וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישראלים לא מזהים תמרורים

מחקר שביצעה ד"ר תמר בן בסט מהמכללה האקדמית, להנדסה SCE סמי שמעון מורה כי הנהג הישראלי לא מכיר תמרורים חשובים ואף מפרשם הפוך. "יכול להביא לתוצאות חמורות ביותר"

הנהגים הישראלים מתקשים לזהות תמרורים ואף מפרשים אותם בצורה לא נכונה, כך עולה על פי מחקר שביצעה ד"ר תמר בן בסט מהמכללה האקדמית להנדסה SCE ע"ש סמי שמעון. המחקר יצא לבדוק עד כמה נפוצה הבעיה בקרב הנהגים, ואילו גורמים משפיעים על הבנת התמרורים, בהם עיצוב התמרור והמיקום שלו על הכביש.

המחקר הקיף כ-120 משתתפים בגילאי 17-59 משני המגדרים ובחלוקה שווה, כאשר לכולם וותק נהיגה של מעל ל-3 שנים. מתוך לוח משרד התחבורה נבחרו 20 תמרורים שהוצגו לנבדקים פעמיים - פעם אחת על גבי רקע לבן, ופעם שנייה בסביבת הנהיגה המציאותית בכביש.

מתוך הממצאים עולה, כי קיימים הבדלים תהומיים בין רמת ההבנה של הנהגים לגבי חלק מהתמרורים - חלקם הובנו ונקראו בצורה נכונה ואחרים זכו לפרשנות הפוכה או לא הובנו בכלל. יחד עם זאת, לא נרשם הבדל מהותי באופן הצגת התמרור, שכן הפער בין הצגתו על רקע לבן לבין מיקומו בכביש שיפר את ההבנה ב-7% בלבד.

התמרור הבעייתי ביותר עבור הנהגים היה "קצה הדרך שבה יש לך זכות קדימה" (בתמונה הראשונה). חלק מהמשתתפים הביעו ספק אם כלל קיים בלוח התמרורים. תמרור נוסף (תמונה שנייה) הוא "סיום קטע מהירות מיוחדת - 30 קמ"ש למשאיות ו-50 קמ"ש למכוניות". כ-67% לא הבינו את משמעותו. גם את תמרור ה-"אין כניסה משני הכיוונים" לא זיהו הנהגים, כ-70% ליתר דיוק.

תמרור נוסף שזה לאחוז זיהוי מביך משהו, כ-10 נבדקים (16%) הוא תמרור ה-"זכות קדימה בקטע דרך צרה לתנועה מהכוון הנגדי". 25% מהמשתתפים שללו את זכות הקדימה לרכב שמגיע ממול.

ד"ר בן בסט, SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון: "בסיום חלקו הראשון של המחקר, גילינו כי ישנם תמרורים שהנהגים פשוט לא מבינים את משמעותם. תמרורים אלה מאופיינים בכך שהם אינם שכיחים על הכביש, ובעיקר אינם מעוצבים ע"פ עקרונות ארגונומיים נכונים לעיצוב סמלים ולכן אינם מאפשרים לנהג להבין את משמעותם באופן אינטואיטיבי".

פתרונות עיצוביים

בחלק השני של המחקר פנתה ד"ר בן בסט לשיפור חזות התמרורים. לדבריה, אלה מסייעים בהגברת ההבנה של הסמלים על התמרור. העיקרון הראשון עוסק במוכרות של התמרור – ככל שתמרור נפוץ יותר בכביש הוא יהיה מוכר יותר לנהגים, וכך יזהו את משמעותו ביתר קלות. העקרון השני מקל על הקריאה בהתאם למידת התפישה של הנהג (אם הסמל דומה למשל למטוס, הוא מבין שמדובר בשדה תעופה). העקרון השלישי עוסק גם במידת ההתאמה, אך לפי סוג התמרור: "כל התמרורים המורים על איסור כלשהו צריכים להיות מעוצבים
כעיגול בכל מסגרת אדומה וקו חוצה אלכסוני".

תמרור שבו בוצע השינוי הגרפי וממחיש באופן בולט את השיפור ברמת ההבנה, היה תמרור "הכניסה אסורה משני הכיוונים לכל סוגי הרכב". כאן חלה עלייה דרמטית מ-30% ל-94%.

"המחקר מדגים כיצד שינוי קטן של התמרור יכול להשפיע בצורה משמעותית על מידת ההבנה שלו, ויכול לסייע לנהג לפרשו נכונה וללא טעויות". עוד היא מוסיפה כי "עיצוב שאינו ארגונומי לתמרור, מחייב את הנהג לזכור את משמעותו בעל פה, ולכן מקשה עליו לזכור אותו לאורך זמן לאחר מבחן התיאוריה, במיוחד אם אינו נפוץ על הכביש. במקרים של אי הבנה של תמרור במהלך נהיגה, התגובה הטבעית של הנהג תהיה התעלמות, והמשך נהיגה לפי ראות עיניו. ברור מאליו, כי אי הבנה של תמרורים ואף פירושם באופן הפוך ממשמעותם האמיתית, יכולה להביא לתוצאות חמורות ביותר".

לייק אחד ואתם בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • תמרור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully