וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכתב גלוי ליאיר לפיד: אל תהרוג את הספורט המוטורי

ליאור בנאי, מאמר אורח

29.1.2014 / 8:45

ליאור בנאי לא מבין מדוע ישראל מסרבת להצטרף למדינות נאורות בפיתוח ספורט מוטורי, ענף שתורם לתרבות, לתיירות ולכלכלה. לשר האוצר חשוב יותר להטיל מיסים, כנראה

ליאור בנאי. ליאור בנאי, מערכת וואלה! NEWS
ליאור בנאי במכתב כנה לשר האוצר/מערכת וואלה! NEWS, ליאור בנאי

יאיר שלום,

אני מרשה לעצמי לפנות אליך בשמך הפרטי, כי שנינו באותו גיל, אני אפילו מבוגר ממך בשבוע, באמת, ויש לי זכות ראשונים על משהו במדינה המעצבנת שלנו. הייתי פעם צעיר המשתתפים של הספורט המוטורי בישראל, אי שם במירוצי אשקלון בשנות ה-80 העליזות, סצנת המירוצים שנחשבת כמייסדת הספורט המוטורי הישראלי, שמאז הורדם ל 25 שנה - מקווה שאתה זוכר.

מאז יאיר, עבר דור שלם. אני לצערי כבר בגרתי וזקנתי כדי להתחרות במירוצים, אתה מבין? המדינה עצרה את הספורט המוטורי בחוק במשך דור שלם, ואני בימי חיי כבר לא אזכה להתחרות במסגרות רשמיות. פיספסתי את ההזדמנות. תמשיך לקרוא בבקשה כדי שילדיי וילדיך כן יגשימו את החלום שנגזל ממני על ידי המדינה. מדינה שכרגע מנוהלת על ידי עובדי משרדך.

חשוב לי שתעצור שניה, תקום מהכיסא, תקרא לעובדי המשרד ותגרום להם לבצע שתי החלטות שתקבענה מה אנחנו משאירים לילדינו במדינה הזו. כי כרגע אנחנו משאירים שיממון, בירוקרטיה, עולם שלישי, עם קו מגמה ברור של התרסקות לעבר עתיד רע, ואני חושב שאתה (וגם אני) רוצים שיהיה לדור העתיד יותר טוב.

כאמור, אני התחלתי את עולם הספורט המוטורי שלי במירוצי אשקלון, בשנות ה 80. הייתי בחור צעיר בצבא, שהתחרה בקטגוריית 1,000 סמ"ק, הבסיס שלי בצבא קיבל את השיגעון, המשפחה, החברים, אפילו היו ספונסרים, וגם המשטרה נצפתה לא אחת במירוצים, סייעה, תמכה ועזרה לחגיגות המוטוריות שהיו במשך כמה שנים באשקלון, עד שהגיע הממשלה לעסק.
יאיר, מאז שנות ה-80, הכל גווע, ובזמן שבכל העולם פיתח ונהנה מהספורט המוטורי, אשר מנתב לכיוונים חיוביים של תיירות, פנאי, הקניית הרגלי נהיגה נכונים, הוצאת אגרסיות במקומות "סטרילים" ועוד, המדינה שלנו קפאה על שמריה.

במסגרת ההרס העצמי שלה, לקחה המדינה את הספורט המוטורי למסע ייסורים של חקיקה, וועדות, בג"צים ומה לא. אתה מבין, המדינה היחידה בעולם בה צריך חוק בשביל להתחרות היא ישראל, והיא גם המדינה היחידה בעולם בה אין ספורט מוטורי. תביט סביב יאיר, מרבית המדינות הנחשלות סביבנו מחזיקות מסלולי מירוצים ומארחות סבבי אליפות עולם. אני לא מדבר על אירופה יאיר, תראה למשל את בחריין (מסלול לוסייל) כווית, ירדן (סבבי ראלי) תורכיה ועוד ועוד, ואצלנו אין אפילו מסלול מירוצים אחד, למרות שאנחנו המדינה הכי מתאימה למסלולים אלו מבחינת מזג אוויר ומיקום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מירוצי ראלי בישראל/מערכת וואלה!, צילום מסך

ומדוע אני כותב לך את כל זה? כי בחודש האחרון, עובדי משרדך רצחו בדם קר את ענף הספורט המוטורי ע"י העלאת מס הקניה ל-80 אחוז. מעט האופנועים שכן התחילו מחדש את ניצני הספורט המוטורי (בסביבות 750 כלים אשתקד) יישארו כנראה בודדים במערכה, ולמה? כי אנשים רעים סביבך, שאינם מבינים בכלכלה מנסים להרוג את הענף. הם יבואו ויספרו לך שיש אובדן הכנסות; בולשיט - למעשה יש תוספת הכנסות מענף שלפני כן לא היה קיים בכלל, הרי אף מתחרה לא ישלם למדינה 80 אחוז מס קניה על כלי שלא מורשה לנוע בצורה יומיומית בכביש.

גם הטיעון ההזוי של אנשיך שמרבית הכלים לא מתחרים הוא תירוץ קלוש של מי שאינו מבין דבר בתחום הספורט המוטורי. לפעמים צריך לתת לניצנים להבשיל, על ידי בניית והקצאת מסלולים (שטרם נבנו), ועל ידי אימונים על גבי אימונים כדי להשתפר וכדי להעלות את הרמה. אל תצפה שמה שהמדינה הרסה במשך 25 שנה יתממש בין לילה. תבדקו את הענף בפרספקטיבה של שנים.

כדאי על הדרך לתהות מדוע בארה"ב, למשל, כל אבא יכול להיכנס לחנות השכונתית ולרכוש ב-1,000 דולר אופנוע מוטוקרוס קטן לילד, כדי שיתאמן בחצר האחורית או במסלול העירוני, ואילו כאן כולנו גנבים או עבריינים פליליים. מדוע בכל מדינה יש מספר תקנות (FIA למכוניות, FIM לאופנועים, CIK לקארטינג) ואילו כאן משרדי ממשלה, פקידים, תקנים, מיליונים על בירוקרטיה. כל זאת במקום 2-3 מסמכים פשוטים של הגופים מחו"ל, שפקידה רגילה יכולה לתרגם ב-10 דקות לעברית.

יאיר ידידי, עשה טובה, קום מהכיסא, ותדאג שהתחום הצעיר לא ימות שוב לדור שלם. הפחת את המכסים על כלים ספורטיביים לאפס (למשך כמה שנים) ותן תמריצים חיוביים לבניית מסלולי מירוץ (האח נפתלי יעזור לך דרך משרדו). אנחנו לא מבקשים תקציבים כמו הישיבות, לא מלגות לאברכים, לא תקציבי פיתוח, לא סבסוד ולא מענקים, מבקשים רק שלא תחנוק תינוק שזה עתה נולד. המפתחות בידיים שלך.

בברכה,
ליאור בנאי

לייק אחד ואתם בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully