וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להגיע לבית הספר בבטחה

רכב

20.10.2014 / 8:45

אחרי הפוגת החגים חוזרים התלמידים לגנים ובתי הספר. שאלנו את עו"ד עמיקם חרל"פ, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין, מה צריך לבדוק ברכבי הסעות

בת שלוש נשכחה ברכב הסעות בנתניה, יולי 2011. שלומי גבאי
רכבי הסעות. אפשר למנוע טרגדיות/שלומי גבאי

בשנים האחרונות חלה עלייה במספר תאונות הדרכים בהן היו מעורבים רכבי הסעות. אלה אמונים על הסעת הילדים מנקודה לנקודה בבטיחות מרבית, כך שההורים ירגישו שהפקידו את היקר להם מכל בידיים מיומנות. אולם, חברת הסעות מחויבת לעמוד בקריטריונים ומאפיינים שלא תמיד נבדקים עד לפרט הקטן ביותר, ובנקודה זו, טמונה הסכנה הגדולה ביותר.

משכך, וכדי לקבל תמונה מלאה וברורה יותר מה חייבים ההורים לדעת מול חברת ההסעות, גייסנו את עו"ד עמיקם חרל"פ, מומחה לדיני נזיקין וביטוח,ממשרד עמיקם חרל"פ ושות', לענות על שאלות מקיפות בנושא.

מהן חובותיה של חברת ההסעות?

חובותיה של חברת ההסעות הינן לוודא שנהגיה עומדים בכל התנאים שיפורטו כאן ולהם את כל האישורים המתאימים והם עמדו בבחינות המתאימות. בנוסף, על חברת ההסעות לעמוד בהוראות החוק למניעת העסקה של עברייני מין. כמו כן, על החברה לוודא שהרכב עומד בכל התנאים כפי שמפורט בתשובה הבאה.

מהם סימני האזהרה שרכב הסעות צריך שיהיה לו?

יש להצמיד לחלקו האחורי של הרכב שילוט ברור ועליו כיתוב בולט "הסעת ילדים", וכן לציין באמצעות שלט ברור את יעדי הנסיעה. נוסף על השלט, חייב כל רכב להסעת תלמידים להתקין פנסי איתות מהבהבים, על מנת להתריע בפני נהגים הנוסעים בקרבתו על הימצאות ילדים. באוטובוס יש להתקין שני פנסים בצבע צהוב בחזית הרכב ושני פנסים בצבע אדום בחלקו האחורי, שיופעלו ויהבהבו באופן אוטומטי בכל פתיחה של הדלתות.

ניתן גם לבקש לראות את רישיון הרכב ולוודא שמצוין בו שהוא מורשה להסיע ילדים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

מהן חובותיו של נהג הסעות ילדים?

נהג ברכב להסעות ילדים צריך לעמוד בקריטריונים הבאים:

•להיות בעל רישיון נהיגה מתאים לאוטובוס זעיר או אוטובוס רגיל בהתאם לכמות הילדים.

•להיות תושב הארץ מעל גיל 21.

•לעבור בדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד).

•להחזיק ברישיון נהיגה לתקופה של שנתיים לפחות.

•להיות בעל 8 שנות לימוד לפחות.

•היעדר רישום פלילי/תעבורתי.

•עמידה בקורס לנהגי רכב ציבורי של משרד התחבורה, עמידה
במבחן נהיגה עיוני ומעשי.

•הנהג חייב להחזיק ברישיון להסעת ילדים ויידרש להמציא תעודת יושר פעם בחמש שנים.

האם נהג ההסעות מבוטח?

על נהג/חברת ההסעות לדאוג לקיום ביטוח חובה מתאים המכסה הסעת תלמידים בשכר. מדובר בפוליסה מורחבת יותר, שכן פוליסת ביטוח חובה סטנדרטית, בדרך כלל, מחריגה הסעה בשכר.

האם התלמידים מבוטחים?

במידה ויש לנהג רישיון נהיגה מתאים ופוליסת ביטוח כאמור לעיל, הרי שהנהג והנוסעים – התלמידים מכוסים במסגרת ביטוח חובה בגין נזקי הגוף שיגרמו להם חס וחלילה בתאונת דרכים.

יש לזכור כי פוליסת ביטוח תלמידים מחריגה בדרך כלל תאונת דרכים ואינה מעניקה פיצוי בגין כך וזאת בשל קיומה של פוליסת ביטוח חובה כאמור לעיל.

הפסיקה דנה במקרים בהם נשכחו ילדים ברכב, האם מדובר בתאונת דרכים כמשמעותה בחוק ואז חברת הביטוח צריכה לפצות או לא. הפסיקה קובעת כי במקרה שבו ילד נפטר בשל שכחה ברכב, לא מדובר בתאונת דרכים וביטוח החובה אינו חל. במקרה זה, ביטוח תלמידים כן יפצה בהתאם לסכומי הפיצוי בפוליסה זו.

במקרה של אדם שמבצע הסעה של תלמידים ואינו מקבל תשלום ישיר אלא עקיף - לדוגמא, הוא לא מקבל תשלום מהנוסעים עבור ההסעה, אלא הנהלת המוסד משלמת לו עבור ההסעות הללו. או אם משלמים לו גלובלית סכום קבוע בסוף חודש וכדו'. האם זה נחשב בהגדרת הסעה שמצריכה ביטוח מיוחד ר

בוודאי. הפסיקה קבעה לא אחת כי התשלום לא חייב להתבצע ישירות ע"י הנוסעים כדי שההסעה תחשב הסעה בשכר. גם אם הנהלת המוסד משלמת או שהתשלום מתבצע בסוף החודש, עדיין זה יחשב כהסעה בשכר ויש צורך ברישיון וביטוח ספציפיים לצורך כך.

האם הסעות בתשלום מידי פעם, לא בקביעות, גם הן נכללות בהגדרה האמורה שמצריכה ביטוח מיוחד ורישיון?

לגבי הסעות מידי פעם, קבעה הפסיקה כי יש צורך בהתקיימות 2 תנאים כדי שהסעה כזו תיחשב הסעה בשכר: האחד – נסיעה למטרות רווח. השנייה – בעלת צביון עסקי. כלומר, גם אם ההסעות נעשות מדי פעם, אך הן למטרות רווח, זה יחשב כהסעה בשכר ויש צורך בביטוח ספציפי לכך.

אם אדם מסיע חברים ומקבל תשלום חלקי - נניח מחיר שהיו משלמים לאוטובוס, או השתתפות במחיר הדלק (שזה כבר אולי בכלל לא תשלום) - האם גם זה נחשב להסעה בתשלום שמצריכה ביטוח /רישיון מיוחד?

כפי שצוין בתשובה הקודמת, יש צורך שההסעה תהיה למטרות רווח ובעלת צביון עסקי. לפיכך, גם תשלום חלקי או השתתפות בדלק יכולות להיחשב כמטרות רווח. מאידך, יש לבדוק האם מדובר בנסיעה בעלת צביון עסקי. דהיינו, האם מדובר ב"טרמפ חברי" או בהסעה בשכר של אנשים לצורך עסק ורווח.

מה בעצם צריך כדי לבצע הסעה כזאת בתשלום באופן חוקי - ביטוח לרכב / לנהג, או גם רישיון מיוחד / רישיון עסק ?

כדי לבצע הסעה באופן חוקי, יש צורך ברישיון נהיגה מתאים להסעת נוסעים, ברכב מתאים שיכול להכיל כמות נוסעים מוגדרת בהתאם לרישיון הרכב וכמובן לביטוח מתאים הכולל הרחבה להסעה בשכר, הן בביטוח החובה והן בביטוח המקיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully