וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה קשה ליבוא הרכב האישי - איך מתגברים על המכשולים?

דובי בן גדליהו

4.7.2014 / 12:46

מספר טיפים שימושיים למי שרוצה לייבא את רכב חלומותיו ביבוא אישי כשר וחוקי למהדרין

מרצדס S קלאס קופה. אתר יצרן
מרצדס S קלאס קופה/אתר יצרן

היבוא האישי של כלי רכב הפך בשנים האחרונות לאפיק אלטרנטיבי מעניין, שמאפשר לרבים לנסות את מזלם באיתור ובייבוא כלי רכב בני עד שנתיים. המוטיבציה מאחוריו היא ייבוא דגמים שאינם נמכרים בישראל, או כאלה שמחירם נמוך משמעותית בחו"ל.

משרד התחבורה העניק לאפיק הזה רוח גבית באמצעות ייעול והאצת הליכי הייבוא, ובאמצעות הצהרות תכופות בכלי התקשורת. אלא שבדיקה בסטטיסטיקת הייבוא האישי מגלה, כי בעוד מכירות כלי הרכב מייבוא סדיר זינקו במחצית הראשונה של 2014 לשיא, הייבוא האישי רשם את הירידה החדה ביותר אי פעם.

אחת הסיבות המרכזיות לכך היא הגברה משמעותית של אכיפת מסי הייבוא ובדיקת חשבוניות הרכישה של הרכב על ידי המכס ורשות המסים. האכיפה המוגברת קיימת לא רשמית כבר מזמן, אך בחודש מאי השנה הודיעה רשות המסים כי היא "ביצעה ריענון הנחיות לבתי המכס, שבמסגרתו הונחו לבדוק את ערך העסקה המוצהר לגבי כל כלי רכב בייבוא בצורה פרטנית. הריענון נובע, בין השאר, מממצאי פעילויות אכיפה, שלפיהם נמצא כי במקרים רבים הערך המוצהר של רכב בייבוא אישי נמוך עד כדי 50% מערך העסקה האמיתי".

במילים אחרות, גם מי שהצליח לאתר בחו"ל רכב "כשר" במחיר נמוך משמעותית ורכש אותו כדת וכדין, עדיין צפוי עם נחיתת הרכב בארץ לחוות עיכובים ממושכים, חקירה מקיפה לגבי אופן ומקור הרכישה, דרישות לתוספת נכבדה של תשלום מס - לאחר חישוב ערך הרכב על פי מחירונים שונים - ולעיתים קרובות גם ל"התעניינות ידידותית" ממס הכנסה לגבי מקורות הכנסתו של המייבא. בקיצור, רמת הסיכון והאי-ודאות לגבי העלות הסופית של ייבוא הרכב באופן אישי עלו משמעותית.

לטובת קוראינו ישרי הכפיים, שרוצים לייבא את רכב חלומותיהם בייבוא אישי כשר וחוקי למהדרין, מצורפים כאן מספר טיפים שימושיים.

המלצות והכוונות

לברר מראש במכס. המכס הוא לא רק זקיף בשער, אלא גם משרד ציבורי שמחויב לתת שירות ומידע לאזרחים. לפיכך, לפני רכישת הרכב בחו"ל שווה לפנות אליו עם המסמכים שנאספו, ולבקש לקבל הערכה לגבי עלות המס הצפויה ואופן החישוב שלו. שיתוף הפעולה אולי לא יהיה ידידותי במיוחד, אבל כדאי להתעקש.

לתפוס טרמפ על היבואנים. לפחות שני יבואנים - ניסן וטויוטה - החלו בייבוא סדיר של דגמי רכב מארה"ב, שבעבר הגיעו רק בייבוא אישי. בכך לא רק שהם הכשירו את מסלול התקינה המורכב, אלא שלרוב הם גם עשו מאמצים להגדיל את זיכוי המס הירוק - מה שמייבא אישי יתקשה לעשות.

ללכת אחורה בזמן. ככל שהרכב ישן יותר ערכו בחו"ל נמוך יותר, במיוחד בארה"ב. זה מאפשר למייבא למצוא מציאות כשרות, שלמכס בארץ יהיה קשה לערער על מחירן. חשוב לשמור על תיעוד מקיף של הרכישה, גם אם בוצעה במכירה פומבית נידחת בנברסקה.

לעקוב אחרי השוק. לקראת חוק הרישוי המתקרב צצות יוזמות עסקיות כמו ייבוא מקביל של חברת אלבר, שמציעה דגמים שבעבר הגיעו רק בייבוא אישי במחירים אטרקטיביים, כאשר את סיכוני הייבוא והאחריות נוטלת החברה. המשמעות אמנם היא עוד גורם מתווך בדרך, אבל שווה לבדוק את הכדאיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully