וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שימוש בחלקים משומשים יפחית את גניבות הרכב?

מנתוני המשטרה עולה כי חלה ירידה של 45% בשיעור גניבות רכב בישראל ב-8 השנים האחרונות. ציי הרכב יבקשו להשתמש בחלקי חילוף משומשים בקרב החברות עצמן. "אי אפשר להעביר אפילו דלת מרכב אחד לאחר"

גניבת כלי-רכב. ShutterStock
ירידה של כמעט 50% בגניבות רכב בשניםה האחרונות/ShutterStock

תופעת גניבות הרכב בישראל נמצאת במגמת קיטון, כך לפחות עולה מנתונים שפרסמה משטרת ישראל במסגרת דיון של ועדת הכלכלה אמש (רביעי) בנושא "הגבלת השימוש ורישום פעולות בחלקי כלי רכב משומשים". לפי המשטרה, חלה ירידה של 45% בשיעור הגניבות מ-2006 ועד היום, כאשר ב-2013 נגנבו כ-19 אלף כלי רכב, לעומת 35 אלף ב-2006, בעוד ב-1997 - שנת השיא, נגנבו כ-47 אלף כלי רכב.

לדברי ניצב משנה אלי מקמל, מפקד יחידת אתגר, "ככל שתימנע האפשרות לשימוש בחלקי חילוף שמגיעים מרכבים גנובים, כך תרד המוטיבציה לגניבת רכבים ותעלה רמת הבטיחות". עוד הוסיף מקמל כי 80% מקרב כלי הרכב שנגנבים בישראל עושים את דרכם לשטחי הרשות לפירוק.

יו"ר הועדה, ח"כ דוד צור, העלה חשש כי השינוי בחוק ישפיע לרעה על מחירי החלפים וייקר את ההוצאות לצרכן. לכך השיבה נציגת משרד התחבורה, עו"ד שרית זוכוביצקי אור שלטענתה יש להגדיל את התחרותיות בענ ולהסיר חסמים על ייבוא חלקי חילוף. לכך הוסיף שמואל מלכיס, מנהל המחלקה הכלכלית באיגוד חברות הביטוח, שהדגיש כי הבעייה מקורה גם ביבואני הרכב, שכן אלה משווקים את החלפים בעלויות גבוהות. "הבעיה העיקרית היא שיבואני הרכב הם מונופול מוחלט על יבוא חלפים", כך מלכיס.

ציי הרכב ניצבים בפני בעיה חריפה לא פחות, שכן היקף המכוניות בישראל בבעלות חברה נמצא בעלייה. נציגי ארגון חברות הליסינג בישראל, בראשם נמרוד הגלילי (מנכ"ל הארגון להשכרת רכב וליסינג), דורשים לבצע שינוי בחוק שיתר לקציני הרכב להשתמש בחלקי חילוף משומשים של מכוניות החברה עבור מכוניות אחרות בשימושה. "אני לא יכול להעביר דלת מרכב שלי לרכב אחר שלי", ציין הגלילי.

מקובל היה להניח, שעל רקע הירידיה בגניבות הרכב, תחול הפחתה בפרמיות הביטוח. אולם מלכיס חידד בפני יו"ר הועדה צור, כי פרמית הביטוח ירדה בממוצע רק ב-3.5%, משום שכמות תאונות הפח עלתה בשנים האחרונות. יו"ר איגוד המוסכים רונן לוי, חיזק את דבריו ואמר כי ב-14 השנים האחרונות מחירי החלפים דווקא לא עלו, וחלקם ירדו, אולם גם זה לא הניב ירידה במחירי פרמיות הביטוח. "האינטרס של חברות הביטוח הוא לשלם כמה שפחות עבור תיקון הרכבים....יש פה הון שחור בסדר גודל שאי אפשר להבין", כך לוי. "יש מקרים בהם דוח השמאי שבדק את הרכב אחרי תאונה העריך את התיקון ב-30,000 שקל, בעוד החשבונית שקיבלה חברת הביטוח עמד על 1,500 שקל בלבד והרכב חזר לכביש".

ההצעה תמשיך לקריאה שניה ושלישית בשבועות הקרובים. יו"ר הועדה ביקש מכל המעורבים בנושא לבדוק את הפערים הבלתי סבירים בין דו"ח השמאי לחשבונית שמוגשת בפועל לחברת הביטוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully