וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן חשמלי בשטח: ZERO FX

26.10.2014 / 8:33

אנו כבר יודעים איך זה לרכוב על אופנוע חשמלי בכביש. עכשיו אנחנו יודעים גם איך זה בשטח. זה אפילו יותר מהנה וגם יותר קל

צילומים: קובי ליאני

מבחן אופנוע זירו מוטוקרוס חשמלי. קובי ליאני
זירו FX - לא מוותר בשטח ולגמרי מפתיע ביכולותיו/קובי ליאני

המהירות גורמת לעצים בצדי הסינגל להפוך לקירות ורק שריקה חרישית וצליל חלוקי הנחל הנרמסים מתחת לגלגלים מפרים את השקט מסביב. אני נזכר במקסוול ופרדיי ושולח להם מחמאות על התרומה המכרעת שלהם לפיתוח התורה האלקטרומגנטית לפני 150 שנה וחושב לעצמי עד כמה הם צדקו. הרחק מלפנים אני מבחין בנקודה שחורה על הסינגל ותוך שניות היא עוברת להיות מאחורי ומסביב ממשיך השקט.

בקצה אני עוצר ושומע את ההתנשפויות של אותו רוכב אופניים שעקפתי בדרך וזה עתה סיים את העלייה. במקום להתחיל להטיף מוסר על נסיעה ביער עם אופנועים וחוליגניזם, הוא בשיא ההתלהבות שואל אותי "מי בנה את זה? מה זה?" אני מחייך, מזרים זרם לסלילים ויוצא בהחלקת כוח שמעלה לאוויר כמויות אבק שלא היו מביישות טנק מרכבה. אני ממשיך לטוס בסינגלים מחייך בקסדה ושומע ציוץ ציפורים, מטוסים בשמיים ואפילו את רעש הרוח בין העצים ומתחיל להבין שיש פה משהו באמת חדש.

מבחן אופנוע זירו מוטוקרוס חשמלי. קובי ליאני
מבחן אופנוע זירו מוטוקרוס חשמלי/קובי ליאני

זה לא קורקינט חשמלי

יש לי סלידה מאופניים, קורקינטים וכמובן אופנועים חשמליים. שני הראשונים מציקים בכבישים, מפחידים במדרכות ותופסים את כל חניות הקטנועים בעיר והשלישי נראה כמו אופנוע, אבל אפילו לא עושה רעש של אופנוע. למרות היתרונות של הכלים החשמליים בכל הקשור לעלויות אחזקה ושמירה על איכות הסביבה, מעולם לא חשבתי לרכוש קטנוע/אופנוע עם מנוע חשמלי. הסיבה העיקרית היא, שעד היום הייתי משוכנע שהרכיבה עליהם היא פשוט לא מהנה וסיבה נוספת היא השאלה, האם באמת העתיד הוא בכלים עם מנועים חשמליים?

כדי לנסות לשבור לעצמי את הסטיגמה ולפתוח קצת את הראש לגבי כלים חשמליים, החלטתי לבחון את ה-ZERO FX. למרות הספקות שהיו לי לגבי יכולתו של האופנוע החשמלי והלא מוכר להתמודד עם המסלולים ה"רגילים" באזור בן שמן וקו 400, החלטתי ללכת אתו עד הסוף ולבחון אותו כמו כל אופנוע שטח אחר.

על העגלה עמדו שלושה אופנועים, שנראו ממבט ראשון זהים לחלוטין, אך לאחר מבט מעמיק מתגלה אמת קצת אחרת. דגם ה-FX הסטנדרטי מגיע עם צמיגי דו''ש, מערכת תאורה והינע אחורי באמצעות רצועת קבלר. ניתן להזמין אותו עם מצבר אחד או שניים ובהתאם משתנה ההספק, המחיר וטווח הנסיעה. דגם ה"מוטוקורס" מוותר על מערכת התאורה, מקבל צמיגי מוטוקרוס של KENDA והנעה אחורית באמצעות שרשרת, בכדי להקטין את הסיכוי לקריעת הרצועה בנחיתה מקפיצות עם מצערת פתוחה. הדגם השלישי הוא דגם צבאי, שמצויד במערכת תאורה בתחום האינפרה אדום, הנעה אחורית באמצעות שרשרת, רגליות רוכב מכורסמות ומגני ידיים סגורים של CYCRA. דגם זה מיועד לשימוש צבאי ופרט למי שמחזיק בבית "שפנפן" (מכשיר לראיית לילה) ומעוניין לפלוש באופן חרישי לגינה של השכן באמצע הלילה עם האופנוע, לא נראה לי שדגם זה מתאים לאנשים פרטיים.

מבחן אופנוע זירו מוטוקרוס חשמלי. קובי ליאני
מבחן אופנוע זירו מוטוקרוס חשמלי/קובי ליאני

מוטוקרוס מחשמל

כמו שכול רוכב שטח היה עושה, התחלתי עם דגם ה"מוטוקרוס" עם מצבר אחד וצמיגי קנדה אגרסיביים. העברת מתג המנוע למצב ON, פתיחה של ידית הגז/זרם והאופנוע מתחיל לזוז, אבל בשקט. דרך אגב, לא צריך להתניע, המנוע תמיד במצב שבו פתיחה של ידית הזרם גורמת לו להתחיל בתנועה. אני מדמיין לעצמי, איך נשמע זינוק למרוץ מוטוקרוס של אופנועים חשמליים ומתחיל לצחוק בתוך הקסדה. מעניין אם הקהל ימשיך להגיע למרוצים אחרי הפעם הראשונה.

אני מזנק למרוץ עם עצמי ונשאר המום, האופנוע טס, דורס הכול ורק מגבלות המתלים והשלדה מחייבות אותי להאט. אומנם שקט, אבל חזק מאוד ואפילו יותר מידי. ה-ZERO FX מזנק מהמקום כמו ששום אופנוע שטח שרכבתי עליו יכול לזנק, הוא פשוט תולש אותך ללא הפסקה ואין גם את אותן הפסקות קצרצרות ברגע העברת ההילוכים. המשיכה היא פשוט עוצמתית באופן מאיים ולא נפסקת עד למהירות של 137 קמ''ש. לאחר חצי שעה של רכיבה רצופה, בעיקר בגלל הספקנות שלי לגבי האופנוע, אני עוצר לבדוק שהמצבר עדיין במקום והכול מחובר כמו בהתחלה. הכול 100% הטעינה ירדה רק ב-12%, החישוקים ישרים ואין פגיעות בשלדה התחתונה, בקיצור עבר את המבחן הראשוני.

מבחן אופנוע זירו מוטוקרוס חשמלי. קובי ליאני
מבחן אופנוע זירו מוטוקרוס חשמלי/קובי ליאני

יש כוח, כל הזמן וגם יותר מדי

בטיפוס מהמקום של מדרגות סלע גבוהות אני מתקשה לתזמן את מכת הכוח הדרושה כדי לזנק למעלה ופשוט עולה תוך כדי ויסות רציף של כוח המנוע. אני נתקל באותה בעיה, כאשר במהלך פניות ארוכות ורחבות אני מנסה לשלוט בזנב בעזרת החלקות כוח נשלטות של הגלגל האחורי. בניגוד למנועי הבנזין, השליטה בהספק היא פחות מדויקת ומידית ולכן יש צורך בפרק הסתגלות יחסית ארוך בכדי לשלוט היטב בכל הכוח שהמנוע החשמלי מסוגל להפיק. בכדי לעזור לרוכב להתאים את התנהגות המנוע לצרכיו קיימת אפליקציה בסלולר המאפשרת לשלוט בפרמטרים השונים דרך הנייד ולמעשה להחליף את לוח המחוונים במכשיר הסלולר. אנחנו לא התעמקנו בכך, אך ללא ספק שזהו חידוש מעניין שרק לאחר בחינה לאורך זמן ניתן יהיה להבין את יתרונותיו.

השלדה עשויה מסבך של פרופילים וצינורות אלומיניום חסונים, כאשר המצברים המהווים את עיקר המשקל , נמצאים מעט גבוה יותר מהמנוע במנועי הבנזין. המנוע החשמלי הגדול נמצא לפני הגלגל האחורי ובסך הכול התחושה היא של אופנוע עם מרכז כובד נמוך לטובת הזריזות וקלות השליטה. המתלים בדגם ה-ZERO FX הם ברמה בינונית, משהו באזור של קוואסקי KLX250 רגיל, או הונדה CRFL 250, אך ניתן להזמין גם בולם אחורי אופציונלי שמגיע על הדגם הצבאי מתוצרת FOX . בולם זה משפר מאוד את יכולת האופנוע לספוג נחיתות מדרופים וקפיצות ומאפשר רכיבה ממושכת לאורך הסינגלים המסולעים ללא שינוי בהתנהגות הבולם כתוצאה מהתחממות.

צריך לזכור, שכל זה נכון בהשוואה לאופנועי שטח מקצועיים ולא לדו''שים, שבהשוואה אליהם ה- ZERO FXלא נחות כלל מבחינת המתלים. יתרונות נוספים של ה- ZERO FXהם: האופנוע לא מתחמם, לא נשפך דלק בנפילות, לא צריך להגיע לתחנות דלק, אפשר להחנות בבית ללא חשש לריחות רעים, עלות ביטוח של 50 סמ''ק ופוזה שאין לאף אחד אחר.

מבחן אופנוע זירו מוטוקרוס חשמלי. קובי ליאני
מבחן אופנוע זירו מוטוקרוס חשמלי/קובי ליאני

נשארנו המומים

נשארתי המום מהביצועים של האופנוע וללא ספק שה- ZERO FXשינה אצלי את הדעה לגבי כלים חשמליים. האופנוע מיוצר במחשבה לספק לרוכב אופנוע עם ביצועים ושרידות בשטח ברמה גבוהה ביותר. המגבלות של הZERO FX-, יחסית לאופנועי שטח מקצועיים, הם בעיקר בתחום המתלים והשלדה ולבטח ניתנות לפתרון אם היצרן יחפוץ בכך. האופנוע יכול בהחלט להתאים לרוכב שרוצה להשתמש באופנוע לשימוש יום יומי ובסופי השבוע בשטח, בתנאי שטווח הנסיעה שלו לא עולה על המגבלות שבטבלה.

מבחינת יכולת השטח הוא בהחלט יכול לתת פתרון לרוכבי אנדורו, שלא מחפשים קפיצות ודרופים גבוהים ושאופנועי האנדורו המקצועיים מעייפים אותם או יקרים להם יותר מידי לאחזקה. אני בטוח שזו רק ההתחלה, כי בעוד כמה עשרות שנים נהיה בכל מקרה חייבים למצוא פתרונות חליפיים לנפט. מה שמעודד אותי היא העובדה שלאחר הרכיבה על דגמי ה- ZERO FX הבנתי שגם אופנוע חשמלי יכול להיות מאוד מהנה לרכיבה ובמקרים מסוימים אפילו יותר ממנועי הבנזין.

מבחן אופנוע זירו מוטוקרוס חשמלי. קובי ליאני
מבחן אופנוע זירו מוטוקרוס חשמלי/קובי ליאני

על הצד הטכני

ZF2.8
מחיר השקה: 47,900 שקל
טווח נסיעה עירוני: 56 ק''מ
טווח נסיעה כביש מהיר: 24 ק''מ
טווח נסיעה משולב: 34 ק''מ
אנרגיה מקס - ספק כוח: 5.7 קוט''ש
חיי ספק: 80%, 127000 ק''מ
מחיר ממוצע לטעינה: 1.55 שקל
זמן הטענה סטנדרטי: 3.7 שעות
משקל: 108 ק''ג
גובה מושב: 881 מ''מ
מומנט מקסימלי: 9.7 קג''מ
הספק מקסימלי: 27 כ''ס, 20 קילוואט
מהירות מקסימלית: 137 קמ''ש
דרגת רישיון: A1
אחריות מצבר: 5 שנים, 80,000 ק''מ
מספר מצברים: 1

ZF5.7
מחיר השקה: 58,900 שקל
טווח נסיעה עירוני: 113 ק''מ
טווח נסיעה כביש מהיר: 48 ק''מ
טווח נסיעה משולב: 68 ק''מ
אנרגיה מקס' - ספק כוח: 5.7 קוט''ש
חיי ספק: 80%, 254,000 ק''מ
מחיר ממוצע לטעינה: 3.15 שקל
זמן הטענה סטנדרטי: 7.4 שעות
משקל: 127 ק''ג
גובה מושב: 881 מ''מ
מומנט מקסימלי: 9.7 קג''מ
הספק מקסימלי: 44 כ''ס, 33 קילוואט
מהירות מקסימלית: 137 קמ''ש
דרגת רישיון: A1
אחריות מצבר: 5 שנים, 80,000 ק''מ
מספר מצברים: 2

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully