וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה נותנים לעבריינים לנהוג ברכבי פאר?

רכב

15.11.2014 / 7:43

האם המדינה נותנת פטור ממס לעבריינים שרוכשים מכוניות יוקרה? לדברי רו"ח עופר אלקלעי, הבעיה היא במחסור בכוח אדם מיומן שיידע לשלב כוחות עם המשטרה ולהתעמת עם משפחות הפשע. "גם אותן ניתן לפרק"

ב.מ.וו סדרה 7 מתיחת פנים. אתר יצרן
ב.מ.וו סדרה 7/אתר יצרן

"הכי קל להיטפל אל הנישומים הרגילים, אלו שבזעת אפם מרוויחים את הכסף", אומר סער, בעל עסק בתחום האביזרים לרכב: "זו פשוט חוצפה, אני אוסף שקל לשקל, מתקשה להחזיק את הראש מעל פני המים ולא לטבוע בים של הוצאות אחזקת הרכב כאשר על הכבישים נעים אלפי רכבים סופר יוקרתיים. מהיכן יש לאנשים את הכסף לרכוש מרצדס ב 700,000 שקל? רק הביטוח לכלי רכב כזה יכול להגיע ל 50,000 שקל בשנה. אין מצב בעולם שהם משלמים מיסים כחוק כמוני וכמוך. כולם יזמים בין לאומיים בתחום ההיי- טק? המדינה פשוט מפחדת להיכנס בהם, אבל אלי היא לא חוששת להגיע".

עמדתו של סער כלפי החוסר סימטריה בהליכי גביית המיסים משותפת לעוד אזרחים רבים במדינה ועל כן, לפני מספר חודשים פרסמנו כתבה בה תיארנו את המציאות של ישראל שנת 2014 בה נעים על כבישי הארץ אלפים רבים של כלי רכב יוקרתיים מאוד, חלקם בשימוש או בבעלות עבריינים. קופתה המדולדלת של רשות המיסים מחד ואלפי מכוניות היוקרה שנעות על כבישי ישראל מאידך הביאו לתהייה של ממש באשר ליכולת גביית מס אחיד מכלל האזרחים, או שלמעשה, רשות המיסים מתקשה מאוד לשים טריז בגלגלי ארגוני פשיעה שממשיכים לצייד את אנשיהם ברכבים שמרבית הציבור רק יכול לחלום עליהם.

אין שיניים

קל לראות ברשות המיסים הגורם היחיד שאחראי על מהלך גביית המיסים, אולם מדברים שאמר לאחרונה ח"כ מיקי לוי, סגן שר האוצר, לשעבר מפקד מחוז ירושלים, עולה כי גם המשטרה, כפי שנטען כלפי רשות המיסים, חוששת להתעמת באופן ישיר עם משפחות הפשע. לדברי לוי שדיבר בכנס לשכת יועצי המס שהתקיים לפני מספר ימים באילת" "עשינו מבצע באום אל פאחם והיו לנו 31 יעדים. רגע לפני שהמבצע מתחיל, מודיעים לי ב-11 בלילה שמפקד המרחב הוריד 11 יעדים מחשש שאם יפנו אליהם זה מסוכן ויבעיר את העיר. צלצלתי לראש אגף מבצעים במשטרה, אמרתי לו - למרות שהייתי מפקד שלכם אני מוריד לכם 100 מיליון שקל בתקציב. למחרת היו שם עשרות שוטרים והצלחנו לגבות 31 מיליון שקל ממעלימי מס".

אולם רשות המיסים אינה יכולה להתנער מאחריותה, כל שכן לאור הביקורת הקשה שהוטחה בה בעקבות ממצאי דו"ח מבקר המדינה שפורסם לאחרונה, ממנו ניתן להבין בין היתר, מדוע מתאפשר למשפחות הפשע להחזיק בין היתר, גם ברכבי יוקרה מבלי שהם יידרשו להבהיר מהיכן הגיע המימון לכך. במסגרת הדו"ח נכתב כי עוד בשנת 2009 הוחלט על מבצע משמעותי במסגרתו תמצא נקודת התורפה של העבריינים - עקב האכילס הפיננסי שלהם. וכך, בקול תרועה פורסם דאז כי יחול שיתוף פעולה הדוק ומתמשך בין משטרת ישראל ורשות המיסים לצורך ביצוע מבצע מיוחד שתכליתו היתה, בין היתר, לגרום לכך כי 400 גורמים דומיננטיים במשפחות הפשע ומקורביהם, יגישו על אפם ועל חמתם את הדו"ח השנתי, תוך הצהרה על היקף רכושם ומקור הכסף, שבין השאר מממן את רכישת הרכבים להם ולחיילים שלהם.

דין שווה לכולם. האומנם?

"למדינה יש הרבה מאוד כוח, הרבה יותר משמעותי מלכל עבריין או משפחת פשע, אך צריך לתרגם את הפוטנציאל לכדי יכולת אכיפה"

חקירת המבקר העלתה, כי חלו כשלים מהותיים בשיתוף הפעולה בין שני הגורמים, וזאת בלשון המעטה. בפועל, התברר כי שיתוף הפעולה המודיעיני לא הוגדר מעולם באופן מסודר. אומנם, המשטרה קיבלה מידע על מספר עבריינים אולם לא הגיע לידיה המידע הנחוץ מרשות המיסים לצורך השלמת הפאזל המודיעיני. אולם זה אינו הכשל המהדהד היחיד שנתגלה.

במציאות בה העבריינים מסתייעים בעורכי דין וברואי חשבון לצורך טשטוש עקבות והברחת נכסים, אין ספק כי נדרש כאן שילוב זרועות יעיל בין כלל הגורמים, אולם כאמור, דו"ח המבקר העלה כי הטיפול של רשות המיסים היה רחוק מלהיות יעיל. נתוניו העלו כי שיעור ניכר מהתיקים הסתיימו לאחר חקירה בודדת, תוך שבודדים חויבו לשלם קנס בגובה מגוחך - ליתר דיוק 15 עבריינים שנדרשו לשלם 980 שקלים. לא מדובר בטעות. 15 עבריינים שנדרשו לשלם 980 שקלים .כמו כן, נכתב בדו"ח כי הניסיון לבצע רישום מסודר של עבריינים החשודים בקבלת הכנסות מפעילות לא מדווחות - נכשלה . כך למשל, הפעולות שנקטו הביאו לכך כי נפתחו תיקים רק ל 61 עבריינים.

המצב קצת יותר מורכב, מסביר רו"ח עופר אלקלעי, מומחה למניעת מעילות והלבנת הון בפירמת הביקורת החקירתית אלקלעי מונרוב: "איני סבור כי רשות המיסים חוששת להתעמת עם עבריין כזה או אחר. בסופו של דבר למדינה יש הרבה מאוד כוח, הרבה יותר משמעותי מלכל עבריין או משפחת פשע, אולם צריך לתרגם את הפוטנציאל שבו לכדי יכולת אכיפה. ולצורך כך נדרש להסיט עוד משאבים, אולם המדינה אינה עושה זאת. הכי קל להפנות אצבע מאשימה לעבר רשות המיסים ולטעון כי היא מדשדשת בהתמודדות עם העמקת הגביה בקרב העבריינים, אך בפועל , צריך לקרוא לילד בשמו : רשות המיסים הוא גוף שמתוקצב בחוסר ביחס לכובד משקל האחריות והמשימות המורכבות שמוטל על כתפיו.

הצלחת מהלך הגביה מעבריינים מצריך ניתוב של כוח אדם מיומן , בעל השכלה מתאימה והיקפים משמעותיים. ולשם כך על המדינה להקצות משאבים שנדרשים לצורך איוש תקנים, מהלך שיוביל לחיזוק טבעת החנק סביב העבריינים , תוך חילוט כספים , רכוש ובכלל זה גם את רכבי היוקרה שלהם צריך להבין כי על כל שקל שהמדינה תשקיע בהכשרת עובדים וביצירת תקני כוח אדם – היא תרוויח כפול ומכופל.

יש בישראל אלפי עורכי דין ורואי חשבון שמשוועים למצוא עבודה, שאת חלקם, כל שכן אלו בעלי האוריינטציה הכלכלית – ניתן להכשיר לתפקידי חקירות. וכך, אם עלות העסקת עובד הינה 10,000 שקלים לחודש, אין לי ספק כי העסקתו תוביל להגדלת מסת הגבייה באחוזים משמעותיים, הרבה מעבר לסכום שמשולם לו לצורך העסקתו.

אם את אל קפונה הצליחו למוטט באמצעות פגיעה בבטן הרכה – אין ספק שגם את משפחות הפשע בישראל ניתן לפרק. זו רק שאלה של הסטת משאבים.

עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully