"ר אסף ורשה

הדבר תלוי בסוג הביטוח שרכשת. ככל שקיים כיסוי הוא בסכומים מוגבלים. לרוב, חברת הביטוח אינה מכסה נזקים שנגרמו לבעל הרכב לאחר שחפצים נגנבו ממנו בעת שהיה בלתי מאויש.

גניבת כלי-רכב. ShutterStock
גניבת כלי-רכב/ShutterStock

לרכב שלי נגרם נזק במהלך גרירתו לאחר שהושאר בצד הכביש. מי הגורם אותו אני יכול לתבוע בשל כך?

ככל שלבעל הרכב יש פוליסת מקיף, הרי שמדובר על נזק תאונתי שמכוסה במסגרתה. לצד זאת, במידה וניתן לאתר את פרטי הגרר,קימות 2 אפשרויות: או שבעל הרכב יגיש כנגדו תביעה בגין מלוא הנזק או שתוגש תביעה לחברת הביטוח וזו תתבע מהגרר את הפסדיה בשל כך. לאחר מכן, בעל הרכב יוכל להגיש תביעה כנגד בעליו של הגרר או הגורם שנהג בו בגין הפסדיו.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
הבוקר בירושלים המושלגת, דצמבר 2013. יותם רונן
הבוקר בירושלים המושלגת, דצמבר 2013/יותם רונן

דוד השמש של השכן עף על רכבי. את מי אני תובע?

לרשות בעל הרכב עומדות מספר אפשרויות. ראשית הוא יכול גם במקרה זה, וככל שהרכב מבוטח בביטוח מקיף, להגיש תביעה לפוליסה ולאחר מכן לתבוע את הפסדיו מבעל הדירה או מהמחזיק בה. לחילופין, ניתן להגיש תביעה בגין מלוא הנזק כנגד הגורם שאחראי לקרות הנזק כמו גם כנגד חברת הביטוח שלו , ככל שהוא מבוטח בפוליסת דירה המכסה גם את אחריותו כלפי נזקים שנגרמים לצד ג'.זה יצטרך להוכיח כי לא התרשל בתחזוקת דוד השמש.

שלג בירושלים, 14 בדצמבר 2013. עומר מירון
שלג בירושלים, 14 בדצמבר 2013/עומר מירון

הרכב שלי הוצף ונגרם לו נזק כבד. האם אני יכול לתבוע את הרשות המקומית?

על מנת שבית המשפט יפסוק פיצוי במקרה זה, יש להצביע על רשלנות של הרשות בטיפול בסילוק המים. מדובר בשימה לא פשוטה בהתחשב בעובדה כי יטען כי לא ניתן היה לצפות שירדו כמויות משקעים כאלו. אולם יש לבחון כל מקרה לגופו

הרכב שלי היה מעורב בתאונה תוך כדי נהיגתו בשלג. התברר כי גם הרכב השני החליק. כיצד בית המשפט יחלק את האחריות בין הנהגים?

בית המשפט יבדוק את אופן נהיגת שני הנהגים. יתכן ויקבע כי לא הוכחה רשלנות נהג אחד יותר מן האחר וידחה התביעה. יתכן וישית מירב האחריות או כולה על נהג זה או אחר. יתכן אף כי תצורפנה הרשות המקומית ומתחזקי הכביש כצד לתביעה ויטען לאחריותם לנזק לשני הרכבים גם יחד.

עו"ד וד"ר אסף ורשה

קריית יובל מתאוששת אחרי הסערה, דצמבר 2013. נועם מושקוביץ
קריית יובל מתאוששת אחרי הסערה, דצמבר 2013/נועם מושקוביץ

תאונת הדרכים בה הייתי מעורב נגרמה שלא ברשלנותי אולם המעביד מחייב אותי לשאת בחובת תשלום ההשתתפות. האם הוא רשאי לעשות כן? עו"ד דרור גל

ככל שקיים בחוזה ההעסקה סעיף שקובע, כי במקרה של תאונת דרכים בה העובד יהיה מעורב העובד, הוא זה שיישא בהשתתפות העצמית. המעביד רשאי על פי כך, לחייב את העובד לשאת בהשתתפות העצמית ולקזז את החוב משכר העבודה שהמעסיק חייב לשלם לעובד, בתנאי שלא ינוכה על חשבון החוב יותר מרבע משכר העבודה. יחד עם זאת על המעביד להוכיח כי התאונה נגרמה באחריותך או עקב התנהלות בלתי זהירה ממך וכן את שיעור ההשתתפות העצמית.

רכב העבודה ניזוק בתאונה במהלך החלקתו על הכביש שקפא. המעביד מבקש לחייב אותי להשיב לי את סכום ההשתתפות העצמית. האם הוא רשאי לעשות כן?

במידה ובחוזה ההעסקה אין התייחסות לסוגיית תשלום ההשתתפות העצמית , המעביד רשאי להטיל על עובד אחריות לנזק, רק אם הוא נוצר כתוצאה מזדון או רשלנות רבתית של העובד. כך למשל, אם העובד נסע במהירות מופרזת ובשל כך היה מעורב בתאונת דרכים, אז, ניתן לתבוע את העובד ולחייב אותו בדמי ההשתתפות העצמית. לעומת זאת, בנסיבות של החלקה "פשוטה" לכאורה המעביד אינו רשאי לחייב אותו בדמי ההשתתפות העצמית, אלא אם מדובר על מקרה בו העובד נהג ברכב בניגוד להוראת המשטרה. כמובן שצריך לבחון כל מקרה לגופו.

מתקשים לחזור לשגרה: גם בשני לא יתקיימו לימודים. מור שאולי
מתקשים לחזור לשגרה: גם בשני לא יתקיימו לימודים/מור שאולי

מדוע המעסיק צריך לשאת בתשלום ההשתתפות בנזק ?

כאשר הפעולה נעשתה בתום לב, גם אם מדובר ברשלנות של העובד, הרי שמדובר בחלק מהסיכון שהמעביד חייב לקחת על עצמו בעת הפעלת עסקו ועל המעסיק להיערך לקראתו, בין בדרך של עשיית ביטוח ובין בדרך של נקיטת אמצעי זהירות אחרים. במקרה כזה לא יוכל המעביד להטיל על העובד את ההשתתפות העצמית או לחייב אותו לשאת בנזק. כך גם בהעדר הסכם כתוב המאפשר גבית ההשתתפות העצמית מהעובד, כאשר גם במקרים כגון אלה על המעביד נטל ההוכחה. כאשר מדובר בהסכם קיבוצי הקובע הוראות משמעת וביניהן התייחסות לשימוש ברכב אזי ניתן לפעול בהתאם להוראות אלה.

עו"ד דרור גל, שותף במשרד עוה"ד סטריקובסקי גל ושות', מומחה לדיני עבודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully