וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקה: ימאהה טריסיטי, קטנוע תלת גלגלי עממי

יש לו שלושה גלגלים ואת הבטיחות שבאה בזכותם, משקל נמוך ושימושיות גבוהה, אבל המפתח הוא המחיר והוא נמוך. צריכים גלגלי עזר?

אתר יצרן

צילום: קובי ליאני, יצרן
עריכה: רן צימט

הסרט צולם בעזרת מצלמת האקסטרים נילוקס F60

בחצי השעה האחרונה להשקת הימאהה טריסיטי, קיבלתי המחשה ברורה וכמעט כואבת מדוע קטנועים תלת גלגליים הם הרבה יותר מאשר אופנה מערב אירופית. במשך שעות רכבנו על גבו של המיאהה טריסיטי (tricity) בהשקתו העולמית, ברחובות המעופפים של אמסטרדם ובכבישים הכפריים. נהנינו, נשמנו אוויר וגם אכלנו לשובעה, אבל ברגע אחד של חוסר תשומת לב, זה הוא שהיה שם בשבילנו כדי להציל את המצב.

את הרכיבה הוביל נציג ימאהה באמסטרדם, מוקד הפעילות האירופית של היצרנית היפנית ומאחוריו, ומאחורי אמא אווזה, שורה של עיתונאים שלא יודעים איך לעכל את הנופים הירוקים והשטוחים שמסביב. גם אנחנו קצת חלמנו והתעמקנו קצת יותר מדי בנדל"ן שבצדי הדרך ואז הקולגה שלפנינו ירד חזק על הבלמים כי הופתע ממדרכה שפתאום הגיעה מולו. גם אנחנו נאלצנו להגיב בבלימה דומה, רק שעל הכביש היו גרגירי אבנים, כורכר של צדי הדרך שגרם לנעילה מהירה של הגלגלים. הטריסיטי למרות הכל נותר יציב, את הנעילה הצלחנו לשחרר וברגע האחרון גם לבצע חמיקה שמאלה כדי למנוע התנגשות. הלב דפק חזק, שכן עם כל קטנוע דו-גלגלי אחר, כבר היינו על הכביש מלקקים את הפצעים. שוכנענו.

השקה קטנוע תלת גלגלי ימאהה טריסיטי 125. קובי ליאני
השקה קטנוע תלת גלגלי ימאהה טריסיטי 125/קובי ליאני

תחבורה חדשה

הרעיון להכפיל את מספר הגלגלים על הציר הקדמי של קטנועים אינו חדש ופיאג'ו האיטלקית יישמה את השיטה כבר לפני שנים בהצלחה גדולה. די לבלות יום אחד בכבישי פריס כדי להבין את מידת ההצלחה שבה נקלטו קטנועים אלה בזכות יכולתם להתמודד עם האחיזה הנמוכה שמציעה סלילת האבנים הצרפתית והנוחות שבתפעול. קטנועים אלה לא היו מושלמים - הם סבלו מהיגוי מעורפל ומשונה, ממשקל גבוה וממדים גדולים ולכן עם השנים נעשו ניסיונות להקטין את אלה עם גרסאות חדשות כמו היורבן של פיאג'ו.

כמובן שימאהה לא יכלו להישאר אדישים לשוק מצליח זה, אך סתם להגיע עם קטנוע תלת גלגלי לשוק זה, כמו שניסתה למשל קואדרו לעשות ולא בהצלחה יתרה, זה מיותר. אז מה עושים? מפתחים כלי שמנסה לתקן את הקשיים של הקטנועים המוכרים, וכך נולד הטריסיטי החדש של ימאהה. באופן פרטני, מדובר בקטנוע תלת גלגלי, אבל במבט רחב יותר, מדובר בסנונית ראשונה שמבשרת על בואה של משפחת כלים חדשים של היצרנית היפנית עם שלושה וארבעה גלגלים ששמה 'ניו-מוביליטי' - ניידות חדשה.

"לפעמים, תנאי הרכיבה העירוניים מעמידים בפני הרוכב סכנות שעמן יש להתמודד - כבישים רטובים, סלילה חלקה, מדרגות, מדרכות, עלים שנשרו, דרכים מרוצפות ועוד וחלק גדול מהתאונות קורות בגלל תנאים קשים אלה. הטריסיטי החדש בא כדי להעלות את רף הביטחון שברכיבה העירונית ולכן עשינו אותו קל משקל ונעים לשימוש, גם לגברים, גם לנשים ולכל המשפחה, עם דגש על רוכבים מתחילים" - כך הסבירו אנשי ימאהה באירוע ההשקה.

השקה קטנוע תלת גלגלי ימאהה טריסיטי 125. אתר יצרן
השקה קטנוע תלת גלגלי ימאהה טריסיטי 125/אתר יצרן

מכאניקה בשרות הרוכב

במפגש הראשון עם הימאהה טריסיטי מגלים קטנוע גדול פחות מהמצופה או ממה שהורגלנו עד כה. אורכו 190.5 ס"מ וגובה מושבו 78 ס"מ מהקרקע ומול המושב ישנו משטח שטוח (לא ממש גדול) להניח עליו את הרגליים. זה אומר שקל לעלות על מושבו ולמצוא תנוחה טבעית לרכיבה. מתחת לאותו מושב ישנו תא אחסון בנפח של 20 ליטר שיכול להכיל קסדה מלאה, או במקרה שלנו, את תיק הצילום ועוד קצת.

את התכונה החיובית הראשונה בטריסיטי פוגשים מיד עם התחלת הרכיבה - הוא קל. ממש קל. 146 קילוגרמים (יבש) או 154 קילוגרמים עם כל הנוזלים ומכל דלק מלא זה מעט עבור קטנוע תלת גלגלי. המשקל הזה מאפשר לו לזנק ממקומו בקלילות, לפנות ברדיוסים הדוקים מאוד ללא מאמץ או צורך בהורדת רגליים וגם לא מקשה על הרוכב להניע אותו אחורנית במקרה של יציאה מחניה למשל.

באותו מפגש ראשון שמים לב גם לרמת ההקפדה של ימאהה על האיכות וההרכבה של הטריסיטי. לא מצאנו בו שום פרט להלין על עניין האיכות. כל החומרים מהודקים טוב למקומם, הצביעה נאה וגם כשמציצים לו מתחת לשמלה אל עבר המנגנון המכאני שמאפשר את התנועה כפולת הגלגלים מלפנים, הכל משאיר רושם איכותי.

השקה קטנוע תלת גלגלי ימאהה טריסיטי 125. אתר יצרן
השקה קטנוע תלת גלגלי ימאהה טריסיטי 125/אתר יצרן

על שישה בולמים עומד העולם

רחובות אמסטרדם בהם נערכה השקת הטריסיטי מציעים תנאי רכיבה מגוונים מאוד. אלה כוללים אספלט יבש ורטוב, סלילת לבנים וגם מעבר חד בין שני משטחים אלה, מדרגות, עליות ומורדות, הולכי רגל מעופפים וכמובן שילוב של כל אלה יחד. זהו אתגר של ממש ברכיבה, אבל מרגיעה העובדה לפחות שהנהגים שמסביב לא מתעלמים מקיומם של הרוכבים כמו בישראל ומגינים אליך אדיבות בהשתלבות בתנועה, בצמתים וכדומה.

התנאים המורכבים האלה ממחישים מצוין את ההצהרות של אנשי ימאהה על ההשקעה הרבה שנתנו אל תכונות הניהוג של הטריסיטי. הוא קליל וזורם ומרגיש כמעט כמו כל קטנוע 125 סמ"ק בעיר ובסעיפי ההיגוי והיכולת לשנות כיוון, להאיץ וכמובן שלבלום הוא אף טוב בהרבה. המתלה הקדמי מורכב מארבעה בולמי זעזועים (שניים לכל גלגל) בקוטר 33 מ"מ ועם מהלך של 90 מ"מ, כאשר השניים הקדמיים מצוידים בקפיצים ושמן ואילו הזוג האחורי משמש לייצוב הגלגל. מעליהם ישנם משולשי היגוי יצוקים שמאפשרים תנועה הרמונית חופשית כמעט לגמרי לכל גלגל עם יכולת עצמאית של כל אחד מעם לתקל מכשולים ומדרגות. זאת בעיקר הודות לחלוקת משקל מושלמת של 50:50 בין הציר הקדמי לאחורי.

אחד השעשועים ברכיבה העירונית היה להניח גלגל אחד על המדרכה ושני על הכביש ופשוט לנוע כך מבלי שהדבר יפגע בתחושת היציבות או ביציבות בפועל. המנגנון הזה, לא רק מאפשר לעולה חופשית, אלא גם מעביר תחושה מאוד נעימה אל הידיים. אין את הנטייה למרכוז שמוכרת מה-MP3 של פיאג'ו, אלא מעבר חלק לגמרי בין הטיה מצד אחד, לצד אחר דרך אותו אמצע. מאחור ישנם שני בולמים שאינם ניתנים לכוונון והכיול שלהם שומר על אמצע מבחינת שיכוך המהמורות והריסון לטובת היציבות.

לזכותו של הטריסיטי אפשר לציין גם את מערכת הבלימה. בניגוד לקטנועי 125 סמ"ק דו-גלגליים, יש כאן שלושה דיסקים, כאשר המנוף הימני מפעיל רק את שני הקדמיים והמנוף השמאלי מפעיל את כל השלושה יחד. הבלמים לא מתוגברים וזה אומר שצריך השקעה של כוח בידיים כדי לקבל נשיכה חזקה, אבל היא מגיעה בצורה ליניארית עם תחושת ביטחון גבוהה.

השקה קטנוע תלת גלגלי ימאהה טריסיטי 125. אתר יצרן
השקה קטנוע תלת גלגלי ימאהה טריסיטי 125/אתר יצרן

זורם בעיר, חלש בחוץ

עם כזו יציבו ובטיחות, לא פלא שהמנוע הופך להיות משני בחבילה. כדי להתאים לקהל עירוני רחב וגדול ככל הניתן, ימאהה בחרו להשיק קודם את גרסת ה-125 סמ"ק ולטריסיטי הזה יש 11 כ"ס בלבד. למה רק 11 ולא 14.9 שמאפשרות התקנות? בימאהה מסבירים שתוספת ההספק הייתה מייקרת את הכלי (עוד נגיע למחיר) והייתה מחייבת שימוש במערכות חזקות יותר לבלימה ובמתלים. המנוע הזה מאפשר להם גם להצהיר על צריכת דלק של 40 קילומטרים לליטר, שכן מנוע חזק יותר, היה עשוי להיות חסכוני פחות.

בעיר, אין ממש תחושה של חוסר בכוח. מסובבים את המצערת והטריסיטי מגיב בהאצה נחושה קדימה כמו רוב הקטנועים בזכות המשקל הנמוך. הפעולה של המנוע חלקה וגם הצליל נעים לאוזן ובניית הכוח לאורך הסל"ד מעודנת כדי לא להבהיל רוכבים חדשים.

עם זאת, כשהוציאו אותנו מרחובות העיר אל המרחבים הירוקים שדרומית לאמסטרדם, מתחילים להרגיש שעוד קצת סוסים היו בהחלט משדרגים את החוויה ואת הבטיחות. אנשי ימאהה מספרים שהמהירות המרבית האפשרית היא 110 קמ"ש, במישור, בלי רוח ואולי גם עם רוכב פחות כבד מאיתנו, שכן אנחנו הצלחנו לראות מקסימום של 94 קמ"ש על צג המהירות (המהירות הממשית נמוכה מכך בגלל הסטייה הטבעית) אחרי זמן ממושך של מצערת פתוחה עד לעצר. זה לא מספיק מהר בכל קנה מידה, בטח בכבישים הבינעירוניים בישראל שבהם הנהגים שמסביב לא מקבלים בהבנה כלי איטי מהם בכביש. איילון בא בחשבון? רק כשהוא עמוס.

השקה קטנוע תלת גלגלי ימאהה טריסיטי 125. אתר יצרן
השקה קטנוע תלת גלגלי ימאהה טריסיטי 125/אתר יצרן

קונים שני גלגלים, השלישי מתנה

בצד החיובי של הטריסיטי שמנו את ההתנהגות, הנוחות, הבטיחות, השימושיות וגם את העיצוב והאיכות ובצד הפחות טוב את המהירות הסופית שהוא מסוגל להעפיל אליה, אבל מה שמטה לחלוטין את הכף לטובתו, הוא המחיר. מקביליו של הטריסיטי עולים המון וזו הסיבה מדוע הם לא נפוצים כמו שהם צריכים להיות בישראל וגם בכך טיפלה ימאהה.

אחרי שהפתיעה עם מחירי האופנועים במשפחת ה-MT, גם הטריסיטי גורם להרמת גבות - אם המיסוי של המדינה לא ישתנה לרעה, או לטובה (האם תיתכן הקלה במס לכלים תלת גלגליים בזכות הבטיחות?), הימאהה התלת גלגלי אמור לעלות לכם פחות מ-25 אלף שקל. היבואן מדבר על בין 21 ל-24 אלף שקל - זול משמעותית ממתחריו וזה מחיר מצוין לטעמנו לקטנוע עירוני עם מקדם בטיחות גבוה כשלו. מתי בארץ? בספטמבר. שווה לחכות.

עוד על ימאהה בוואלה! רכב

קונים קטנוע או אופנוע חדשים? כדאי שתבקרו כאן

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • ימאהה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully