וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה: מכוניות מסוכנות על הכביש

3.11.2014 / 11:09

מבקר המדינה מורה על ליקויים בפעילות המשטרה מול גניבת כלי רכב בישראל, ומתריע שכלי רכב המוגדרים אבדן להלכה, מגבירים את הסחר בחלקי חילוף מסוכנים

תאונת שרשרת בצומת להבים, אוקטובר 2014. מד"א
מה בין אבדן להלכה לרכב גמור?/מד"א

ליקויים חמורים נמצאו בפעילות גורמי האכיפה בישראל במלחמה נגד גניבות כלי רכב, והמאבק בסחר בחלקי חילוף. על פי דו"ח מבקר המדינה, נגנבו בישראל בשנת 2013 קרוב ל-18 אלף כלי רכב, כאשר בבחינת מקומנו ביחס למדינות אחרות, נמצא כי ישראל נמנית על עשר המדינות בהן שיעור הגניבות ביחס לנפש הוא הגבוה ביותר. אולם, המשטרה מציגה נתונים לפיהם חלה ירידה של 33% בהיקף גניבות כלי הרכב בישראל ב-5 השנים האחרונות, לא מעט בזכות יחידת אתג"ר שהוקמה ב-2005 למיגור הפשיעה.

פעילותה של היחידה, שכפופה ללהב 433, גם היא תחת ביקורת על פי משרד המבקר בשל תרומות שקיבלה מאיגוד חברות הביטוח, אולם את עיקר הדברים הנוקבים מפנה המבקר לאופן האכיפה. לפי המלצתו, נדרשים כל הגורמים המעורבים לעשות סדר במוסכים שמתקנים כלי רכב שעברו תאונה והוגדרו "אבדן להלכה". אלו חוזרים לכביש עם חלקי חילוף זולים ברמה ירודה, שעוברים ידיים בין שטחי הרשות ומופנים שוב לישראל דרך יהודה ושומרון, ומכאן הסכנה הטמונה לבטיחות הנהגים וכלל המשתמשים.

הליקויים בתהליכי השיקום של רכב שעבר תאונת דרכים, נובעים מהתפר המעורפל שבין מה שמסווג בישראל כ"אובדן להלכה" לבין "רכב גמור" (טוטאלוס). רכב מבוטח שניזוק בתאונה מוערך על ידי שמאי, שמחובתו לקבוע מהי מידת הנזק. אם שיעור הפגיעה שווה ל-60% מערך הרכב, הוא מורד מהכביש (טוטאלוס). אם שיעור הנזק שווה ל-40 עד 59% מערכו, הוא מוגדר אבדן להלכה ואז ניתן לתקנו (חברת הביטוח מוסרת אותו למגרשים או סוחרי רכב לשיקום).

רצף הפעולות, החל מהתאונה ועד לשיקום הרעוע, הוא זה שלדעת המבקר מעודד את גניבות הרכב בישראל ומביא לחיזוק פעילות הקרטל של חלקי החילוף. להערכת המשטרה, רבים מכלי הרכב שהוגדרו אבדן להלכה משוקמים באופן לא תקני, ולעתים בעת מכירת הרכב נעשות פעולות למראית עין שמטרתן לצמצם את חומרת הנזק האמיתי.

יחידת אתג"ר פשטה על הרבה מוסכים וחברות ביטוח ואיתרה בהם זיופים, רשיונות שלא בתוקף (או שלא קיימים כלל), ועוד תיקונים נחותים. באחד המקרים, "נמצאו כלי רכב שתוקנו באמצעות הלחמה של שני חלקי שלדה, במוסכים שאינם מורשים או ללא אישור היצרן". היחידה גם מצאה סחר מסוכן בכריות אוויר. לדבריה, "מאחר שהעלות של כריות אוויר חדשות היא גבוהה, נוצר תמריץ כלכלי להתקין בכלי רכב שכריות האוויר שבו נפתחו כריות משומשות או גנובות
הזולות במידה ניכרת מכריות חדשות".

מחפשים לתקן בזול

עלות תיקון רכב בשטח ישראל גבוהה, ולכן הרבה מאוד נהגים פונים לתקן את הרכב בשטחי הרשות תוך התעלמות מהנחיות המשטרה או מהסיכון שבנהיגה ברכב לא בטיחותי. עקב כך, נוצר בשטחים ביקוש לחלקי חילוף גנובים. המבקר מצא אמנם כי המשטרה הגישה כתבי אישום נגד מפרי החוק, אולם מדובר באחוז מזערי ולכן קיים קושי להכיל את התופעה.

בסיכום הדברים, דגש מיוחד יש לתת לחוות דעת השמאי, אומרים במשרד המבקר: "הפערים הניכרים שהתגלו בין עלויות התיקונים בפועל, ובין העלויות של חוות דעת של שמאי רכב, מעלים חשש כי איכות תהליך השיקום שעברו הייתה נמוכה, וכי החלפים מקורם בכלי רכב גנובים... על המשטרה לבחון לחייב את חברות הביטוח לקבל חוות דעת נוספת, גם לאחר השיקום כדי לוודא שכל התיקונים בוצעו כראוי".

לייק אחד ואתם בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully