וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי גנב את האופניים שלי?

מערכת רכב

26.2.2014 / 8:31

במרחק פסיעה מהסיטי של ת"א מתקיימת זירת מסחר שוקקת באופנים גנובים. עשרות זוגות אופניים מחליפים ידיים, תחת עיניהם של לובשי המדים שמנסים להלחם בפשיעה

מטיילים ברחובות תל אביב ביום הכיפורים 14 בספטמבר 2013. דרור עינב
אופניים בת"א, גניבות בהיקפים שערורייתיים/דרור עינב

ריבוי רוכבי האופניים במרכזי הערים בישראל, משמעו גם עלייה בשיעור הגניבות. רוכבים שנאלצים להשתמש בכלים דו-גלגליים בהיעדרן של חלופות ראויות, מגיעים למקומות העבודה או הפנאי ומותירים את האופניים חשופים לכל העוברים והשבים. בת"א, כמו בערים נוספות בעולם מדובר במנהג מבורך, שכן האופניים מפחיתים העומס בכביש ומורידים את זיהום האוויר. הבעיה היא, שלא כולם מתגוררים במקומות בהם האכיפה הדוקה מספיק. והתושבים, פשוט מאסו בהפקרות.

עודד מספר לוואלה! רכב כי "בפעם השלישית שגנבו לי אופנים, החלטתי כי אני חייב לראות מקרוב כיצד שוק האופניים הגנובים פועל. לצורך כך הגעתי לרחוב צ'לנוב בתל אביב בצהרי היום ופניתי לבחור סודני שעמד בקצה הרחוב. "תגיד, אני חייב להשיג אופניים, יש מצב שאתה בא איתי בערב לנווה שאנן? אני אשלם לך כמה שקלים על השירות שאתה עושה לי".

בשעה שש וחצי בערב התייצבתי במדרחוב – נחוש להשיג אופניים. ואני חייב לציין שזה היה מדהים ומקומם בו זמנית. הוא עצר רוכבי אופנים באמצע הרחוב ושאל אותם אם הם מוכרים. כמעט כולם אמרו כן. וכך , בשעת אחר צהריים מאוחרת, באופן גלוי, מול עיני השוטרים, הוא ניהל עבורי מו"מ לרכישת אופנים. טוב, נכון, לא מדובר על מו"מ לרכישת אינטל. המוכר רצה 600 שקלים תמורת אופניים חדשים לגמרי עם מזלג 140 מ"מ שעולים 4,000 שקלים לכל הפחות. בסוף סגרנו על 400. אתה קולט? 400 שקל".

פשעים במיליוני שקלים

הערכות גורסות, כי מדי שנה נגנבים בתל אביב אלפי זוגות אופניים בשווי כולל של מיליוני שקלים. אולם במקרים רבים, לא מוגשת תלונה למשטרת ישראל. לדברי רעות, "לפני חודש גנבו לי זוג אופנים מקסימים שקניתי. קשרתי אותם בחדר המדרגות עם שרשרת רצינית, אולם הם ניסרו אותה בלי קושי. לפני כשנה גנבו לי את האופניים והגשתי תלונה למשטרה, אולם כמובן שהם לא נמצאו.

עוד מוסיפה רעות, כי "הטענה שלי היא לא על כך שהם לא הוחזרו לי, אלא כנגד המציאות הלא הגיונית בה באמצע היום מתנהל סחר חופשי בתחנה המרכזית, ואין פוצה פה. לפיכך, הפעם כלל לא טרחתי ללכת ולהגיש תלונה. אין טעם. סתם לבזבז שעתיים בתחנת המשטרה?".

"אני לא מפחד מהמשטרה, אין לה סיכוי. השוטרים סתם עומדים במדרחוב, מסתכלים על עובדות זרות שעוברות שם" כך אומר ברהאנה לוואלה רכב, עובד זר מסודן. לדבריו "אני לא בן אדם רע, בכלל לא, אבל אני חייב להביא כסף לבית שלי, ממה אתה רוצה שאני אאכיל את 2 הילדות שלי? הגעתי לכאן ועבדתי בבניין אולם כבר אין הרבה עבודה ואני צריך כסף. אז אני גונב אופנים"

.ואין לך רגשות אשם? הרי בסופו של דבר אתה גונב ולא רק מעשירים, אלא מבחורים ובחורות תל אביביים שעבדו קשה בכדי לקנות את האופניים. הוא צוחק ואומר "אני לא באתי לישראל בכדי לגנוב אלא לעבוד, אולם לא נותנים לי לעבוד. נראה אותך צריך להביא כסף לבית שלך ולא נותנים לך עבודה. גם אתה תצא ותגנוב".

"אין מנעול שלא ניתן לפרוץ" אומר ברהאנה. "זו רק שאלה של זמן. תן לי זמן ואני פורץ לך כל מנעול, גם אם הוא יעלה 1,000 שקל. יש פעמים שאני אפילו מסתובב עם מסור דיסק שאני טוען בחשמל. הוא מנסר לך הכל, אבל זה לא מתאים לגנוב איתו מאמצע הרחוב, אלא במקומות שאני יכול לעשות רעש. יש לי גם מספרים לחתוך בקלות ברזל עבה ויש לי גם מוט ברזל גדול".

ואיך אתה גונב אופנים באמצע היום מתל אביב, באמצע הרחוב? "גנבתי גם אופנים שהיו קשורים ליד סלמה חמישים מטר מתחנת המשטרה. ואתה חייב להבין עוד משהו: תפסו כמה חברים שלי שגנבו אופנים. אבל הם לא ישבו בכלא, אלא פתחו להם תיק או משהו כזה ובינתיים לא קרה איתם כלום. אז שיפתחו לי תיק במשטרה. מה כבר א'כפת לי? מה יש לי להפסיד? הרי לא יגרשו אותי בגלל תיק במשטרה על גניבת אופנים".

הצד המשפטי והחוק

"זו הפקרות ממדרגה ראשונה" אומר דני, רוכב אופנים תל אביבי: "יש כאן הזנחה פושעת של משטרת ישראל, לא פחות מכך. אני לא מבין את זה. אני רואה כל יום עובדים זרים רוכבים על אופנים חדשים, חלקם עולים אלפי שקלים. לפני שבוע עצרתי ליד שוטר והצבעתי על עובד זר רכוב על אופנים שאני משוכנע מיליון אחוז שהם גנובים. אין סיכוי שהוא רכש לעצמו אופני KTM חדשים בשווי של לפחות 5,000 שקלים .

השוטר אמר לי שאין מה לעשות, וגם אם הוא יעצור כרגע את הבחור, אז אחרי שהוא ישתחרר הוא ירוץ ויגנוב זוג נוסף. זה עצוב. גנבו לי בחמש שנים האחרונות 3 זוגות בשווי כולל של כמעט 10,000 שקלים. בפעם האחרונה האופנים שלי היו קשורים בחצר של הבית שלי. לא האמנתי שהם ייכנסו לחצר. קמתי בבוקר וחשכו עיני. ובוא אני אגיד לך משהו מקומם נוסף – הפקחים של עיריית תל אביב – נתנו לי כל כך הרבה דוחות על חניית רכב עד שפשוט לא השתלם לי יותר להחזיק אותו. קראתי שיש לעירייה עודף בקופה של מיליארדים. מדוע שהם לא יקצו קצת כסף להגברת הפיקוח?"

לדברי עו"ד וד"ר אסף ורשה, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין: "לרשות רוכשי האופנים או המחזיקים בהם עומדות מספר אפשרויות לביטוח. ראשית כל הם יכולים לכלול את האופנים במסגרת פוליסת הדירה או לחילופין לבטח אותם במסגרת פוליסה ייעודית לביטוח אופנים. אולם, בל נשכח שיש כאן אלמנט של תשלום השתתפות עצמית שיכול להגיע במקרים מסוימים לכמעט אלף שקלים וכן, ההכרח לרכוש שרשרת חדשה, גם היא בעלות של מאות שקלים. כמו כן, המשמעות של גניבת האופנים אינה מסתכמת רק בתשלום ההשתתפות, אלא גם בעובדה כי לרעת המבוטח נרשמת תביעה, אשר עלולה להשפיע על נכונות המבטחת לבטח את תכולת הדירה או האופניים באותה הפרמיה או אף לא להסכים לבטחם כלל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

תגובות: פעולות המשטרה והערייה

משטרת ישראל, מחוז ת"א: "במחוז תל אביב נעשות פעולות רבות להתמודדות עם תופעת גניבות האופניים. הפעולות מתמקדות הן במישור הגלוי והן במישור הסמוי. רק לאחרונה נתפסו מס' גנבי אופניים מכל רחבי המחוז שהחזיקו במחבוא אופניים גנובים. כמו כן, נתפס חשוד (גבר בשנות ה-50 לחייו) שעקץ מס' גדול של חנויות לממכר אופניים חשמליים; החשוד נהג להופיע עם תעודת זהות מזויפת, נתן אותה לבעל החנות בתור ערבון ותמורה לקח אופניים כדי לעשות "סיבוב". לאחר מכן נעלם כמובן ואיתו האופניים. מתלונות של בעלי חנויות, עלה כי מדובר באדם בעל דפוס פעולה חוזר (15 חנויות לפחות), וכן כי פעל בראשון לציון ונתניה".

לשאלה האם יש טעם לפנות למשטרה ולהגיש תלונה על אופניים גנובים, תלויה בעיקר בפרק הזמן שחלף וביכולת לזהות אותם במצבם המקורי, שכן ללא סימנים מיוחדים קשה יהיה להשיבם לבעליהם. "האופניים הגנובים, כאשר הם נתפסים על ידי המשטרה, הם מועברים למחסנים תוך כוונה להחזירם לציבור. אין ספק כי ישנה בעיה בכל הקשור לזיהוי אופניים על ידי הבעלים, משום שלרוב הבעלים מתקשים לספק מס' שלדה או לחילופין קבלה המעידה על הרכישה. במקרה כזה, המשטרה לא יכולה להחזיר את הרכוש לקורבן".

תגובת עריית תל אביב יפו: "הטיפול והאכיפה בנושא גניבת אופניים, שהינה עבירה פלילית, מצויים באחריות ובסמכות משטרת ישראל ויש לפנות אליהם לקבלת התייחסות. נציין כי העירייה הציבה ברחבי העיר אלפי מתקני קשירה לאופניים וממליצה לרוכבי האופניים לקשור אותם אליהם. כמו כן בשנה האחרונה החלה העירייה, בשיתוף החברה העירונית "אחוזות החוף" בהצבת מתקני עגינת אופניים בתוך החניונים העירוניים העיליים, כך שרוכבי האופניים יוכלו לנעול את האופניים בחניונים מוסדרים ומוארים, שהכניסה והיציאה אליהם בד"כ מאוישת במאבטח או מצולמת במצלמות אבטחה, זאת במטרה להרתיע את גנבי האופניים."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully