וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

100 שנים למזראטי: ביקור במוזיאון החברה

11.7.2014 / 7:23

תעשיית הרכב האיטלקית ובמיוחד זו האקזוטית, היא מקור הגאווה של האיטלקים. טסנו למודנה כדי לנשוף על עוגת מאה הנרות של מזראטי

סטילס: ראובן סביו

יותר מכל עם אחר, האיטלקים מפורסמים בזכות העיצוב, האומנות, התעוזה, ושילוב נכון בין מורשת העבר וחדשנות. חלק גדול מהגאווה הלאומית האיטלקית מבוססת על אותם מאפיינים העוברים כמו חוט ארוך בין שלל התעשיות באיטליה. אין זה משנה אם מדובר בתעשיית הטקסטיל, הריהוט, המזון או הרכב. מרבית המוצרים מאיטליה גורמים ללקוח לבחור בהם גם בזכות הרגש ולא רק לפי שיקולי עלות מול תועלת משעממים ולא מרגשים.

מרכיב נוסף בגאווה הלאומית האיטלקית הוא ללא ספק הספורט ובראש ובראשונה הישגי הנבחרות הלאומיות והצלחותיהם של נהגי המרוצים וכלי הרכב המקומיים. משחקי כדור רגל, מרוצי מכוניות ואופנועים הנערכים לרוב בימי ראשון, פותחים לרוב את מהדורות החדשות בערב ומשמשים את אחד מנושאי השיחה האהובים על האיטלקים במשך כל השבוע, ולא רק על הגברים. אחת מהתעשיות שמסמלות יותר מכל את מה שתיארתי עד כה, היא ללא תעשיית הרכב.

חלום איטלקי על ארבעה גלגלים
פרארי ומזראטי הן שתי יצרניות רכב שמסמלות באופן מובהק את גישתם של האיטלקים בכל הקשור לייצור מכוניות ספורט. שני יצרנים אלו הם מהמפוארים והאהובים ביותר בעולם כולו ומהווים את חלומם של חובבי רכב רבים בעולם. מכיוון ששניהם מגיעים מאותו אזור באיטליה, מתעסקים באותם המוצרים עם אותה תשוקה וגאווה עצמית, נוצרה תחרות מתמדת ביניהן במסלולי המרוצים ובאולמות המכירות.

מזראטי החלה את דרכה בשנת 1914, חמש עשרה שנים לפני פרארי, ובתחילת דרכה התמקדה בייצור מכוניות מרוץ וספורט. בשנת 1940 החלה מזראטי לפנות לקהל רחב יותר בעזרת דגמים חדשים של מכוניות יוקרה ספורטיביות, שהיו מבוססות על דגמי המרוץ. דגמי מזראטי החדשים זכו להצלחה אדירה ונרכשו על ידי מלכים, אצילים וידוענים בתחומי הבידור והספורט מכל רחבי העולם.

בסוף שנות החמישים של המאה הקודמת, מזראטי נטשה את מסלולי המרוצים והתמקדה בייצור מכוניות יוקרתיות ספורטיביות. במהלך שנות השבעים של אותה מאה נקלעה מזראטי לקשיים כלכליים, בעקבות השינויים בשוק הרכב העולמי אשר הקשו מאוד על יצרנים קטנים הפונים לפלח שוק מאוד ממוקד. גם שכנתה פרארי נקלעה לקשיים ונרכשה בשנת 1969 על ידי תאגיד פיאט. בזכות כך זכתה למימון ולתמיכה, שאפשרו לה להצליח להמשיך לייצר מכוניות ספורט אקזוטיות באופן רווחי ולנצח באין ספור מרוצים, כולל פעמים רבות במרוצי הפורמולה 1 היוקרתיים.

המיזוג לתוך פרארי
בשנת 1993 הגיע תורה של מזראטי לעבור לשליטתה של פיאט. מכאן ואילך עתידן של שתי המתחרות הוותיקות הפך להיות כרוך יחדיו. ה"עידן החדש" במזראטי החל בשנת 1997, לאחר שעברה להיות תחת חסותה של פרארי במסגרת קונצרן פיאט. פרארי מהווה עבור הקונצרן הענק את מותג העל ומקור הגאווה העיקרי, בזכות ההישגים הגדולים במרוצי הפורמולה 1 והדימוי של מכונית החלומות, כמעט עבור כל אדם בעולם.

פרארי השכילו למקם את מכוניות מזראטי החדשות לצד המכוניות שלהם, בצורה שתאפשר להם לפנות ללקוחות חדשים, בעיקר בזכות רמת מחירים נגישה יותר, מכוניות פחות קיצוניות ויותר נוחות לנהיגה יום יומית. בעקבות גישה זו נולד בשנת 2003 הדגם החדש של ה-QUATTRO PORTE או בתרגום לעברית, ארבע דלתות, שנתן את אות הפתיחה לעידן החדש במזראטי. מאז ועד היום, מקור ההצלחה העיקרי של מזראטי, הוא בשילוב המושלם בין ביצועים של מכונית ספורט, עיצוב מהמם והקפדה על פרטים ברמה של מכוניות יוקרה מהשורה הראשונה.

בשנת 2013 עשתה מזראטי צעד נוסף בכיוון זה והוציאה לשוק את דגם היסטורי נוסף עבור מזראטי בשם ה-GHIBLI, שלקח את הרעיונות החדשים עבור מכוניות מזראטי ומתח אותם עוד קצת. מנוע קטן יותר בעל שישה צילינדרים "בלבד", אך שילוב מערכת בקרת המנוע עם תיבת הילוכים חכמה מאפשרים רמת ביצועים שלא נופלת בהרבה מדגם ה-QUATTROPORTE , וכל זה ברמת מחירים נמוך משמעותית.

יאללה מסיבה
"אוטו איטליה", יבואן פרארי ומזראטי לישראל, הזמין אותנו לאירוע לציון 100 שנים לחברת MASERATI. האירוע התקיים בחצר ביתם לשעבר של משפחת פרארי, שבה מייסד החברה "אנצו" החל את דרכה של סדנת המרוצים שלו, שלימים הפכה לחברת פרארי. כיום הבית והחצר הפכו למוזיאון "אנצו פרארי" שבו מוצגות מכוניות פרארי ואלפא, שבהם אנצו עשה שימוש בתחילת דרכו בעולם המרוצים. בחצר הבית הוקם מוזיאון נוסף שבו הוצגו כ-30 מכוניות מזראטי בולטות משלל הדגמים שיוצרו לאורך השנים, כולל מכוניות מרוץ שבזכותן זכתה מזראטי לתהילה במרוצים במחצית הראשונה של המאה קודמת.

בתחילת האירוע נערכה "מסיבת עיתונאים" שבה נכחו נשיא פרארי "לוקה די מונטצמולו", מנכ''ל מזראטי "הרלד ווסטר", אנשים ממשפחת מזראטי כולל הבן של המייסד וסר סטירלינג מוס, שהוא אחד מנהגי המרוצים המפורסמים ביותר בהיסטוריה של מזראטי. עד כאן הכול נשמע די שגרתי עם קצת תוספות נוסטלגיות, אך ברגע שראש העירייה עלה לדוכן הנואמים והחל בגאווה לספר איך סיפורה של מזראטי משולב עם ההיסטוריה של העיר והמחוז דרך שתי מלחמת עולם וכל התמורות החברתיות והכלכליות שחלו באיטליה אחריהן, התחלתי להבין שמסיבת העיתונאים אליה הוזמנתי היא משהו מיוחד. לא רק נתונים והסברים על איכויות המוצרים וייחודם מול המתחרים, הסיפור כאן הוא סיפור אנושי היסטורי שהחל לפני 100 שנים, אותו חושפים לפנינו בהתרגשות רבה. אנשי מזראטי למעשה הזמינו את העיתונאים ואנשי התקשורת להיות שותפים במסיבה שלהם, שבה הם חוגגים את הצלחת דרכם ומתגאים בתוצרתם לאורך השנים.

נשיא פרארי סיפר איך קיבל לידיו את מזראטי בשנת 1997 ויחד עם צוות של עובדים מסורים הצליחו להביא את מזראטי למעמדה כיום בשוק מכוניות היוקרה הספורטיביות. מנכ''ל מזראטי סיפר על ההצלחות בשוק הסיני והאמריקאי שהביאו לגידול עצום בהיקף המכירות ועל דגם ה-LEVANTE שצפוי לצאת לשוק בקרוב.

סטרלינג מוס
לאחר הסיור בתצוגת מכוניות מזראטי ההיסטוריות אי אפשר שלא להתפעל מהעיצוב ומהייחודיות של מרבית דגמי מזראטי לאורך השנים ומהמסורת הספורטיבית ארוכת השנים. הפתעה נוספת הייתה מסיבת העיתונאים שבה נכח סר סטירלינג מוס, שהוא כאמור אחד מנהגי המרוצים המפורסמים בהיסטוריה של מזראטי. אין ספק שהשתתפותו של נהג מרוצים בן 85 באירוע שכזה מצטרפת היטב למה שכתבתי קודם לכן לגבי תחושת הגאווה מהספורט והאמונה בצדקת דרכם.

לאחר כל ה"מסיבות" נסענו כ-400 מטרים מהמוזיאון עד למפעל מזראטי שבו זכינו לביקור מודרך במחלקות ההרכבה ובקרת האיכות. אחד הדברים הייחודיים במפעל היא העובדה שפרט לרובוט אחד המיועד למרוח את הדבק שבו מדביקים את השמשות, כל שאר הייצור הוא ידני. לראות איך נולדת מכונית זה דבר מעניין, אך לשמוע איך נשמעת מזראטי במהלך נהיגת המבחן בסוף פס הייצור, זו כבר חוויה מרגשת במיוחד שגורמת לחשק עז לנהוג ללחוץ על דוושת הגז בעצמך. למרות שאני לא מבין גדול בתפעול של מפעלי רכב, לא הייתה לי בעיה להבין שכל מכונית מקבלת כאן טיפול אישי וצמוד ממכונאים מיומנים שעושים את מלאכתם עם תחושת גאווה.

עתידה של מזראטי מעולם לא היה נראה טוב יותר, המכירות בגידול משמעותי, גב חזק מצדן של פיאט ופרארי ודגמים חדשים הפונים לפלחי שוק שעד היום לא היו מוכרים למזראטי. כל זה יחדיו, בשילוב עם אותה גאוות יחידה המאפיינת את מזראטי כיום עשויים להוביל את מזראטי אל עבר הצלחות חדשות במאה השנייה להקמתה.

עוד על מזראטי בוואלה! רכב
לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מזראטי MC12 רייסינג GT/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מזרטי 500GT/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
3500/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סטרלינג מוס ובכירי מזרטי ופרארי/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בומרנג מסדנת איטלדיזיין/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סטרלינג מוס בימי צעירותו/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאחרי הקלעים. המכוניות ממתינות לשלב הבא/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פס הייצור . טיפול מסור לכל מכונית/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גראן קופה בבדיקות קרביים מקיפות/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרארי אנזו/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרארי 500 סופרפאסט/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם טרקטורים היו/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
3500/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קופה טרופאו/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בי טורבו 228/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טיפו 1963/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אופנועי סקוט סופר סקויירל/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אפילו מכונת קפה קלאסית בנמצא/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טיפו 1932/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טיפו 420 "אלדוראדו" 1958/מערכת וואלה!, צילום מסך
ביקור במתחם מזרטי לרגל 100 שנות הקמה. ראובן סביו,
היכל התהילה/ראובן סביו
מזרטי גיבלי. ראובן סביו,
מזרטי chubasco קונספט 001/ראובן סביו
4CLT. מזרטי,
מזראטי 4CLT/מזרטי
מפעל מזרטי. ראובן סביו,
עוד קצת קדימה/ראובן סביו
אלפא רומיאו 4C. ראובן סביו,
וגם אלפא רומיאו 4C בסביבה/ראובן סביו
  • עוד באותו נושא:
  • מזרטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully