וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרכים: סוזוקי גרנד ויטרה

12.6.2014 / 12:16

בעוד קרוסאוברים חדשים מתרחקים מעולם השטח, סוזוקי גרנד ויטרה שומר על יכולות שטח אמיתיות, כולל הילוך 'כוח' ודיפרנציאל מרכזי ננעל מכאנית. רגע לפני שהוא מוחלף בדגם חדש, יצאנו לבדוק מה הוא יודע לעשות מעבר לשביל המגוהץ

סטילס: רמי גלבוע

סוזוקי גרנד ויטרה במבחן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
הדרמנו עם סוזוקי גרנד ויטרה לעמודי שלמה אשר בפרק תמנע; הג'יפון העירוני הצליח לצנן אותנו, גם בחומם הכבד של כבשני הנחושת/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

קטגוריית הכאילו-שטח לוהטת בשנים האחרונות, עם שפע ג'יפונים המציפים כל פינת רחוב; ראב4,CRV ו-פורסטר, ספורטאז', קשקאי, CX5 ו-ix35. הקטגוריה צמחה כלפי מעלה עם סנטה-פה וקאפטיבה (7-מושבים), הצטמקה עם טראקס וקאפצ'ור (מיני-ג'יפונים), ואף העפילה לפסגות הפרימיום עם איווק, X5 ו-Q7. במרוצת השנים ס?רסו? היצרנים את יכולות השטח הצנועות מלכתחילה של הקרוסאוברים המקוריים, ורבים נמכרים היום בהנעת 2X4 נטולת יומרות שטח.

בסגמנט מתפנק זה נשאר סוזוקי גרנד-ויטרה המוהיקני האחרון והיחיד, רכב צנוע מידות שלא ויתר על הילוך 'כוח' - המכלול המכאני המפריד בין שועלי שטח מסוקסים לבין נערות מקהלה אדומות ציפורניים. הילוך 'כוח' אינו סתם הילוך נוסף, זוהי תיבת העברה המאפשרת הפחתה ביחסי ההעברה של תיבת ההילוכים. בחבילה כלולה גם נעילה מכאנית של הדיפרנציאל המרכזי, עדיפה על פני נעילות וויסקוזיות המקובלות בקטגוריה.

סוזוקי גרנד ויטרה במבחן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
גם לעבודת שטח צנועה, אין תחליף אלקטרוני להילוך כוח מכאני. השילוב מתבצע באמצעות מתג חשמלי המתפקד היטב/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

ייחוד זה מאפיין את הגרנד ויטרה מיום היוולדו ב-2005 ויש חשש כבד שהוא יעלם ב-2015 כאשר יוחלף הגרנד בדגם חדש, שיתבסס על רכב התצוגה iV-4. אין פרטים על היורש שיהיה בוודאי מודרני ומעודן יותר מהגרנד הנוכחי, אבל אינטואיציה בריאה ושמועות ברשת גורסות כי הוא לא יחומש בהילוך כוח. האם זו סיבה מספקת לרכוש כאן ועכשיו, את גרנד ויטרה הנוכחי?

סוזוקי גרנד ויטרה במבחן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
גרנד ויטרה 2015 יתבסס, ככל הנראה, על רכב התצוגה iV-4. הוא יהיה מעודן וחסכוני מהדגם היוצא, אבל כנראה גם פחות טוב בשטח/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

שורשים

המותג 'ויטרה' נולד ב-1988 והוצמד לג'יפון מקסים בעיצובו ויכולותיו, רכב שטח אמיתי אם כי קטן מידות. הדור הראשון החזיק מעמד עשר שנים, בהן שודרג עם גרסת חמש דלתות, גרסת ברזנט, מנועי דיזל ובנזין, אפילו מרכב ספורטיבי בדגם X90. ב-1998 הופיעה דור שני, גרנד-ויטרה בולבוסי ומעוגל; ה'גרנד' הראשון איבד את החינניות של הדור הראשון אבל ב-2005 הוצג גרנד ויטרה הנוכחי, דור שלישי לשושלת.

עם בסיס גלגלים של 264 ס"מ ומשקל עצמי של 1670 קילוגרם, גרנד ויטרה 2014 כבר אינו 'קטן' (בוודאי לא בהשוואה עם ויטרה 3-דלתות המקורית, שישבה על בסיס גלגלים מיניאטורי של 220 ס"מ ושקלה 1010 קילוגרם בלבד). אבל במונחים של 2014 גרנד ויטרה הוא רכב שטח קומפקטי וידידותי, בוודאי לנהגים עירוניים שאינם רגילים לג'אמוסי שטח השוקלים למעלה משתי טונות.

למרות שהגרנד ויטרה כבר בן תשע שנים, עיצובו עדיין עדכני ומצודד – בעיני ג'יפאי אני מעדיף את הקווים הרבועים של GV, על פני הקימורים המקובלים היום. המרכב מזוות אבל לא מגושם, הגלגל האחורי תלוי על הדלת האחורית. לקוחות המחפשים רכב יותר סקסי, ימצאו את סיפוקם במרכב 3-הדלתות. גרנד ויטרה נמכר במחירים אטרקטיביים יחסית; 170 אלף שקל לגרסת ה-5 דלתות, כ-150 אלף לגרסת 3-דלתות הצעירה.

משקל השנים כבר ניכר בתא הנוסעים, נותן אותותיו בטקסטורות ובמראה החומרים; גם לאחר 30,000 קילומטרים נשאר רכב המבחן איכותי ומהודק אבל החומרים פשטניים יחסית, ותא הנוסעים נטול השראה הקיימת בקרוסאוברים מודרניים. נוח להושיב ב-GV ארבעה מבוגרים בתנוחה גבוהה יחסית. הנדסת האנוש ברורה, זוהי סביבה נעימה לבלות בה טיול מדברי, או קניות בעיר הגדולה. האבזור עשיר למדי וכולל בקרת שיוט, מפתח 'חכם', חימום למושבים הקדמיים, יחידות תאורה קסנון, 6 כריות אוויר ועוד; במתיחת הפנים האחרונה לא הוספו חיבורי USB, בלוטות' ושאר חיבורים אלמנטריים, וחבל. יש 6 כריות אוויר ומערכות עזר אלקטרוניות לבטיחות ואחיזה.

סוזוקי גרנד ויטרה במבחן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
תא הנוסעים מרווח ונוח אם כי הוא מתחיל להיראות מיושן, ביחס לצעירי הקטגוריה/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

על הכביש

מנוע הבנזין 2.4 ליטר גדול וחזק מזה של רוב המתחרים; 168.5 כ"ס ו-23.1 קג"מ הם נתונים טובים עבור רכב שכזה, אם כי רצועת הכוח צרה למדי – הכוח שוכן בין 3,800 ל-6,000 סל"ד, צריך להמריא גבוה כדי למצוא את הסוסים. המנוע נתמך על ידי תיבת הילוכים בת ארבעה הילוכים בלבד. ב-2014 זה כבר מיושן, והתוצאה היא סל"ד גבוה למדי בנסיעה מהירה, כ-3000 סל"ד ב-120. בין ארבעת ההילוכים יש פערים גדולים ותפעול התיבה ארכאי למדי, עם 'מסילת מדרגות'. הגרנד ויטרה מפתיע ביכולתו לשייט בנינוחות במהירויות כביש 6 אבל ברור שחסרים לו הילוך או שניים, יש גם רעש רוח ניכר למדי. כל זה מסתכם בתצרוכת הדלק גבוהה יחסית, 9-10 ק"מ לליטר בנסיעה בינעירונית מהירה, בגישה חסכונית אפשר להוציא ממנו 11 ק"מ לליטר.

עם מרכב אחוד וארבעה מתלים עצמאיים, ל-GV יש התנהגות כביש מצוינת. הנסיעה נוחה מאוד, ההיגוי מדויק למדי אם כי לא ממש ספורטיבי. בקטעי כביש תובעניים גיליתי כי בקרת היציבות לא מתערבת מוקדם מדי, והיא עושה זאת בעדינות יחסית. גם במצב 'מנותק' היא מבחינה בתעלולים מוגזמים, וחונקת אותך בטרם תסתבך. במונחים של קרוסאובר מודרני, גרנד ויטרה אינו רכב כביש מבריק, אבל אם משווים אותו לרכבי שטח בעלי הילוך כוח? הוא נעים, זריז, קליל ונוסך ביטחון רב.

בעקבות היעלים

סוזוקי גרנד ויטרה במבחן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
תושבים מקומיים במצפה רמון באו לבדוק מקרוב את ההכלאה המוזרה, בין רכב עירוני לבין חיית המדבר/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

בדומה ליעלי מצפה רמון שהפכו לאורבניים אך שמרו על כושר טיפוס, גם גרנד ויטרה מעניק יכולת שטח טובה מזו של מתחריו הבורגניים - גרסאות 4X4 של 5CX, ספורטאז', ראב4, פורסטר וכיו"ב. היתרון הטכנולוגי של הסוזוקי הוא הילוך 'כוח' ונעילה מכאנית של הדיפרנציאל המרכזי; אלו מכלולי Old school שכבר אינם מופיעים בקרוסאוברים מודרניים, והם עושים את ההבדל בנהיגת שטח. הדיפרנציאל המכאני מאפשר העברת כוח קבועה ארבעת הגלגלים, בניגוד לדיפרנציאלים ויסקוזיים או חשמליים המקובלים היום בסגמנט. אלה אינם מסוגלים לעמוד בנהיגה מאומצת לאורך זמן וה-4X4 שלך עלול להפוך לרכב הנעה קדמית, לאחר דקות ספורות של נהיגת דיונות, למשל.

הילוך הכוח של הסוזוקי מעניק יתרון חשוב בכל שטח המחייב נהיגה איטית ומבוקרת –שטחים דרדרתיים, טיפוס מעלה יאיר, חילוץ ממלכודת חול או בוץ. רכב שטח עם הילוך כוח יוכל להילחם על נפשו בלי לטגן את תיבת ההילוכים, והוא יבלום טוב יותר במורד. בנוסף לאמצעים המכאניים נעזר הסוזוקי במערכת בקרת משיכה אלקטרונית המאפשרת לו למצוא אחיזה, גם במקום בו מהלך המתלים אינו מספיק. נציין לטובה את צמיגי ה-225/65R17 בעלי חתך שאינו נמוך מדי, כדי לאפשר הורדת אוויר המתאימה לעבודת שטח.

בואו לא נתבלבל – הגרנד ויטרה אינו רכב עבירות מסוקס, זה ממש לא דיפנדר או לנד קרוזר. גם מרווח הגחון שלו צנוע יחסית, 20 סנטימטרים, חלק מהג'יפונים המודרניים מתנשא ל-22 ס"מ או אפילו קצת יותר. אבל עבור מי שבאמת מתכוון לטייל בשבילי הארץ, גרנד ויטרה חמוש במכלולים קריטיים לעבודת שטח. על מגבלת הגובה אפשר להתגבר באמצעות הגבהת מרכב צנועה או על ידי עבודה ידנית במעבר מכשולים מזדמנים; יתרון הילוך הכוח משמעותי מאוד.

סיכום

רוב הלקוחות אינם יורדים בכלל מהכביש, או שהם משוטטים בשבילי קק"ל מפולסים בקפידה; עבורם אין יתרון במערכת העברת הכוח של הסוזוקי והם יידעו למצוא את ה"כאילו-שטח" המתאים להם ביותר. שוחרי סוזוקי יוכלו לחכות ל-2015 ולקנות גרנד ויטרה שיהיה מן הסתם, מודרני ומעודן מרכב המבחן. אבל יתרונות השטח של הדגם הנוכחי עשויים לעשות את ההבדל עבור לקוח הרוצה להיכנס לשטח ולדעת שגם אם ייקלע למעבר טכני מזדמן, יוכל לצלוח אותו באיטיות מבוקרת, בלי להתרסק עליו במהירות או לטגן את תיבת ההילוכים.

הגרנד ויטרה יוכל לטפס באיטיות עליות ארוכות ותובעניות כמו מעלה יאיר או השביל הירוק המעפיל מנחל תבור לכוכב הרוחות; אפשר לעשות את זה גם עם ג'יפונים אחרים אבל זה יחייב נהיגה מהירה ואגרסיבית יותר, תוך פגיעה אפשרית במכלולי גחון, התחממות תיבת הילוכים, ושאר נזקים מיותרים.

את מחיר יכולת השטח ישלמו נהגי סוזוקי בנסיעת כביש פחות מעודנת מאשר במתחרים האחרים (או בגרנד ויטרה העתידי), ובתצרוכת דלק גבוהה יחסית לסגמנט. אבל ב-2014, סוזוקי גרנד ויטרה הוא האופציה היחידה והאחרונה לרכב שטח בעל הילוך 'כוח', שאינו ג'אמוס מגודל כמו רקסטון, לנד קרוזר, פג'רו ושאר בהמות השוקלות למעלה משתי טונות. אילו התכוונתי לרכוש קרוסאובר שיוכל לקחת אותי לטיולי שטח, הייתי חושב ברצינות רבה על הסוזוקי; בוודאי במחירו הנוכחי, 170,000 שקלים במבצע מכירות המלווה אותו מזה חודשים ארוכים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully