וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישול בשטח: פ?ו?ייק?ה, סיר הסירים

17.3.2014 / 9:40

במרכזו של כל מסע ראוי לשמו, עומדת ארוחת הערב; לפעמים נדמה שכבר אין ג'יפאי שעוד לא טעם פוייקה אבל מתברר שתמיד אפשר לחדש, אפילו עם תבשיל שכבר הפך לסטנדרט מדברי

פויקה בשטח. רמי גלבוע, מערכת וואלה!
פויקה בשטח/מערכת וואלה!, רמי גלבוע

הפוייקה נולדה לפני מאות שנים עם המתיישבים ההולנדים שהגיעו לאפריקה ורצו להכין תבשיל אירופאי מנחם, על אש המדורה. בשר הצייד הנוקשה דרש בישול איטי ונינוח, והסיר הכרסתני הפליא בפיזור חום המדורה אל התבשיל שבתוכו – בשר אריות ונמרים, קרני קרנפים, שורשי בר ותבלינים ככל הבא ליד. לישראל הגיעה הפוייקה לפני עשרות שנים, בהתחלה ליחידות צבאיות מיוחדות וסודיות, ולאחר מכן אל שורות הג'יפאים. מה שנחמד בפוייקה הוא, שאין צורך במתכונים; לאחר שקלטת את העיקרון, תוכל לאלתר ולהשליך לתוכה כל סוגי בשר וירקות ועם קצת סבלנות הכל יהיה טעים, נימוח וריחני להפליא.

פויקה בשטח. רמי גלבוע, מערכת וואלה!
פויקה בשטח/מערכת וואלה!, רמי גלבוע

מתכון לפוייקה קלאסית

מגוון המתכונים לפוייקה בלתי מוגבל: בשרית או צמחונית, כשרה או טריפה, עם או בלי שמן מנוע. קל ומהיר לבשל עוף, נתחי בקר יעניקו טעם משובח יותר אבל דורשים יותר סבלנות. החוליה החלשה בבישול פוייקה היא סבלנות הסועדים, שכבר לא יכולים להתאפק... החומרים:
1.0 - 1.5 ק"ג בשר עגל, קוביות בגודל 4-3 ס"מ
150 גרם שומן כבש, בקוביות קטנות
3 בצלים גדולים, חתוכים גס
4-3 גזרים, סלרי עלים, קצוץ בינוני
2-1 ראשי שום (שלמים, או מפולחים ונקיים)
9-6 תפוחי אדמה, חתוכים גס. אפשר להוסיף/להמיר ב-בטטות.
חצי בקבוק יין אדום (או 2 בקבוקי בירה)
תבלינים: רוזמרין, אורגנו, מלח, פלפל, אבקת מרק, דבש, ועוד. אפשר להוסיף קבנוס, בייקון, עצמות, חרדל, טבסקו, פירות מיובשים, אגוזים, עשבי תבלין.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
פויקה בשטח. רמי גלבוע, מערכת וואלה!
פויקה בשטח/מערכת וואלה!, רמי גלבוע

אמצעי לחימה

פוייקה מס' 3 עולה כ-220 שקלים, זה סיר מתחילים מצוין המספיק לשמונה עד עשרה סועדים. בשלב הראשון אינכם חייבים להשקיע בחצובה ובעזרים מיוחדים. קנו ב'טמבוריה' זוג כפפות עבודה, הצטיידו בכף ערבוב גדולה, מזלג ארוך, סט תבלינים ופנס ראש. ארגנו לעצמכם פינת עבודה נוחה עם מקום לכלים, תבלינים ומכסה הפוייקה. כיסא נמוך או ארגז פלסטיק יצמצמו את מיחושי הגב.

פויקה בשטח. רמי גלבוע, מערכת וואלה!
אנו ממליצים לכם להתחיל עם פוייקה מס' 3, בנפח 8 ליטר. הקיבוצניקים מ'גבע' עובדים עם מס' 14, בנפח 60 ליטר/מערכת וואלה!, רמי גלבוע

לעבודה

לתפעול פוייקה צריך ידיים שריריות, כי הסיר עצמו שוקל כעשרה קילוגרם. את הירקות תוכלו לקלוף ולקצץ בבית, או בשטח. בישול על גחלים יהיה הטוב ביותר אבל אפשר לבשל גם על מדורה לא גדולה, בשוליה תציבו את הסיר. צקו פנימה כוס שמן זית והקפיצו את הבצל, גזר, סלרי, שומן כבש וראש שום, תוך בחישה בכף ארוכה. כאשר מזהיבים הירקות מוסיפים עוד קצת שמן, ומשליכים פנימה את הבשר. מערבבים נמרצות, תוך שהבשר משמיע קולות חריכה עזים ומפריח לחלל המדבר ריחות מופלאים. אוטמים היטב את הבשר, תוך בחישה מזדמנת; לצורך הערבוב כדאי להרחיק את הפוייקה מהאש, חבל לחרוך את הידיים!

פויקה בשטח. רמי גלבוע, מערכת וואלה!
פויקה בשטח/מערכת וואלה!, רמי גלבוע

כרבע שעה לאחר תחילת הבישול הורידו את הפוייקה מהאש, הוסיפו ירקות, תבלינים, יין ומים. הנוזלים צריכים לכסות את הירקות, כמעט לגמרי. זה הזמן לערבב היטב, לבדוק תיבול ולהחזיר אל האש. השאיפה היא לא לערבב יותר את התבשיל, כדי למנוע מעיכת הירקות. לצורך זה יש לוודא שיש בסיר מספיק מים, ולהימנע מחימום-יתר. המשקיענים עושים זאת בעזרת חצובה מסיבית המחזיקה את הפוייקה מעל לאש. אם אתם מניחים את הפוייקה בתוך המדורה, עשו זאת בשוליה הפחות לוהטים. סובבו את הסיר אחת ל-10 – 15 דקות, הוסיפו גחלים בצד הפוייקה המרוחק מהמדורה; ניהול החום ושליטה בתהליך הם הבסיס להצלחה.

פויקה בשטח. רמי גלבוע, מערכת וואלה!
פויקה בשטח/מערכת וואלה!, רמי גלבוע

האזינו לבעבוע המים בסיר; הוא צריך להיות עדין ומרומז, חלש אך יציב, לא צליל רתיחה המעיד על קטסטרופה קולינרית. אם החום גבוה מדי, הרחיקו מעט את הסיר מהאש (או הגביהו אותו בעזרת החצובה). אם הבשר אינו קשיש וגרמי, הפוייקה תהיה מוכנה כעבור 90-60 דקות; רגעי חסד נוספים יהפכו את התבשיל לנימוח-עד-נמס-בפה.

הפריבילגיה של הטבח היא לטעום מהסיר ככל שיחפוץ, אבל עליו להגן על התבשיל מפני חמסנים המנסים לגזול את הארוחה, בטרם עת! הבישול הופך למאזן אימה בין סבלנות וגרגרנות, אינטואיציה גברית מול עמידה בפיתוי קולינארי. כל אותו זמן מכרכרים ג'יפאים סביב הטבח המפוייח, מגישים לו חומוס ושיפודים, מילות חנופה, בירה קרה ודברי תרגימא, כדי שלא יישכח אותם בבוא רגע החסד, בו ייפתח המכסה וריח אלוקים יציף את המדבר.

פויקה בשטח. רמי גלבוע, מערכת וואלה!
זהירות, שודדי דרכים! תפקידו העיקרי של הטבח הוא למנוע חיסול הפוייקה, בטרם זמן/מערכת וואלה!, רמי גלבוע

מאפייה, סטיקייה, דוכן פופקורן

האוסטרלים מכנים את הפוייקה 'תנור הולנדי', ומפליאים בו תבשילים שונים ומשונים. במסעותיהם במרחבי ה-Bush הם אופים לחם, בפוייקה שטוחה שהמכסה שלה בנוי עם 'מעקה' קטן, המאפשר הנחת גחלים על הגג. הם אופים בפוייקה פיצות ועוגות, תבשילים מוקרמים, ממש תנור ביתי.

פויקה בשטח. רמי גלבוע, מערכת וואלה!
09: אפשר לפתוח את הערב עם פופ קורן ריחני/מערכת וואלה!, רמי גלבוע

כחטיף לפני הארוחה אפשר להכין בפוייקה פופ-קורן משובח, להנאת ילדים ומבוגרים כאחד. במסגרת הז'אנר המקובל תוכלו להכין בפוייקה תבשילי טלה בירקות שורש, חמין צמחוני, אוסו בוקו (הרבה סבלנות!), קדירה תאילנדית עם ג'ינג'ר וחלב קוקוס, נתחי אנטרקוט ומרקים למיניהם.

פויקה בשטח. רמי גלבוע, מערכת וואלה!
פויקה בשטח/מערכת וואלה!, רמי גלבוע

תחזוקה מונעת

להובלה בטיולי שטח כדאי לאחסן את הפוייקה בארגז עץ ייעודי. הכניסו לוח קרטון או מגבת בין הסיר לבין המכסה. אין לשפוך מים קרים לסיר לוהט. לאחר השימוש אפשר להחזיר את הסיר הריק אל המדורה כדי לשרוף לחלוטין את שרידי התבשיל, ואז הם מתקלפים בקלות. לאחר הניקוי יש לשמן את פנים הסיר, כדי שלא יחליד. אפשר להניח את הפוייקה בתנור הביתי או על הכיריים במטבח, היזהרו שלא לפגוע עם הסיר הגדול בציוד המטבח השברירי.

פויקה בשטח. רמי גלבוע, מערכת וואלה!
אין כמו עוגת שוקולד טרייה, ללוות את הקפה והצ'יזבאטים סביב המדורה/מערכת וואלה!, רמי גלבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully