וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תלונות לא בהכרח מרחיקות עבריינים מהכביש

ראיתם נהג מבצע עבירת תנועה קשה ורציתם להגיש תלונה במשטרה? התהליך ארוך, מסורבל ומחייב דיוק, כדי שהנהג יורשע ולא יחזור מיד לכביש. כדאי לדעת

פוטו רצח אי מתן זכות קדימה במעבר חציה להולכי רגל. אור ירוק,
פוטו רצח אי מתן זכות קדימה במעבר חציה להולכי רגל/אור ירוק

כמה פעמים יצא לכם לצפות בהתנהלות בריונית של נהגים אחרים על הכביש ולסנן לעצמכם" לו הייתי שוטר הייתי עוצר אותו מייד". החוק אמנם אינו מקנה לכם סמכות של שוטר, אבל הוא בהחלט מאפשר לכל אזרח שצפה בעבירת תנועה להגיש על כך תלונה במשטרה. לכאורה מדובר על כלי יעיל במלחמה בעבירות התנועה, אולם על פי הערכות, מידי שנה מוגשות אלפי תלונות, שרק מקצתן מגיעות לכדי הגשת דו"ח לנהג או הרשעתו בבית המשפט. מדוע?

עם כל הרצון הטוב לגלות אזרחות טובה ולמנוע מהנהג העבריין לחמוק ללא ענישה הולמת, המציאות מלמדת כי במקרים רבים, הגשת התלונה מסתיימת בלא כלום, בשל אי דיוקים במידע המדווח למשטרה. על מנת למצות את הדין עם הנהג, קיימת חשיבות מכרעת במסירת מלוא המידע. להלן מספר הנחיות לאזרח המתלונן שיסייעו למשטרה לברר לעומק את התלונה ולהמשיך במיצוי הדין עם הנהג העבריין.

מוסרים פרטים? שיהיו מדויקים

רישום לא מדויק של מספר הרכב משמעו כי התלונה לא יכולה להתברר. לאור העובדה כי לא נעשה זיהוי של הנהג ברכב, המידע היחיד שיכול להוביל להמשך תהליך בירור הוא מספר מדויק של הרכב. כמו כן, כאשר אתם כבר מגישים את התלונה, כדאי לספק פרטים נוספים כמו סוג הרכב (אם אתם יודעים כמובן, אם לא, לא כדי לא ליצור סתירות בתלונה). סתירות שיתגלו בין מספר הרכב והסוג עלולות להכשיל את מהלך הבירור. בנוסף לכך, כדאי למסור את כל הפרטים האפשריים והידועים לכם בוודאות כמו לוגו או סימן חברה, צבע הרכב, מאפייני גופו של הנהג (עד כמה שניתן לראות) כמו תספורת וסימני זיהוי אחרים.

אולם לא די בנתונים אלה, גם לנתונים כמו מיקום מדויק של ביצוע העבירה, כיוון הנסיעה, המקים על הכביש, ההתרחשות המקדימה ולאחריה וכדומה יגדילו באופן משמעותי את האפשרות למצות את הדין עם העבריין. עורכי הדין של הנהג העבריין ישמחו לגלות סתירות בפרטים שתמסרו ולהפיל למעשה את עדותכם ותלונתכם. לכן חשוב מאוד לציין ואף לרשום כדי שלא תשכחו את שם הרחוב, מספר הבית ו/או הכביש ואף נתון באשר לקילומטר המדויק בו נצפתה העבירה וכמובן הזמן המדויק.

זה לא הכל. מעבר לרישום פרטי מיקום ביצוע העבירה, יהיה עליכם להוכיח שהעבירה אכן בוצעה. הכוונה, יהיה עליכם לציין היכן אתם הייתם בעת שראיתם את ביצוע העבירה, מה המרחק בו הייתם ממקום ביצוע העבירה, האם שמרתם על קשר עין עם הנהג העבריין בזמן ביצוע העבירה (אי שמירה על קשר עין רציף מהווה בעיה שיכולה למוטט את התלונה ולהביא לביטולה) וכדומה.

מכירים את העבריין? ציינו זאת קודם

אחת מהבעיות המהותיות שמתעוררות במקרים של הגשת תלונות שכאלה, היא היעדר הניטרליות של המתלונן, כלומר שהמתלונן מכיר את האדם נגדו הגיש את התלונה. פעמים רבות נתקלנו בתלונות שכלי ההלשנה משמש לסגירת חשבון בין יריבים, שכנים וכדומה. כך למשל סיפר לנו ד' "אדם שעבד איתי פעם באותו המקום, מצא דרך לסגור איתי חשבון על סכסוך עבודה שהיה בנינו. הוא הגיש נגדי תלונה במשטרה על נהיגה מסוכנת. מאד עברתי שורה של חקירות שבזבזו לי זמן יקר רק כדי שאוכל לבטל את התלונה המטופשת. התלונה נרשמה על רכב שנמצא בכלל בשימוש מלא של אישתי והייתי צריך לספק למשטרה הוכחות שלא אני נהגתי ברכב כפי שטען המתלונן ושהרכב לא היה במקום ובזמן שבו טען המתלונן שבוצעה העבירה. זה היה סיוט, אבל הצלחתי אחרי המון מאמצים וזמן עבודה שאבד".

המקרה הזה מלמד אותנו שבמידה ויש לכם היכרות מוקדמת עם הנהג העבריין, ציינו אותה מראש ואל תתנו לחוקר המשטרה לגלות את זה לבד. הדבר יפגע באמינותכם ובאמינות ההליך המשפטי, כאשר הנהג העבריין יגלה זאת.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

היו מוכנים להופיע בבית המשפט

במקרים רבים, הגשת תלונה על ידי אזרח מובילה למשפט בו מנסה הנהג העבריין להגן על עצמו. נוכחותו של המתלונן הכרחית ולשם כך עליו להצהיר כי הוא מוכן להתייצב ולהעיד בבית המשפט, ככל שיהיה בכך צורך. נכון, מדובר לכאורה על בזבוז זמן אולם הדבר יכול להציל חיים. פרק הזמן שיוקדש לצורך מילוי החובה האזרחית אינו ארוך. לעיתים שעה אולי קצת יותר, אולם יש לכך חשיבות עליונה בשמירה על שלום הציבור.

אחת מהבעיות המהותיות שמתעוררות בתלונה מהסוג הזה היא שאלת הדיוק והאמינות, כפי שמסביר עו"ד אלעד שור, מומחה לדיני תעבורה. "על מנת להרשיע נאשם בדין הפלילי, יש להוכיח מעבר לכל ספק סביר כי הוא אכן ביצע את העבירה וזו משימה לא פשוטה, גם לשוטרים אשר פעמים רבות אינם עומדים במלוא ההנחיות של החוק והפסיקה, דבר אשר מוביל בסופו של יום לזיכוי הנאשם. שוטרים עוברים השתלמויות ומקבלים הנחיות מפורטות באשר לאופן מילוי הדו"ח, אולם האזרח הסביר אינו בקיא בכל הדקויות. אני יכול להבין את התסכול שנובע מצפייה באזרח מבצע עבירת תנועה והגשת תלונה אשר בסופו של דבר, בשל קשיים ראייתיים, אינה מגיעה לכדי הגשת דו"ח או הרשעה. אולם גם המציאות בה אזרחים מורשעים על ביצוע לכאורה של עבירות תנועה ללא שהדבר הוכח כפי שהדין הפלילי מחייב - זו מציאות בעייתית לא פחות.

עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully