וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרצדס A45 AMG במבחן. שוברת לבבות

זה לא קשה לייצר מכונית חזקה, זה קשה לעשות אותה גם מדוייקת, תחושתית ומהנה ולאנשי AMG זה הצליח בענק עם ה-A45 המפלצתית

קובי ליאני

צילום וידאו: עידו שחם
עריכה: רן צימט

מי שבילה זמן ממושך על כלי שייט בים, מכיר את התחושה שעוברת בגוף עם החזרה לקרקע מוצקה. המוח כאילו לא מצליח לפענח נכון את האותות מהרגליים ומשדר שמשהו שם למטה לא זז בקצב הנכון. תחושה דומה עברה לנו בגוף כשעצרנו בסמוך לתחנת האוטובוס שניצבת נטושה בקצה כביש הנהיגה האהוב עלינו ביותר בישראל.

לקול תקתוקי המתכת המתקררת וריח הבלמים הלוהטים והצמיגים המרוחים, המוח היה זקוק לכמה רגעים טובים של רגיעה. עד לפני כמה רגעים הוא הוטח מצד לצד, לפנים ולאחור בכוחות G גדולים. את כביש זה תפרנו שתי וערב, שוב ושוב ואלמלא המכונה לא הייתה כבר ממש מבקשת מנוחה, סביר שהיינו ממשיכים עד כלות הצמיגים.

אבל למרות ההנאה, גם אנחנו נזקקנו לעצירה. המרצדס A45 AMG הצליחה להביא את פוטנציאל ההנאה מהכביש לכדי מיצוי טוטאלי. אז מה הסיפור מאחורי מכונת הנהיגה החדשה של מרצדס? המשיכו לקרוא.

מבחן מרצדס A45 AMG. קובי ליאני
מבחן מרצדס A45 AMG/קובי ליאני

נגד ב.מ.וו, מול אודי

במשך שנים ארוכות, הזדמן לנו לפגוש בשורה ארוכה של מכוניות AMG - אגף הספורט של מרצדס אולם רובן ככולן היו גדולות וכמובן שריריות במיוחד. כשמרצדס החליטה להיכנס בצורה משמעותית יותר לקבוצת הקומפקטיות, היה זה ברור כשמש שגם מהנדסי AMG יקבלו זכות להראות את יכולותיהם עם המכונית הקטנה וכך קרה.

לאודי יש את חטיבת ה-RS ולב.מ.וו יש כידוע את משפחת ה-M ולשתיהן מתחרות ישירות בקבוצה זו ולכן במרצדס היה ברור שרף הכניסה גבוה למדי. אז ההחלטות התקבלו זו אחר זו: שבחזית יהיה מנוע חזק, שהתנהגות הכביש תהיה מושחזת ושהביצועים ידאגו לעליונות לעומת המתחרות.

בחירות אלה תורגמו למנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר מוגדש טורבו, בניגוד להערכות המוקדמות שבחזית ימוקם מנוע V6 חזק, מעין גרסה מוקטנת למנוע ה-V8 המוכר של AMG (6.2 ליטר) שנפחו יהיה 4.5 ליטר (נבע משמה של המכונית, A45). הבחירה במנוע מוגדש הבטיחה גם משקל קל יותר על החזית, גם כוח משמעותי - 360 כ"ס ו-45.9 קג"מ וגם צריכת דלק שפויה שמצליחה לעמוד בתקני הזיהום המודרניים (רמה 11 בישראל). כדי לנצל את הכוח הרב אנשי AMG בחרו להעביר את הכוח לכל הגלגלים (מסייע מאוד בתאוצות) ולעשות זאת דרך תיבת הילוכים כפולת מצמדים עם 7 הילוכים.

מבחן מרצדס A45 AMG. קובי ליאני
2.0 ליטר טורבו עם 360 כ"ס ו-45.9 קג"מ. מנוע מדהים. לא פחות/קובי ליאני

מכונית קטנה, יכולות גדולות

הממדים הקטנים בהחלט משחקים לטובתה של ה-A לעומת אחיותיה הגדולות. אורכה 435.5 ס"מ רוחבה 178 ס"מ, גבהה 143.3 ס"מ, מרחק הסרן הקדמי מזה האחורי עומד על 269.9 ס"מ ומשקלה 1,555 קילוגרמים - ממדים צנועים בהרבה מה-C קלאס שמעליה. כל זה אומר שלעומת הסוסים הרבים שלה, ניצבים פחות קילוגרמים וזה כמובן טוב לזמני התאוצות וליכולת שלה לגרור את המהירות הזו לתוך הפניות.

הסערה מתחילה באקסטזה מהמהירות שבה היא משעתקת את עצמה קדימה. דף הנתונים מדבר על 4.6 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ואנחנו הצלחנו להתקרב עם נתון של 4.9 שניות, אבל גם כך, מדובר בתאוצה חזקה מאוד. המנוע נוהם ודוחף מיד עם הנגיעה הראשונה בדוושת הדלק, הטורבו שורק ותיבת ההילוכים מפוצצת הילוכים קדימה בקצב של מכונת ירייה. בום, בום, בום, 130 קמ"ש. כל שאר המכוניות שהיו עד לפני רגע מקבילות אלינו ברמזור, כאילו נשאבו אל הוואקום שה-A45 השאירה מאחוריה ונעלמו. הבדיקות שלנו גם המחישו את הגמישות הרבה של תפוקת המנוע ומהירות עבודת התיבה - הזינוק מ-80 ל-120 קמ"ש אורך 3.9 שניות בלבד וזה ממש מהר. בהתאם למוסכמות, מרצדס הגבילו אלקטרונית את המהירות המרבית ל-250 קמ"ש והתחושה היא שהגרמניה הזו יכולה להתקרב את ה-300 העגול בהינתן כביש ארוך מספיק.

היכולת הזו להאיץ מכל מהירות לכל מהירות, גורמת לתחושה קבועה שכל הנוהגים מסביב פשוט נרדמו על ההגה. הבידוד של תא הנוסעים לרעשים (יש רק מעט רעשי צמיגים) גורם להרגשה שמד המהירות משקר. "לא, אין מצב שאנחנו באמת ב-XXX קמ"ש. אין מצב". אבל היה מצב וצריך לנשוך את השפתיים חזק חזק כשמבלים בתוכה על כבישי ישראל. צריכת הדלק שלה, אם זה חשוב לכם, עמדה בסוף המבחן על 6.5 קילומטרים לליטר בממוצע. מתוך זה, כששייטנו באופן רגוע (עד כמה שאפשר) ראינו צריכה של 11 קילומטרים לליטר, בעיר המספר ירד ל-8 ובנהיגה ספורטיבית היא שאבה את מכל הדלק בקצב של 4.5 קילומטרים לליטר. אין מה לעשות, סוסים יוצרים מבנזין והרבה סוסים יוצרים מהרבה בנזין.

מבחן מרצדס A45 AMG. קובי ליאני
מבחן מרצדס A45 AMG/קובי ליאני

זהירות על הצמיגים

כמו בכל מבחן למכונית חזקה, גם הפעם קבלת המכונית לוותה בבקשה שלא נחסל את הצמיגים, גם הדבר ממש מתבקש. לחובת ההבטחה נמצאים מצד אחד המון כוח במנוע, מתלים קשיחים, בלמים חזקים מאוד וגם אספלט כל כך טוב שנראה כאילו יצא למע"צ בטעות. מנגד, לטובת ההבטחה נמצאת הנעה לכל הגלגלים שמונעת כל שמץ של אבדן אחיזה בהאצות. אף גלגל לא מסתחרר וכל הכוח מתורגם ישירות לתנועה.

בסדר, אז אין עשן ואין סימנים שחורים על הכביש כמו שהב.מ.וו m135 יודעת להשאיר ובמקום זה יש יכולת היסטרית לצאת מפניות כמו קליע שהוסט מדרכו. ה-A45 AMG היא מכונית מדויקת מאוד, תחושתית וחדה כמו להב מנתחים. היא מציפה את האחוז בהגה בתחושות שעוזרות לו להבין בדיוק מה טיב החיבור שלו לאספלט ולהתגרות בהתאם כשהפער בין המהירות לקצה גבול יכולות המעטפת מאפשר זאת.

הגוף שלה קשיח מאוד ולא מתפתל בכלל או כמעט בכלל גם תחת עומס פניות לא הגיוני למכונית שאינה מכונית מירוץ טהורה. גם המתלים שלמרות שאינם אדפטיביים, מצליחים לרסן את כל התנודות, להעביר היזון חוזר פנטסטי מהכביש ועדיין לספק נוחות נסיעה טובה מאוד - הכיול הזה מונע מהנוסעים לשלם את המחיר שעד כה הורגלנו לקבל בבחירה במכונית ספורטיבית.

ההגה והבלמים שלה משלימים חבילה מלוטשת ומקצועית לנהיגה. מלפנים ומאחור יש לה דיסקים ואווררים, מחורצים ומחוררים שיודעים לא רק לייצר כוח עצירה מבהיל, אלא גם לעשות זאת ברגש ובדיוק וגם להתקרר מהר. היכולת הזו יחד עם התחושה הטובה בדוושה, מאפשרים לנו לבלות אותה חזק מאוד לתוך פניות ובעיקר להניח משקל מדוד על הגלגלים הקדמיים כדי למנוע את תת ההיגוי לפני שהתרחש. ההגה שלה תחושתי ומדויק וגם מצריך הפעלת כוח בידיים בתנאים צפופים, אבל היינו שמחים לקבל בו קצת יותר מהירות, קצת פחות עבודת ידיים בפניות הדוקות מאוד.

מבחן מרצדס A45 AMG. קובי ליאני
מבחן מרצדס A45 AMG/קובי ליאני

מחיר כפול מה-A קלאס הכי פופולארית

רגע לפני שנתבכיין על המחיר שלה, מספר לכם שאת התופינים האמיתיים בתא הנוסעים שמרו מרצדס אל גרסת עילית זו. יש לה מושבי ספורט חובקים ומפנקים (יש אפילו טובים מהם, אם אתם מוכנים לשלם עוד), גג שמש פנורמי גדול, איכות גבוהה, הקפדה וירידה לפרטים לא פחות מהמצופה ממרצדס, יכולת להסיע ארבעה מבוגרים בנוחות ורשימת אבזור ארוכה שכוללת גם מערכת להתראה מפני התנגשות, מצלמת נסיעה לאחור עם הכוונת נסיעה, מושב נהג חשמלי, בקרת אקלים כפולה ועוד.

וגם על זה צריך לשלם כסף. אבל במקרה הזה, די הרבה כסף - 400 אלף שקל. מחיר כפול מזה של גרסת המרצדס A קלאס הפופולארית ביותר. אבל בניגוד למשל למיני קופר S שעברה תחת ידינו ממש לאחרונה, לא מדובר כאן בצעצוע לבעלי ממון. היא כן מיועדת למי שהמעות מצויות בכיסו, אבל אם בעורקיו לא זורם בנזין, מדובר ברכישה מיותרת וחסרת תכלית. ה-A45 AMG היא מכונת נהיגה מעולה, פנטסטית, ממכרת, מקצועית ומושחזת ולטעמי האישי, ממש קרובה למושלמות. עכשיו רק צריך להשיג 400 אלף. דאם-איט...

מבחן מרצדס A45 AMG. קובי ליאני
מבחן מרצדס A45 AMG/קובי ליאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully