וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: אופנוע אנדורו TM-125 דו"פ 2014

25.5.2014 / 13:22

יש לו מתלים, בלמים ויכולת של אופנוע מקצועי, אבל עם מנוע 125 סמ"ק, שגם בני 16 יכולים ליהנות בשטח. קלף מנצח

צילומים: קובי ליאני

מבחן TM  125 סמ"ק דו"פ. קובי ליאני
מבחן TM 125 סמ"ק דו"פ/קובי ליאני

אופנועי 125 זוכים לפופולריות גדולה בשוק הישראלי, בעיקר בגלל מחירם הנמוך לעומת אופנועים בעלי מנועים עם נפחים גדולים יותר. הסיבה לכך היא הפחתה במיסוי על אופנועים בנפח 125 הגורמת לפער מחירים מלאכותי של כ-30 אחוז ויותר. הסיבה השנייה, אופנועי 125 עם הספק של עד 14.6 כ''ס מתאימים לדרגת רישיון נהיגה A2 ולכן גם בני 16 ברי מזל יכולים ליהנות מהם. אחרי שהתרשמנו כמעט מכל אחיו הגדולים, את ה-TM ה"קטן" והחדש לשנת 2014 לקחנו אל מגרש המשחקים הביתי, בין יער בן שמן לראש העין, כדי לבדוק האם גם עם מנוע 125 מצליח ה-TM להיות אופנוע מהנה וסוחף כפי שהיו אחיו הגדולים.

מבחן TM  125 סמ"ק דו"פ. קובי ליאני
מבחן TM 125 סמ"ק דו"פ/קובי ליאני

125, הדור הבא

למרות היותם מיועדים לרוכבים צעירים או מתחילים, חשוב לציין שאופנועי 125 מקצועיים לשטח זהים מבחינת השלדה, המתלים, הבלמים ושאר המכלולים לאופנועים בנפחים הגדולים וההבדל היחיד הוא בנפח המנוע. במקרה של ה-TM, המנוע הקטן אפילו עושה שימוש בטכנולוגיה עדיפה לעומת המנועים הגדולים בזכות שסתום פליטה נשלט חשמלית המיועד להפיק עוד יותר כוח לאורך כל טווח הסל''ד מהמנוע ה"קטן".

אנשי TM לקחו את מנוע ה-125 המוצלח שלהם עוד שלב אחד קדימה מבחינת הביצועים. בזכות בוכנה חדשה בעלת שתי טבעות אטימה (רינגים) ומעברים (פורטינג) בצילינדר שונים הצליחו להעלות את עקומות ההספק והמומנט עוד קצת לעומת הדגם היוצא. גם שסתום הפליטה שופר על ידי הרכבת כבלי שליטה עבים יותר ושינוי ביחס ההעברה בין המנוע החשמלי לשסתום. שינויים אלו, בנוסף לעליה בביצועים, נועדו גם להאריך את מרווח הטיפולים הדרוש לטובת עלויות אחזקה נמוכות יותר. המנוע מצויד גם במערכת הצתה הניתנת לכיוון בשתי מפות מהכידון, אחת אמורה לגרום לריסון ועידון של תגובת המנוע ואילו השנייה לשחרור מידי של עדר הסוסים המצויים בו.

מבחן TM  125 סמ"ק דו"פ. קובי ליאני
מבחן TM 125 סמ"ק דו"פ/קובי ליאני

עדכונים חשובים

שלדת האלומיניום המרשימה נותרה ללא שינויים, אך משולשי ההיגוי המכורסמים קיבלו זווית מפסע גדולה יותר ובזכות כך יציבות האופנוע בקטעים מהירים גברה לעומת הדגם הקודם. המתלים זכו אף הם לעדכון בשסתומים המיועד להתאים למשולשים החדשים ובכלל להיטיב עם רוכבים בעלי מידות גוף מעט גדולות יותר מאשר בני 16 ממוצעים.

כיסוי המושב והגרפיקה הוחלפו בחדשים, על מנת לבדל את הדגם החדש לעומת הקודם. כפי שכבר אמרנו בעבר, שילוב הצבעים של דגמי ה-TM יחד עם שלדת האלומיניום החשופה, הוא ללא ספק מרשים ביותר ומעניק רושם ראשוני של איכות ואלגנטיות שלא מוכרים באופנועי שטח מקצועיים רבים אחרים. אופנוע המבחן מצויד במזלג קדמי אופציונלי מתוצרת KAYABA בעל תאי אוויר סגורים כמו במיטב אופנועי המוטוקרוס ובולם אחורי מתוצרת עצמית של TM המותאם ספציפית למנוע ולחלוקת משקל של ה-125.

העלייה על האופנוע והישיבה הראשונה על המושב מעניקים תחושה של כלי קטן, תחושה הנובעת בעיקר בגלל המשקל הצנום והמרחק הקטן שבין הכידון לחלקו המרכזי של המושב. לרגע היססתי וחשבתי האם להזיז את תושבות הכידון לפנים ולהרכיב כידון שטוח ורחב יותר, אך החלטתי שאני צריך לתת לעצמי זמן להתרגל ולא ביצעתי כל שינוי. ההתנעה היא קלה ביותר ונדמה כמעט שניתן רק להניח את הרגל על רגלית ההתנעה וזה כבר יספיק כדי להתניע את המנוע.

מבחן TM  125 סמ"ק דו"פ. קובי ליאני
מבחן TM 125 סמ"ק דו"פ/קובי ליאני

יציב יותר מאופנועים חזקים

ההחלפה בין ששת ההילוכים חלקה מאוד, גם במנוע קר ועד מהרה מגיעים להילוכים הגבוהים ואז מתחילים לראות במד המהירות מספרים תלת ספרתיים מכובדים. בסביבות 120 כבר אמרתי מספיק, אך אין ספק שהאופנוע מסוגל ליותר גם מבחינת המנוע וגם מבחינת היציבות הכיוונית בשבלים הפתוחים במהירויות הללו. בסינגלים המפותלים לא מעט פעמים מצאתי את עצמי נאלץ להוריד שני הילוכים לאחר יציאות מפניות ללא הורדת הילוכים מוקדמת. כמובן שזה נגרם בגלל שאני רגיל למנועים גדולים יותר ולרוב נהנה לרכב בסל''ד נמוך ולנצל את המומנט בכדי לצאת מפניות ללא צורך בהורדת הילוכים.

עד מהרה נכנסתי לקצב של ה-125 וצלילים חדשים נשמעו ברחבי היער. כל עוד הקפדתי להיכנס לפניות בהילוך הנכון ולשמור על המהירות לאורך הפניה, הצלחתי להיות מהיר מאוד ואפילו מדויק יותר לעומת אופנועים בעלי מנוע גדול יותר. השילוב בין השלדה, המתלים, המשקל והמנוע הוא מושלם ומאפשר כניסה אגרסיבית לפניות תוך כדי התעלמות כמעט מוחלטת מכל מה שמונח על הקרקע. יכולת זו מטיבה עם המנוע הקטן ומאפשרת לשמור על מהירות גבוהה ולא מחייבת הורדת הילוכים. מה שהכי הדהים אותי, זהו השיפור הגדול בביטחון שחשתי על גבי ה-125 לעומת האופנועים הגדולים. שיפור זה נובע מהמשקל הקל המאפשר לבצע תיקונים ולצאת ממצבים שעל גבי אופנוע במשקל של 10-15 ק''ג יותר לא בטוח שהייתי מצליח לבצע באותה קלות.

מבחן TM  125 סמ"ק דו"פ. קובי ליאני
מבחן TM 125 סמ"ק דו"פ/קובי ליאני

זמן אוויר

קפיצות, דרופים ודילוגים מעל סלעים הופכים להיות חוויה מענגת במיוחד והנחיתה היא כמו על כרית אוויר ומאפשרת לרוכב לחזור מהר מאוד לקו הרצוי ולפתוח שוב את הגז. זמן אוויר הוא אחד מקטעי הרכיבה, שגורמים לרוכבי השטח את ההנאה המרובה ביותר וללא ספק שה-TM מספק אותם במנות גדולות ומהנות במיוחד. לגבי דרופים, צריך להתרגל לתגובת המנוע בכדי לא לרדת נמוך מידי עם הקדמי, או פשוט יותר, להגיע בהילוך אחד נמוך יותר וליהנות מתגובת מנוע חדה ומידית לצורך איזון האופנוע בשלב ההתנתקות מקצה הדרופ.

מערכת הבלימה היא שילוב מעניין ומוצלח בין NISSIN היפנית ו-BREMBO ו- BRAKING. זוהי אותה מערכת של ה"גדולים", וגם כאן פועלת כאן באופן מדהים ומצליחה להיות עוצמתית, אך נשלטת ומדויקת להפליא גם במצבים של דרדרת ואבנים לא מחוברות לקרקע. צמיגי ה-MITAS המקוריים דביקים מאוד על גבי סלעים ותורמים אף הם לתחושת השליטה והביטחון הכללי.

המנוע הקטן בשילוב עם המצמד ההידראולי המדויק מסייעים מאוד בכל מה שקשור להשגת אחיזה במקומות בעייתיים כגון עליות עם דרדרת או משטחי סלע עם חול ואבק. לפי דעתי, רוכב מתחיל או בעל כושר גופני נמוך יותר יצליח להתגבר על מכשולים ביתר קלות עם ה-125 לעומת עם אופנוע גדול יותר, למרות שהוא יזדקק ליותר עבודת רגליים ומבחוץ זה יראה קצת פחות מקצועי.

מבחן TM  125 סמ"ק דו"פ. קובי ליאני
מבחן TM 125 סמ"ק דו"פ/קובי ליאני

לא רק לרוכבים מתחילים

אמנם 125 זוהי קטגורית הנפח הקטנה ביותר ומיועדת גם לבני 16, אך במקרה של ה-TM יש כאן אופנוע שמצליח לתת לרוכב עליו היחס הטוב ביותר בין הכיף שהוא מעניק לך לבין העלות שלו (58,000 שקל) וזה ללא ספק הקלף המנצח של ה-TM הקטן. לטעמנו, גם רוכבים מתחילים לא "צעירים" יוכלו ליהנות מהקלות ומהביטחון שה-125 הזה מעניק ברכיבה ובזכות כך להצליח לרכב במקומות שבהם על גבי אופנועים חזקים וכבדים יותר הם מתקשים הרבה יותר.


על הצד הטכני:
מנוע: צילינדר יחיד, 2 פעימות, קירור נוזל
נפח: 123.5 סמ"ק
הזנה: מאייד KEIHIN 38, שסתום יניקה V-FORCE
התנעה: רגלית
מצמד: הידראולי
תיבה: 6 הילוכים
שלדה: אלומיניום, עריסה כפולה
מתלים: קדמי: קאיבה 48 מ''מ CLOSE CARTRIDGE, אחורי: TM
בלמים: קדמי: 270 מ''מ, אחורי: 245 מ''מ
צמיגים: קדמי: 90/90-21, אחורי: 120/90-18
מכל דלק: 8.2 ליטרים כולל רזרבי
מחיר: 58,000 שקל

עוד על TM בוואלה! רכב

קונים אופנוע חדש? כדאי שתבקרו כאן

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • TM רייסינג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully