וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדי ההייטק נוטשים את הליסינג התפעולי

מערכת רכב

30.4.2014 / 8:38

מומחים בענף גורסים כי הליסינג הפרטי יתחזק משמעותית נוכח השינויים בשווי השימוש לרכב. " רבים יעדיפו לקבל אחזקת רכב ולבצע ליסינג פרטי"

סוחר רכב. ShutterStock
עובדי ההיטק יעדיפו לקבל אחזקת רכב בשיטת ליסינג פרטי/ShutterStock

יום הפועלים הבינלאומי, ובשמו הידוע יותר אחד במאי, מצוין בתאריך זה כביטוי לסולידריות בין ארגוני עובדים וכמדד משקף למאבק למען תנאי עבודה טובים יותר. במסגרת שיפור תנאי העבודה, השתרש בשנים האחרונות הנוהג להעניק ליותר ויותר עובדים בישראל, במיוחד בענפי ההיי-טק, רכב בשיטת הליסינג התפעולי. הערכות גורסות כי בכבישי ישראל נעים כיום למעלה מ-220,000 אלף מכוניות בבעלות חברות ליסינג וציי רכב. אולם העתיד הקרוב אינו טומן בחובו בשורה חיובית לענף הליסינג התפעולי אשר צפוי לעבור טלטלה עזה. האם זו בשורה טובה למשק הישראלי?

הליסינג התפעולי גוסס?

לדברי אביהו הורוביץ, בעל חברה לייעוץ ליסינג, שנחשב למייסד ענף הליסינג בישראל, אנחנו נמצאים בתחילת תהליך עלייה במחירי הליסינג והצטמצמות פיזית של הענף כולו. "במהלך 2014 עומד הליסינג הפרטי להתחזק ולהתרחב. רבים מתוך אלו שיחליטו על החזרת רכבי הליסינג התפעולי, על מנת להפסיק לשלם שווי שימוש, יעדיפו לקבל אחזקת רכב ולבצע ליסינג פרטי, בשיטה האמריקאית שבמסגרתה הרכב חוזר לחברת הליסינג בתום תקופת העסקה. ב-2014 אני צופה התחזקות פעילות זו על חשבון הליסינג התפעולי. גם שינוי המס החל מ-01/08/13 שיחייב את חברות הליסינג לשלם מס על רווחים אדירים שהצטברו אצלן במשך שנים, צפוי להשפיע על הענף".

עוד מסביר הורוביץ, כי "עד כה חברות הליסינג היו פטורות מתשלום מס שנצבר אצלן ממכירת כלי רכב. יתרה מזאת, גם הרווח השוטף ממכירת כל כלי רכב, היה פטור מתשלום מס. כאמור, הסכומים נרשמו בדוחות כ"הפרשה", אך בפועל שימשו את החברה לצרכיה. לא הייתה למכירת כלי רכב כל השלכה מיסויית של תשלום מס על הרווח השוטף. אי חובת תשלום המס הותירה אצל חברות הליסינג סכומים לא מבוטלים, ושימשה אותן לצורכיהן. חברות הליסינג ממונפות באופן ניכר. מטבע הדברים, כל חברת ליסינג משתמשת בהלוואות על מנת לרכוש כלי רכב בשיעור הגדול לפחות פי שבעה מההון העצמי המושקע על ידי החברה.

גיוס ההון איפוא, מאפשר למנף את הפעילות, ועל כן הסכומים המכונים אצלן כ"מיסים נידחים" המשיכו לשמש להן כ"הון עצמי" במסגרת פעילותם השוטפת" . לדבריו, "מדובר אם כך בעשרות מיליוני ש"ח שישולמו מדי חודש על ידי חברות הליסינג, שייצרו להם בעיה תזרימית, שתקשה על גיוס הון. ומה הפיתרון לכך ? העלאת מחירי הליסינג ו/או דרך הקטנת הכמויות, אשר יובילו בסופו של דבר להקטנת הענף".

נוסעים פחות

מסתבר כי הטלטלה הצפויה בענף הליסינג התפעולי עתידה להשפיע על המשק, ולא רק בהקשר הכספי, אלא גם בהקשר הקיומי.

לתפיסת המדען הראשי של משרד התחבורה, עשירית מההרוגים בכבישים נובעים מנסועה מיותרת, שנגרמת מתופעת הליסינג והרכב הצמוד. ד"ר אמיר זיו-אב, אמר בכנס השנתי של האגודה הישראלית למחקר ותחבורה, כי רכבי ליסינג נוסעים מדי שנה מרחק כפול ממכונית בבעלות פרטית, שכן חברות רבות נוהגות לממן, באופן מלא או חלקי - את עלות הדלק של עובדיהן.

לשיטתו, הנסועה העודפת היא שגורמת לתאונות והרוגים. לדבריו, מאחר שכיום רשומים יותר מ-300 אלף כלי רכב בבעלות חברות ליסינג וציי רכב, סך הנסועה המיותרת מגיע לכ-5 מיליארד ק"מ בשנה, או כעשירית מסך הנסועה בישראל . פירוש הדבר הוא, שעשירית מההרוגים נובעים מתופעת הליסינג והרכב הצמוד. המשמעות בפועל: 30 הרוגים בשנה שניתן לחסוך.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

רכב חברה - שק חבטות

בחינה מעמיקה של הנושא, מגלה כי ד"ר זיו אינו המומחה היחיד שמוצא קשר בין שיטה זו לבין מספר תאונות הדרכים. כך למשל היה גם במחקר שנערך לפני מספר שנים במסגרת קרן רן נאור - זרוע המחקר של עמותת אור ירוק, שהעלה כי נהגים במכוניות חברה מעורבים בפי שניים יותר תאונות מנהגים שהם בעלי המכונית. ההסבר לכך: נהיגה פחות אחראית ונסועה עודפת.

המחקר, שנערך על ידי פרופ' יורם שיפטן מהטכניון, ד"ר גילה אלברט מהמכון הטכנולוגי בחולון ותמר קינן מארגון תחבורה מהיום ומחר, בוצע כסקר בקרב 400 נהגים בעלי רכב חברה ו-230 נהגים שברשותם רכב בבעלות פרטית, כאשר שתי הקבוצות התבקשו לענות על שאלון בנוגע להרגלי השימוש שלהם במכונית. 53% מהנסקרים הודו כי הם "נוהגים אחרת" ברכב חברה מאשר ברכב שבבעלותם. בנוסף, לפי המחקר, 9% מהנוהגים במכונית צמודה דיווחו כי היו מעורבים בתאונת דרכים בשלוש השנים האחרונות, לעומת 4.2% בלבד בקרב הנהגים שבבעלותם רכב פרטי.

העובדים החליטו לשים פלומבה על העטין

תנאי העסקת עובדי חברות ההיי-טק, ובכללם גם מתן האפשרות לקבל רכב בליסינג תפעולי, הם שהעלו את קרנה של שיטת הליסינג התפעולי.

אולם לדברי נועם בוסידן, מנכ"ל משותף במועדון הצרכנות של עובדי חברות ההיי-טק: הייטק זון, הדברים נראים כיום ברורים מאי פעם: "במציאות בה המדינה דוגלת בשיטת שווי השימוש וחולבת בשיטתיות את העובדים, רבים מהם זונחים את החלופה, שבמקרים רבים מתבררת כהפסדית.

חלקם הגדול של העובדים אינו נוסע עשרות אלפי קילומטרים בשנה, ולפיכך אנו עדים למספר הולך וגדל של עובדי הייטק המחזירים את הרכב ממקום העבודה ועוברים לנהוג ברכב פרטי, תוך מימון רכישתו בשיטת הליסינג הפרטי. העובדים החליטו לשים פלומבה על העטין והדבר בא לידי ביטוי גם בבחירת רכבים חסכוניים ובשינויים רבים ככלל בהרגלי הצריכה".

עוד הרבה משפט וביטוח בוואלה! רכב

  • עוד באותו נושא:
  • ליסינג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully