וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ציפי חוטובלי: "לא נרדוף נהגים שנסעו 10 קמ"ש מעל המותר"

סגנית שר התחבורה ביקשה להבהיר כי במסגרת הרפורמה בתעבורה גורמי האכיפה יתמקדו בעבריינים כבדים, וכי המטרה היא למנוע מהם לגשת לערכאות נוספות

מבצע אכיפה משטרת התנועה הארצית נגב נגד משאיות עם משקל חורג. קובי ליאני
איזו סמכות תהיה למשטרת התנועה לאחר התיקון?/קובי ליאני

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום (שני) בהצעת משרד התחבורה לתקן את חוק התעבורה, ולהביא לשינוי מהותי בענישה כלפי עברייני נהיגה סדרתיים. הדיונים, שנמשכים כבר מספר שבועות עוסקים במספר סעיפים שעיקרם טיפול בעבירות תנועה חמורות, שהובאו לאישור בקריאה שנייה ושלישית על ידי סגנית שר התחבורה, ח"כ ציפי חוטבולי, שבין השאר גם תבקש להרחיב את סמכות שוטרי התנועה לפסול רשיונות, גם אם לא ראו את ביצוע העבירה בפועל.

ח"כ חוטובולי העירה כי חל בלבול בקרב הציבור באשר לעקרונות שמנחים את הרפורמה. לדבריה, נועד התיקון בראש ובראשונה להחמיר עם עברייני תנועה כבדים, ולמנוע מהם לגשת לערכאות שיפוטיות בערעורי סרק, לאחר שכבר נתפסו בין אם בעדות מצולמת או בעדות של שוטרי התנועה. "יש ברפורמה הרבה מאוד סעיפים טכניים, אבל זו רפורמה רצינית, זו מלחמה בעבירות כביש קשות. לא נרדוף אנשים שנסעו 10 קמ"ש מעל המותר".

עוד הוסיפה סגנית השר בעניין הערכאות, כי "האזרח מפקפק באמינות שוטרים בגלל אותן תביעות סרק. דווקא אותם אזרחים תמימים מתעכבים בגלל זה. אין יחס בין שכר ועונש. והעבריינים מנצלים את הגישה לערכאות. אנשים מרגישים שיש זילות של חיי אדם בבתי המשפט ואין נורמות ענישה" .

הנציגים של לשכת עו"ד הביאו לידיעת הוועדה כי לדעתם נעשית פה טעות חקיקית בגרעין הרפורמה, במיוחד בפרשנות שניתנת לפקידים זוטרים להחליט על משקל העבירה: "יש כאן פגיעה בלתי מידתית באזרחים, ששוטר או פקיד החליט שהם עבריינים, ולפני שהיה משפט רוצים לקחת להם את הרשיון – לחמש שנים! ללא משפט. יש כאן התנגשות בין עונשי מינימום לעונשי מקסימום".

הדיון גלש מעט מעבר לתיקון עצמו, אל סעיף שעוסק גם בשימוש בקנביס רפואי, על השלכותיו השונות. לדברי ח"כ משה פייגלין, קיימים בישראל 14,000 משתמשים בקנביס רפואי, אבל לא יכול להיות שאין הבדלה בין נהגים מסוממים לבין כאלה שקיבלו אישור להשתמש בקנביס. דוברת משרד המשפטים הוסיפה לדבריו כי "המטרה היא לעשות מדרג. היום הענישה הכללית של מישהו שנתפס עם סמים או שכרות זה תמיד שנתיים – וזה לא נראה נכון". עוד הוסיפה כי "מה שחשוב, באותם מקרים שיש השפעה על הנהיגה – על פי מומחים, במקרים האלו לא תתאפשר נהיגה, או במקרים אחרים שלא תהיה פגיעה באנשים עם בעיות אמיתיות. הנושא הזה צריך לידון".

לכך השיב פייגלין ואמר שיש להתייחס לסמים באופן שונה. "אתם מתייחסים לאלכוהול וסמים ביחד. אני מציע לבחון בהתייחסות נפרדת: לאלכוהול בנפרד, סמים בנפרד וגם לתרופות. כי מי יודע אילו השפעות יש לתרופה על הנהיגה".

ח"כ תמר זנדברג ביקשה לחדד כי חייבים לטפל בעניין הקנביס בצורה החלטית, משום שלדבריה ניתן כיום לפסול רשיון נהיגה גם למי שנמצא בגופו שיירים של חומר לא פעיל, אפילו חודש אחרי השימוש. "החוק הופך 14,000 מטופלי ומטופלות בקנביס רפואי למשוללי רשיון דה-פקטו, ועוד עשרות אם לא מאות אלפים שכל חטאם שעישנו ג?וינט - לפסולי רשיון בפוטנציה".

ועדת הכלכלה תמשיך לדון בדברים לקראת קריאה ושניה ושלישית בשבוע הבא.

הצטרפו לקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully