וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה הכניסה המדינה ממיסוי על רכב?

דובי בן גדליהו

4.11.2014 / 16:02

הנתונים לשנת 2013 ומתייחסים למסי קנייה ומכס בלבד, לא כולל מע"מ ■ נהגי הליסינג "חורשים" את הכבישים עם 29 אלף ק"מ בשנה - פי 2 מבעלי מכוניות פרטיות ■ ומי מבעלי המכוניות הפרטיות נוסע הכי הרבה? ערבים מהצפון

עומס תנועה גדול בכניסה לחיפה, 27 בדצמבר 2013. ערן גילווארג
עומס תנועה גדול בכניסה לחיפה, 27 בדצמבר 2013/ערן גילווארג

עדכון המיסוי הירוק שבוצע בשנה שעברה "בלם" את ירידת הכנסות המדינה ממיסי רכב. כך עולה מהסקירה השנתית של ענף הרכב שפרסמה היום (ג') רשות המסים.

על פי נתוני הרשות, הכמות המיובאת של כלי הרכב עלתם ב-10.3% לעומת 2012, ערך הייבוא על ב-2% במונחים ריאליים ותקבולי מס הקניה נותרו כמעט ללא שינוי.

הדוח מגלה כי חברות הליסינג היו נותרו גוף בעל השפעה דומננטית הן על שוק הרכב החדש והן על שוק המשומש, וכי הנסועה השנתית של כלי רכב צמודים המשיכה להיות כפולה כמעט מזו של כלי רכב בבעלות פרטית.

בשנת 2013 הסתכמו הכנסות המדינה ממיסוי על רכב, כולל מס קנייה, מכס וחלקי חילוף, בכ-8.7 מיליארד שקל, עליה ריאלית של 4.44%. על פי הנתונים במחצית השניה של השנה שעברה נבלמה הירידה בהכנסות המדינה ממס קניה על רכב, בין השאר בשל ה"שדרוג" של המס הירוק, שהביא לתוספת במסים. על פי נתוני הרשות, שיעור מס הקנייה מערך הייבוא על רכב חדש בישראל, בשקלול הטבות המס הירוק, עמד בשנה שעברה על כ-60%. עם זאת מס הקנייה הממוצע בכללו נע סביב כ-70%.

על פי נתוני הרשות, בעקבות המס הירוק נרשמה בשנים האחרונות, וגם ב-2013, ירידה עקבית ברמת הזיהום של כלי הרכב החדשים שנמכרים בישראל. הרשות רומזת בדו"ח כי היא תומכת בהמשך מתן הטבות המס לרכב היברידי, וזאת למרות שתוקף ההטבות אמור לפקוע על פי התכנון המקורי בתחילת 2015.

יצוין כי עד כה לא פרסמה הרשות הודעה רשמית לגבי בכוונות להמשיך את הטבות המס, שכוללות מס קניה מופחת ושווי שימוש מופחת לנהגי ציים הנוסעים ברכב היברידי. ברשות מציינים כי בשנים האחרונות עלתה משמעותית חדירת כלי הרכב ההיברידיים לציי הרכב.

ביחס למס על רכבי יוקרה, שהונהג לראשונה בשנה שעברה, מציינת הרשות כי למרות עליית המסים על רכב שמחירו לצרכן מעל 300 אלף שקל, לא נרשמה ירידה יחסית בהיקף האבסולוטי של כלי הרכב היוקרתיים שנמכרו. עם זאת, משקלם היחסי מתוך סך רכב הנוסעים ירד מ-3% ל-2.6%.

כלי רכב צמודים: קונים פחות, נוסעים הרבה

בפרק העוסק בענף הליסינג מציינת הרשות כי ב-2013 נמשכה מגמת הירידה במשקל היחסי של רכישות חברות הליסינג מתוך סך הרכישות של רכב חדש (בניטרול ליסינג פרטי ורכישה לשם מכירה) ועמד על כ-35%. עם זאת, כאשר מחשבים את סך הרכישות משקלו של שוק הציים, כולל רכישת רכב חדש למכירה או השכרה, עדיין מתקרבים לנתח של כ-50%. ברשות מציינים את העליה המואצת במכירות רכב "אפס קילומטרים" על ידי חברות הליסינג. על פי הערכות הרשות, בשנת 2013 נמכרו על ידי חברות הליסינג כמעט 12 אלף כלי רכב "מהניילונים".

על פי נתוני הרשות, בשנת 2013 נרשמה ירידה מינורית בסך כלי הרכב הצמודים בישראל והיא עמדה על כ-313 אלף כלי רכב, שהם כ-11.3% מכלי הרכב הפעילים. מתוכם כ-209 אלף כלי רכב, שהם כ-7.6% מכלל כלי הרכב, הם רכבי ליסינג. בסך הכל עמדה מצבת כלי הרכב בישראל ב-2013 עד 2.774 מיליון כלי רכב, מתוכם 84.8% בבעלות פרטית.

אגב, מקבלי כלי הרכב הצמוד הם עדיין "אלופי הנסועה השנתית בישראל". בעוד שרכב בבעלות פרטית נסע ב-2013 כ-14,600 קילומטרים בממוצע, הנסועה של רכב צמוד עמדה על כ-28,700 קילומטרים בשנה בממוצע כמעט פי שניים. אגב, אלופי הנסועה השנתית במגזר הפרטי היו ישובים ערביים בצפון.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

שוק המשומשות: שליטה מוסדית, ירידת מחירים

הדומיננטיות של חברות הליסינג והצי המוסדי ברכישות רכב חדש משפיעה רבות גם על שוק המשומשות הטריות יחסית, שבו שולטים המוכרים הממוסדים ביד רמה. מהנתונים עולה, שמשקלם של ציי הרכב במכירות רכב משומש, שגילו עד ארבע שנים, נע סביב ה-90%.

הרשות מציינת כי "בחלק מהמותגים אנו עדים לתופעה של מכירת כמעט כל כלי הרכב החדשים (חדש מהיבואן + מכירת רכב יד ראשונה עד גיל 3 חודשים) דרך ערוץ ציי הרכב. תופעה זו בולטת בדגמים מסוימים של קיה פיקנטו, קיה ריו וקיה פורטה (מעל 90% מכירות דרך ערוץ הליסינג), וכן דגמים מסוימים של מזדה 2 ומזדה 3 (70-80% מכירות דרך החברות הליסינג)".

ביחס למחירי המשומשות מציינת הרשות כי משנת 2011 מתקיימת תופעה של ירידת מחירי הרכב המשומש ביחס לרכב החדש, כלומר מתרחבות הפער בין מחירי הרכב החדש והמשומש. להערכת הרשות הדבר נובע בין השאר כתוצאה מרחבה משמעותית של יבוא כלי רכב זולים בעקבות הרפורמה במיסוי הירוק ומהחרפת התחרות בשוק הרכב המשומש בעקבות הגידול בהיצע המשומשות מציי רכב וחברות ליסינג.

הייבוא האישי: פריביליגיה של עשירים

לגבי הייבוא האישי מציינת הרשות כי הוא חווה תנודות חריפות בהיקפי הייבוא במהלך חמש השנים האחרונות וב-2013 נשמרה רמת השפל של 2012. ברשות מעריכים כי היקף ההייבוא האישי ירד בשל הגברת האכיפה של אגף המכס, גידול בהיצע של כלי רכב יוקרתיים ביבוא סדיר ויבוא מקביל, האטה כלכלית ועוד.

ברשות מציינים כי עיקר הייבוא האישי המשיך להתמקד ברכבי יוקרה יקרים ולפיכך "התכלית העיקרית של ייבוא אישי היא לאו דווקא יצירת תחרות והרחבת מגוון הדגמים העומדים לבחירת האזרח אלא מתן ערוץ ייבוא שמשמש לעיתים קרובות כמקלט / תכנון מס למעמד המבוסס". יצוין כי עמדה זו סותרת את עמדתו של שר התחבורה ישראל כץ, שמאז כניסתו לתפקיד פעל לקידום הייבוא האישי על תקן של "ערוץ תחרותי חיוני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully