וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: לגעת בחלום ה-4X4

14.2.2014 / 9:57

מדי פעם אני מנסה לבחון בעיניים מפוכחות, מה מושך אותי אל נקיקי הנגב? מדוע אני אוהב להשתכשך בבוץ ולגלוש על הדיונות? ואם כל כך טוב, האם זה מתאים לכל מי שקנה את הג'יפון האופנתי האחרון?

טיולי שטח בנגב. רמי גלבוע, מערכת וואלה!
לנד רובר הבריטית ממשיכה לייצר רכבי שטח עתירי יכולות, בכביש המהיר וגם בשטח טכני/מערכת וואלה!, רמי גלבוע

רוב הסיכויים הם שבדיוק כמוני, גם אתה לא באמת 'צריך' רכב שטח; אם אתה לא מפקד פלוגה בסיירת 'ירגוז', אם אינך חקלאי, וטרינר או פקח שמורות הטבע, גם אתה לא צריך רכב שטח. לא צריך להתבצר ברכב כבד עם מנוע בזבזני, להניע מכלולים מסורבלים, ולרכוש מנוי בתחנת הדלק הסמוכה. זאת מתוך ההבנה כי בתקציב נתון, כל רכב שטח יהיה נחות מחלופתו הטהורה לכביש; לעולם יהיה רכב השטח יקר יותר בקנייה ותחזוקה, פחות זריז ומפנק.

למרות זאת אנו רואים פריחה עולמית של רכבי שטח; עד לפני כתריסר שנים היו אלה בעיקר רכבי שטח אמיתיים, בעלי יכולות שטח טובות ומנהגי כביש פסולים ביותר. בשנים האחרונות מוחלפים הדינוזאורים ברכבי שטח-רך, "ג'יפונים" הנותנים לנהג תחושה של כאילו-רכב שטח, עם יכולות כביש טובות פי כמה.

עדיין, במחירו של ג'יפון אופנתי אפשר לקנות מכונית כביש טובה ממנו בכל תחום – חוץ מהיכולת לגהץ שבילי עפר ולכבוש מכשולים סמליים. בישראל דוחקים הג'יפונים את צמיגי מכוניות המנהלים, רף הכניסה לעולם הג'יפאות יורד בלי הרף, ויש אפילו גרסאות 2X4 של רכבי שטח עירוניים. מה כל כך מדליק אותנו ברעיון של רכב שטח?

החופש לחלום

אם קראתם עד הלום, סימן הוא שגם אתם חולקים איתי את חלום נהיגת השטח. בעיני רוחי אני מדמיין מצלמת וידיאו המרחפת מעל מדבר רחב ידיים עם רכס הרים מרוחק, עוקבת אחרי Jeep פתוח (ג'יפ אדום, בטח אדום!) המעלה ענני אבק לעבר השקיעה... לפעמים אני מעתיק את החלום למדורה מתפצפצת בחניון לילה אפריקאי, רכב מרוץ הדוהר ב'באחה 1000', או נהיגה על קרחון באיסלנד.

חלום המרחבים הפתוחים טופח משך עשרות שנים על ידי אינספור פרסומות לסיגריות 'מרלבורו', מערבוני ספגטי אמריקניים, מסעות יחסי ציבור (קאמל טרופי, איסוזו צ'אלנג') ומרוצי מדבר אגדיים כמו ה'פריס דקאר'. במקביל נדחסת אוכלוסיית העולם אל שטחים אורבניים צפופים ומזוהמים, מזדחלת בפקקי תנועה אינסופיים, נחנקת על ידי קשיים כלכליים מכבידים והולכים. אז מה כבר נותר לנו לעשות, אם לא לחלום על הבריחה למרחבי הפרא?

פנטזיה מוטורית מאובקת

חלום השטח עשוי לקסום לג'יפאים וותיקים המחזיקים ספינת מדבר מוכנה לקרב, חבר'ה שיוצאים פעם בשנתיים לטיול ג'יפים בקפריסין, נהגים שמעולם לא הורידו גלגל מהכביש, או מי שהחליף 'מכונית מנהלים' בג'יפון אלגנטי. אתם יודעים מה? אתם יכולים גם לנהוג במשפחתית 1400, או לנסוע לעבודה באוטובוס; העיקר שתחלקו איתנו את החלום המוטורי, לרדת מרצועות האספלט הצפופות.

את עולם השטח גיליתי בשרותי הצבאי, לפני שנים רבות יותר מכפי שהייתי רוצה לספור. על סיפונו של ג'יפ סיור ביליתי לילות ארוכים על שפת התעלה, צלחתי עשרות פעמים את הדיונות של צפון סיני. סיימתי את שלוש השנים בחתיכה אחת אבל הוכתמתי לעולמים באהבת השטח. באזרחות גיליתי עולם מוטורי מרגש ומגוון פי כמה מזה המתקיים על רצועות האספלט הדקיקות והצפופות; גיליתי אופנועי שטח, טרקטורונים, ג'יפים ומשאיות, רכבי פאר ובהמות עבודה, כולם מתמודדים בתנאים שונים וקיצוניים – דיונות לוהטות, מים עמוקים, שלג, סלעים, הרים ובקעות.

כולנו אוהבים להתלונן על ארצנו הקטנטונת, אבל גיליתי שאפשר בקלות 'להגדיל' אותה; בנהיגת שטח הופכת ישראל למגרש משחקים ענקי, המאפשר לבלות ימים ושבועות במקומות שעל פניהם חולפים נהגי הכביש בלי שיהיה להם מושג מה חבוי מעבר לשוליים. בישראל עוד אפשר לטייל חופשי במרחבי המדבר, רשות שמורות הטבע מסמנת לנו שבילים וחניוני לילה... צריך רק להחליט לאיפה רוצים לטייל, והמדינה פרושה לפניך!

יש פנים רבות לנהיגת שטח, ופתרון לכל גחמה. אלה מתעניינים באתגרי עבירות, אחרים אוהבים לתפור במהירות שביל מדברי, לצפות בציפורים, או להחדיר בילדים אהבת הארץ. במחוזות אלה חלפתי אך עם השנים גיליתי כי עבורי, לאו דווקא שם טמונה ההנאה הגדולה. גיליתי כי רכב השטח מהווה פלטפורמה מדהימה לטיולים בארץ ובעולם, פלטפורמה המאפשרת לי להכיר מקומות ואנשים חדשים, להתחבר לטבע מרוחק, להתנתק מהטירוף האורבני החונק מכל עבר. אפשר לצאת אל הטבע עם להקת חברים טובים, לבלות את היום בטיול נינוח, ובערב להרים מטבח לתפארת. אפשר גם לצאת לטיול של כמה ימים עם זוגתך הנצחית, להתבודד בחיק הטבע ולהיות 'טרזן וג'יין' לכמה ימים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

לממש את החלום

רובנו לא יכולים לצאת למרוץ 'פריס-דקאר' או למסע של שנה באפריקה, אבל תתפלאו - מי שבאמת רוצה לטייל בשטח, אינו חייב לרכוש חללית מודרנית יקרה להחריד. את הרפתקאות הג'יפאות המדליקות ביותר חוויתי על סיפונו של 'סיקס' כריזמטי, גרוטאה מרקיבה העולה כ-15,000 שקלים בלבד. בתור רכב כביש, ה'סיקס' היה זוועתי; כרכב טיולים טהור הוא היה פתרון מדהים ומסעיר, שתחזוקתו השנתית עולה פחות מחופשת סקי ממוצעת. סיקס פתוח הוא באמת עניין למשוגעים לדבר, ויש גם פתרונות פחות ספרטניים. בתקציב צנוע מאוד תוכלו לקנות ג'יפ עירוני משנות ה-90 המאוחרות; רכב כזה ייקח אתכם לכל מקום בו תחפצו, עם מזגן, דלתות ואפילו חלונות, וואו!... בכל תקציב אותו תגדירו לעצמכם, תוכלו למצוא רכב השטח המתאים למימוש חלומותיכם.

'לפעמים, חלומות מתגשמים' כתבה מירית שם-אור, ואנחנו אומרים – למה לא לממש גם את החלום הזה? הוא לא כל כך גבוה, לא כל כך רחוק. ובינתיים, עד שתרכשו את ג'יפ חלומותיכם, בואו לטייל איתנו. ניקח אתכם אל משעולי המדבר, למבחני דרכים, אתרי שטח המדליקים ביותר בעולם, ואל המסעות הגדולים. מי יודע, אולי תידבקו בחיידק?

עוד פנאי ושטח בוואלה! רכב

טיולי שטח בנגב. רמי גלבוע, מערכת וואלה!
מסעות איסוזו צ'אלנג' הביאו לתודעתנו את בשורת 'טיולי אתגר בעולם', ושינו לתמיד את התרבות המוטורית בישראל/מערכת וואלה!, רמי גלבוע
  • עוד באותו נושא:
  • שטח
  • ג'יפ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully