וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיקוד קולי: הסחת דעת מסוכנת

מחקר שבוצע באוניברסיטת יוטה מצא כי נהיגה עם דיבורית או הפעלה קולית מסוכנת מאוד. "לא מבחינים בהולכי רגל ועצמים"

מחקר נהיגה עם דיבורית, AAA. AAA,
המחקר בודק תגובות נהגים המשתמשים בדיבורית/AAA

הדעה הרווחת בקרב נהגים היא שנהיגה עם דיבורית תהיה יחסית בטוחה. אולם, מחקר שבוצע לאחרונה באוניברסיטת יוטה בשיתוף הקרן לבטיחות תחבורה בארה"ב (AAA), מצא כי השימוש בהתקן זה עשוי לגרום להסחות דעת קיצוניות שעלולת להסתיים בתאונות דרכים קטלניות. לדברי החוקרים, יצרני רכב רבים מגדירים בעלון המכירות את הדיבורית כ"התקן בטיחותי", אולם החוקרים טוענים כי השימוש בהם מסורבל.

בוב דרבלנט, ראש צוות המחקר, מדגיש את התופעות החמורות ותוצאותיהן: "זה חוסר תשומת לב מתמשך. הם מתעלמים מתמרורים, רמזורים, הולכי רגל ומכוניות אחרות אפילו כשהם נעזרים בהפעלה קולית. הראש שלהם פשוט לא ממוקד בנהיגה. אנחנו עכשיו מבינים את ההשלכות של המערכות הללו. זו הסחת דעת קוגניטבית".

רוב המכוניות החדישות מצוידות כיום בדיבורית או בהפעלה קולית, ולכן השימוש בהם גדל בכל שנה. בין היתר, הבקרות מאפשרות שליחת מסרונים, סקירת תחנות רדיו וכן הפעלת מיזוג האוויר ברכב. המטרה כאמור פשוטה: לשמור את הידיים על ההגה ואת הריכוז בנהיגה, אלא שהחוקרים גורסים שדווקא בשל אמצעים שנועדו לכאורה לעזר לנו, עולה הסיכון להיות מעורב בתאונה.

המחקר פנה לבחון את הדיבוריות הפופולריות ביותר (והמקוריות) בכלי רכב עממיים, ובמסגרת הניסויים מצאו כי יצרניות מסוימות מפעילות מערכות ידידותיות. הם נעזרו בחיישנים למדידת דופק לב, ואמצעים נוספים על מנת לפקח על תגובות הנהגים בעת שימוש בטכנולוגיות שאינן מצריכות שימוש בידיים.

על פי ממצאי החוקרים, המערכת הבטיחותית ביותר היא של טויוטה (Entune system), שגרפה את הציון הגבוה ביותר עבור "קלות שימוש". מנגד, שברולט (MyLink) התייצבה במקום האחרון בשל קושי הפעלה וכן משום שהיא גורמת להכי הרבה הסחות דעת.

אולם, לא רק יצרני הרכב סומנו כמוקד המחקר. גם אפליקציות מתוחכמות כמו SIRI של אפל נבחנו. כאן, ציינו החוקרים שההפעלה הקולית של ענקית המחשבים הייתה בין הגרועות ביותר, שכן לא רק שמסובך ומסוכן לבצע שיחת טלפון, אלא גם חיבור מסרונים או עדכונים ביומן מעלים באופן משמעותי את הסיכוי למעורבות בתאונה.

לסיכום, אמרו החוקרים, הם מבינים כעת טוב יותר את החסרונות במכשירים אלו והתמונה מתבהרת. "הפעלה קולית חייבת להיות הרבה יותר מדוייקת - והיא רחוקה מזה. מסרונים הם ללא ספק הכי גרועים. זה הרבה יותר גרוע מהאזנה להודעות קוליות".

עוד מחקר ובטיחות בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully