וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה ראשונה: סיטרואן C4 קקטוס

בעידן פריחת הקרוסאוברים, גם סיטרואן רוצה להצטרף לחגיגה. הפתרון שלה הוא Cactus קוצני המתהדר בלוחות מגן פלסטיים, ושומר על איכות הסביבה עם מנועי 3-בוכנות חסכוניים. טסנו לאמסטרדם כדי לטעום את ה'צבר' הצרפתי

סטילס: רמי גלבוע, יצרן

סיטרואן קקטוס. קרדיט: רמי גלבוע, אתר יצרן
סיטרואן C4 קקטוס. רכב פנאי עם אמירה אחרת/אתר יצרן, קרדיט: רמי גלבוע

אנשי סיטרואן גאים בעיצוב ה'קקטוס' החדש ומדגישים את התאמתו לעולם האורבני המודרני, קושרים את עיצובו הייחודי ל'ד?ה שבו?' האלמותית. כבר התרגלנו לשמוע מילים כאלה, אבל הפעם יש להן ביסוס – תאהבו את עיצוב הקקטוס או לא, זה לא רכב שיחמוק מתשומת הלב שלכם. קקטוס צפוי לנחות אצלנו לאחר הקיץ, עדיין ב-2014.

העיצוב כמסר עליון

כמי שאמור להתחרות ברכבי פנאי עירוניים כמו רנו קפצ'ר, סוזוקי קרוסאובר, שברולט טראקס, פיג'ו 2008 וניסן ג'וק, סיטרואן קקטוס מגיע למערכה חמוש בצבעי הקרב הנחוצים. עיצוב המרכב דווקא לא חריג במיוחד; הישבן שגרתי לחלוטין והפרופיל סטנדרטי למדי, אבל החרטום הבולבוסי מעוגל ויוצא דופן. מה שמעניק לקקטוס ניחוח ייחודי הן תוספות הפלסטיק המסיביות, היוצרות מראה 'קרבי' וייחודי. נתבונן לרגע בחרטום, בו משובצות שתי יחידות תאורה יוצאות דופן; העליונה תחובה בחריץ שטוח ודקיק, מתחתיה עוד יחידת תאורה רגילה למדי. אבל הפנס התחתון מאופר בכבדות על ידי חיפוי פלסטיק ענקי, המשנה לגמרי את ארשת פניו של הקקטוס.

דיפוני הצד הענקיים יצוקים מ-AirBump, חומר חדשני האמור להגן על הקקטוס מפגיעת דלתות של מכוניות סמוכות, נגיחות של עגלות סופרמרקט ושאר מפגעים עירוניים. הפלסטיק כולל בועות אוויר, מעין "פ??צפ?ץ" מגודל האמור להשביח את המיגון האורבני. היצרן טוען שה-AirBump ייחודי ועמיד, עם אורך חיים של למעלה מתריסר שנים. מדליק למראה? חסכוני לתחזוקה? עמיד בשמש? קל להחלפה? רק העתיד יענה על שאלות אלה. הצביעה הייחודית ומיגוני הפלסטיק חובקים את הקקטוס גם מאחור ומעניקים לו מראה ייחודי, ניתן לבחור בצירופים שונים של צבעי מיגון וריפודי פנים, נחמד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

בתוך הבועה

סיטרואן קקטוס. אתר יצרן
תנוחת הנהיגה טובה. גלגל ההגה פחוס, מזכיר את ההגאים ההיסטוריים של סיטרואן. הצג שמול עיני הנהג, צנוע במידותיו ובמידע שהוא מעניק. הצג המרכזי משמש לתקשורת וניווט. מתג N/D/R בתחתית לוח המחוונים מחליף את מוט ההילוכים/אתר יצרן

העיצוב הייחודי אינו נשאר בחוץ, וגם תא הנוסעים גדוש באבזרים וגישות ייחודיות – לא בכל המקרים הם משפרים את איכות חיי המשפחה. יש, למשל, רק שלושה פתחי אוורור למזגן; באמסטרדם הסגרירית זה היה נפלא אבל בתל אביב המבעבעת, עם גג השמש הפנורמי? אין לי ספק שמבחינת סחרור האוויר, פתח ימני היה עוזר לנוסע מס' 2. יש שני צגים דיגיטליים גדולים בעזרתם מנהלים את מערכות הרכב, קישוריות, מולטימדיה וכיו"ב. אבל במסגרת פילוסופיית 'פחות הוא יותר' לא תמצאו מד סל"ד (שבינינו הוא לא ממש נחוץ, אבל נחמד לראות אותו 'כי התרגלנו'), וגם אין מתג פיסי לשינוי המזגן ומהירות המאוורר. כדי להגביר את עצמת המזגן יש להיכנס לצג הדיגיטלי, ולהקיש כמה פעמים. עם כל הכבוד למינימליזם הייתי שמח לשלוח אצבע עיוורת, ולסובב מתג ימינה או שמאלה! מד הדלק קטנטן וקשה לקריאה ויש עוד מוזרויות רבות, המתאימות לסיטרואן הנאבקת על מימוש ייחודיות.

חומרי הדיפון הפנימיים מגוונים, על גבול ההגזמה – לוח המחוונים כולל חומרים מבריקים וגם עמומים, שחורים וסגלגלים, רצועות דמויות עור, דמויי אלומיניום... ניכר מאמץ עיצובי כביר. המושבים והמרחב הפנימי מספיקים לארבעה מבוגרים מלאים, אם כי המושבים הקדמיים צמודים מאוד זה לזה; הישיבה מחייבת חיכוך מרפקים אינטימי, נחמד מאוד אם אינך יוצא את החותנת לטיול סופשבוע. גלגל ההגה פחוס מלמעלה ומלמטה, מעניק רמז לגלגלי ההגה ההיסטוריים של סיטרואן, בעלי חישור בודד. עוד חדש-ישן בקטגוריה, חלונות אחוריים הנפתחים כלפי חוץ על צירים אנכיים; בדומה למכונית 3-דלתות, אפשר לפתוח את החלונות רק בחלקם האחורי, כדי לאפשר זרימת אוויר חלקית. מוזר? מעצבן את הנוסעים מאחור? סיטרואן טוענת שלא החיסכון הכספי הוביל לתצורה זו אלא הרצון לחסוך במשקל, 11 קילוגרם של ברזלים, מסילות, מנועים ומנעולים.

"איזו מין שלווה, ולא עושים שום דבר!"

הולנד היא אחת הארצות הרגועות ביותר באירופה, וגם ההשקה התנהלה בגישת סטאלבט חריגה; נהגנו קילומטראז' נמוך במיוחד, בסביבה קשה לנהיגה – כבישי הולנד קטנים וצפופים, רוכבי אופניים מגיחים מכל עבר, האוטוסטרדות שורצות מלכודות מהירות, אתגרי הנהיגה היחידים חבויים במחלפי האוטוסטרדות.

לא אהבתי את הלוקיישן אבל לאחר כמה שעות הגה ושיחות עם אנשי סיטרואן, התחלתי להבין את המחשבה שמאחורי הבחירה. לסיטרואן יש מסר מגובש לגבי כיוון תעשיית הרכב, בו צועד נהג שנות ה-2020; "הכנסנו לקקטוס רק את מה שבאמת צריך", הן אומרים. את החלונות האחוריים לא פותחים בכל מקרה, אז למה לבזבז עליהם משקל וכסף? מסיבה זו גם ביטלו את פתח המזגן הרביעי (לדעתי, טעות), לא כללו מד סל"ד (שבאמת לא עולה כסף, בעידן הצגים הדיגיטליים), ועוד פתרונות המדגישים מינימליזם פונקציונאלי.

סיטרואן קקטוס. קרדיט: רמי גלבוע, אתר יצרן
העיצוב עשיר עם שפע חומרים ופתרונות מקוריים. כריות האוויר מותקנות בגג, משאירות מקום לתא כפפות שימושי. המנוף המבצבץ בין המושבים הוא בלם היד, בורר ההילוכים מותקן בלוח המחוונים/אתר יצרן, קרדיט: רמי גלבוע

ברוח זו נבחרה הולנד כיעד להשקה – הולנד היא אחד המקומות הצנועים ביותר באירופה ובעולם כולו, מדינה בה שומרים על הסביבה בקפדנות, לא מחליפים מכוניות רק כי הופיע דגם חדש, ושיעור המכוניות החשמליות גבוה במיוחד... זהו חזונה של סיטרואן לשנים הבאות, שנים של מינימליזם וחיסכון. בוקר טוב עולם מודרני, נטול תשוקת נהיגה ונהמת מפלטים!

האם נוסעת כמו סיטרואן?

בהתחשב בקילומטראז' המצומצם והסטרילי של ההשקה, לא אסתכן בחלוקת ציונים לקקטוס החדש. נהגנו בעיקר בגרסת הבנזין 1.2 ליטר טורבו, בעלת שלוש בוכנות. עם משקל עצמי זערורי של 1020 קילוגרם, 110 כ"ס ו-20.9 קג"מ ב-1500 סל"ד, הקקטוס הזה יודע לעקוץ מהר. עם תיבת הילוכים ידנית הקקטוס מאיץ בנחישות, 9.3 מאפס ל-100, עם מהירות מרבית של 188 קמ"ש. המנוע הגמיש דוחף חזק ומוט ההילוכים מתפקד היטב, אם כי בתחושת צמיגות מסוימת.

הבידוד האקוסטי סופג היטב את רעשי הכביש והצמיגים, וצליל מנוע 3-הבוכנות נוכח בתא הנוסעים רק בזמן תאוצה. אין היא מתנהגת, איך הבולמים? לא יודע לומר לכם. במסלול שהפניות היחידות בו היו סביב כיכרות עירוניות, והשיפועים התלולים ביותר היו מחלפי אוטוסטרדה, לא אסתכן בחלוקת ציונים. התחושה היא של ספיגת מהמורות טובה, אם כי לא ברמה 'סיטרואנית'. בהעברות משקל נוטה המרכב על צדו אבל בנהיגה רגועה, נהנינו למדי מההיגוי.

ערכנו גם סיבוב קצרצר על סיפון קקטוס רובוטית, עם טורבו-דיזל 92 כ"ס. התיבה הרובוטית בעלת מצמד בודד מתפקדת טוב יותר מהתיבות הרובוטיות הראשונות אבל עדיין לא ברמה של אוטומט רגיל, או תיבה כפולת מצמדים; מומנט הדיזל מתבטא במעבר לא חלק מהילוך ראשון לשני, וגם בהמשך זה לא הכי חלק; ייתכן שעם מנוע בנזין יהיה התפקוד נינוח יותר. במסגרת המינימליזם לא מצאנו מוט שילוב הילוכים, התיבה הרובוטית מופעלת על ידי מתג חשמלי. לא צפויה בקרוב גרסת 4X4, אם כי אישרו באוזניי שסיטרואן מפתחת מערכת כזו לשימושי כביש ושלג. מועד ההצגה, רחוק מן העין.

האם זו הכוכבת החדשה של סיטרואן?

סיטרואן קקטוס היא ציפור מוזרה, בתוך נישה פורחת. הלוגו על מכסה המנוע אינו מהנכספים בישראל, והעיצוב המוגזם יקשה על 'מר ישראלי' לקנות מכונית המעוטרת במיגוני פלסטיק, פנסיה מאופרים בכבדות, וחלונותיה האחוריים לא נפערים לרווחה. גם הצג הדיגיטלי שמול הנהג אינו מספק את הסחורה המבוקשת בשוק שמרני כשלנו; אין מד סל"ד, מד הדלק זערורי במידותיו.

ומצד שני, עם תג מחיר משוער החל מ-110,000 שקלים, הקקטוס תחרותי מאוד מול קפצ'ור, סוזוקי, 2008, טראקס או ג'וק. מחיר הקקטוס טוב גם בהשוואה לחלופה של משפחתיות רגילות. מחיר החדירה טוב ולמכונית יש פוטנציאל שכנוע מצוין, אבל אני חושש כי בישראל אין הרבה הערכה לעיצוב חדשני, 'מינימליזם' אינו מו?כ?ר מכוניות, והקקטוס מסתער אל שדה קרב השורץ מכוניות חלופיות. אבל הצרפתים בחרו בשם 'קקטוס' מכיוון שהוא מצביע על ייחוד, קוצניות, וצעידה אל מחוץ למסלול המוכר והמתחנף. האם ה'צברים' הישראליים ישתכנעו ויינגסו בקקטוס הצרפתי? התשובה בעוד חודשים ספורים.

עוד הרבה על סיטרואן בוואלה! רכב

  • עוד באותו נושא:
  • סיטרואן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully