וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: זיהום אוויר גורם למחלות לב

מחקר שבוצע באוניברסטת וואשינגטון מצא כי קיים קשר הדוק בין זיהום אוויר שנפלט מכלי רכב להתפתחותן של מחלות לב קשות

זיהום אוויר בכלי-רכב. ShutterStock
זיהום אוויר, גורם למחלות לב קשות/ShutterStock

מסתבר שלא רק תסמונות נפשיות כמו "זעם בכביש" (Road rage) תגדלנה את הסיכוי שלכם ללקות בהתקף לב, אלא תרומה גדולה לכך תגיע מכוון איכות האוויר הירודה בערים הפקוקות. מחקר שבוצע בקרב אלפי משתתפים באוניברסיטת וואשינגטון, מלמד כי חשיפה לשיעור גבוה של זיהום אוויר הנפלט מכלי רכב והסביבה העירונית, גורם לשינויים מסוכנים בחדר הימני בלב. המחקר מחזק נתונים קיימים, לפיהם קיים קשר ישיר בין זיהום אוויר גבוה לתחלואות לב ומחלות נשימתיות אחרות.

לצורך המחקר התפקדו 3,986 משתתפים ללא היסטוריה של מחלות לב או כלי הדם. אלה נחשפו לרמה רגילה של NOX (תחמוצות חנקן) -החומר המזיק ביותר בפליטת מזהמים מכלי-רכב, למשך שנה שלמה ולאחר מכן בוצעה לכל אחד מהם בדיקת MRI. החוקרים מצאו כי חשיפה מוגברת ל-NOX הובילה לגדילה של 5% בגודל החדר הימני ולעליה של 3% בנפח הסוף דיאסטולי של החדר. משמעות הדבר, שבקרב רובם התפתח סיכון מוגבר ללקות בהתקף לב או במחלת כלי דם, שעשוי להוביל למחלות לב נוספות.

"על אף שהקשר בין מחלות לב לזיהום אוויר כבר הוכח, טרם בוצע ניסוי שמאבחן מה קורה בתוך הלב - במיוחד בחדר הימני, כתוצאה מחשיפה לזיהום מכלי רכב", כך מנהל המחקר ד"ר פיטר לירי מהמרכז הרפואי בסיאטל. "השינויים המורפולוגיים שמצאנו במחקר, תומכים בעובדות כי מחלות לב נגרמות מזיהום אוויר. ההשפעות השליליות שנגרמות כתוצאה מכך, תמשכנה להשפיע על בריאותנו בעתיד".

תקני זיהום האוויר הנפלטים מכלי רכב מפוקחים באירופה על ידי האיחוד. בשנים האחרונות החלו המחוקקים לנסח סעיפים שבצידם קנסות ליצרניות רכב שלא תיישרנה קו בהתאם להנחיות. גם בישראל אנו עדים לעלייה בכמות המכוניות להן רמת זיהום אוויר מופחתת, בהן מכוניות היברידיות או מיני קטנות נפח. עדיין, מדובר בשברירי אחוזים, כך שהתרופה הטובה ביותר היא פשוט לנסות להקטין את השהיה בפקקים בכל דרך אפשרית.

עוד מחקרים בוואלה! רכב
לייק אחד ואתם בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully