וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות בעלי מכוניות קיבלו דרישה לתשלום מאות אלפי ש'

אלה לוי-וינריב

18.12.2013 / 11:25

מדובר בבעלי כלי רכב שרכשו מכוניות ביבוא אישי. הרשויות טוענות: מחיר הרכב שהוצהר במסגרת רשימון היבוא נמוך מהמחיר האמיתי של הרכב בעת הייבוא

"יבואני רכב בייבוא אישי מתכוננים לצאת למאבק נגד רשות המסים" - כך אומרים ל"גלובס" עוה"ד גלעד ברון וקובי דהן ממשרד עו"ד ברון ושות', מומחים בתחם המיסוי על רק הודעות חוב ששיגרה רשות המסים לאזרחים רבים שייבאו בשנים האחרונות רכב בייבוא אישי מחו"ל.

בימים אלה נשלחים למאות אנשים פרטיים, אשר ייבאו בשנים האחרונות מכוניות בייבוא אישי מחו"ל, הודעות גירעון, במסגרתן הם נדרשים לשלם עשרות, ולעיתים אף מאות אלפי שקלים תוספת מסי יבוא. עילת החיוב, מסבירים עוה"ד ברון ודהן, הינה טענה של רשויות המכס, שמחיר הרכב אשר הוצהר במסגרת רשימון היבוא, אינו נכון ולמעשה, המחיר שהוצהר נמוך מהמחיר האמיתי של הרכב בעת הייבוא. זאת, במקרים רבים, בהסתמך על חקירה של יבואנים ועמילי מכס וסוכנים שונים, אשר עסקו בתחום. הודעות הגירעון כוללות הצמדה, ריבית וקנסות ובהעדר תשלום, מוזהרים היבואנים כי יינקטו כנגדם הליכי גביה.

"במישור הכלכלי, תשלום הגירעון מאיין את הכדאיות של היבוא, לאור תוספת של עשרות עד מאות אלפי שקלים למחיר הרכב", מסבירים עוה"ד ברון ודהן. לדבריהם, "המורכבות של הנושא מקורה בכך שבחלקם הארי של המקרים, האדם אשר יבא את הרכב כלל וככל לא היה מודע למרכיבים השונים אשר מרכיבים את העלות הכוללת של הרכב, עלות הרכב בחו"ל, עלויות שינוע והובלה, מכסים ועוד, למעט העלות הכוללת ומשכך, גם האדם מן הישוב אינו רואה עצמו אחראי לסוגיית גירעון, כזה או אחר.

"לטענת רשויות המכס, יבוא אישי כשמו כן הוא, ומשכך האחריות, אם וככל שחל גירעון, מוטלת לפתחו של האדם שיבא את הרכב ואשר גם בחלק מהמקרים חתום על מסמכי היבוא".

עו"ד ברון מוסיף ומבהיר, כי בחלק מהמקרים יתכן ועולה גם סוגיה של אחריות פלילית, "אשר העדר מודעות, עשויה להוות הגנה ראויה במצבים מסוימים, ונדמה שגם רשויות המכס, מכירות במצב דברים זה".

לדברי עוה"ד אביגדור דורות, מומחה בתחום המכס, ממשרד עוה"ד איתן, מהולל & שדות, הדרך הראויה על-פי דין לחלוק על דרישת גירעון מסוג זה, הינה הגשת תביעה כנגד המכס ו"בימים אלו כבר הוגשו כמה וכמה תביעות, במסגרתן חולקים התובעים הן על חוקתיות החיוב והן על גובה השומה".

לטענת עוה"ד ברון ודורות בתיקים מסוג זה, ישנו יתרון לרשויות המס הואיל וכל אדם מוצא עצמו מול חיוב של כמה עשרות אלפי שקלים, הצורך להתמודד עמו והעלויות המשפטיות הנדרשות בכדי לחלוק עליו, אל מול דרישה כוללת של רשויות המכס המסתכמת במיליוני שקלים.

אולם, אומר עו"ד דורות, "בימים אלה בעקבות פניות של אנשים פרטיים רבים, מוגשות התביעות מטעמם במרוכז, תוך חיסכון משמעותי בעלויות וכל זאת במטרה לאחד את יצוגם מול רשויות המס. הואיל ורשויות המכס מודעות שגם במקום בו ישנו הפרש שומתי, מקורו אינו במעשה או מחדל של האדם הפרטי אשר יבא את הרכב ומשכך ראוי שגם תהיה ההתחשבות הראויה לכך".

  • עוד באותו נושא:
  • יבוא איש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully