וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיג'ו-סיטרואן עוברת לבעלות סינית

קונצרן פיג'ו-סיטרואן הסכים לחבילת חילוץ כלכלית, ויאבד את השליטה הבלעדית על מותגי הרכב לטובת דונפאנג הסינית וממשלת צרפת

פיג'ו RCZ-R. אתר יצרן
פיג'ו. נאלצה לוותר על השליטה המוחלטת כדי להמנע מקריסה כלכלית. RCZ-R/אתר יצרן

קונצרן PSA (פיג'ו-סיטרואן) וענקית הרכב מסין דונגפאנג, הכריזו היום (רביעי) על עסקת ענק בהיקף 3 מיליארד יורו שתחלץ את יצרנית הרכב הצרפתית מהמצב הכלכלי השביר אליו נקלעה בשש השנים האחרונות בעקבות המשבר בעולם ובענף הרכב באירופה. על פי המתווה שהוצע, דונגאפנג - היצרנית השנייה בגודלה בסין, ושותפתה לתכנית ממשלת צרפת תזרמנה כל אחת כ-800 מיליון יורו לחברה בתמורה ל-14% נתח אחזקה ב-PSA, מהלך שיחתום באופן רשמי 200 שנות שליטה משפחתית בפיג'ו-סיטרואן.

במסגרת חבילת הסיוע, פיג'ו-סיטרואן, דונגפאנג וממשלת צרפת תהיינה מחזיקות שוות בחברה, אבל בכירים בכלי התקשורת באירופה מביעים תמיהה על הלוגיקה מאחרי החיבור, שכן בעבור נתח קטן של כ-14% דונגפאנג לא תזכה לתגמול הולם, היות ובפיג'ו-סיטרואן לא מתכוונים לשתף טכנולוגיה עם הסינים. "קחו לדוגמא את חברת ג'ילי", אומר ייל זאנג, אלינסט של 'אוטומוטיב פורסייט' לרויטרס. "הם מחזיקים ב-100% מוולוו, אבל השוודים ניהלו איתם משא ומתן קשוח, אז תארו לכם כמה בלתי אפשרי יהיה לדלות יכולות מפיג'ו-סיטרואן. הם לא ינדבו שום דבר".

דונגפאנג נמנית על 4 יצרניות הרכב הגדולות בסין, בהן צ'רי, סייק וג'ילי. היא מייצרת מכוניות עצמאיות, אך כן שותפה עסקית של ניסאן, קיה, יונדאי ועוד. היא מפעילה, יחד עם פיג'ו 3 מפעלי ייצור גדולים שתפוקתם תצמח בשנה הבאה בעשרות אחוזים בהשוואה לקצב הייצור כיום. התשואה השנתית שלה עומדת על 62 מיליארד יורו.

החשש לקונפליקטים בקרב PSA בהחלט עומד על הפרק, שכן ככל שמתפצלת ההנהגה כך גם תתעמק המחלוקת. בהנחה שכל נציג יאבק על המילה האחרונה, ייתכן ופיג'ו-סיטרואן תתחרט על העסקה זו בהמשך הדרך, על אף מצבה העגום. "אני פשוט לא מבין את ההיגיון כאן" אומר ל'רויטרס' פלורן קובייה, מחברת CM השקעות בפריס. "הם יצטרכו להתמודד עם מתיחות גדולה מאוד, משום שהסינים ידרשו לא מעט, והשאלה מה יקבלו בתמורה, מלבד הבטחות לאיסור על ווטו מצד המשפחה במקרה של דיונים בדרג הבכיר".

פיליפ וארין, מנכ"ל פיג'ו-סיטרואן יעזוב את תפקידו השנה לאחר שהחברה מינתה את קרלוס טאוורס מחברת רנו כדי לאייש את עמדת הניהול בצמרת. השוק האירופי נמצא בחודשים האחרונים בתקופה טובה יותר, ולכן מתנגדים לעסקה, בהם מקורבים לראשי המשפחה טוענים שמוטב היה לתת לטאוורס את ההזדמנות לאזן את החברה בכוחות עצמו ולא להחפז לעסקאות שעתידן לוט בערפל.

קשה לחזות את פניה של הברית המשונה הזו, ואם תניב צמיחה או שתנדוד אל עימותים וקשיים. אבל בפיג'ו, שקמה ב-1810 כיצרנית כלי עבודה ומטחנות קפה, מדובר בבלון חמצן חשוב שיאפשר לה לעשות חושבים לקראת סוף העשור הנוכחי. השאלה היא, כמה אותיות סיניות תהיינה מעורבות בכל מיזם שתרצה להביא לשלב הפיתוח.

לייק אחד ואתם בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully