וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרשמות: המנועים החדשים של סיטרואן

ממנוע בנזין זעיר וחזק, דרך מנוע דיזל גמיש וכלה במנוע ספורטיבי כוחני, סיטרואן מצעידה את המנועים שלב אחד קדימה

סיטרואן DS5 מקבלת מנוע דיזל 180 כ"ס. אתר יצרן
הבשורה של סיטרואן באגף המנועים בדרך לישראל/אתר יצרן

אחרי שינויי העיצוב המתבקשים וההפחתות הנדרשות במשקלי המכוניות, יצרניות הרכב מטפלות במנועים כדי לעשותם לחסכוניים יותר ובכך למזיקים פחות לסביבה. בחלק גדול מהמקרים, המנועים החדשים מציגים שתי מגמות ברורות - הקטנת נפח והוספת מגדשי טורבו, זאת כמובן לצד הפחתת כוחות החיכוך הפנימיים.

מעט לאחר תערוכת הרכב השנתית של ז'נבה, סיטרואן הזמינה אותנו אל מפעליה שבצרפת, כדי להתרשם משלושה מנועים חדשים מתוצרתה, אשר אמורים לקחת את יכולות מכוניותיה, צעד נוסף אל העתיד. שלושת המנועים החדשים מציגים הפחתה משמעותית בחיכוך הפנימי (כ-30 אחוזים ביחס לקודמיהם) וגם ירידה ניכרת בצריכת הדלק ופליטת המזהמים, הקטנת נפחים והגדשת טורבו ואלו רשמינו (הקצרים) מהם.

1.2 eTHP - 130 כ"ס

מנוע זה הנו החדש ביותר במשפחת מנועי ה'פיור טק' של סיטרואן ולמעשה הקדימו אותו שני מנועים בעלי נפח זהה, ללא מגדש טורבו שהפיקו 68 ו-82 כ"ס. המנוע המוגדש החדש, הוא הראשון מתוצרת סיטרואן שעונה לדרישות יורו 6 החדשות והמחמירות.

המנוע החדש אורז בתוכו טכנולוגיה מתקדמת שכוללת הזרקה ישירה, שלושה צילינדרים עם בוכנות קלות מאוד, תזמון שסתומים משתנה, מגדש טורבו מהיר (240 אלף סל"ד) ואינטרקולר. כמו כן, כדי להפיק את הנתונים המרשימים של 130 כ"ס ב-5,500 סל"ד וכן 23.4 קג"מ כבר ב-1,750 סל"ד, המנוע מתמודד עם גדישה מרבית של 2.4 באר בתפוקה מרבית והמזרקים האלקטרונים מחדירים דלק אל תא השריפה בלחץ של 200 באר. כדי לעמוד בלחצים הגדולים, מנוע זה קיבל גם גל ארכובה (כעת מפלדה) וראש מחוזקים מאוד. מנוע זה פולט כעת 110 גרם CO2 לקילומטר ובתנאי מעבדה יצרוך ליטר דלק לכל 20.8 קילומטרים.

את מידת המזהמים שנפלטים לא יכולנו למדוד, אבל את כוחות של מנוע זה מרגישים מיד. הוא מציע תגובה מהירה ללחיצה על הדוושה והמומנט הרב שלו הופך אותו לזמין וחזק מאוד. גם כשמדובר בהאצות בהילוך גבוה ובסל"ד שנמוך מ-2,000, המנוע מגיב מיד והמהירות עולה בנחישות. גם הצליל שהוא מפיק נעים לאוזן, ממש כמו דחיפת התאוצה. מנועי 3 צילינדרים סובלים מגרגור אופייני ולא נעים, אך מנוע זה מעביר תחושה הרמונית וכוחנית כאילו מדובר במנוע גדול בהרבה.

ההתרשמות ממנוע זה נעשתה בנהיגה במכונית הראשונה לקבל אותו, ה-C4 של סיטרואן ועדיין בשידוך לתיבת הילוכים ידנית. חיבור לתיבת הילוכים אוטומטית מבית אייזן היפנית יעשה בהמשך. ה-C4 מגיבה טוב למנוע החדש עם ביצועים טובים ובידוד מצוין לרעשים. ועדיין, מסביב למנוע, היינו שמחים למצוא בה מצמד (בתיבה הידנית) פחות נקודתי והגה עם תחושה טבעית יותר.

Blue HDi 180 כ"ס

בניגוד למקובל בישראל, מנועי דיזל עדיין נהנים מפופולאריות עצומה באירופה, בזכות צריכת הדלק הנמוכה מאוד שלהם ביחס למקביליהם לוגמי הבנזין. עם השנים מנועים אלה הוסיפו להשתפר בכוחם, בעידון פעולתם וכן ברמת פליטת המזהמים שלהם.

מנועי ה-HDi של סיטרואן כבר הוכיחו יעילות גבוהה מאוד בעבר וכעת, מנוע ה-2.0 ליטר דיזל של החברה עובר שורה ארוכה של שינויים (משאבת שמן חשמלית, אגן שמן מפלסטיק, הורדת חיכוך פנימי, תיבת הילוכים קלה ב-7 ק"ג מבעבר) שמצעידים אותו גם כן לתחום הכשרות של תקן יורו 6. בעזרת מגדש טורבו בגיאומטריה משתנה ועליה בלחץ הגדישה, המנוע המחודש קיבל תוספת של 20 סוסים לעומת קודמו וכעת הוא מפיק 180 כ"ס וכן 40.7 קג"מ של מומנט כבר ב-2,000 סל"ד.

אולם מלבד התוספת לכוח, מנוע זה מתהדר בעיקר במערכת פליטה חדשה שמסננת טוב מבעבר את הגזים הנפלטים עד כדי הורדה כמעט מוחלטת (99.9 אחוז) של פליטת החלקיקים, של 90 אחוזים בסינון תחמוצות החנקן ו-4 אחוזים בפליטת ה-CO2. בכך למעשה הופך מנוע זה לנקי יותר אפילו ממנועי בנזין מקבילים (114 גק"מ, 22.7 ק"מ לליטר).

ממנוע זה יכולנו להתרשם בזמן נהיגה בסיטרואן DS5 המחודשת. מנוע זה אמנם הפיק את שיא המומנט בתחום מעט גבוה ביחס למקובל במנועי דיזל (2,000 סל"ד), אבל מרגע שמגיעים לתחום כוח זה, הדחיפה היא משמעותית מאוד. בכל מהירות ובכל מצב תיבת ההילוכים, ניכר שהצרפתיה הזו לא מתאמצת כדי לנוע קדימה בקצב מהיר. אולם לטובת צריכת הדלק, המנוע מגיב בעדינות ללחיצה על דוושת הדלק, אך לא בהיסוס. אולם כשרומסים את הדוושה עד לשטיח, המנוע מגיב, החדות מרשימה ויחד עם תיבת ההילוכים המהירה מזניקים את הרכב קדימה במהירות.

הנהיגה הקצרה שהוקצתה לנו אפשרה לנו רק טעימה קלה מיכולותיו של המנוע החדש, אך למרות ההבטחה לכיול מחדש של המתלים, אלה האחרונים יחד עם מערכת ההיגוי, המשיכו להוות החוליה החלשה של מכונית יוקרתית זו. ה-DS5 לא הרגישה לנו סיטרואנית מקובלת בנוחות הנסיעה שלה. להיפך, היא עדיין סובלת מקשיחות יתר ומנוקשות במפגש עם המהמורות הרבות שעל כבישי צרפת. גם ההגה עם התחושה הרופסת והצמיגית שלו לא מוסיף עונג לנסיעה ובטח שלא לתחושה הספורטיבית או היוקרתית שלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

1.6 טורבו 207 כ"ס

את המנוע החזק והמשמעותי ביותר באירוע ההשקה פגשנו כחלק מהנהיגה בסיטרואן DS3 קבריו רייסינג. בחזיתה של המכונית החדשה נמצא מנוע בנזין מוגדש בנפח 1.6 ליטר שמפיק לא פחות מ-207 כ"ס ב-6,000 סל"ד וכן 28 קג"מ ב-2,000 סל"ד. כוחו של מנוע זה אמור לאפשר לסיטרואן להתמודד מול הסופר מיני החמות באירופה, עם מכונית מעניינת לא פחות מבחינה עיצובית לפחות.

גרסת הרייסינג זהה במרבית מכלליה אל ה-DS3 החזקה ה"רגילה", אך מוסיפה שלל נגיעות עיצוב אישיות שמבדלות אותה. זה מתחיל מצביעה חיצונית בסגנון מט, ממשיך עם תוספות סיבי פחמן במוקדים בולטים, עם אגזוז כפול וכמובן תא נוסעים מחבק מאוד. גרסת הרייסינג שניתנה לנו אפשרה גם פתיחת הגג (קבריו) כאשר קורות הגג נשארות במקומן ורק המרכז למעשה נפתח לאחור. מנגנון זה מוסיף 25 קילוגרמים למשקל הרכב וכמובן לא מעט חן בימים של שמש לא חמה מדי.

אולם בחוויית הנהיגה הקצרה שהצרפתים העניקו לנו, לא יכולנו למצות את הרושם ממנה. מסלול הנסיעה שחלקו הגדול עבר בתחומים עירוניים משובשים מאוד, חשפו את הפגיעה הקשה בנוחות הנסיעה שגורמים מתליה הקשיחים, האספלט החלק העצים את מלחמות ההיגוי בהאצות (טורק-סטיר) בשל המומנט הרב שעובר מהגלגלים הקדמיים אל הכביש ולא היה אפילו סיבוב אחד לרפואה כדי שנוכל להתרשם מיכולותיה הדינאמיים.

המנוע אכן מייצר דחף רציני כמצופה, אבל למרות הנתונים שמצביעים על גמישות, כוח משמעותי מופיע רק מעל 4,000 סל"ד ומיד עם מעבר שיא ההספק, מתחיל להופיע קושי נשימה. הגג המתקפל, כפי שחווינו בגרסת הקבריו הרגילה, יוצר רעשי רוח קשים עד בלתי אפשריים מעל מהירות של 80 קמ"ש, בדומה לפתיחת חלון אחורי במכונית רגילה בעת נסיעה מהירה.

102 קילומטרים ל-3 מכוניות

שלושת המנועים החדשים של סיטרואן עשויים להקפיץ את העניין סביב מכוניות החברה, בזכות רמת העידון, החיסכון והידידותיות לסביבה שהגיעו אליה בדור החדש. אולם ההזדמנות שניתנה לנו על ידיה חברה להתרשם מהמנועים החדשים והאופן שבו הם מתמזגים עם המכוניות החדשות, לוקה מאוד בחסר. בחישוב כללי, שלוש המכוניות ניתנו לנו לחוויה כוללת של 102 קילומטרי נהיגה בסך הכל, לכולן יחד. 40 ל-C4, 40 ל-DS5 ו-22 בלבד ל-DS3 רייסינג.

מרחק נסיעה קצר מדי זה לא רק שלא אפשר לנו להתרשם לעומק מיכולות המנועים, מסלולי הנסיעה שנבחרו הבליטו מאוד דווקא את חסרונותיהן של המכוניות המדוברות - פקקים פריזאיים ל-C4, כביש בינעירוני משמים ל-DS5 ומסלול כפרי משובש לגרסת הרייסינג של ה-DS3. אי לכך, אנו מקווים שבמבחנים הישראליים שנערוך למכוניות אלה, נוכל להביא עבורכם רשמים ראויים יותר.

עוד על סיטרואן בוואלה! רכב

קונים רכב חדש? כדאי שתבקרו כאן

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully