וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם ברמזור אדום, סביר שתענשו על שימוש בנייד

רכב

18.2.2014 / 9:09

בשורה טובה לנהגים? לאחרונה הופצה הנחייה לשוטרי מדור תעבורה באגף התנועה הארצי במשטרה שקובעת כי מותר לדבר בסלולרי בעת שהרכב עומד ברמזור אדום. האמנם?

מבצע אכיפה משטרת התנועה הארצית נגב נגד משאיות עם משקל חורג. קובי ליאני
כל עוד הרכב מונע, אתה מדבר בנייד בזמן נהיגה. אז מה טוענת ההנחיה הפנימית של המשטרה?/קובי ליאני

אמש פורסמה באגף התנועה הנחיה פנימית עליה חתום סנ"צ מאיר בן גל, ראש מדור תעבורה שמתירה לכאורה את השימוש בטלפון נייד ברמזור אדום או בעצירה. וכך נכתב: "תקנת המשנה שבסימוכין נפתחה בדיבור: "בעת שהרכב בתנועה". משמעות הדבר היא, כי האיסור להשתמש בטלפון אינו חל כאשר הרכב נמצא במצב של עמידה מסיבה כלשהיא.

תקנה 28 ב' לתקנות התעבורה קובעת כי "בעת שהרכב בתנועה הנוהג ברכב לא יאחז בטלפון קבוע או נייד ולא ישתמש בהם ברכב אלא באמצעות דיבורית, לא ישלח או יקרא מסרון". בהתאם לכך, הגדרת דיבורית היא "התקן המאפשר שימוש בטלפון ללא אחיזה בו ובלבד שאם ההתקן מצוי בטלפון – הטלפון יותקן ברכב באופן יציב באופן שמונע את נפילתו".

חרף תקנה זו, מנחה רמ"ד תעבורה את שוטריו כי" אין לאכוף את התקנה בעת שהרכב עומד ברמזור, בצד הכביש או בכל מקום אחר ומכל סיבה אחרת".

עו"ד אלעד שור, מומחה לדיני תעבורה מסביר כי "הפסיקה הגדירה כי אם הנהג יושב ליד ההגה והרכב מונע – הרי שזה נחשב נהיגה . לפיכך, כאשר הנהג עומד ברמזור והרכב מונע, או כאשר הנהג עוצר בצד הנהג לכאורה מבצע עבירה, שכן הוא מדבר בזמן נהיגה. בהתאם לתקנה, קבעו בתי המשפט לא אחת כי גם דיבור באמצעות הדיבורית הפנימית של הטלפון מבלי שהטלפון יותקן על גבי מתקן של קבע המונע את נפילתו – מהווה עבירה.

לדברי עו"ד אלעד שור, "יש לזכור כי מדובר על הנחיה משטרתית ולא על פסיקה מחייבת. במרוצת השנים האחרונות נתנו מספר פסקי דין סותרים ע"י בית הדין לתעבורה כאשר בחלקם נפסק כי מותר לנהג לדבר בטלפון נייד תוך כדי אחיזה בו בעת עמידה ברמזור וחלקם קבעו שאסור. כך היה גם כאשר הסוגיה הגיעה לפתחו של בית המשפט המחוזי - לא היתה אחידות דעים ביחס לנושא זה. לדבריו, "נראה כי הפרשנות המשטרתית לתקנה היא הפרשנות הנכונה שכן המחוקק כלל במסגרת התקנה את המילה " בתנועה " ולא בנהיגה. אי לכך הפרשנות כאמור מתיישבת באופן הגיוני עם כוונת המחוקק"

ומה יהיה אם שוטר יחליט על אף ההנחיה לאכוף את החוק? בהנחיה נכתב כי "דוחות שיירשמו כנגד נהג העושה שימוש במכשיר נייד כשהרכב נמצא במצב של עמידה – ייגנזו".

עו"ד שור מוסיף, כי הבעיה מתעוררת כאשר הנהג צריך לתזמן את משך השיחה בהתאם למשך העמידה ברמזור. "מטבע הדברים, במקרים רבים הרמזור מתחלף אולם השיחה טרם נסתיימה, ואז גדלים הסיכויים כי הנהג יעדיף לדבר עוד מספר שניות לאחר תחילת הנסיעה תוך כדי אחיזת הטלפון בידו או להניחו על הברכיים. במצב כזה שוטרי אגף התנועה לא יהססו לרשום לנהג דו"ח ולעיתים תוך כדי צילומו בעת ביצוע העבירה.

כך או אחרת, מוסיף עו"ד שור, כי מחקרים מוכיחים שדיבור בטלפון תוך כדי נהיגה, מגדיל משמעותית את טווח התגובה ומעלה באופן דרמטי את הסיכוי להתרחשות תאונה.

עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully